Mediju regulācija – turēšanās uz slidenas nogāzes
Tiesības brīvi, bez cenzūras, izplatīt
informāciju un viedokļus, vienlaikus ievērojot atbildību par sabie
drībai piedāvāto saturu.
Kāpēc žurnālisti apspriež vienu politiķi, bet nekritizē
negodīgas amatpersonas? Kāpēc Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padome (NEPLP) nesoda Krievijas kanālus, un kāpēc NEPLP nevar atlaist, kad
padomes rīcība šķiet neatbilstoša? Kurš atļāva radio kanālam uz diskusiju
aicināt nepatīkamu politiķi, kas sodīs žurnālistus, kuri internetā raksta
sensacionālus virsrakstus un satrauc cilvēkus?
Minētie ir tikai daži no daudziem mediju regulācijas un
pašregulācijas jautājumiem, kas izskan publiskās diskusijās. Šoreiz par
pamatiem – kāpēc vajadzīga mediju regulācija, un kas īsti tiek regulēts? Kāda
ir pašregulācijas jēga?
Rakstā mediju regulācija skaidrota, priekšplānā liekot mediju
brīvības, neatkarības un daudzveidības principus. Tā nozīmē tiesības brīvi, bez
cenzūras, izplatīt informāciju un viedokļus, vienlaikus ievērojot plašsaziņas
līdzekļu atbildību par sabiedrībai piedāvāto saturu un arī sabiedrības un
indivīdu tiesības (valsts drošība, tikumība un kārtība, tiesības uz privātumu,
nevainības prezumpcijas ievērošana, izvairīšanās no neslavas celšanas, indivīdu
goda un cieņas aizskaršana u.c.). Mediju brīvība likumos garantēta kontekstā ar
nepieciešamību cienīt sabiedrības un indivīdu tiesības, ievērot citus likumus.
Mediju regulācija nozīmē brīvības ierobežojumus. Kad tiek atbalstīta stingrāka
mediju regulācija, stingri sodi, ierobežojumi, slīdēšana pa nogāzi var nozīmēt
arī piezemēšanos ļoti tālu no brīvības.
Kādi
plašsaziņas līdzekļu darbības aspekti tiek aizsargāti?
Pastāvot mediju sistēmu atšķirībām, joprojām iespējams
vienoties par galvenajiem principiem, pēc kuriem darbojas mediji liberāli
demokrātiskā sabiedrībā. Deniss Makveils (2010. g.) apkopojis galvenos
demokrātiskas sabiedrības un mediju attiecību principus.
Neatkarība. Medijiem ir jābūt brīvībai izvēlēties savus mērķus, bez
spiediena vai ierobežojumiem, kas atrodas ārpus to izvēlētās auditorijas. Īpaši
nepieļaujams ir valdības, biznesa, lobēšanas grupu un propagandistu spiediens.
Neatkarība ir nepieciešama, lai nodrošinātu mediju kritisko un radošo lomu
sabiedrībā.
Daudzveidība vai plurālisms. Sabiedrībā jāpastāv dažādām mediju formām attiecībā
pret kultūru, informāciju un idejām. Cilvēkiem jābūt iespējai izvēlēties
medijus un to saturu no plaša alternatīvu iespēju spektra atkarībā no viņu
vajadzībām, uzskatiem, priekšstatiem un gaumes. Lai to sasniegtu, nozīmīga ir
mediju īpašnieku dažādība un reāla dažādu grupu piederīgo balsu un sabiedrības
interešu pārstāvju iespēja sasniegt medijus.
Informācijas
kvalitāte. Ziņām un informācijai, kas tiek piedāvāta sabiedrībai,
jāatbilst augstiem kvalitātes standartiem, ar to saprotot mērķi sasniegt
patiesību, tai jābūt godīgai, patiesai, profesionālai un precīzai.
Sociālā un kultūras kārtība. Pastāv vispārīga vienošanās, ka medijiem nevajadzētu
tiešā veidā graut sabiedrībā pastāvošās normas, piemēram, mudinot uz
kriminālnoziegumiem vai gāžot pastāvošo leģitīmo politisko sistēmu.
