Sabiedrības uzticēšanās medijiem dažādie aspekti
Pārstāvnieciskajai demokrātijai ir nepieciešama
uzticēšanās tiktāl, ka cilvēki uzticas nozaru profesionāļiem. Piemēram, ja tiek
reformēts Krimināllikums, kas nodrošinās taisnīgāku tiesas procesu, dos tiesu
varai labākus instrumentus, mēs uzticamies tiesību profesionāļiem. Bez
uzticēšanās sabiedrība nevar pastāvēt.
Pirms interneta laikmeta medijos bija ļoti strikti noteiktas robežas – lappušu
skaits, zīmju skaits lappusē un tā tālāk. Tāpēc bija jāatlasa labākais no
labākā. Neierobežotais lauks ziņām nozīmē gan zināmu standartu pazemināšanu vai
to atcelšanu vispār, gan arī to, ka dažādas nozīmes un rakstura informācija
tiek miksēta, apvienota vienotā plūsmā. Robežas, kas kādreiz ļāva orientēties,
vai satura patērētājs atrodas sporta jaunumu pasaulē vai tenku lappusē, ir
izzudušas. Tas mulsina un dezorientē lasītāju. Uzticēšanās medijam vienmēr būs
saistīta ar pārbaudītu faktu publicēšanu, par ko lasītājs vai skatītājs var
pārliecināties ilgtermiņā.
Standarta “Eirobarometra” pētījumi ataino to, ka pēdējos gados daudzās valstīs
cilvēki zaudē uzticību valdībai, pašvaldībām, organizācijām un medijiem.
Turklāt nākas cīnīties pret dezinformāciju un nepatiesu informāciju. Cīņā par
uzticēšanos arvien lielāka loma ir ne tikai mediju platformām, bet arī viedokļu
līderiem, kas palīdz nodot dažbrīd nepatiesus vēstījumus noteiktām grupām.
Uzticēšanās ir svarīga, bet mūsdienās arī ļoti bīstama. Ir pētījumi, kas rāda,
ka bieži cilvēki neatšķir patiesu informāciju no viltus ziņām. Tāpēc svarīga ir
ne tikai medijpratība, kas māca cilvēkus saprast informāciju, bet īpaši –
mediju un žurnālistu profesionāla darbība, kas veido uzticēšanos medijam,
žurnālistam. Mediji šo uzticību var gan graut, gan vairot.
“Medijpratības lielākais izaicinājums ir cīnīties pašam ar sevi”
Saruna ar ekspertu Jāni Buholcu, Vidzemes Augstskolas asociēto profesoru.
Ikdienā viņš lasa tādus studiju kursus kā “Mediju ētika”, “Mediju ekonomika”,
“Tiešsaistes informācijas vide” un citus, bet pētniecībā pievēršas
žurnālistikas un sociālo mediju tēmām. Līdztekus tam viņš seko līdzi mediju
vides profesionālajām aktualitātēm.
– Kādiem medijiem, jūsuprāt, mūsdienās uzticas
visvairāk? Kāpēc?
Man vispār nešķiet praktiski runāt par
uzticēšanos šādā aspektā, proti, kam uzticas visvairāk, – televīzijai,
avīzei, radio u.tml. Tāpēc, ka televīzija, avīzes, radio, internets ir tikai
informācijas nesēji un tajos mēs varam saskarties ar dažāda veida informāciju.
Avīzes var būt dažādas – kvalitatīvas, nekvalitatīvas. Televīzija –
sabiedriskā, Krievijas federālais kanāls utt. Tāpēc, vaicājot cilvēkiem, kam
viņi uzticas, mēs jau nemaz nezinām, kas ir tas, ko viņi ir pateikuši, jo
uzticēšanās tiešā veidā izriet no tā, ko viņi patērēs, bet mēs nezinām, kuru
televīziju viņi skatās. Šādi jautājumi tiek regulāri uzdoti dažādās aptaujās, līdz
ar to man šķiet, ka no šī tradicionālā jautājuma vajadzētu atteikties.
