Madars Lasmanis: “Ar bitēm nav problēmas, bet ar kaimiņu pašvaldībām gan”
Ar 58 balsīm “par”, 12
– “pret” un 20 deputātiem atturoties, 10. jūnijā Saeima
galīgajā lasījumā pieņēma Administratīvi teritoriālās
reformas likumu. “Ziņas” aicināja uz sarunu vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministra Jura Pūces padomnieku Madaru
Lasmani. Viņš ir pazīstams arī kā agrākais Jelgavas novada
domes deputāts, bišu stropu ražotājs un bitenieks. Ministra
padomnieka amatā M.Lasmanis nokļuva pirms vairāk nekā gada,
laikā, kad pēc 13. Saeimas vēlēšanām tika sastādīta premjera
Krišjāņa Kariņa valdība un ministra amatam tika izvirzīts
J.Pūce. Veidojot ministrijas komandu, jurists Latvijas Universitātes
absolvents J.Pūce saistījās ar savu studiju laika cīņu biedru,
agrāk LLU Studentu pašpārvaldes vadītāju Madaru Lasmani.
Divtūkstošo gadu sākumā abi kopā darbojās Latvijas Studentu
apvienībā, rīkoja piketus, cīnījās par labākām pārmaiņām
studentu dzīvē. Toreizējā pleca sajūta abiem nebija
aizmirsusies.
– Vai ir gandarījums par paveikto?
Jā, ir. 42 pašvaldības tomēr ir labāk nekā 119, kā tas bija 2009. gada administratīvi teritoriālās reformas rezultātā. VARAM gribēja 35 pašvaldības. Es domāju, ka piecu, desmit gadu laikā notiks atgriešanās pie pilsētu un novadu apvienošanas. Skaidrs, ka ES naudu sadalīs caur attīstības centriem kopīgā pilsētu un novadu plānojumā. Tāpat izglītība, skolu tīkla uzturēšana, kas veido apmēram pusi no pašvaldības budžeta, pilsētām un novadiem būs cieši saistīta. Domāju, ar laiku sabiedrība sapratīs, ka strādāt kopā var efektīvāk nekā divās atsevišķās pašvaldībās.
– Par to, ka katram jelgavniekam ir jāiestājas, lai Jelgava ir atsevišķa pašvaldība, tika aģitēts, pat atverot komunālo maksājumu rēķinu pašvaldības kapitālsabiedrības “Jelgavas NĪP” mājaslapā. Daži karstākie brauca piketēt uz Rīgu un Briseli. Sanāca jau dīvaini! Rēzekne, kurā ir divreiz mazāk iedzīvotāju, tiek atstāta kā atsevišķa pilsēta, bet Jelgava – nē.
Loģisku argumentu nebija arī Rēzeknes atstāšanai par
atsevišķu pilsētu. Vienkārši Rēzeknē un Rēzeknes novadā pie varas ir dažādas
politiskās partijas, tāpēc tās nevarēja vienoties. Domāju, ka pilsētu un novadu
apvienošana vienā pašvaldībā ir vien laika jautājums. Varbūt tiešām notiek
brīnums? Novadu un pilsētu pašvaldības labi sadarbojas, kā tas vispirms tiek prasīts
izglītības, teritoriālās plānošanas, atkritumu saimniecības un civilās
aizsardzības jomā, un viss ir kārtībā. Tomēr nedomāju, ka, piemēram, Ventspils
un Ventspils novads, kas līdz šim bijuši ļoti distancēti viens no otra, mēģinās
sadarboties. Līdzīgi, vismaz manā novada deputāta darbības laikā, distancēti ir
bijuši Jelgava un Jelgavas novads. Toties Jēkabpilij un Jēkabpils novadam,
tāpat Valmierai un Valmieras novadam nebija nekādu sadarbības problēmu, un tie
arī reformas rezultātā būs kā viena pašvaldība. Tad varēs salīdzināt, kā
turpmāk apgūs ES līdzekļus un attīstīsies atsevišķie Jelgava un Jelgavas novads
un, piemēram, apvienotais Jēkabpils novads.
– Reformas rezultātā beidzot ES līdzekļi
ieplūdīs arī Ozolnieku novadā?
Jā. Tiek lēsts, ka 89 tagadējo novadu pašvaldībās, kam,
līdzīgi kā Ozolnieku novadam, nebija sava attīstības centra, tika ieguldīti
divi līdz trīs procenti no ES fondu līdzekļiem.
– Īstenojot Administratīvi teritoriālās
reformas likumu, tuvākais darba kārtības punkts sanāk Jelgavas novada un
Ozolnieku novada apvienošana. Tā notiks 2021. gadā vai pakāpeniski sāksies jau
agrāk?