Regulācijas pakāpe var atšķirties atkarībā no mediju segmenta
(prese ir mazāk regulēta nekā elektroniskie mediji), bet kopumā tiek regulēta
mediju struktūra, infrastruktūra, izplatīšana, pieejamība, darbība un saturs.
Struktūras regulācija nozīmē mediju koncentrācijas novēršanu, monopolu
kontroli, ārējo īpašumtiesību definēšanu mediju jomā, licencēšanas nosacījumus,
privātu vai sabiedrisku mediju kontroli.
Infrastruktūras un tehnoloģiju regulācijas mērķi ir tehniskie
standarti, frekvenču piešķiršanas nosacījumi, satelītu pozicionēšana,
komunikācijas sistēmas dažādu elementu savienojamība un starptautisko līgumu
apstiprināšana. Izplatīšanas regulācija attiecas uz visu veidu pakalpojumiem,
kas tiek piedāvāti mediju lietotājiem, un uz prasībām, kas attiecinātas uz šo
pakalpojumu piedāvātājiem. Piemēram, t. s. “must carry” vai obligātās
iekļaušanas princips kabeļoperatoru gadījumā, lai nodrošinātu noteiktu kanālu
pieejamību visiem saņēmējiem neatkarīgi no operatora, tirgus interesēm vai
personiskajiem uzskatiem par programmas uzbūvi.
Darbības regulācija var skart satura veidošanas
pamatprincipus, žurnālistu ētikas jautājumus, redakcionālās neatkarības
ievērošanas nosacījumus, autortiesības, privātās dzīves un tiesības uz
informācijas respektēšanu, arī valsts drošību, cīņu pret noziedzību un
terorismu, kā rezultātā mediju brīvība var tikt ierobežota.
Mediju satura regulācija skar indivīdu un sabiedrības
intereses, kas mijiedarbojas satura veidošanas, patērēšanas un mediju satura
iedarbības procesos.
Mediju regulācijā tiek risinātas pretrunas starp sabiedrības
un indivīdu interesēm. Mediju tiesību pētnieki Maiks Feintuhs un Maiks Vernejs
piedāvā šo interešu sarakstu. Sabiedrības intereses attiecas uz sabiedriskās
kārtības un valsts drošības aizsardzību, nepieciešamību saglabāt kultūras
standartus un atbalstīt nacionālo vai reģionālo kultūru un valodu; ievērot
tiesības uz izteiksmes brīvību un aizsargāt šīs tiesības; sargāt sabiedrību no
kaitējuma, īpaši aizsargājot bērnus un jauniešus no tiem nepiemērota satura;
nodrošināt starptautiskās saistības mediju un komunikācijas jomā. Indivīdu
intereses mediju regulācijā ir šādas: aizsargāt veselību vai tikumību;
aizsargāt indivīdu tiesības – reputāciju un cieņu; novērst uzbrukumus
indivīdiem; aizsargāt no kaitējuma, ko indivīdiem var sagādāt vardarbīgs vai
perverss saturs; aizsargāt īpašuma tiesības informācijas un komunikācijas
procesā.
Mediju
regulācijas nozīmīgākie jautājumi
Plurālisms
Tas ir vārda brīvības un mediju neatkarības priekšnosacījums.
Plurālisms raksturo mediju vides un satura daudzveidību, dažādu sabiedrības
grupu un dažādu interešu pārstāvju iespējas piedalīties publiskā diskusijā.
Džeims Kjurrens raksta, ka patiesība kaut kādā automātiskā
veidā radīsies vai nu brīvas ideju konkurences vidē, vai atvērtā, kritiskā un
racionālā diskusijā. Leslijs Hitčincs sadala mediju plurālisma jēdzienu divās
daļās. Plurālisms ir atšķirīgu mediju tipu (sabiedrisko, privāto, komerciālo,
bezpeļņas) klātbūtne mediju vidē un dažādos medijus kontrolējošo īpašnieku
daudzveidība. Otra dimensija – dažādība (“diversity”) nozīmē viedokļu
daudzveidību un plašu programmu un satura tipu (informatīvi, izklaidējoši u.c.)
dažādību.
