ZZ.lv ARHĪVS

Kā kļūt neaizvietojamam savā darba vietā?

2020. gada 16. novembris 00:00

53
Kā kļūt neaizvietojamam savā darba vietā?

Covid-19 ienesis savas izmaiņas praktiski visu cilvēku dzīvē. Gan valsts ieviestie ierobežojumi, gan neziņa par to, cik ilgi šis vīruss pasaulē plosīsies, cilvēkos var radīt bažas par nākotni arī profesionālajā jomā.

Nav noslēpums, ka darba tirgū šobrīd pastāv zināmas bažas, jo bezdarbs palielinās. Laikā, kad daudziem uzņēmumiem piespiedu kārtā jāsamazina darba vietu skaits, saprotams, ka daudzi satraucas par to, kā nezaudēt darbu. Protams, vislabākais veids, kā saglabāt savu darbu, ir strādāt pēc labākās sirdsapziņas, tomēr papildu var noderēt daži padomi par to, kā kļūt neaizvietojamam savā darba vietā.

Piedāvājiet savas idejas un risinājumus!
Jebkurš uzņēmuma vadītājs novērtē savu darbinieku ieinteresētību uzņēmuma darba uzlabošanā. Tieši tāpēc nevajag baidīties izteikt savas idejas un risinājumus darbības uzlabošanai. 

Arī tad, ja tas tieši neattiecas uz veicamajiem pienākumiem. Iespējams, redzat veidu, kā ietaupīt uz papīra rēķina, ja darbā printeris reizēm tiek  izmantots nelietderīgi. Varbūt iespējams atrast veidus, kā ietaupīt citus resursus, varbūt varat ieteikt uzņēmumam kādu labu sadarbības partneri. 

Jūsu priekšnieks to novērtēs un arī Jūsu, kā darbinieka vērtība, viņa acīs tikai celsies. Vienīgi jāpatur prātā tas, ka, izsakot vadībai kritiku vai sūdzību, jāpiedāvā arī savs problēmas risinājums.  

Esiet izpalīdzīgs un laipns pret kolēģiem!
Parādiet, ka Jums nav iebildumu uzņemties arī sarežģītākus uzdevumus un palīdzēt citiem kolēģiem tikt galā ar pienākumiem. Pat tad, ja tas neietilpst Jūsu tiešajos pienākumos. 

Neatsakiet savu palīdzību arī tad, kad nepieciešams apmācīt un atbalstīt kādu no jaunajiem darbiniekiem, vai ir kādi steidzami pienākumi, ar kuriem citi netiek galā. Palīdzot citiem, ātri vien iegūsiet atsaucīga un izpalīdzīga darbinieka slavu. Arī laipnība pret kolēģiem nepaliks nepamanīta. Nevienam taču nepatīk kolēģi, kas atsakās piedalīties komandas darbā, ir nelaipni vai nedraudzīgi.

Iepazīstiet savu priekšnieku!
Priekšnieki mēdz būt dažādi, katrs ar savām stiprajām un vājajām pusēm. Tāpēc ir labi zināt, kādas ir Jūsu priekšnieka vēlmes un prasības attiecībā uz saviem darbiniekiem. Vislabākais veids, kā to izdarīt ir aprunāties ar pašu priekšnieku. 

Saruna arī Jums ļaus labāk izprast savus tiešos darba pienākumus. No citiem kolēģiem var noskaidrot, kas ir tas, kas priekšniekam nepatīk. Piemēram, ja zināms, ka viņam nepatīk kavētāji, tad nekavējiet darba laika sākumu. 

Tāpat arī var mācīties no citu kļūdām. Ja kādam tiek izteikts aizrādījums, ir vērts situāciju izvērtēt, lai izvairītos no tādu pašu kļūdu pieļaušanas

Ģērbieties atbilstoši ieņemamajam amatam!
Nevar noliegt, ka darba vidē cilvēka ārienei ir liela nozīme. Nav runa tikai par to, ka apģērbam jābūt tīram un kārtīgam, bet arī to, ka tam jābūt atbilstošam noteiktajam amatam. 

Jāģērbjas profesionāli, lai Jūs uztvertu profesionāli. Piemēram, vīriešiem tas var būt uzvalks, savukārt svārki un blūzes sievietēm. Sievietēm piestāvēs lietišķi kostīmi. Laiku pa laikam garderobi var atjaunot ar jauniem aksesuāriem vai apģērba gabaliem, piemēram, lietišķi svārki interneta veikalā 220.lv pieejami plašā izvēlē.

Esiet lojāls!
Darba devējs vienmēr novērtē savu darbinieku lojalitāti, atbildību un uzticamību. Gan pildot darba pienākumus pēc labākās sirdsapziņas, gan arī ārpus darba nerunājot neko sliktu par savu darba vietu, pienākumiem un vadību. 

Par lojālu darbinieku neviens neuzskatīs, piemēram, to cilvēku, kurš citiem kolēģiem stāsta par vēlmi atrast jaunu darbu, vai to, ka nepatīk esošais darbs.