Stilīgā otrā dzīve
Aivas
Zīles radītais apģērbs piesaista uzmanību. Jau vairākus gadus dizainere lietotus
džinsus, kreklus un bikses pāršuj stilīgos apģērbos, kas gūst aizvien lielāku
popularitāti ne tikai zaļā dzīvesveida piekritēju vidū.
– Pastāstiet, lūdzu, kā veidojies apģērbu
zīmols “Zīle”?
Tas sākās nejauši pirms aptuveni sešiem septiņiem
gadiem, kad pāršuvu vecos džinsus par mēteļiem. Mana lielā meita tobrīd
strādāja veikalā “Otrā elpa”, kur dizaina stendā šos mēteļus pārdeva. Tā viens
produkts sekoja nākamajam, tika nodibināts uzņēmums un atvērts veikals Rīgā,
bet tas nepārcieta otro “kovid” krīzi un tika aizvērts. Tagad mums ir interneta
veikals zile-zile.com.
– Kas jūs piesaistīja idejā pāršūt jau
lietotu apģērbu, nevis ņemt no baķiem tīrus audumus un no tiem šūt kaut ko
pilnīgi jaunu un modernu?
Iesākumā tas nebija tāpēc, ka man otrreizējās
pārstrādes ideja liktos svarīga, man vienkārši vienmēr ir paticis to darīt. Kad
apģērba pāršūšana kļuva aizvien populārāka, arī es par to sāku domāt un
interesēties. Tagad esmu priecīga, ka daru kaut ko arī vides labā. Sākumā
tas vairāk bija kā joks un tiešām tikai drosmīgie izvēlējās šādu apģērbu, tagad
arvien vairāk to uztver kā normālu parādību, un daudzi šo apģērbu izraugās
tieši tāpēc, ka tas ir otrreizēji pārstrādāts. Cilvēki arvien vairāk par to
domā un pievēršas šai idejai. Protams, tā ir mazākā ļaužu daļa, joprojām
“H&M” ir daudz populārāks un pieejamāks arī cenas ziņā.
– Jūs daudz piestrādājat, lai šis apģērbs
būtu ne tikai draudzīgāks videi, bet arī aktuāls un interesants.
Tāds arī ir mūsu plāns. Kad vērām veikalu,
uzsvērām, ka šis nav vienkārši kaut kas sašūts no lietotām lietām. Es cenšos,
lai apģērbs ir pietiekami stilīgs un aktuāls, lai tas nav tikai vecāsmammas
pāršūts brāļa krekls vai lupatu deķītis. Kas, protams, arī, ir apsveicami,
bet šis tomēr ir nākamais līmenis.
– Kāds ir jūsu apģērba tipiskais valkātājs?
Cilvēki ir visdažādākie. Viss sākās ar jocīgajiem
un zaļi domājošajiem cilvēkiem; kad tas tika pamanīts, valkātāju loks
paplašinājās. Ir cilvēki, kuriem patīk apģērba dizains, ir tādi, kas valkā
vienkārši idejas vārdā, citi pērk nākamās lietas, jo zina, ka šis apģērbs ir
ērts, un ir, protams, nejaušie pircēji. Valkātāju vecuma amplitūda ir no 20
līdz 70 gadiem. Manas drēbes maz izvēlas pusaudži, jo viņiem pārsvarā ir svarīgi
izskatīties kā visiem, un reti kurš ir tik drosmīgs.
– Kur ņemat idejas, kā kalnu ar lietotiem
džinsiem pārveidot mēteļos un kleitās?
Grūtākais nav atrast ideju, bet gan to realizēt,
jo rokas ir tikai divas, bet ideju krietni vairāk. Parasti apģērbs pats pasaka
priekšā. Tāpēc es arī sāku ar džinsiem, jo pie tiem ir strādājuši iepriekšējie
dizaineri, kas ir ieguldījuši daudz darba. Tur ir detaļas, krāsas, un man ir
žēl, ka metam džinsus ārā, jo tie vairs neliekas moderni, kaut gan nemaz nav
novalkāti. Šujot es cenšos saglabāt iepriekšējā dizainera darbu, es to uztveru
kā sadarbību starp mani, dizaineri un valkātāju.
– Vai jums ir gadījies dzirdēt, ka otrreiz
lietotajam apģērba ir slikta aura?
Jā, protams, sākumā tas bija bieži, cilvēki teica,
ka lietotu viņiem nevajag. Un es necenšos nevienu pārliecināt, ja tā liekas,
tad tā ir, es tur neko nevaru izmainīt. Taču, ja aizdomājamies par izpārdošanām
veikalos, kad vienu apģērba gabalu uzmēra tik daudz cilvēku, ieskaitot
apakšveļu, vai to varam saukt par jaunu? Tas apģērbs ir apstrādāts ar ķīmiskām
vielām, un vispirms tas ir jāmazgā, lai varētu vilkt mugurā. Iespējams, mans
apģērbs tādā ziņā ir tīrāks, esmu to mazgājusi, pāršuvusi un izmainījusi, arī
audums sevi ir labi pierādījis.
– Kā vērtējat to, ka aizvien aktīvāk
attīstās interneta vietnes, kurās cilvēki pārdod savus apģērbus, tādas kā
andelemandele.lv vai atverskapi.lv?
Ja gadās nopirkt lietas, kas pašam neder, tādēļ
tās pārdod citiem, tad viss ir kārtībā. Taču, ja tas nesamazina pirkšanas
daudzumu, ja turpinu pirkt desmit jaunas kleitas mēnesī, ko pārdodu tālāk, tad
īsti neredzu tam jēgu. Pati daudz neiegādājos apģērbu, un, ja es nopērku lietu,
ko tiešām valkāju, tad neesmu tas sliktākais pircējs.
– Vai jums ir kādi ieteikumi, kā varam
samazināt vides piesārņojumu tieši tekstilizstrādājumu jomā?
Tā, kā tagad māca un iesaka darīt, esmu dzīvojusi
vienmēr, man tas nešķiet nekas īpašs. Es neesmu aizrāvusies ar apģērbu
pirkšanu, tas vienmēr ticis valkāts ilgu laiku, ja kas saplīst, tiek salabots
vai pāršūts. Mani bērni ir valkājuši radu bērnu drēbes, un viņu drēbes ir
valkājuši citi bērni. Man ir nesaprotami, ka var izmest jaku vai bikses tikai
tāpēc, ka ir saplīsis slēdzis.
Ja man kaut kas jāiesaka, es jebkuram varētu
ieteikt kritiskāk izvērtēt savus iepirkšanās paradumus un pirkt tikai tad, kad
tas ir nepieciešams, nevis tad, kad jāremdē savs dvēseles stāvoklis ar jaunu
kleitu. Lietoto apģērbu veikalu pārdošanas rādītāji esot sasnieguši veikalu
“Zara” radītājus, taču es tajā nesaskatu neko labu, jo “Zara” pārdošanas
rādītāji nav kritušies. Tas nozīmē, ka aizvien vairāk pērkam un nesam uz
lietoto preču veikaliem. Arī ziedotājiem būtu rūpīgi jāizvērtē tās drēbes, ko
atdod labdarībai, lai nebūtu tā, ka savu atkritumu pārstrādes problēmu cilvēki
noveļ uz labdarības veikalu pleciem.
Foto: no personīgā arhīva
Publikācija sagatavota ar Latvijas vides
aizsardzības fonda finansiālo atbalstu
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”