Īstenojot reformas, saglabāt cieņu pret iedzīvotājiem
Pagasta pārvalžu izveidošana visos pagastos
varētu nebūt obligāta, Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēdē
sacīja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce
(“Attīstībai/Par!”), informējot par jaunā Pašvaldību likuma izstrādi.
Pašvaldības
varētu izlemt pašas
Ministrs skaidroja, ka pašvaldības pašas varētu izlemt, kuros
pagastos ir nepieciešams veidot pārvaldi, kuros nē un cik daudz šādu pārvalžu
ir jāveido. Atbildot uz deputātu jautājumiem, ministrs skaidroja, ka jau
pašlaik pašvaldībām ir iespēja pieņemt lēmumu apvienot pagastu pārvaldes,
prasot ministrijas akceptu. Šādi Latvijā ir bijuši kādi pieci gadījumi.
Būtiskākais iemesls, kādēļ obligāto prasību par pārvalžu
izveidi plānots atcelt, ir neviendabība – mazākajā pagastā dzīvo ap 60
iedzīvotāju, bet lielākajā – 22 000. Tādēļ plānots saglabāt principu –
nodrošināt visu pakalpojumu pieejamību, bet dot iespēju pašvaldībai izvēlēties
formu, kā to paveikt.
Būs
arī citas izmaiņas pašvaldību darbā
Jaunajā likumā paredzēts arī definēt, kas ir domes slēgtās
sēdes un kādos gadījumos tās ir iespējams sasaukt. Iecerēts arī noteikt, ka,
lai sasauktu domes ārkārtas sēdi, būs nepieciešams definēt tās sasaukšanas
pamatojumu.
Jaunajā likumā plānots atcelt domes komiteju locekļu skaita
ierobežojumu, saglabājot proporciju starp ievēlētajiem vēlēšanu sarakstiem. Kā
informēja ministrs, likumā paredzēts sašaurināt Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) kompetenci saistošo noteikumu
pirmskontroli, atceļot prasību caurskatīt visus saistošos noteikumus pirms to
publicēšanas. Lai ikviena persona zinātu savas tiesības un būtu pieejams
normatīvais akts, kas to nosaka, saistošos noteikumus publicēs portālā
likumi.lv.
Pirms saistošo noteikumu izdošanas paredzēts prasīt
sabiedrības viedokli. Būtiski plānots palielināt sabiedrības iesaisti
pašvaldības darbā, piemēram, ieviešot līdzdalības budžetu, izveidot iedzīvotāju
konsultatīvo padomi, kā arī noteikt iespēju pašvaldības iedzīvotājiem iesniegt
domei kolektīvo iesniegumu.
“Kopš likuma “Par pašvaldībām” pieņemšanas 1994. gadā ir
notikušas ievērojamas izmaiņas valsts pārvaldē kopumā, tai skaitā veikta virkne
uzlabojumu, lai mazinātu administratīvo slogu, normatīvo aktu apjomu un
uzlabotu publisko pakalpojumu kvalitāti. Pašvaldību darbā un to pārraudzībā
nepieciešams jauns, mūsdienīgs tiesiskais regulējums, kas būs stabils pamats
pašvaldību darba organizēšanā un novērsīs identificētās likuma nepilnības,”
skaidro J.Pūce.
Likumprojekta izstrādē notiek aktīvs darbs ar pašvaldības
pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām un nozaru ministrijām. Ministrijai
likumprojekts valdībā jāiesniedz līdz oktobra beigām.
Klientu
apkalpošanas centri – labs risinājums
Jelgavas novada pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļas
vadītāja Dace Kaņepone uzsver: “Jelgavas novada pašvaldība valstī ir vienīgā,
kas visus noteiktos pakalpojumus ir organizējusi un nodrošina saviem
iedzīvotājiem tuvāk dzīvesvietai. Tai ir 14 klientu apkalpošanas centri, kas
nozīmē – katrā pagasta pārvaldē un arī pašvaldības centrālajā ēkā iedzīvotājs
var attālināti vai klātienē saņemt sev vēlamos pakalpojumus. Turklāt, pastāvot
pagastu pārvaldēm, tiek mazināts birokrātiskais slogs un iedzīvotājam ir
vieglāk sasniegt pašvaldību savā komunikācijā. Pagasta pārvaldes vadītājs ir
tieši atbildīgs par saimniecisko procesu organizēšanu pagastā.
