ZZ.lv ARHĪVS

Kā zināt, vai ziemas riepas vēl ir drošas braukšanai

2021. gada 18. augusts 00:00

170
Kā zināt, vai ziemas riepas vēl ir drošas braukšanai

Vasaras izskaņa ir īstais laiks pievērst uzmanību sava auto riepām, jo tālu nav brīdis, kad vajadzēs vasaras riepas nomainīt pret ziemas riepām. Lai pēdējā mirklī negadītos nepatīkami pārsteigumi, jau laikus pārbaudiet noglabātās ziemas riepas un pārliecinieties, ka tās ir piemērotas lietošanai arī gadāmajā ziemas sezonā. Kam pievērst uzmanību, novērtējot riepu stāvokli, un kādas ir pazīmes, kas nepārprotami liecina, ka tomēr laikus jāmeklē jaunas ziemas riepas

Jāpārbauda riepu protektora dziļums
Ziemas riepu minimālais pieļaujamais protektora dziļums ir 4 milimetri, kas jau ir pēdējā robeža, kurai tuvojoties, jādomā par jauna riepu komplekta iegādi. Jaunām ziemas riepām protektora dziļums ir ap 8-10 milimetriem, kas braukšanas laikā pakāpeniski dilst, samazinot saķeres un vadāmības īpašības. Cik ātri protektors nodils, atkarīgs no dažādiem faktoriem – braukšanas stila, ceļu kvalitātes, nobrauktajiem kilometriem un arī auto tehniskā stāvokļa.
Kā noteikt, cik dziļš ir riepu protektors un vai tas vēl atbilst drošas braukšanas nosacījumiem? Riepu protektora dziļums ir izmērāms ar īpašu milimetru mērītāju, bīdmēru, lineālu, vienkārši kociņu vai pat monētu. Dziļums jāmēra protektora ūdens novadīšanas kanālos. Tāpat daudzām riepām ir arī nodiluma indikatori, kas jau laikus var signalizēt par pārmērīgu nodilumu. Ikdienas braukšanai nav īpaši svarīgi, vai ziemas riepu protektora dziļums ir 7 vai 8 mm, taču tad, ja ir redzams, ka rādītājs pietuvojas minimālajai robežai, tad gan ieteicams domāt par riepu savlaicīgu nomaiņu.

Jānovērtē riepu gumijas stāvoklis
Ziemas riepām parasti ir daudz mīkstāks gumijas sastāvs nekā vasaras riepām. Bet gumiju ietekmē dažādi apstākļi – saule, sniegs, sāls, uzglabāšana. Jānovērtē, vai riepu gumija nav palikusi cieta, vai nav acīmredzamu defektu – iegriezumu, gaisa burbuļu, plaisu. Tās ir bīstamas pazīmes, kuru dēļ riepas vairs nedrīkst ekspluatēt, jo jebkurā brīdī var izraisīt bīstamas situācijas uz ceļa. Tāpat jānovērtē riepu nodilums un tā vienmērīgums. Riepām nevajadzētu būt vairāk nodilušām vienā zonā vai malā. Tas liecina, ka kaut kas nav kārtībā ar auto balstiekārtu, riepu savirzi vai spiedienu. Riepas ar nevienmērīgu nodilumu nav drošas, tās maina auto vadāmību un spēju efektīvi reaģēt.

Jāpārliecinās, ka riepas nav vecas
Ziemas riepas var ne tikai nodilt, zaudējot protektoru, bet arī vienkārši novecot, zaudējot gumijas kvalitāti un labu veiktspēju. Ar laiku gumija paliek cietāka, nespējot veikt tai paredzētos uzdevumus. Ideālos apstākļos riepas uzskata par derīgām desmit gadus no ražošanas brīža. Tomēr realitātē riepu novecošanās notiek ātrāk, tāpēc vēlams pievērst pastiprinātu uzmanību riepu stāvoklim, kad tās jau sasniegušas 5 gadu vecumu. Riepu ražošanas gadu apzīmē četri cipari ovālā rāmī, kur pirmie divi ir ražošanas mēnesis, bet otrie divi – ražošanas gads. Ja riepu vecums ir jau pieklājīgs un arī protektora dziļums nav tālu no minimālās robežas, drošāk ziemai iegādāties jaunas riepas.

Vai uzglabājat riepas atbilstoši?
Tā kā līdz ziemas riepu maiņa tomēr vēl nedaudz jāpagaida, pārbaudot riepas, ieteicams arī pārliecināties, ka tās uzglabājat piemērotos apstākļos. Ja glabāšanas laikā ir negatīva iedarbība uz riepām, tad nākamajā sezonā var būt gaidāmi nepatīkami pārsteigumi, jo būs samazinājusies riepu veiktspēja un drošības līmenis. Kādi apstākļi riepām jādrošina?

  • Tumša, sausa un vēsa telpa. Riepu glabāšanai jāizvēlas tumša, vēsa un sausa telpa. Tas garantēs, ka riepas un to gumija saglabās savas labās īpašības. Piemēram, ja uz riepām ilgstoši iedarbojas saules gaisma, ja telpa ir pārāk karsta, tad gumijas kvalitāte pazeminās, tā var saplaisāt, izžūt, samazinot veiktspēju un saīsinot riepas kalpošanas mūžu. Piemērota vieta, kur mājās glabāt riepas, ir sauss un tumšs pagrabs.
  • Pareizs riepu novietojums. Riepas, kuras tiek glabātas kopā ar visiem diskiem, jānovieto horizontāli. Bet riepas bez diskiem var glabāt gan horizontāli, gan vertikāli, tam nebūs tik lielas nozīmes.
  • Riepu pozīcijas maiņa. Ieteicams reizi mēnesī pagrozīt riepas, nomainot pozīciju un tos punktus, uz kuriem riepas saņem lielāku spiedienu. Tas mazinās riepas svara ilgstošu iedarību uz vienu protektora vietu.
  • Varat glabāt arī servisā. Ja nav glabāšanai atbilstošas vietas, riepas var par nelielu samaksu uzglabāt servisā. Tas ir izdevīgi gan klientam, gan servisam. Servisam ir garantija, ka tiks izmantots arī montāžas pakalpojums, bet klientam – nebūs jāvadā un jācilā riepas, domājot, kur tās uz vairākiem mēnešiem nolikt. 

Jaunas ziemas riepas meklējiet riepugaraza.lv
Jaunas un lietotas ziemas riepas par izdevīgām cenām ērti varat iegādāties klātienē “Riepu Garāžas” servisos Rīgā un interneta veikalā riepugaraza.lv. Sortimentā plašā klāstā pieejamas kvalitatīvas populāru zīmolu budžeta klases un premium segmenta riepas dažādos izmēros. Zinoši speciālisti konsultēs par piemērotāko riepu izvēli tieši jūsu automašīnai un braukšanas paradumiem.