Mediju plurālisma svarīgākos aspektus raksturo šādu aspektu
daudzveidība: saturā apskatītie politiskie uzskati (politiskais plurālisms),
kultūras izpausmes (kultūras plurālisms), lokālās un reģionālās intereses
(ģeogrāfiskais/reģionālais plurālisms).
Plurālisma līmeni ietekmē katras valsts mediju regulācijas
klimats un loģika. Ja tirgus loģika likta priekšplānā, mediju politikā dominēs
tādi ekonomiski raksturlielumi kā ekonomiskā efektivitāte un konkurence. Tie
būs svarīgāki par tādiem mediju vērtēšanas kritērijiem kā demokrātija, kultūras
vērtības, sociālā iekļaušana, raksta Beata Klimkeviča.
Redakcionālās
neatkarības (arī autonomijas) princips
Tas izriet no universālā preses brīvības principa un precizē,
ka mediju un žurnālistu darba veikšanai, patiesas un neatkarīgi sagatavotas
informācijas sniegšanai ir svarīgi nosacījumi.
Redakcionālā neatkarība vai redakcionālā brīvība parasti
attiecas uz mediju profesionāļu darba apstākļiem mediju organizācijās.
Redakcionālā autonomija nozīmē mediju organizāciju struktūru, kurā satura
veidošana menedžmenta līmenī tiek nodalīta no sadarbības ar reklāmdevējiem vai
citiem biznesa partneriem, uzņēmuma finanšu darbības, mārketinga un citām
medija darbībai nozīmīgām funkcijām. Šis termins ietver arī žurnālista
autonomiju. Autonomija var būt arī funkcionāla: definēta kā statuss, kas
medijus atšķir no citiem, – pašnoteikšanās un morālās neatkarības forma.
Komerciālā mediju sistēmā redakcionālā neatkarība tiek
izprasta kā redaktora pienākums ne tikai brīvi veidot mediju saturu un par to
atbildēt, bet arī pildīt mediju vadītāju uzdevumus, pienākumu sasniegt noteiktu
mērķa auditoriju un uzņemties atbildību par medija finanšu rezultātiem.
Sabiedrisko mediju gadījumā redakcionālā neatkarība nozīmē medija satura
veidotāju (redakciju, redaktoru, žurnālistu, producentu u. c.) tiesības brīvi
pieņemt lēmumus visos satura veidošanas posmos neatkarīgi no sabiedriskā medija
valdes un uzraudzības padomes.
Mediju
īpašnieki
Lai nodrošinātu plurālistisku mediju vidi, mediju regulācijā
tiek pievērsta uzmanība mediju īpašnieku daudzveidībai. Jebkura īpašnieku
koncentrācija rada konkrētu politisko uzskatu, konkrētu kultūras vērtību un
normu dominēšanu, kas notiek uz pārējo sabiedrības pārstāvju rēķina. Mediju
struktūra, mediju satura kvalitāte un neatkarība ir atkarīga no mediju
īpašniekiem. Ja tie pārstāv konkrētas intereses (politiskas, ideoloģiskas,
komerciālas), rūpējoties par daudzveidību, valsts var ierobežot konkrētu tirgus
dalībnieku iespējas. Mediju īpašnieku darbība tiek ierobežota, uzliekot par
pienākumu nodrošināt redakcionālo neatkarību un īpašumtiesību caurskatāmību.
Mediju
pieejamība
Lai garantētu tiesības uz brīvu informācijas apmaiņu, svarīga
ir valsts loma. Ar valsts īstenotu politiku un normatīvo regulējumu tiek
nodrošinātas šādas mediju pieejamības funkcijas:
• masu mediju tehnisko tīklu un iekārtu izbūve, uzturēšana,
pārvaldība;
• starptautisko un nacionālo tehnisko standartu
nodrošināšana;
• satura tehniskā kvalitāte;
• īpaša satura veidošana konkrētām sabiedrības grupām.