Ja ir interese par to, cik lielā mērā un kāpēc uzticas, piemēram, reģionālajiem
medijiem, jāpēta, vaicājot cilvēkiem, kurus reģionālos vai vietējos medijus
viņi lasa. Piemēram, reģionālajam medijam A rezonanse ir tāda, reģionālajam
medijam B – cita, un tad mēģinām saprast, kāpēc tas tā notiek.
– Gadu gaitā mainās uzticība medijiem, kāpēc tā tas ir?
Liels un sarežģīts jautājums. Mani vērojumi liecina, ka cilvēki kļūst
prasīgāki. Ir iespēja izvēlēties visdažādākos informācijas avotus. Nav jau tā,
ka eksistē tikai viens, divi vai trīs, izvēle ir ļoti liela. Cilvēki pierod pie
tā, ka ir pašiem savs noteikts standarts vai subjektīvā sajūta par to, kādam
jābūt medijam. Attiecīgi viņi pēc tā arī tos izvēlas.
No medijpratības aspekta tas nav labi vai slikti. Tas ir stāsts par to, ka
cilvēki vairs nedomā par medijiem, ka tie stāstīs vienu vienīgu objektīvu
patiesību. Medijpratība arī paredz, ka cilvēkiem jāspēj saprast, kāpēc saturs
veidojas, kādas ir dažādas ietekmes, un ka atšķirīgi mediji var stāstīt dažādi.
Mums tas jāpieņem kā kaut kas tāds, kas izriet no mediju dabas, un jāspēj
mediju saturu patērēt. Līdz ar to man šķiet, ka problēma nav tā, ka medijiem
cilvēki varētu neuzticēties, problēma varētu sākties tajā brīdī, kad cilvēki
tādu tradicionālu žurnālistikas mediju patēriņu sāk mainīt pret kaut ko, kas ir
vēl sliktāks.
– Kas varētu būt vissliktākais?
Informācijas izvēles iespējas ir lielas. Un var gadīties, ka cilvēks tā vietā,
lai lasītu kādu puslīdz labu mediju, izvēlas “klikšķu” portālu vai kādu
izdomātu ziņu portālu, propagandas izdevumu. Varbūt viņš tur ierauga ko tādu,
ko nepamana citur, bet tas nenozīmē, ka tas ir patiesi.
Var gadīties, ka cilvēkam pašam ir kādi uzskati par to, kā lietām jābūt. Kad
viņš ierauga kādu informācijas augli, kas stāsta tā, kā viņam šķiet, viņš ir
priecīgs par šādu informācijas avotu un, iespējams, novērtē to kā kaut ko
pieņemamu. Var gadīties, ka cilvēks īsti neuzticas, bet mediju patērē. Tas nav
sliktākais. Sliktākais ir tas, ka cilvēks neuzticas un pārstāj patērēt puslīdz
normālus tradicionālās žurnālistikas izdevumus.
– Kādēļ tā notiek?
Droši vien daļa atbildības jāuzņemas arī pašiem medijiem, jo ir jau skaidrs, ka
mediji ir dažādi un arī informācijas kvalitāte atšķiras. Mēs varam ieraudzīt
dažādas problemātiskas lietas, slēpto reklāmu, kaut kādu nedeklarētu sadarbību
ar politiskiem, ekonomiskiem spēkiem, atsevišķās jomās varam manīt virspusējību
un citas lietas, kas savukārt izriet no mediju ekonomiskās situācijas, ko atkal
jāmēģina izlabot. Tā ir ļoti sarežģīta sistēma, kur ir dažādi cēloņi un sekas,
veidojas tāds kā apburtais loks. Proti, arī mediji pieņem kaut kādus lēmumus,
kuri ne vienmēr ir sabiedrības interesēs un varbūt ne vienmēr atbilst vislabākajiem,
visaugstākajiem žurnālistikas standartiem, kas daļā auditorijas rada skepsi un
neuzticēšanos.
– Kā izskaust nekvalitatīvu mediju problēmu?
