ZZ.lv ARHĪVS

Aptauja: Baltijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas vietējo maizi, pienu, gaļu un olas

> LETA

2012. gada 25. jūlijs 08:21

644
Aptauja: Baltijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas vietējo maizi, pienu, gaļu un olas

Izvēloties starp vietējiem un importa pārtikas produktiem, Baltijas iedzīvotāji dod priekšroku vietējā ražojuma pamatproduktiem - maizei, pienam, gaļai un olām, liecina aģentūras LETA biznesa portāla Nozare.lv un kompānijas «Gfk Custom Research Baltic» pētījums.

Vietējo maizi izvēlas 90% Igaunijas, 89% Latvijas un 88% Lietuvas iedzīvotāju. Vietējo pienu un tā produktus izvēlas 88% Igaunijas, 85% Lietuvas un 77% Latvijas iedzīvotāju. Savukārt vietējās izcelsmes gaļai priekšroku dod 78% Latvijas, 82% Igaunijas un 74% Lietuvas iedzīvotāju. Pērkot olas, vietējo dējumu izvēlas 80% Igaunijas, 77% Lietuvas un 73% Latvijas iedzīvotāju.Tikmēr no importa produktiem visās Baltijas valstīs priekšroka tiek dota tējai un kafijai, garšvielām, alkoholiskajiem dzērieniem, eļļai un taukvielām.Aptuveni trešdaļai Baltijas patērētāju nav būtiska alkoholisko dzērienu izcelsmes valsts, savukārt augļus visbiežāk izvēlas gan vietējos, gan ievestos atkarībā no sezonas.Pētījumā norādīts, ka salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm Latvijā ir ievērojami vairāk to iedzīvotāju, kas ir noskaņoti kategoriski pret ģenētiski modificētu pārtiku. 58% aptaujāto apgalvo, ka viņi noteikti nelietotu uzturā ģenētiski modificētu pārtiku. Tikmēr Lietuvā šādu apgalvojumu izteica 43%, bet Igaunijā - 41% respondentu. Nekādu iebildumu pret šāda veida pārtiku nav 8% Lietuvas, 4% Latvijas un 3% Igaunijas iedzīvotāju.Kā pētījuma prezentācijā norādīja Pārtikas un veterinārā dienesta ģenerāldirektors Māris Balodis, Latvijā iedzīvotāji ir pietiekami labi informēti par šāda veida pārtiku.«Pastāv stingra prasība, kuru ražotāji un tirgotāji arī pilda, ka uz etiķetēm ir jāuzrāda ģenētiski modificētu organismu klātbūtne produkcijā. Ja produkts satur šādus organismus vai ir ražots no attiecīgām izejvielām, to cenu zīmēs tiek iekļautas īpašas norādes,» sacīja Balodis.Biznesa portāla Nozare.lv un kompānijas «GfK» pētījums veikts internetā laikā no 14.jūnija līdz 20.jūnijam. Latvijā pētījuma laikā aptaujāti 1016 iedzīvotāji, Igaunijā - 784, bet Lietuvā - 1021 interneta lietotājs.Aptaujā tika arī pētīti pārtikas izvēles kritēriji, tāpat tika noskaidrots, cik līdzekļu tiek atvēlēts pārtikas iegādei un vai pircēji iegādājas tieši tik pārtikas, cik nepieciešams, neko neizmetot. Tāpat respondentiem tika jautāts, vai pārtika un dzērieni ir būtiska valsts eksporta nozare, vai pārtikai jāpiemēro samazināts nodoklis, kā arī - vai ikdienā ēdiens tiek gatavots mājās.