Mediju pieejamības regulācija attiecas uz šādām grupām:
• visi konkrētas valsts iedzīvotāji (mediju tehnoloģiskā
sasniedzamība);
• noteiktas valodas lietotāju grupas (nacionālās valodas
aizsardzība, satura nodrošināšana minoritātēm, tā tulkošana);
• iedzīvotāju grupas, kurām ir konkrētas intereses, ko
aizsargā valsts (bērni, jaunieši, reliģiskas grupas, politisku uzskatu
pārstāvji un politiskas partijas);
• cilvēki ar invaliditāti (ar redzes un dzirdes
traucējumiem).
Naida
runa, diskriminācija
Mediju satura kvalitātes prasības regulācijā risina pretrunu
starp tiesībām un brīvību izplatīt informāciju un citām tiesībām. Izteiksmes
brīvības ierobežojumu mērķi ir vērsti gan uz sabiedrības interešu (vispārējā
kārtība un tikumība), gan valsts funkciju nodrošināšanu (ar likumu aizsargātu
valsts noslēpumu publiskošana, aicinājumi uz valsts varas gāšanu, vardarbību),
gan indivīdu tiesību aizsardzību (goda un cieņas aizsardzība, tiesības uz
privāto dzīvi, neslavas celšanas novēršana, apzināta nepatiesas informācijas
izpaušana).
Liela daļa mediju satura ierobežojumu saistīta ar
diskriminācijas novēršanu (Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 14. pants).
Diskriminācijas aizliegums attiecas uz plašu pazīmju loku: dzimums, rase, ādas
krāsa, valoda, ticība, politiskie vai citi uzskati, valstiskā vai sociālā
izcelsme, piederība pie nacionālās minoritātes, mantiskais stāvoklis, dzimšanas
vai cits stāvoklis. Diskriminācijas mediju satura novēršanas pamatā ir ideja, ka
publiski izteikumi var nodarīt kaitējumu indivīdam vai cilvēku grupām,
aizskarot cilvēktiesības. Kaitējums var būt individuāls (psiholoģiskas vai
fiziskas ciešanas), tas var skart arī kādu grupu, kuras tiesības tiek formāli
vai neformāli aizskartas.
Diskriminācijas aizliegumu definē vairāki starptautiski
dokumenti. Latvijas Republikas Augstākā tiesa apkopojumā (2012. g.) uzsver, ka
cilvēktiesību dokumenti aizliedz kūdīšanu uz vardarbību vai naidu pret kādu
personu grupu vai kūdīšanu uz diskrimināciju, bet tālejošāk formulētie
ierobežojumi aptver, piemēram, arī nacionālā goda un cieņas aizskaršanu vai
tādu ideoloģiju sludināšanu, kuras pamatojas uz rasu pārākumu vai naidu. Viena
no publiski paustas diskriminācijas sekām var būt vardarbība, kas vērsta pret indivīdu
vai grupu, ko raksturo noteiktas pazīmes. Tāpēc mediju satura regulācijā
nozīmīgi ir šādi aizliegumi: aizliegums aicināt uz vardarbību; kara un
cietsirdības, rasu, reliģiskā pārākuma un neiecietības propagandas aizliegums;
aizliegums kūdīt uz noziegumu.
Mediju saturā sastopamā un iespējamā diskriminācija, liegums
aicināt uz vardarbību tiek skaidroti, izmantojot naida runas jēdzienu. Naida
runu var izplatīt gan medijs, uzskatot to par savas darbības mērķi, piemēram,
t. s. “hate sites” jeb naida vietnes Amerikas Savienotajās Valstīs, gan
žurnālists, piemēram, iepazīstinot ar cilvēku, to raksturojot, gan medija
informācijas avots, skaidrojot savu attieksmi, izsakot viedokli, nostāju,
atspoguļojot citus indivīdus vai grupas.
Eiropas Padomes naida runas definīcija, ko izmanto Eiropas
Cilvēktiesību tiesa, ir šāda: “Naida runa pārklāj visas izteiksmes formas, kas
izplata, mudina, veicina vai attaisno rasistisku naidu, ksenofobiju,
antisemītismu vai citas naida formas, kas balstītas uz neiecietību, iekļaujot: neiecietību,
kas nāk no agresīva nacionālisma, etnocentrisma, diskriminācijas un naida pret
minoritātēm, migrantiem un ārvalstu izcelsmes cilvēkiem” (citēts pēc Latvijas
Cilvēktiesību centra, 2015. g.).