Es neesmu no tiem, kam patīk kaut ko aizliegt, negribētos, lai mēģinām šķirot
medijus – kurš labs, kurš slikts. Daži portāli izplata melus un kļūst populāri,
lai gan tā nedrīkst darīt. Tas, ka žurnālistikai ir dažādas kvalitātes,
jāpieņem kā norma. Žurnālistikai nav tikai viens standarts un viena iespējamā
forma. Vienmēr būs dzeltenā žurnālistika – slavenību lapas, izdevumi, kas ir
populārāki nekā kvalitatīvā žurnālistika. Cilvēkiem tas patīk un interesē, un
viņi par to ir gatavi maksāt. Tam ir savas funkcijas – viņi izklaidējas. Ar to
īsti nav problēma. Drīzāk stāsts ir par informēšanu, lai cilvēki saprastu, ka
nepatiesu informāciju var veidot apzināti, to nosaka dažādi motīvi. Ir mediji,
kuri nodarbojas ar propagandu.
– Kā patērētājiem šķirot mediju kvalitāti?
Pati lielākā problēma ir motivācija. Mēs varam skaidrot un atgādināt, ka
nevajag ticēt visam internetā redzamajam. Taču, ja iedzīvotājiem nav
motivācijas būt kritiskiem, šie atgādinājumi neko nemainīs. Un motivāciju ir
diezgan grūti iemācīt. Bieži vien notiek tā, ka cilvēks saskaras ar informāciju
internetā, sociālajos medijos un parasti reaģē, veicot intuitīvus spriedumus,
cik lielā mērā šī informācija varētu būt patiesa.
Netiek izvērtēti avoti, viss notiek intuitīvi. Ja intuīcija vienā brīdī saka,
ka tam var ticēt, tad patērētājs nemeklē padziļināti, vai patiešām tā ir. Un to
var redzēt, paskatoties dažus piemērus “Facebook”, kur lietotāji bieži vien
dalās ar nepamatotu informāciju. Viņiem bijusi pārliecība, ka tā tiešām ir,
līdz ar to nav motivācijas pētīt avotus. Kaut gan, ja vēlētos, viņi ātri vien
ieraudzītu, ka aina ir krietni pārspīlēta, fakti neatbilst un situācija ir
daudzveidīgāka.
Cilvēkiem patīk, ka stāsta to, kam viņi piekrīt, un viņi vienmēr atradīs
iemeslus, kāpēc tas, kam viņi nepiekrīt, nav patiess vai būtisks.Tāpēc
medijpratības lielākais izaicinājums ir cīnīties pašam ar sevi. Cīnīties ar
pieņēmumiem, pārliecību, ka es saprotu, kā viss notiek, un spēju intuitīvi
uztvert, kas ir patiesība, kas meli.
Nebaidīties un būt iedzīvotāju pusē
Ginta Alberte, Gulbenes novada laikraksta “Dzirkstele” galvenā
redaktore
Mums kā reģionālajai avīzei viss darbs ir virzīts uz to, lai aizstāvētu
kopienas intereses. “Dzirkstele” kā savas lokālās kopienas avīze jūt vietējās
sabiedrības uzticēšanos gan ikdienišķos sadzīves jautājumos, gan lielās lietās,
jo pie mums iedzīvotāji vēršas un meklē palīdzību, raugās ar cerībām.
Publiskojam pašvaldības klusās darbības
Pēdējais nozīmīgākais notikums bija Gulbenes novada domes lēmums par
pašvaldības nekustamā īpašuma “Sils”, kas sastāv no 142 hektāriem meža
Jaungulbenes pagastā, pārdošanu. Cik bija mūsu spēkos, centāmies skaidrot
situāciju un iztirzāt publiski, aizstāvot iedzīvotāju intereses, jo viņiem
“Sils” ir nozīmīga vieta atpūtai. Pašvaldība izsoli gatavoja un rīkoja klusām,
bet iedzīvotājiem ir tiesības zināt – cilvēki to, ka īpašums tiks pārdots,
saprata tikai tad, kad izsole jau bija notikusi. Mums, redakcijas kolektīvam,
bija pārsteigums, gatavojot šo rakstu sēriju, ka cilvēkiem “Sils” patiesībā
nozīmē tik daudz. Iedzīvotāji vāca parakstus, apmeklēja domes un komiteju
sēdes, mēs veidojām rakstu sēriju, rosinot deputātus pārdomāt un nepārdot,
tomēr varas partijas nobalsoja par pārdošanu, jo pašvaldībai naudu vajadzēja
infrastruktūras projektu īstenošanai, un sabiedrībā neieklausījās.
