ZZ.lv ARHĪVS

Latvijas pasažieru pārvadātāji samazināto kompensāciju dēļ plāno vērsties Satversmes tiesā un Eiropas institūcijās

> BNS

2012. gada 23. februāris 17:30

645
Latvijas pasažieru pārvadātāji samazināto kompensāciju dēļ plāno vērsties Satversmes tiesā un Eiropas institūcijās

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) samazināto kompensāciju dēļ plāno Latvijas valsti sūdzēt Satversmes tiesā un Eiropas Savienības (ES) institūcijās, aģentūrai BNS pastāstīja asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs.

Viņš norādīja, ka pirmā lieta, kas neapmierina LPPA, ir Saeimā kārtējo reizi iestrēgušie likuma grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas paredz nelegālo pārvadātāju darbības apkarošanu un pašlaik ir iesniegti izskatīšanai Saeimas tautsaimniecības komisijā.Salkazanovs paskaidroja, ka attiecībā uz šo jautājumu asociācija apsver iespēju vērsties Eiropas Savienības (ES) Konkurences Ģenerāldirektorātā par lietas ierosināšanu pret Latvijas valsti saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, neievērošanu. «Godīgā konkursā pārvadātāji ir ieguvuši ekskluzīvas tiesības uz attiecīgo maršrutu apkalpošanu, kas nevienam citam nav atļauts. Iestrēgušie grozījumi attiecas uz nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem, ar kuriem joprojām nav izlemts, kā cīnīties,» sacīja LPPA prezidents.Savukārt otrs jautājums, kas ir izraisījis LPPA sašutumu, ir jau Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas paredz sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu un izdevumu kompensēšanas un sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifa noteikšanas kārtību.«Ja iepriekš valstij vajadzēja segt zaudējumus pasažieru pārvadātājiem, tad tagad budžeta deficīta samazināšanai piecus miljonus latu paredzēts novelt uz pārvadātāju pleciem. Tas ir pretrunā ar situāciju, ka pirms trim gadiem, kad tika noslēgti līgumi ar pārvadātājiem, valsts pilnībā uzņēmās segt zaudējumus, kas varētu rasties. Pašreizējā situācija pilnībā neatbilst tiesiskās paļāvības un īpašuma neaizskaramības principiem. Noslēdzot līgumus ar valsti, pārvadātāji iegādājās tehniku, uzņemās kredītsaistības bankās, bet, ja valsts atsakās no tā, ko pirms trim gadiem solīja, tiek aizskartas uzņēmēju tiesības, jo viņi vairs nevarēs izpildīt iepriekš uzņemtās saistības ar bankām,» teica Salkazanovs un piebilda ‒ ja valdība šos noteikumus apstiprinās pašreizējā redakcijā, asociācija vērsīsies Satversmes tiesā.Vienlaikus LPPA vadītājs informēja, ka ceturtdien asociācijas pārstāvji tikušies ar satiksmes ministru Aivi Roni, Saeimas tautsaimniecības komisijas vadītāju Vjačeslavu Dombrovski, frakcijas «Vienotība» vadītāju Dzintaru Zaķi un Satiksmes ministrijas parlamentāro sekretāru Klāvu Olšteinu, lai pārrunātu asociācijas viedokli minētajos jautājumos.«Bija kārtējā saruna, taču nu jau politiskā līmenī ‒ iepriekš sarunas notika izpildvaru līmenī. Izskaidrojām amatpersonām, kāpēc mēs varam būt spiesti tā rīkoties [vērsties tiesā], pamatojām viņiem savu viedokli,» sacīja Salkazanovs un minēja, ka pretējā puse izrādījusi arī sapratni par LPPA nostāju.«Nevar teikt, ka pretējā puse neizrādīja izpratni. Runājām, mēģinājām rast risinājumus. Turpmākās sarunas notiks jau frakcijās,» teica asociācijas prezidents.Vienlaikus viņš atzina ‒ lai gan konkrēts datums asociācijas prasību izpildei nav noteikts, šā gada pirmā ceturkšņa beigas ir optimālais termiņš. «Termiņš konkrēts nav noteikts. Taču dažiem uzņēmējiem jau parādās maksātnespējas pazīmes, tostarp «Pasažieru vilcienam» un vēl diviem pasažieru pārvadātājiem ar autobusiem. Ceram, ka pirmā ceturkšņa laikā tas tiks atrisināts, ja nē, izpildīsim solīto un vērsīsimies tiesā,» pavēstīja LPPA prezidents, taču uzsvēra, ka tiesāšanās ar valsti nav asociācijas pašmērķis.Salkazanovs piebilda ‒ lai gan LPPA sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību un valdību pērn strādāja pie budžeta konsolidācijas pasažieru pārvadājumu jomā risinājumu izstrādes, kas tika iekļauti arī vairākās vienošanās un rīcības plānos, tikai viens no piedāvātajiem risinājumiem ir izpildīts. «Izstrādājām risinājumus, kā veikt budžeta konsolidāciju pasažieru pārvadājumu jomā, taču var uzskatīt, ka tikai viens no tiem ir reāli izdarīts ‒ par tarifu paaugstināšanu no 1.aprīļa. Tā ir 1,8 miljonu latu konsolidācija no pieciem miljoniem latu ‒ ko darīt ar pārējiem trīs miljoniem, joprojām nav skaidrības,» klāstīja asociācijas prezidents.Jau vēstīts, ka Satiksmes ministrija izstrādājusi grozījumus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu kompensēšanas kārtībā, lai sabalansētu pasažieru pārvadātāju izmaksas un valsts budžetā pieejamos līdzekļus.Saskaņā ar ministrijas sniegto informāciju paredzēts, ka turpmāk netiks kompensētas izmaksas, kas vairāk nekā par 5% pirmajā gadā un 3% nākamajos gados pārsniegs vidējās visu pārvadātāju izmaksas, sniedzot pakalpojumus līdzīgos apstākļos. Noteikta arī indeksācijas kārtība, kā izvērtēt tādus apstākļus kā pasažieru plūsmas lielums, grants ceļu īpatsvars, maršrutu tīkla daļa, vidējais reisa garums, vidējā autobusu ietilpība, autobusu vecums un citus.Ziņots arī, ka valsts parāds sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem par 2011.gada zaudējumiem ir 2,35 miljoni latu.LPPA mērķis ir veicināt un saglabāt pasažieru pārvadājumus, kā arī darboties pasažieru autopārvadājumu attīstībā un to efektivitātes paaugstināšanā. Asociācijā apvienojušies 62 pasažieru autopārvadātāji.