Braucam zaļi jeb kas ir elektromobilis?
Ritvars Ansons: “Man bija zināmi aizspriedumi
pret elektromobiļiem, taču tagad attieksme ir mainījusies par 180 grādiem”.
“Es par šo mašīnu esmu sajūsmā un vairs nevaru sevi
iedomāties braucam ar benzīnu vai dīzeli!” teic valmieriete Baiba Ansone, kura
tikai dažus mēnešus lieto elektromobili “Tesla S85” Jā, laikā, kad vieni no
aktuālākajiem jautājumiem pasaulē ir vides piesārņojuma samazināšana un
energoresursu taupīšana, cilvēki pamazām sāk raudzīties elektromobiļu virzienā.
Un ir patīkami pārsteigti.
Mūsdienās tiek domāts par atjaunojamiem enerģijas veidiem un
ilgtspējības principiem dažādās jomās, tajā skaitā automašīnu darbībā. Ar
atjaunojamu enerģiju darbināmas automašīnas vairs nav nekāda zinātniskā
fantastika. Kaut arī mums pie pakšiem stāv viena par otru vecākas automašīnas
ar iekšdedzes dzinējiem un to radīto piesārņojumu, tehnologi paredz, ka
elektromobiļi ir mūsu nākotne.
No
BMW pārkāpj “Teslā”
Valmierieši Baiba un Ritvars Ansoni nu jau vairākus mēnešus
brauc ar 2014. gada ražojumu “Tesla S85”. “Līdz tam pārvietojāmies ar “BMW X5”
2012. gada ražojumu ar dīzeļa dzinēju, un nekad pat prātā nebija ienācis, ka
mūsu nākamais ikdienas braucamais varētu būt elektromobilis. Kad nokļuvām
jaunas automašīnas iegādes izvēles priekšā, sākotnēji pieļāvām gādāt esošo
modeli, tikai jaunāku. Palasot aktuālo informāciju par tehnoloģiju attīstību
šajā jomā, sākām apsvērt, vai arī mums nevajadzētu sākt domāt ilgtspējīgi un
izvēlēties degvielas vietā ar enerģiju darbināmu,” ieceres pirmsākumus atklāj
Ritvars. Sākuši apjautāt paziņas un uzklausīt lietotāju atsauksmes par šiem
automobiļiem, un tās bijušas labas. Īpaši iedrošinājis sievas kolēģis, kurš arī
brauc ar “Teslu”.
“Man bija zināmi aizspriedumi pret elektromobiļiem, taču
tagad attieksme ir mainījusies par 180 grādiem,” atzīst Ritvars. Jautāts, kas
to mainījis, viņš uzsver ekonomiju gan resursu patēriņa ziņā, nokļūstot no
punkta A līdz punktam B, gan ekspluatācijas ziņā, proti, remonti nav bijuši
vajadzīgi un tuvākajā laikā arī nebūšot. “Esmu nolēmis arī darba vietas
dīzeļdzinēju autoparku iztirgot un vietā iegādāties elektromobiļus.”
Bauda
braukt
Sajūsmā par jauno elektromobili ir arī viņa sieva Baiba, kura
ģimenē ir aktīvākā tās lietotāja. “Pirms tam es arī ļoti šaubījos, kā jau
cilvēki par jaunām neiepazītām lietām mēdz to darīt, taču tagad es šo spēkratu
izbaudu,” saka B.Ansone. Baudīšana notiek ceļā uz darbu Rīgā, izmantojot elektromobiļiem
paredzētās priekšrocības, kuru ir ne mazums. “Tesla” ir ļoti klusa, nav atgāžu.
Es braucu pa sabiedriskajam transportam paredzētajām joslām, kas nozīmē, ka
Rīgai cauri varu izbraukt 10 minūtēs, un tas ir ievērojams laika ietaupījums.
Tāpat par elektromobili nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis.
Novērtēju, ka mans darba devējs ir parūpējies par uzlādes iespēju uzņēmumā, tas
arī atvieglo ikdienu, bet, protams, varu uzlādēt arī kādā CSDD uzlādes
stacijā,” elektromobiļa plusus uzskaita vadītāja. Nu jau šo staciju esot
pietiekoši daudz, par to ieviešanu domājot arī jauno namu apsaimniekotāji Rīgā,
taču, braucot ar “Teslu”, par lādēšanu galva bieži nav jālauza – ar šo jaudīgo
auto bez uzlādes var aizbraukt no Rīgas līdz pat Ventspilij. Elektromobiļa
lietotāji aicina arī laukos domes un pagasta padomes atvēlēt saviem
iedzīvotājiem vienu vietu bezmaksas uzlādei.
