ZZ.lv ARHĪVS

Sākt ar pozitīvu domu

Lāsma Antoneviča

2008. gada 20. februāris 07:42

1068
Sākt ar pozitīvu domu

«Ja esi gatavs pieņemt izaicinājumu, piesakies!» vēstīts Latvijas SOS Bērnu ciematu asociācijas aicinājumā būt pedagogam Jelgavas Jauniešu mājā, kur māku dzīvot pastāvīgi kopš 2006.gada augusta apgūst 11 bez vecāku gādības palikuši gados jauni cilvēki.

Neilgajā mājas pastāvēšanas laikā izveidojies pamatīgs četru pedagogu kolektīvs, kurā mijas dzīves pieredze ar jaunības entuziasmu, ko pārstāv arī skolotāja Sanda Ezeriņa. Pagrieziens dzīvē diemžēl viņu ved prom no Jelgavas un darba, ko citu iemeslu dēļ Sanda neparko nemainītu, jo pieņemtais izaicinājums izrādījies atbilstošs sirds aicinājumam.Klikšķis, izlasot sludinājumu«Viss sākās, kad izlasīju laikrakstā piedāvājumu pieteikties darbā Jauniešu mājā. Ejot cauri punktu pa punktam, varēju beidzot teikt, ka visam atbilstu. Latvijas Lauksaimniecības universitātē (LLU) biju ieguvusi mājturības un vizuālās mākslas pedagoga izglītību, divus gadus strādāju skolā ar jauniešiem, kā arī atbildu citām prasībām un uzskatīju, ka varēšu palīdzēt sadzīviskos jautājumos, jo bija uzkrāta zināma dzīves pieredze. Iekšā kaut kas sakustējās,» stāsta Sanda.Fakts, ka darba specifika būs nedaudz citāda nekā parastā skolā, jauno meiteni nebiedēja. «Māsa jau gandrīz desmit gadus rūpējas par audžubērniem, tāpēc zināju, kādas dienas, nedienas un grūtības var piedzīvot,» viņa atklāj, būdama pārliecināta, ka šāds darbs jāsāk ar pozitīvo.«Man bija svarīgi izveidot ar jauniešiem kontaktu, tāpēc uzlūkoju viņus ne pēc tā, kas bijis, bet kādus redzu pašreiz, lai pati varētu iepazīt un saprast.»Darbā neiztikt arī bez divu mēnešu sagatavošanās laikā iegūtajām zināšanām.Pienākums motivēt un virzītJauniešu mājas pedagogi ir atbildīgi par visiem nama iemītniekiem, bet par dažiem viņi rūpējas īpaši. Sandas aizbildniecībā ir trīs meitenes. Viņa gādā par jauniešu veselības lietām - reģistrē pie ģimenes ārsta, vēro, vai nav piezagusies slimība, sarunā vizītes. Pedagoģe kontrolē mācības, apmeklē vecāku sapulces un sazinās ar meiteņu klases audzinātāju, kā arī virza un motivē karjeras un darba jautājumos, palīdz plānot finanses. «Mācāmies pakāpeniski, līdz jaunietis pats to var izdarīt,» teic Sanda, atklājot, ka būt pedagogam šajā vietā nozīmē neizslēgt savu mobilo tālruni ārpus darba laika, jo tev uzticas, gaida palīdzību un atbalstu.Svarīga cilvēkmīlestība«Darbs sociālajā jomā ir tāds, kas patukšo cilvēku, tāpēc regulāri jādomā, kā «uzpildīties»,» atzīst Sanda, atklājot, ka viņas iedvesmas avots ir rokdarbi.Lai pienākumu nasta neizrādītos par smagu, svarīgas arī vairākas īpašības.«Šis ir maiņu darbs - var iegadīties brīvdienās un svētkos -, tāpēc jābūt radošiem un pozitīviem, lai tādus kopā ar jauniešiem namā radītu, nevis žēlotos, ka Jaunais gads, piemēram, jāsagaida darbā,» teic jaunā pedagoģe.Neiztikt arī bez elementāras cilvēkmīlestības un stingras nostājas, atbildības, spējas sajust jaunieti, prasmes strādāt komandā un darīt lietas, kas iepriekš nav veiktas. Tad izaicinājums mainīt sevi un darīt labāku citu dzīvi būs pa spēkam.