Tikko kā Valsts prezidents izsludinās likumu, VARAM divu
mēnešu laikā ir jāsniedz valdībā Ministru kabineta noteikumu projekts (mēs to
plānojam iesniegt agrāk), kādā veidā pašvaldībām ir jāveido kopīgs
reorganizācijas plāns. Tajā būs noteikts, par ko pašvaldībām būs jāvienojas, kā
dzīvot pēc 2021. gada pašvaldību vēlēšanām, kuras pašvaldību iestādes
pārklāsies, kuras likvidēsies, kā mainās pašvaldību kapitālsabiedrības.
Jelgavas un Ozolnieku novadam būs jāizveido kopīga komisija. Neies jau viegli
sadalīt mantu, sadarboties, ja agrāk sadarbība nav bijusi. Šim apvienošanās
procesam valsts piešķirs 20 tūkstošu eiro dotāciju.
– Līdz šim pašvaldībās problēma ir bijusi
lēmējvaras un izpildvaras nodalīšana. Arī Jelgavā, Jelgavas un Ozolnieku novadā
nereti pašvaldību deputāti reizē ir arī pašvaldības iestāžu vadītāji, kas ir
atkarīgi no domes vadības. Mazajās pašvaldībās, kurās ir maz politiski aktīvu
cilvēku, tas vēl ir kaut cik saprotams. Taču reformas rezultātā pašvaldības
kļūs lielākas. Vai netiek domāts arī par lēmējvaras un izpildvaras pienākumu
nodalīšanu?
Tā ir problēma. Par izpildvaras un lēmējvaras nodalīšanu lēma
jau 12. Saeima. Toreiz lēmums bija negatīvs. Mēs domājam šo problēmu
aktualizēt, rakstot jauno likumu par pašvaldībām, kas valdībā jāiesniedz līdz
septembrim un Saeimā varētu nonākt oktobrī. Ceram, ka līdz 2021. gada jūlijam
būs tapis jauns pašvaldību likums, kas aizstās 1994. gadā pieņemto. Tajā vēl
bez izpildvaras un lēmējvaras nodalījuma ieplānots, piemēram, pašvaldības
izpilddirektora funkciju palielinājums, kas saistīts ar nacionālās drošības
jautājumiem. Mūsuprāt, pašvaldības izpilddirektoram ir jābūt pielaidei valsts
noslēpumam. Pēc VARAM vērojumiem, izpilddirektori pašvaldībās ir stabilāki nekā
mēri, kas, piemēram, Daugavpilī beidzamos trīs gados ir nomainījušies trīs
reizes.
– Kas vēl varētu būt jauns topošajā pašvaldību
likumā?
Liels bloks topošajā likumā ir saistībā ar iedzīvotāju pārstāvniecību
un līdzdalību pašvaldībās. Daudzviet pasaulē lokālpatrioti ir gatavi
brīvprātīgi bez maksas palīdzēt pašvaldībai. Jaunajā likumā paredzēts, ka
pašvaldībām būs jāveido konsultatīvās padomes, kurās regulāri sabiedriskā kārtā
pulcēsies aktīvi cilvēki, kas paši pieteiksies tikties ar domi. To kaut kādā
mērā var salīdzināt ar Latvijas Radio “Brīvo mikrofonu” un portālu manabalss.lv.
Pašlaik tāda kārtība vairākās pašvaldībās pastāv brīvprātīgi,
bet jaunais likums to prasīs obligāti. Labs paraugs šajā ziņā ir Līvānu novads,
kur tāda konsultatīvā padome ir katrā pagastā. Līvānos ir noteikts, ka pēc
pašvaldību vēlēšanām divu mēnešu laikā tādi sabiedriski aktīvi cilvēki var
pieteikties. Viņiem ir tiesības rosināt domei izskatīšanai jautājumus. Kuldīgas
novadā, kur arī darbojas šāda konsultatīvā padome, tai ir tiesības izvēlēties
kandidātus pagastu pārvaldnieku amatiem. Nevis novada mērs izraugās “sava
medību kolektīva” biedrus, bet sabiedrība. Atceros, ka pirms gadiem četriem
Jelgavas novada domes priekšsēdētājs Ziedonis Caune skaidroja, kā viņš
izraudzījās Elejas pagasta pārvaldnieku. Uzsvēra, ka tā ir vienīgi viņa
vienpersoniska politiskā atbildība. Ir problēma, ka pašvaldību administratīvās
izmaksas mums ir lielas, taču brīvprātīgais darbs tās nepalielinātu. Latvijas
Pašvaldību savienība gan nav priecīga par šādām konsultatīvajām padomēm. Jau
tagad cilvēkiem esot tiesības ietekmēt pašvaldības, cik tik lien! Mūsuprāt, jo
vairāk pašvaldības sarunājas ar sabiedrību, jo vairāk esam ieguvēji.
– Īstenojot administratīvi teritoriālo reformu,
vairs nebūs tādas pašvaldības, kurā būtu līdz pieciem tūkstošiem vēlētāju.