Medijos naida kurināšana var izpausties teksta, attēla, audio
formās. Tā ir pretrunā ar demokrātiskas sabiedrības pamatvērtībām, tāpēc naida
runas un diskriminācijas aizliegums nav izteiksmes brīvības pārkāpums.
UNESCO ir apkopojis mediju regulācijas un pašregulācijas
ieteikumus naida runas un naida noziegumu ierobežošanai publiskajā komunikācijā:
• žurnālistus par mediju ētikas jautājumiem, lai
mediju profesionāļi varētu pazīt un novērst naida runu mediju saturā, avotu
izteikumos, auditorijas komunikācijā sociālajos medijos;
• veidojot informācijas un atpazīšanas kampaņas
par tematiem, kas ir “konfliktu jutīgi”. Žurnālistiem ir jāapgūst
prasmes, kas nepieciešamas, atspoguļojot sensitīvus notikumus un tematus. Šāda
izglītošana var novērst “mēs” un “viņi” pozīcijas uzturēšanu medijos, tā var
uzlabot zināšanas un cieņu pret kultūru un tradīciju daudzveidību;
• regulēt sociālo mediju komunikāciju, ievērojot
izteiksmes brīvības principu un izmantojot mediju likumus un ētikas
principus;• iedrošinot naida runas upurus un lieciniekus ziņot par
noziegumiem, kas saistīti ar naida runu;
• novērst naida noziegumu nesodāmību, nodrošinot mediju
satura monitoringu (UNESCO, b. d.).
Pašregulācija
D.Makveils pašregulāciju definē kā “brīvprātīgu vai piespiedu
procesu, ar kura palīdzību mediji atbild sabiedrībai tieši vai netieši par
publikāciju kvalitāti” (McQuail, 2005, 207). Mediju atbildība un pašregulācija
ietver daudz vairāk aspektu, nekā paredz regulācija.
Pašregulācija nozīmē, ka profesionālās jomas pārstāvji
(mediju uzņēmumi vai mediju profesionāļi) vienojas par profesionālās darbības
nosacījumiem un paši uzrauga to ievērošanu. Pašregulācijas principiem un normām
ir rekomendējošs raksturs, šīs normas ar ētikas vai rīcības kodeksu uztur
mediju organizācijas vai mediju profesionāļu organizācijas. Ētikas kodeksi ietver
galvenos žurnālistu pienākumus: nodrošināt patiesu, precīzu, sabalansētu,
neitrālu un objektīvu informāciju; attiecības ar reklāmdevējiem, mediju
īpašniekiem, informācijas avotiem, to aizsardzību, privātās dzīves
neaizskaramības principus, izvairīšanos no jebkāda veida stereotipizācijas,
bērnu tiesību aizsardzības un citus svarīgus principus.
Atbilstoši iesaistīto statusam mediju pašregulācijai ir divi
līmeņi:
mediju
darbības pašregulācija, kas attiecas
uz mediju organizācijas mērķiem, attiecībām starp īpašniekiem, vadītājiem un
redakciju; nosaka žurnālistu pienākumus un tiesības, satura struktūru un
principus, satura veidošanas procesu, komerciālas un redakcijas sagatavotas
informācijas nodalīšanas un identificēšanas pamatnoteikumus;
žurnālistu
darbības pašregulācija, kas nosaka
profesionālās ētikas normas dažādos informācijas vākšanas, apstrādes,
pasniegšanas posmos, definē attiecības ar informācijas avotiem, attiecības
profesionālā vidē, sensitīvu tematu (terorisms, migrācija, smagi noziegumi,
veselība, nāve) atspoguļojumu un neaizsargātu sabiedrības pārstāvju (bērni,
nozieguma vai nelaimes gadījumu upuri, minoritāšu pārstāvji) interešu
ievērošanu.
Rīcības
kodeksi un ētikas kodeksi. Ētikas
principi nosaka attiecības, kādas rodas žurnālistiem ar informācijas avotiem,
mediju organizāciju un sabiedrību kopumā. Šie principi nostiprina žurnālistu
tiesības pildīt profesionālos pienākumus ar atbildību sabiedrības priekšā.
