Līdz ar ieguvumiem nāk arī zaudējumi
Žurnālistika un sociālie mediji: kopā grūti, bet šķirti – vēl grūtāk.
Tādas sociālo mediju platformas kā “Facebook” ir kļuvušas par nozīmīgu kanālu,
caur kuru žurnālistikas mediji aizsniedz auditoriju un izplata savu saturu.
Taču vienlaikus tas nozīmē arī atkarību no platformu noteikumiem un darbības
principiem, kuri ne vienmēr atbilst žurnālistikas interesēm.
Sociālo mediju platformu popularitāte tiešsaistes medijiem ir likusi pārskatīt
un paplašināt veidus, kādos tie piesaista savu auditoriju. Tā vietā, lai
gaidītu, ka auditorija pati nāks pie satura veidotājiem uz viņu tīmekļa
vietnēm, mediji cenšas savu saturu padarīt pieejamu tur, kur viņu auditorija
jau pulcējas. Viņi gan publicē savu saturu sociālo mediju platformās, gan
mudina lasītājus ar medija materiāliem dalīties tālāk.
Daudzveidīgākas iespējas savu saturu izplatīt un uzturēt kontaktu ar auditoriju
var stiprināt mediju iespējas pildīt to sabiedriskos uzdevumus. Lai tas būtu
iespējams, medijiem un žurnālistiem ir jāizprot, kāda loģika sociālo mediju
vidē darbojas, un tā jāņem vērā. Dažos gadījumos tas nozīmē spēlēšanu līdzi
platformu algoritmiem, bet citkārt nākas atzīt, ka līdz ar ieguvumiem nāk arī
riski un zaudējumi.
Jāpielāgojas videi
Sociālo mediju vidē valda spēcīga konkurence par auditorijas uzmanību. Ar
labiem un nopietniem žurnālistikas materiāliem konkurē viss pārējais
tiešsaistes saturs – gan dezinformācija, gan klikšķu vācēju darinājumi, gan
kaķu video un attēli no draugu brīvdienu ceļojumiem.
Tāpēc nav brīnums, ka daļa no vērtīgiem un sabiedriski nozīmīgiem materiāliem
nesasniedz tik lielu auditoriju, kādu būtu pelnījuši. Turpretī “dzeltenajām”
ziņām, pārspīlējumiem, skandāliem un pat pilnīgiem izdomājumiem nereti izdodas
piesaistīt ievērojamu auditoriju. Korekts izteikšanās stils, precizitāte,
nemētāšanās ar skaļiem un nepierādītiem apgalvojumiem un citas profesionālas
žurnālistikas pazīmes diemžēl ne vienmēr palīdz konkurences cīņā tiešsaistē.
Daudzu lietotie informācijas kvalitātes kritēriji krietni atšķiras no tiem,
kurus savu materiālu veidošanā izmanto žurnālisti.
Tas gan nenozīmē, ka kvalitatīvam saturam nav cerību šajā vidē gūt panākumus.
Secinājums ir gluži cits – vidē, kurā ir tik daudz drazas, ir vēl svarīgāk
izplatīt labus materiālus, lai kaut nedaudz mazinātu informatīvo disbalansu.
Tomēr tas žurnālistikas medijiem prasa mācīties, kā darbojas sociālie mediji,
kā tajos aizsniegt auditoriju un kā veidot pievilcīgu saturu, lai tas nepazustu
informatīvajā “troksnī”.
Tiešsaistes auditorija ir daudzveidīga, un viena pieeja visu uzrunāšanā var
nederēt. Ir labi, ja medijiem ir iespējas materiālus veidot tā, lai uzrunātu un
ieinteresētu dažādas esošās un potenciālās auditorijas grupas. Labu adaptēšanās
piemēru rāda pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica”. Žurnālistu darbs
tiek veidots dažādos formātos – gan īsākos, gan garākos, gan tekstuālos, gan
video, gan nopietnos, gan tādos, kur saturs tiek pasniegts ar humoru.
