ZZ.lv ARHĪVS

Ar laimīgām beigām

Uldis Veilands

2008. gada 6. novembris 06:20

1709
Ar laimīgām beigām

Koncertapvienība «Solo», gādājot par pozitīvisma devu gada tumšākajās dienās, decembrī Rīgas Kongresu namā iepriecinās skatītājus un klausītājus ar Johana Štrausa operetes «Sikspārnis» iestudējumu.

Ne tikai izredzētajiemKā «Ziņām» pastāstīja izrādes producente, operdziedātāja un kādreizējā jelgavniece Rudīte Ruško, koncertapvienība «Solo» 2004.gadā dibināta ar mērķi popularizēt operas žanru ārpus Rīgas.«Ne jau katram Latvijas iedzīvotājam attāluma vai ierobežotās finansiālās rocības dēļ iespējams apmeklēt Nacionālo operu valsts galvaspilsētā. Tāpēc tapa mūsu pirmais iestudējums - uzvedums «Opertrupas ģenerālmēģinājums», kuru izrādījām ne tikai Dzintaru koncertzālē, bet arī citviet Latvijā,» atceras apvienības «Solo» vadītāja R.Ruško.Izrādē, kas atainoja pusi dienas kādas opertrupas mākslinieku neparastajā, nereti mīlestības, greizsirdības un pat intrigu pilnajā dzīvē, sižetiski tika savīti fragmenti no operām «Bohēma», «Figaro kāzas», «Dons Žuans», «Rigoleto», «Trubadūrs», «Traviata» un «Karmena». Atraktīvajā koncertuzvedumā, atskaņojot populārus opermūzikas «hitus», vienlaikus mēģinājām parādīt publikai, ka opera nav sarežģīta skaņu māksla, ko spēj saprast tikai īpaši muzikāli izglītotie,» piebilst māksliniece.2006.gadā cits apvienības «Solo» projekts - Žorža Bizē populārās operas «Karmena» iestudējums - greznoja Dzintaru koncertzāles 70.jubilejas sezonu.«Krāšņā izrāde ar īsti spāniskām kaislībām un flamenko dejotājiem faktiski bija aizsākums operas izrādēm uz Dzintaru skatuves, Daiņa Kalna Operas svētki Jūrmalā ienāca tikai nākamajā gadā,» atceras R.Ruško.Mūžīgās mīlestības un greizsirdības tēmas prevalēja arī 2007.gada koncertuzvedumā «O, Sole Mio», kur izskanēja neapolitāniešu dziesmas, klasiskās itāļu, franču operu ārijas un dueti, spāņu dziesmas un flamenko dejas. Koncertizrādes laikā aizsākās vēl kāda «Solo» projektu iezīme - labdarības akcijas bērnunamu audzēkņiem.Savukārt aizvadītajā vasarā kārtējā koncertapvienības projektā «The Songs Of Elvis» rokenrola cienītājus priecēja Ivars Pētersons.Operete nav vieglais žanrsApvienības «Solo» pamatprincipi - dāvāt publikai atpūtu, atskaņojot labu mūziku kvalitatīvā izpildījumā - tiek ievēroti arī jaunākajā projektā, kas 4., 5., 17. un 18.decembrī priecēs skatītājus Rīgas Kongresu namā. J.Štrausa operete «Sikspārnis» pelnīti pieskaitāma pie pasaulē populārākajām un skaistākajām mūzikas pērlēm.R.Ruško atzīst, ka diemžēl aug paaudze, kas opereti kā žanru vispār nepazīst. Ja Igaunijā un Lietuvā ir trīs muzikālie teātri, tad Latvijā pēc Rīgas Operetes teātra likvidācijas palikusi tikai Nacionālā opera, kurā it kā vieglajam muzikālās komēdijas žanram nav vietas («Sikspārņa» iestudējums uz Operas skatuves pirms vairākiem gadiem uzskatāms par izņēmumu, kas tikai apstiprina likumsakarību).Taču operetes vieglums ir šķietams. «Operetē beigas, kā likums, ir laimīgas, atšķirībā no operas, kur galvenie varoņi visbiežāk lemti traģiskai bojāejai,» ar smaidu konstatē izrādes producente.Taču no māksliniekiem tiek prasīta operdziedoņa vokālā prasme un dramatiskā teātra aktiera meistarība kas vienlaikus nav nemaz tik bieži sastopama. Patīkami, ka «Sikspārņa» iestudējumā neiztiks bez jelgavniekiem. Vienā no galvenajām lomām (Alfredo) redzēsim un dzirdēsim Jelgavā dzimušo daudzsološo talantu Jāni Kurševu, bet mūsu novadniekiem dažādos ampluā pazīstamo Arvīdu Matisonu šoreiz skatīsim jaunā amatā - kā cietuma uzraugu Frošu.Biļetes uz «Sikspārni» var iegādāties arī Jelgavā - «Biļešu servisa» kasē un «Statoil» degvielas uzpildes stacijās.