Vienīgais
mīnuss – augstā cena
Baiba atklāj, ka vienīgais elektromobiļa mīnuss ir cena, kaut
arī ekspluatācijā tas atmaksājas. “Ar laiku šiem transportlīdzekļiem vajadzētu
kļūt arvien lētākiem, lai cilvēki tos vairāk izvēlas. Manuprāt, tas ir valdības
kompetences jautājums, kā to subsidēt, citādi Latvija pēc kādiem pieciem gadiem
sāks maksāt sodu par pārsniegtajām emisijām. Varbūt jāsāk par to domāt
savlaicīgi,” saka B.Ansone. Pāris neatklāj, cik maksājusi iegādātā “Tesla”,
taču zina stāstīt, ka šāds modelis maksā apmēram 45 000 eiro.
Elektromobiļa vadītāja cilvēkiem iesaka pašiem interesēties
par videi draudzīgāku dzīvesveidu, tostarp draudzīgu transportu, jo arī viņi tā
darījuši un paši nonākuši pie secinājumiem. “Tā ir nākotne,” saka B.Ansone.
Kas
ir elektromobilis?
Ārēji lādējams transportlīdzeklis, kas kustības
nodrošināšanai izmanto transportlīdzekļa baterijā glabāto elektroenerģiju un
visā tā ekspluatācijas laikā nerada izmešus.
Atvieglojumi
un priekšrocības elektromobiļiem
• Elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu
ekspluatācijas nodoklis.
• Samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme
– 10 eiro mēnesī (iepriekš – 42,69 eiro).
• Elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī
reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes, ir bez maksas.
• Speciālu, vizuāli atšķirīgu numura zīmju pirmais komplekts
– bez maksas.
• Elektromobiļiem, kas aprīkoti ar šīm numura zīmēm, atļauts
braukt pa sabiedriskā transporta joslām.
• Liepājā pašvaldības maksas stāvvietās un Rīgā “Rīgas
satiksmes” apsaimniekotajās autostāvvietās (izņemot apakšzemes autostāvvietā
K.Valdemāra ielā 5a) elektromobiļus var novietot bez maksas.
• Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas
pilsētas administratīvajā teritorijā.
Kur lādēt?
Patlaban CSDD e-mobi tīklā darbojas 72 stacijas visā Latvijas
teritorijā.
Maksa par uzlādes pakalpojumu e-mobi stacijās ir 0,15 eiro/min*.
Dažādas norēķinu iespējas, tostarp e-mobi aplikācija.
Apmaksas solis ir 1 minūte.
Ziema
elektromobili nebiedē
Gatis Jočis, CSDD elektromobilitātes specālists
Pašlaik Latvijā ir reģistrēti 589 elektromobiļi, ir 72 e-mobi
stacijas, un projektēšanas stadijā ir vēl 40. Ziemā, skatoties uzlāžu kartē,
var secināt, ka tās koncentrējas ap Rīgu, kas varētu nozīmēt to, ka tur šo auto
ir vairāk, taču jau jūlijā 60% no kopējā uzlāžu skaita reģistrētas arī
reģionos. Stacijas atzinīgi novērtējuši arī Latvijas viesi, jo mums iespējams
viesabonēšanas pakalpojums. Elektromobiļi ir mūsu nākotne, daudzi autoražotāji
jau tagad nākuši klajā ar jauniem elektromodeļiem, un 2020. gadā ir plānots
vēl. Pašlaik pat jau izveidojusies situācija, ka ražotāji nespēj nodrošināt
pieprasījumu un mašīnas ir jāgaida pat pusgadu. Tam būtu jāmainās.
Elektromobilis nozīmē klusumu, komfortu, mierīgu braukšanu, bet stresa. Par
elektromobiļiem ir daudz stereotipu. Pirmkārt, ka var palikt uz ceļa. Tā nav
taisnība, uzlādes staciju pietiek, un katrs braucējs taču uzlādi plāno tāpat kā
DUS apmeklējumu. Otrkārt, baterijas nebūs jāmet ārā pēc pieciem gadiem –
citviet, kur elektromobiļi ir jau ilgāku laiku, piemēram, Igaunijā, ir
pierādījies, ka tā nav. Tāpat nav taisnība tiem, kas baidās no ziemas.
Situācijā, kad ir uzlādēta pilna baterija, mīnus divdesmit grādos ar
elektromobili var nobraukt apmēram 90 kilometru. Tā ka ziemā var mierīgi doties
pat uz auksto Alūksni.
Publikācija sagatavota ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālo atbalstu
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”