Algoritmu vara
Satura izplatīšanos sociālo mediju vidē ietekmē divi aspekti: auditorijas
rīcība un platformas algoritmi. Auditorijas rīcība attiecas uz to, ko dara
katrs atsevišķais satura patērētājs, kad konkrētā satura vienība ir nonākusi tā
redzeslokā: uzklikšķina uz saites vai arī izlasa tikai virsrakstu, ieraksta
komentāru, atzīmē ar “patīk”, padod tālāk vai arī nedara neko. Atkarībā no
konkrētās satura vienības tēmas un pasniegšanas stila lasītāju vēlme to lasīt
un uz to reaģēt atšķirsies.
Taču to, cik lielu potenciālās auditorijas daļu publikācija aizsniegs, nosaka
arī sociālo mediju algoritmi. Algoritms apraksta darbību secību, kas jāveic,
lai sasniegtu definēto iznākumu. Sociālo mediju kontekstā tas nozīmē, ka
algoritms atlasa katram lietotājam tādu rādāmo saturu, kas atbilst konkrētās
komunikācijas platformas mērķiem. Vissvarīgākais no tiem ir – noturēt lietotāju
vietnē pēc iespējas ilgāku laiku. Tas nozīmē, ka platforma mēģina lietotājam
rādīt tādu saturu, kas viņu piesaista.
Tādējādi līdztekus redakcionālām izvēlēm par to, ko un kā ziņot sabiedrībai, mūsdienu
satura veidotājiem ir arī jācenšas pastāvīgi “pielabināties” sociālo mediju
platformu algoritmiem.
Ja algoritms atalgo “vīrusveida saturu” (“viral content”) – tātad to, kas
piesaista plašu auditoriju un veicina tās līdzdalību satura tālākizplatīšanā –,
tiks veidoti materiāli, kam piemīt šādas īpašības neatkarīgi no tematikas vai
vēstījuma. Ja algoritms atalgo auditorijas reakcijas – tādas kā komentēšanu un
tālākpadošanu –, netrūks cilvēku, kas mēģinās šādas reakcijas izraisīt. Ja
lielāko uzmanību izpelnīsies video – būs vairāk video veidotāju.
Arī nepatieso un nekvalitatīvo ziņu epidēmija, kas pirms dažiem gadiem
nesagatavotu pārsteidza to pašu “Facebook”, lielā mērā ir saistāma ar to, kāda
veida saturu konkrētajā laikā “Facebook” algoritmi ir atalgojuši. Ja satura
izcelšanas kritērijs ir emocionālas reakcijas, konkrētajā sociālo mediju
platformā dominē pavisam cita veida materiāli nekā tad, ja kritērijs būtu,
teiksim, saprātīgas lietotāju debates pēc raksta (nevis tikai virsraksta)
izlasīšanas.
“Facebook” divdomīgās attiecības ar žurnālistiku
Algoritmi nav statiski, un sociālo mediju platforma tos laiku pa laikam maina
un uzlabo. Mainoties platformas definētajām satura prioritātēm, sociālā medija
lietotāju plūsma uz konkrētā medija tīmekļa vietni var apsīkt. Būtisks papildu
riska faktors ir tas, ka ievērojama daļa tiešsaistes mediju auditorijas nav
uzticīgi atsevišķiem medijiem, kurus apmeklē ik dienas, bet gan lasa to, ar ko
sastopams savās ziņu lentēs.
Turklāt tas vien, ka satura veidotājs kaut ko ir publicējis savā “Facebook”
lapā un lapai piesaistījis sekotājus, nenozīmē, ka šie sekotāji saņems visu,
kas publicēts. Algoritmi primāri mēģina izpatikt lietotājiem, informācijas
galapatērētājiem, nevis satura veidotājiem. Lai veicinātu savu redzamību un
labāk sasniegtu auditoriju, satura veidotāji var sevi platformā reklamēt, bet
par to, protams, ir jāmaksā pašiem.