Šādās mazās pašvaldībās līdz šim tiesības iesniegt deputātu kandidātu sarakstus
bija arī vēlētāju apvienībām. Sanāk, ka pēc reformas šīs apvienības pašvaldību
vēlēšanās vairs nevarēs piedalīties. Par to bažas ir izteicis arī Valsts
prezidents Egils Levits.
Vēlētāju apvienības ir izaicinājums, ko grūti būtu
viennozīmīgi novērtēt. Mēs daudzi it kā esam apolitiski. Taču patiesībā visi
tie, kurus ievēl pašvaldību domēs, ir politiķi, kas veido politiku noteiktā
pašvaldības teritorijā. Bet politiķi taču krāpjas, vai ne? Kā tad tagad būs, ka
mēs tos politiķus, kuri ir partijās, uzraudzīsim stingri pēc likuma ar KNAB un
citu institūciju palīdzību, bet uz tiem, kuri ir vēlēšanu apvienībās, likums,
tostarp ierobežojumi partiju finansējumā, neattieksies? Partijai, lai tā
piedalītos vēlēšanās, ir nopietni jāstrādā, vajadzīgi vismaz piecsimt biedri.
Vēlētāju apvienībai pietiek ar piecpadsmit līdzīgi domājošajiem. Es saprotu to,
ka mazajās pašvaldībās līdz pieciem tūkstošiem vēlētāju KNAB nesaskatīja tik
daudz korupcijas risku, tāpēc vēlētāju apvienības arī varēja tur pastāvēt.
Tagad pašvaldībās vidēji būs 27 tūkstoši vēlētāju. Jautājums par vēlētāju
apvienību saglabāšanu kļūst sarežģīts, jo arī vēlēšanu likumā Saeimas deputāti
nav atbalstījuši vēlētāju apvienību darbību novados, kur vairāk par 5000
iedzīvotāju.
– Pērn 14. oktobrī “Latvijas Avīze” publicēja
interviju ar Jelgavas mēru un Latvijas Olimpiskās komitejas izpildkomitejas
locekli Andri Rāviņu, kur viņš uz pēdējo jautājumu: “Vai kandidēsiet nākamajās
pašvaldību vēlēšanās?” atbildēja: “Ļoti iespējams, ka kandidēšu.” Tas Andrim
Rāviņam būtu piektais termiņš pēc kārtas. Ik pa brīdim sabiedrībā aktualizējas
domas, ka ne tikai valsts, bet arī pašvaldības amatos vajadzētu ieviest
ierobežojumus, proti, mēri nedrīkstētu ieņemt šo amatu vairāk kā divus
termiņus pēc kārtas.
Pašlaik plašu diskusiju par šo tematu neesmu manījis, vien
atsevišķus deputātu izteikumus. VARAM neplāno šādus ierobežojumu rosināt. Tādu
cilvēku, kas būtu gatavi vadīt pašvaldības, nav nemaz tik daudz. Tur, kur ir
liela mēru mainība, kā, piemēram, Ķekavā vai Talsos, pašvaldības attīstība ir
apgrūtināta, tiek kavēta ES fondu līdzekļu apguve. Protams, es arī saprotu tos,
kam rodas bažas, ja mērs vairāk nekā divdesmit gadu nemainās. Tomēr jebkurā
gadījumā vēlētāji mēru ievēl, nav tā, ka ar viltu tur ticis.
– Nav diemžēl izdevies noskaidrot, kopš kura
laika (vismaz 90. gados tā nebija) Jelgavas pašvaldības nolikumā ir ieviesies
kāds nedemokrātisks punkts, ko neesmu atradis nevienā citā Latvijas pašvaldības
nolikumā. Proti, debates domes sēdēs notiek tikai tad, ja par to atvēršanu
nobalso vairākums. Deputātiem domes sēdē ir vien iespēja uzdot ziņotājam jautājumus,
uzstāties ar savu problēmas redzējumu – diemžēl nē. Tas tiek skaidrots tā – par
domstarpībām debatē iepriekš komitejās. Taču ne visi jautājumi komitejās tiek
izdebatēti līdz vienprātībai, nereti deputātu domas dalās, bet arī tad debates
izpaliek.
