ZZ.lv ARHĪVS

Zinu, ko nozīmē krīze

Lāsma Antoneviča

2008. gada 8. oktobris 05:59

2550
Zinu, ko nozīmē krīze

«Kāds gudrs cilvēks reiz man teica: «Krīze rodas galvā!». Ja palasa avīzes un paskatās televīziju, šķiet, krīze tiešām ir, bet, parunājot apkārt, tās nav. Salīdzinoši ar pagājušo gadu, «Nakts Mēbeļu» apgrozījums nav krities, tomēr nav arī pieauguma, kas pērn bija 35, bet vēl pirms gada - 65 procenti. Gaidām uz gada pēdējiem mēnešiem, kas mēbeļniekiem pēc vispārējās tirgus konjunktūras ir tie labākie. Iespējams, pa kādu procentiņu vēl varēsim apsteigt pērnos rezultātus, kad mūsu apgrozījums bija apmēram trīs miljoni eiro,» spriež uzņēmuma «Nakts Mēbeles» vadītājs Juris Griķis.

Drīzāk viņš būtu dēvējams par kapteini apjomīgam kuģim, ko veido divas ražotnes Jelgavā un Apguldē, tikpat sabiedrības ar ierobežotu atbildību un seši mēbeļu saloni (trīs no tiem Lietuvā). Daudzi to atpazīs pēc lepni paceltām burām mastā, ko rotā zīmoli «Nakts Mēbeles» un «Pils Matrači». Ceļavējš šim kuģim ir pietiekoši labvēlīgs, kaut savulaik nācies pamatīgi uzskriet uz sēkļa. Juris zina, ko nozīmē krīze! Šobrīd tās nav!«Mēs atšķiramies ar savu koncepciju tirgū. Parasti veikalos pārdod gultas un nakts skapīšus, bet klusē par matraci vai iedod to klāt kā atlaidi. Pie mums tā nav. Kad cilvēks ienāk salonā, jautājam iemeslu. «Gribam gultu!» «Vēlaties labi gulēt vai labi izskatīties?» ir mūsu nākošais jautājums, jo pēc būtības apmēram astoņas stundas jeb trešdaļu mūža pavadām aizvērtām acīm, neredzot skaistumu. Tātad, pirmkārt, labs miegs! Matraci nemēģinām ieskapēt, bet mudinām pielaikot, kam mūsu veikalos ir speciāli testeri. Pirmā reakcija gan daudziem ir - nu, kā es tā gulēšu?! Tomēr, vai mēteli pērkam tikai pēc skata, lūdzam pārdevēju priekš mums to izvēlēties, vai tomēr uzmērām,» retoriski jautā «Nakts Mēbeļu» direktors, atklādams, ka uzņēmums bez matračiem un virsmatračiem, protams, piedāvā arī pašu ražotas gultas, nakts skapīšus, kumodes, spoguļos, to galdiņus un soliņus, skapjus, aizslietņus un nelielus rakstāmgaldus, gatavotus no ozola, rieksta koka un bērza.Savas guļamistabas salikumu, kurā neiztikt arī bez spilveniem, gultas veļas un citiem interjera priekšmetiem, pircējs var kombinēt pats vai izvēlēties jau gatavu kolekciju - un tās paslēpušās zem dažādiem skaistiem nosaukumiemun izpelnījušās augstu profesionālo novērtējumu.Šķiet, kvalitāte, pamatīgums un izcilības meklējumi ir zīmogi, kas apstiprina katru Jura soli, kas sperts pazemībā, godīgumā un gudrībā - principos, ko uzņēmējs cenšas ievērot pats un meklē citos, pirmkārt, savos vairāk nekā 200 darbiniekos.Jura Griķa veiksmes stāsta pirmsākumi meklējami 80.gadu sākumā, kad viņš absolvēja toreiz Latvijas Lauksaimniecības akadēmijas Mežtehnikas fakultātes Kokapstrādes tehnoloģijas katedru, pāris gadus sabija par konstruktoru Valsts mēbeļu fabrikā, dēļ nevēlēšanās stāties partijā zaudēja inženiera amatu Rīgas Trešajā mēbeļu fabrikā līdz atkal nonāca Jelgavā, kur tā laika 45.profesionāli tehniskās skolas direktors Aleksandrs Gorodinskis Juri saviem kolēģiem iepazīstināja kā «labāko mēbeļnieku pasaulē» un aicināja darbā.«Samulsu - vai tiešām es? Nu labi! Tā arī strādāsim!» vairāk nekā 20 gadu senās izjūtas atklāj uzņēmējs, kurš skolā septiņus gadus mācīja puikas un mācījās pats.«Sākumā varēju pateikt visus tehniskos parametrus, bet nezināju, no kuras puses zāģim pieiet,» smej Juris. Gorodinska iedrošināts un atbalstīts, 1988.gadā viņš kopā ar audzēkņiem izveidoja kooperatīvu. «Toreiz tas bija moderni. Apsēdos, pats izdomāju statūtus, uzrakstītu, iesniedzu un reģistrēju. Sākām remontēt skolu, taisījām mēbeles pa smuko - tapsētas un liekti līmētas. Daudzi nemaz neticēja, ka mēs paši tās izgatavojām,» ar gandarījumu atceras J.Griķis, atklādams, ka, pieaugot apjomam un popularitātei, parādījās arī pirmā, lielā un smukā nauda. Tomēr 90.gadu sākums bija dulls «burlaku» laiks. Daudzi augstu cēlās un strauji krita...Vairāk par J.Griķa atmiņām no trauksmainajiem deviņdesmitajiem lasiet trešdienas, 8.oktobra, «Zemgales Ziņās».