“Dzirkstele” rosināja domāt, bet rezultāta diemžēl šoreiz nebija, toties kā
laikraksts izdarījām tik, cik varējām, neklusējām un veicām savu darbu. Tā arī
reģionālā avīze var gūt sabiedrības uzticēšanos – neklusējot, reaģējot uz
visiem informācijas signāliem, izzināt, pašiem pētīt un nebaidīties ne no kā!
Nostāties iedzīvotāju un viņu interešu pusē – tikai tā var veidot
uzticēšanos.
Politiķi uzskata: jāraksta labais vai nekas!
Nenoliegšu, ka ikdienas darbā saņemam arī daudz kritikas. Nedomāju, ka
strādājam bez kļūdām – tā nav, jo reģionālās avīzes pašlaik ir ļoti novājinātas
pašvaldību izdoto laikrakstu dēļ un tā rezultātā radītās izkropļotās tirgus
situācijas pēc. Tā ir problēma, tomēr “Dzirkstele” ir spēcīgs un uzticams
zīmols, tam ir nozīme, ar to ir jārēķinās. Protams, skaidrojot patiesību, arī
mums gadās kļūdīties, tādēļ atgriežamies un atgriežamies pie tematiem.
Uzskatu, ka reģionālie laikraksti bauda daudz lielāku sabiedrības uzticēšanos
nekā nacionālie laikraksti. Arī dažādu pētījumu dati rāda, ka cilvēki uzticas
atsevišķiem TV raidījumiem, inteliģentā sabiedrības daļa – žurnālam “Ir”,
sabiedriskajiem medijiem un atsevišķiem interneta portāliem. Protams, arī
sociālajiem medijiem. Visas lielākās nacionālās avīzes pašlaik ir ļoti bēdīgā
situācijā, jo strādā kādu politiķu interesēs – kāds no viņiem to atklāti
pasaka, cits ne.
Spēcīgi un neatkarīgi mediji ir demokrātiskas sabiedrības balsts. Diemžēl mūsu
valstī tā nav, jo mediji tiek “spiesti” no visām pusēm. Piemērs tam ir
sabiedriskajos medijos notiekošais un spiediens, ko jūt žurnālisti, kā arī nule
kā uzzinātais par LNT ziņu dienesta likvidēšanu. To mēs redzam arī novados, jo
pie varas esošie uzskata: jāraksta labais vai nekas! Tikai brīžos, kad viņi
nonāk opozīcijā, atceras par neatkarīgiem medijiem.
Vājina laikrakstu tirgu
Daļa sabiedrības par lokālajiem laikrakstiem uzskata pašvaldību izdevumus, un
tā ir visā Latvijā. Tā ir ļoti bīstama tendence. Jau viena paaudze pēdējo 20
gadu laikā uzaugusi ar pašvaldību izdevumiem! Jauniešu auditorija, manuprāt,
uzticas tikai sociālo tīklu dažādām vietnēm. Tieši tāpēc medijpratības ieviešana
skolu mācību programmās varētu veicināt jaunās paaudzes izpratni par mediju
lomu un uzticēšanos tiem. Bet, ja šodien pat pašvaldības vadītājam šķiet, ka
pietiek patērēt tikai “Facebook.com”, tad trūkst komentāru…
Pašlaik uzticību reģionos medijiem grauj gan pašvaldību izdevumi, gan politiķi,
kuri kultivē sabiedrībā viedokli par to, ka reģionālā avīze neraksta patiesību.
Diemžēl viņi uzskata, ka ir tikai viena patiesība un tā ir viņu patiesība.
Populisms pašlaik sit augstu vilni, un politiķi ļoti izmanto savu varu, arī
mediju noniecināšanai. Un visa iepriekš minētā kontekstā, protams, tiek grauta
preses ekonomiskā situācija, kas arī vājina laikrakstus.
Foto: Vidzemes Augstskola un Facebook
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par
raksta saturu atbild Latvijas Žurnālistu asociācija.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”