Ētikas kodeksus veido gan profesionāļu organizācijas, gan paši mediji.
Nevalstisko organizāciju kodeksi satur galvenos žurnālista darba profesionālās
ētikas principus. Mediju uzņēmumi veido plašākus kodeksus, lai noteiktu
konkrēta medija darbā svarīgākās normas, ko ietekmē medija formāts (vizuālās
reprezentācijas principi), redakcionālā politika, medija mērķi un temati
(medicīna, politika vai dzeltenā žurnālistika), īpašas žurnālistu darbības
metodes (eksperimenti, slēptie ieraksti, slēptās kameras izmantojums).
Žurnālistu uzvedības principu deklarācija (“International
Journalists Federation”, n. d.) definē profesionālos standartus ziņu vākšanas,
publicēšanas, izplatīšanas procesā.
1. Pienākums sniegt patiesu informāciju un respektēt
sabiedrības tiesības uzzināt patiesību. Saistīts ar pienākumu pārbaudīt
uzzinātos faktus, atsaukties uz avotiem.
2. Godīgums attiecībās ar informācijas avotiem, kolēģiem,
sabiedrību. Sakrīt ar pienākumu informēt par faktiem, kuru izcelsme ir zināma,
izmantot godīgas metodes informācijas (ziņu, dokumentu, fotogrāfiju) iegūšanai.
Žurnālistam jāsargā konfidenciāla informācija un tās avoti, jālabo pieļautās
kļūdas.
3. Iepriekšējie principi sakrīt ar aizliegumu publicēt
maldinošu informāciju, ļaunprātīgi maldināt, popularizēt naidu, izteikt
ļaunprātīgas apsūdzības, celt neslavu, izmantot plaģiātu, pieņemt kukuli.
4. Lai darbotos atbilstoši šiem principiem, žurnālistu ētikas
kodeksi satur arī šādas profesionālās darbības normas: precizitāte, neitralitāte,
objektivitāte, sabalansētība, atbildīgums. Tās attiecas gan uz mediju
profesionālu radīto saturu, gan uzvedību profesionālo pienākumu pildīšanas
laikā.
5. Attiecības ar sabiedrību ir mediju satura īstermiņa un
ilgtermiņa iedarbība, pienākums nepamatoti neaizskart citu tiesības ir saistīts
ar principu, ka žurnālistam savā darbā ir jācenšas izvairīties no jebkāda veida
diskriminācijas, kuras pamatā ir dzimums, rase, seksuālā orientācija, valoda,
reliģija, politiskie vai citi uzskati, nacionālā vai sociālā izcelsme.
Kur
meklēt informāciju par mediju tiesībām, likumiem, regulāciju un pašregulāciju?
Azanda I., Jaunalksne I. un Bjerregård, M. G. 2018.
“Rokasgrāmata žurnālistiem. Īsi par mediju likumiem”. Rīga: Re:Baltica un SSE
Riga Mediju studiju centrs.
Lasmane S. 2012. “Komunikācijas ētika”. Rīga: LU Akadēmiskais
apgāds.
Latvijas Cilvēktiesību centrs. 2015. Naida noziegums un naida
runa – definīcija. Iegūts no:
http://cilvektiesibas.org.lv/lv/database/naida-noziegums-un-naida-runa-definicija-446/
Latvijas Mediju ētikas padome, www.lmepadome.lv
Latvijas Žurnālistu asociācija. Ētikas kodekss. http://www.zurnalistusavieniba.lv
Latvijas Žurnālistu savienība. Ētikas kodekss.
http://www.zurnalistusavieniba.lv
Mūsdienu
mediju regulācijas problēmjautājumi
Kas
ir plašsaziņas mediji?