Šie aspekti izgaismo komunikācijas platformu sarežģītās attiecības ar
žurnālistiku. No vienas puses, lielie šāda veida uzņēmumi pēdējos gados ir
uzsvēruši, cik ļoti vēlas atbalstīt kvalitatīvus medijus. Piemēram, šogad
“Facebook” solīja trīs gadu laikā ieguldīt 300 miljonus dolāru dažādos lokālās
žurnālistikas projektos. Nesen uzņēmums izziņoja jauno sadaļu “Facebook News”,
kurā būs lasāms žurnālistikas saturs no medijiem, kurus “Facebook” ir atzinis
par uzticamiem, – un šiem medijiem par satura izmantošanu tiks maksāts.
Savukārt uzņēmums “Google” caur sevis dibināto Digitālo ziņu iniciatīvu Eiropā
trīs gadu laikā ir atbalstījis 662 projektus vairāk nekā 140 miljonu eiro
vērtībā.4
No otras puses, tādi uzņēmumi kā “Facebook” un “Google” ir arī viens no
iemesliem, kāpēc žurnālistikai mūsdienās finansiāli ir tik smagi. Tiešsaistes
platformas piesaista ievērojamu daļu no reklāmas naudas – taču reklāma
tradicionāli ir bijusi arī viens no centrālajiem ļoti daudzu žurnālistikas
mediju ienākumu avotiem. Komunikācijas infrastruktūras lielo spēlētāju
piedāvātās iespējas uzrunāt daudzveidīgu un precīzi atlasāmu auditorijas daļu
reklāmdevējiem kļūst aizvien pievilcīgākas, un tie ar savu naudu dodas uz
turieni. To, kāda nauda no Latvijas tiek tērēta “Facebook” un “Google”
reklāmās, var tikai minēt vai arī lēst ļoti aptuveni.
Satura noteikumi ārpus žurnālistu kontroles
Satura veidotājiem ir jāpakļaujas arī sociālo mediju platformu satura
vadlīnijām un to īstenošanas mehānismiem – tātad, ko drīkst publicēt un ko ne.
Savukārt platformu satura uzraugiem dzēšamus materiālus no atstājamajiem ne
vienmēr izdodas atšķirt.
Piemēram, “Facebook” ir dzēsis slaveno Nika Uta 1972. gadā uzņemto Vjetnamas
kara fotogrāfiju ar bērniem, kuri bēg no ciemata, kas sabumbots ar napalmu.
Dzēšanas iemesls – attēlā redzamais mazgadīgas meitenes kailums. Droši vien
vairumā situāciju kailiem bērniem “Facebook” nudien nav vietas, bet konkrētajā
situācijā satura uzraugi nespēja saskatīt, ka attēls ir nevis nepiedienīgs, bet
vēsturiski nozīmīgs. Tas parādīja postu, kādu karš nodara nevainīgiem
cilvēkiem. Tikai pēc pamatīga publiska trača “Facebook” atzina savu kļūdu –
taču tas nekādi negarantē, ka situācija līdzīgi atrisinātos arī citos
gadījumos.
Latvijā “Facebook” nav ļāvis publicēt sabiedriskās televīzijas (!) veidotu
sižetu tāpēc, ka tajā bija mazliet kailuma.
Satura moderēšana tik milzīgā platformā kā “Facebook” ir sarežģīts un nepieciešams
pasākums, un perfekts rezultāts droši vien nekad nebūs iespējams. Tomēr tas, ka
“Facebook” platformas veidotāji neuzticas žurnālistu profesionālajai
spriestspējai, kaut ko pastāsta par žurnālistikas statusu šajā informatīvajā
vidē.
Šādi notikumi ir atgādinājums par riskiem, ar kādiem medijiem ir jārēķinās, ja
tie auditorijas sasniegšanā kļūst atkarīgi no trešo pušu veidota un kontrolēta
komunikācijas kanāla. Tādas platformas kā “Facebook” darbojas kā papildu
redaktors un uzraugs informācijas plūsmā. Šis vidutājs nebūt nav labākais un
uzticamākais žurnālistikas draugs, lai gan virknē aspektu viņa un žurnālistikas
intereses sakrīt.
Taču, ja mediji nenāks pie savas auditorijas paši, auditorija izvēlēsies tos,
kuri nāks.
Foto: Vidzemes Augstskola un pixabay.com
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild Latvijas Žurnālistu asociācija.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”