Neatkarīgi no VARAM ministra rekomendācijām Jelgavas novada
pašvaldība, apsverot samazināt pārvalžu skaitu, aptuveni pirms deviņiem gadiem
salīdzināja savu struktūru ar tādām līdzīgām pašvaldībām kā Ventspils novada
vai Daugavpils novada pašvaldības, kuru sastāvā nav pilsētas un kuras pagastu
pārvaldību organizējušas, likvidējot atsevišķas pagastu pārvaldes. Izvērtējot
ļoti daudzus plusus un mīnusus, Jelgavas novada pašvaldība pārliecinājusies, ka
mūsu struktūra jeb pārvaldība ir sevi attaisnojusi un arvien attaisno. Pagasta
pārvaldes vadītājs sadarbībā ar citu jomu speciālistiem pārredz reālajā dzīvē
konkrētos sadzīves risinājumus, saredz vajadzības. Reizēm sadzīves negadījumos
pagasta pārvaldes vadītājs ir visoperatīvāk sasniedzamais pašvaldības
pārstāvis, kurš iedzīvotājam var sniegt informāciju vai pašvaldības
administrācijai – papildinošu faktu kopumu.
Jāatzīst, ka Jelgavas novada pašvaldība, optimizējot un
centralizējot struktūru, kā arī attīstot arvien vairāk elektronisko saziņu, šo
gadu laikā ir minimizējusi to darbinieku skaitu, kuri strādā pagasta pārvaldē
jeb klientu apkalpošanas centrā. Taču lokālā vidē un lauku teritorijā tas
vienalga ir ērtākais veids, kā iedzīvotājam nodrošināt nepieciešamos
pakalpojumus tuvāk dzīvesvietai.
Jāatzīmē, ka tieši VARAM projekta ietvaros novada pašvaldībai
piešķīra valsts līdzfinansējumu, lai šādi klientu apkalpošanas centri varētu
tapt, un pati ministrija līdz šim atzinusi, ka Jelgavas novads ar savu klientu
apkalpošanas centru pārklājumu ir efektīvs risinājums.
Ņemot vērā gaidāmās likuma izmaiņas, arī pašvaldība noteikti
no jauna vērtēs pagastu pārvalžu pastāvēšanu. Vēl jo vairāk šis jautājums būs
jāskata kontekstā ar jaunā Jelgavas novada teritoriju pēc Ozolnieku
novada trīs pagastu pievienošanas. Taču tas jau būs jaunās domes lēmums
un izšķiršanās.”
Cieņā
pret iedzīvotājiem saglabāt vietvārdus
Dobeles novada domes priekšsēdētājs Andrejs Spridzāns
uzskata, ka jautājumu par pagastu pārvaldēm var skatīt tikai jaunā novada
kontekstā. Viņaprāt, nav būtiski, kādā vārdā nosaukt novada struktūrvienības
(pakalpojumu sniegšanas vietas) – pagastu pārvaldes, klientu apkalpošanas
centri vai punkti, jo tam ir sekundāra nozīme, svarīgi ir, lai ar cieņu pret
vietējiem iedzīvotājiem, kuri tur dzīvo ģimenēm un dzimtām gadiem ilgi, tiktu
saglabāti pagastu nosaukumi – Penkule, Naudīte, Auri u.c. Neaizmirst par
cilvēku un respektēt viņa izvēli būt, piemēram, Penkules pagasta iedzīvotājam.
Katrā
pagastā pārvaldei obligāti nav jābūt
Tērvetes novada domes priekšsēdētāja Dace Reinika uzver:
“Katrā pagastā pārvaldei obligāti nav jābūt. Atbalstām likumprojektā paredzēto,
ka pašas pašvaldības izlemj jautājumus, kuros pagastos tādu ir nepieciešams
veidot, kuros nē un cik daudz šādu pārvalžu nepieciešams. Ir pieņemami, ka uz diviem
vai pat trim maziem pagastiem ir viens pārvaldnieks. Bet jābūt nosacījumam, ka
šis pārvaldnieks regulāri izbrauc uz pagastiem un ciemiem, lai būtu pieejams
iedzīvotājam, kā arī tam ir atbilstošs tiesību un pienākumu apjoms, pilnvaras.
Pagasta pārvaldniekam ir jābūt īstam saimniekam, kurš, uzklausot iedzīvotāju
viedokli un viņu problēmas, spēj ātri un kvalitatīvi atrisināt jautājumus.
Jautājumos, kas nav pārvaldnieka kompetencē, viņš ir tilts starp pagastu
iedzīvotājiem un novada administrāciju. Šajā saistībā jaunajā likumā būtu
jāpaplašina pagasta pārvalžu un pārvaldes vadītāju kompetences apjoms. Šobrīd
likumā pagasta pārvaldēm un to vadītājiem pēc būtības ir noteikta tikai
kompetence saņemt un izsniegt dokumentus un maksājumus.”
#SIF_MAF2020
Foto: no arhīva
Projektu līdzfinansē
Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Par saturu atbild “Zemgales Ziņas”
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”