Attīstoties mediju tehnoloģijām, pilnveidojoties tīmekļa un
mobilo sakaru vidē pieejamu informācijas sniedzēju darbībai, arvien grūtāk
nošķirt un definēt plašsaziņas medijus. Paplašinoties mediju lietojuma
funkcijām, mainās gan regulācijas fokuss, gan profesionālie paņēmieni un
profesionālās ētikas principi. Šādā vidē ir sarežģīti definēt, kas ir mediji un
uz ko attiecas mediju tiesības un mediju regulācija. Nereti tas nošķirams tikai
pēc satura, darbības mērķiem un profesionālajiem principiem.
Globālā
komunikācija, tīmekļa platformas, mediji
Mediju starptautiskā darbība nozīmē jaunu tiesību normu
veidošanu katrā valstī, nacionālo valstu tiesību sistēmu pielāgošanu. Tā
lielākoties attiecas uz mediju darbības ekonomiskajiem aspektiem (uzņēmumu
saplūšanu un nosacījumiem, kas regulē mediju īpašumtiesības, konkurenci un
koncentrāciju), kā arī tiesiskos instrumentus, kas aizsargā nacionālas vai
reģionālas kultūras (piemēram, Eiropas audiovizuālo darbu pieejamība) un
auditorijas intereses (piemēram, vietējo valodu izmantojums starptautisku
mediju produktu lokalizācijas procesā). Mediju biznesa globalizācija liek
regulāciju uztvert, jo mediju tiesību jomā samazinās valdību loma,
starptautiskā sadarbība veicina diskusiju par internacionālu regulāciju arī
mediju jomā.
Sociālās
tīklošanās un citas tīmekļa platformas
Mediju tiesību jomu sarežģītāku padara globālu un reģionālu
tīmekļa platformu (“Google”, “Amazon”, “Wikipedia”), sociālo mediju
(“Facebook”, “Youtube”, “Twitter”, “VKontakte”, “WeChat” u. c.) ietekmes
pieaugums. Sociālie mediji jau sen pārsnieguši indivīdu savstarpējās komunikācijas
un satura radīšanas vietņu iespējas. Šajā vidē aktuāli kļūst jautājumi ne vien
par sociālo mediju statusu, bet arī daļas to satura atbilstību mediju statusam
(tātad atbildību ne vien par tehniskajiem parametriem, bet saturu). Jebkura
sociālo mediju un citu tīmekļa vietņu (arī individuālo saziņas lietotņu,
piemēram, “Messenger”, “WhatsApp”) lietotāju iespēja brīvi izpausties rada
jautājumus par vārda un izteiksmes brīvības pakāpi un ierobežojumiem – naida
runas, neslavas celšanas, goda un cieņas aizskaršanas, vajāšanas digitālajā
vidē, psiholoģiskās vardarbības un citu izpausmju tiesisko regulējumu.
Valstu
lomas samazināšanās
Mediju globalizācija nozīmē, ka publiskās komunikācijas jomā
valstu tiesību sistēmu loma samazinās. Tas raisa jautājumus par citās valstīs
reģistrētu mediju darbības tiesiskajiem aspektiem, valsts atbildību par jauno
komunikācijas fenomenu novērtējumu (dezinformācija ar mērķi nodarīt kaitējumu,
uzbrukumi indivīdiem, vajāšana un emocionāla vardarbība tīmeklī jeb
kiberbullings, sabiedriskās domas ietekmēšana ar citās valstīs radīto
propagandu u. c.) un rada jaunus mediju politikas jautājumus.
Dezinformācija
un informācijas “traucējumi”
Dezinformācija aizskar gan indivīdu, gan grupu tiesības, tā
var ietekmēt vēlēšanu rezultātus, gan cilvēku rīcību attiecībā uz savu drošību
un veselību. Ar vārdu “dezinformācija” apzīmē gan nejaušas kļūdas vai
neprofesionalitāti mediju saturā, gan apzināti radītu, melīgu saturu ar mērķi
gūt ekonomisku labumu vai nodarīt kaitējumu (“European Commission”, 2018). Daļa
no “informācijas traucējumiem” (“European Commission”, 2017) ir arī nelikumīga
rīkošanās ar informāciju, piemēram, ielaušanās personas elektronisko datu
nesējos, privātas informācijas iegūšana un publicēšana, elektroniskas sarakstes
publiskošana. Dezinformāciju izplata gan atsevišķi indivīdi, kas piesaista
auditoriju un gūst ienākumus, izmantojot tīmeklī pieejamos biznesa modeļus, gan
lielākas auditorijas grupas (piemēram, cilvēki, kas tic sazvērestības teorijām
par vakcinācijas kaitīgumu). Dezinformāciju rada valstu dienesti ar mērķi
ietekmēt komunikācijas vidi un sabiedrisko domu konkrētās valstīs (“European
Commission”, 2017).