Jelgava ir nelāgs piemērs Latvijas pašvaldību kopējā
saimniecībā. Man ir sajūta, ka Jelgavas domē nav opozīcijas. Citur deputāti arī
mazākumā aktīvi cīnās, raksta VARAM, izcīna tiesības piedalīties Saeimas
komisiju sēdēs, bet no Jelgavas domes deputātiem to gadu, kamēr es esmu VARAM,
nav pienākusi neviena vēstule. Visi ar pastāvošo kārtību ir apmierināti. Reiz
tikai saistībā ar Jelgavas tirgus lietu man piezvanīja deputāts Ivars Jakovels
(I.Jakovels ir arī pašvaldības uzņēmuma “Zemgales EKO” darbinieks – red.) un
teica: “Ko jūs tur piesienaties? Tur nekā nav.” Es viņam atbildēju: “Lai
policija skatās, ka tur nekā nav.” (“Ziņas” rakstīja par to, ka izmeklēšana
agrāk pašvaldībai piederošā Jelgavas tirgus privatizēšanā rit pēc
Krimināllikuma 195. panta 3. daļas – par noziedzīgi iegūtu finanšu līdzekļu
legalizēšanu, ja tas izdarīts lielā apmērā vai personu grupā – red.)
Skaidrs, ka tāda snauda nevarēs ilgi turpināties. Jelgava ir
liela. Pašvaldību politikā ienāk jauni cilvēki, un arī Jelgavas pašvaldība
mainīsies. Nāk mēri ar jaunu skatījumu, valodu zināšanām, kā, piemēram,
Gulbenē, Ludzā un citviet. Tur pašvaldību pārstāvji piedalās Ekonomikas
ministrijas rīkotajos braucienos uz ārzemēm, piesaista investorus.
– Savukārt Jelgavas novads ir vienīgā pašvaldība
Latvijā, kurā juridiskie pakalpojumi tiek sniegti ārpakalpojumā. Proti,
pašvaldības Juridiskās daļas vietā par premjerministra algu strādā divu personu
uzņēmums “Lagzdiņa un Jēgera juridiskais birojs”. Par to, ka tā nav laba
prakse, bijis norādīts gan Pašvaldību savienībā, gan VARAM, deputāts Kārlis
Rimša protestējot novada domes sēdēs jau otro gadu stāv kājās. Tomēr viss tāpat
vien paliek.
Pašvaldības ir diezgan autonomas. VARAM var daudz ko
aizrādīt, bet ne tik daudz var aizliegt. Jelgavas novada pašvaldība ir
rakstījusi paskaidrojumus, ka, lūk, tāds juridisko pakalpojumu modelis novadā
ir saprātīgs. Domāju, kamēr Caunes kungs būs pie varas, viņš pie saviem
juristiem arī turēsies.
– Drīz pēc beidzamās ievēlēšanas domes
priekšsēdētāja amatā Ziedonis Caune intervijā “Ziņām” teica, ka šis gan ir
pēdējais viņa termiņš šajā amatā.
Es neredzu, kurš ir tas jaunais līderis, kas varētu nākt
Caunes kunga vietā. Daži kritizē viņa personiskās īpašības, bet viņš ir gājis
un darījis. Visas skolu ēkas atjaunotas, skolām ir sporta halles, ceļi tiek
remontēti (tiesa, piesakoties uz “Covid-19” seku novēršanas aizdevuma naudu,
Jelgavas novads ir mazāk aktīvs). Ne visās pašvaldībās tā ir. Varbūt vienīgi no
Ozolnieku novada var nākt kāds jauns līderis. Bet, skatoties uz esošajiem
Jelgavas novada domes deputātiem, es nezinu, kam ir līdzīga ietekme un arī
spējas vadīt pašvaldību, kā tas ir Caunem. Es šaubos, vai ZZS tik viegli viņu
laidīs pensijā. Vismaz sarakstā ieliks.
– Jūsu ministra padomnieka amats nav uz ilgu
laiku. Vai plānojat turpināt darboties politikā?
Es Jelgavas novadā dzīvoju, un man ir svarīgi, kas novadā
notiek. Es domāju kandidēt 2021. gada pašvaldību vēlēšanās. Tagad savu
politisko darbību esmu saistījis ar “Attīstībai/Par!”.
– Visbeidzot vai ar jums kā bitenieku varam
parunāt par bitēm? Nesen Latvijas medijus pāršalca trauksme, ka lielie rapša
audzētāji, ar ķīmiju apstrādājot savus laukus, indē bites.
Domāju, ka tās ir emocijas. Pagaidām neesmu pamanījis nevienu
nopietnu pētījumu, kas apstiprinātu šādu problēmu. Arī pētot tieši to
saimniecību, ko rādīja televīzijā, bišu saindēšanās netika konstatēta. Protams,
laukos kaimiņiem ir jāsadarbojas. Man turpat blakus dravai ir Arta Klemera
zemnieku saimniecības “Gaujas” rapša lauks. Bites dzīvas, medu nes. Likumā ir
noteikts, ka miglot lauku ar preparātiem, kas ir kaitīgi bitēm, drīkst tikai
naktī. To kaimiņš ievēro. Laukos jau tā maz cilvēku, un ja tie vēl strīdas… Mēs
ar kaimiņiem dzīvojam labi.
Foto: no arhīva
Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Par saturu atbild "Zemgales Ziņas"
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”