Ar dezinformāciju saistītie jautājumi skar tiesības uz
privātumu, bērnu tiesības, datu aizsardzību. Tāpēc jaunie apstākļi rosina
diskusiju un liek veidot arī jaunu tiesisko regulējumu, lai ierobežotu
dezinformācijas izplatību un aizsargātu demokrātisku valstu iekārtu. Tas ir
sarežģīts uzdevums, jo ierobežojumi jāsabalansē ar vārda un mediju brīvību un
tiesībām uz informāciju.
Marks Rabojs raksta, ka jaunākajos komunikācijas vides
apstākļos mediju regulācijas priekšplānā izvirzās šādi jautājumi: kā nodrošināt
brīvu un taisnīgu satura un kanālu pieejamību; kā līdzsvarot mediju darbības
izmaksas, un kuras no tām atstāt lietotāju ziņā, kā nošķirt publisko un privāto
komunikāciju; kā veicināt gan kultūras, gan ekonomisko attīstību; kā uztvert
lietotāju gan kā pilsoni, gan patērētāju; kā veicināt pilsonisko līdzdalību un
uzlabot dzīves kvalitāti.
Literatūra
un avoti
Council of Europe. 2011. “Recommendation CM/Rec(2011)7 of the
Committee of Ministers to member states on a new notion of media”.
Creech K. C. 2013. “Electronic Media Law and Regulation”.
London: Routledge.
European Commission. 12 March, 2018. “Final Report of the High
Level Expert Group on Fake News and Online Disinformation”. Iegūts no:
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/final-report-high-level-expert-group-fake-news-and-online-disinformation
European Commission. 26 April, 2018. Online platforms: “Commission
sets new standarts on transparency and fairness”. Brussels. Iegūts no:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3372_en.htm
Feintuch M. and Varney M. 2006. “Media regulation, Public
Interest and the Law”, 2nd ed. Edinburgh: Edinburgh University
Press, 2006.
Fielden L. 2012. “Regulating the Press. A Comparative Study
of International Press Councils”. University of Oxford: Reuters Institute for
the Study of Journalism. Iegūts no:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-11/Regulating%20the%20Press.pdf
Handzhiyska L. and Mackay Ch. 2017. “Introduction to Media
Law”. Wien: Verein Freies Radio Wien.
Klimkiewicz B. 2009. “Structural Media Pluralism and
Ownership Revisited: The Case of Central and Eastern Europe, Journal of Media
Business Studies”, 6,3, 43-2, DOI: 10.1080/16522354.2009.11073488.
McQuail, D. 2005. “Mass Communication Theory”, 5th ed.
London: Sage Publications.
Messenger A. 2014. “A Practical Guide to Media Law”. London:
Pearson.
Ornebring H. 2013. “Anything you can do, I can do better?
Professional journalists on citizen journalism in six European countries”. “The
International Communication Gazette”. 75(1), 35–53.
Psychogiopolou E., Anagnostou D., Smith C. R. and Stolte Y.
2017. “The Freedom and Independence of Public Service Media in Europe:
International Standards and Their Domestic Implementation”. “International
Journal of Communication”. 11, 1936–1955.
Ronkova N. 2016. “International Legal Framework for Media”.
“Journal of Process Management – New Technologies”, 4 (2), 57–63.
Rožukalne A. 2013. “Editorial independence in the Latvian
news media: Ownership interests and journalistic compromises”. “Media
Transformations”. 9, 80–101.
Sadler R. L. 2005. “Electronic Media Law”. London, NewYork:
SAGE Publications.
Foto: no arhīva
Mediju atbalsta fonda
ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild
Latvijas Žurnālistu asociācija.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”