Paradumu maiņas virzošais spēks – informācija
Par plastmasas ietekmi uz vidi – floru un faunu
– gan pasaules mērogā, gan Latvijā runā arvien vairāk un biežāk. Pavīpsnāšanu
par to, ko gan var izdarīt viens dzēriena salmiņš vai cepumu iepakojums,
patērētāji ar laiku pārvērtē. Kas cilvēkus uzrunā vislabāk, lai viņi sāktu
aizdomāties par savas rīcības un paradumu ietekmi uz dabu?
Iedvesmo
citu piemērs
Liela daļa aptaujāto atzina, ka viņus pievērsties atkritumu
šķirošanai un zaļākai dzīvošanai visbiežāk pamudina nevis reklāmas vai īpašas
kampaņas, bet gan citu cilvēku piemērs. Redzot, cik tīra un sakopta ir
apkārtējā vide, griboties tādu arī pašiem atstāt. Reāli zaļā dzīvesveida
piemēri kļūst par pamudinājumu piekopt to arī pašam.
“To jau apkārt redz – ko vajag darīt, lai mūsu apkārtne būtu
uzkopta. Uzreiz cits iespaids rodas, tādēļ arī pašiem par to vajadzētu
cīnīties. Man šķiet, ka cilvēki tagad ir atsaucīgi un cenšas kaut ko darīt
lietas labā,” redzējumu uz situāciju pauž pāvilostniece Ludmila Vasina. Viņa
pati ikdienā cenšas pievērsties atkritumu šķirošanai un nodalīt, piemēram,
stikla un plastmasas taru. “Ir ļoti labi, ka tā ir jāšķiro,” uzskata sieviete.
Pāvilostnieks Vasilijs konstatē, ka visvairāk informācijas
par iespēju kopt savu apkārtni un šķirot atkritumus iegūst tieši savā
pašvaldībā. Informācija tiek publicēta gan domes mājaslapā, gan pašvaldības
avīzē. Tā kā ikdienā televīziju vīrietis neskatās, komentēt tur rādītās
reklāmas, kas vērstas uz zaļā dzīvesveida popularizēšanu, nevar. Tomēr
Vasilijam šķiet, ka no katra paša apņēmības atkarīgs, cik atbildīgs pret dabu
un savu apkārtējo vidi viņš ir. “Būtu pie mums kā Lietuvā – būtu viss kārtībā,”
ir pārliecināts vīrietis. Viņaprāt, tieši sistēma, kurā pret nodotajām plastmasas
pudelēm tiek izsniegta konkrēta naudas summa, būtu papildu motivācija arī
lielai daļai latviešu.
Pāvilostnieks neslēpj, ka bieži pats dodas uz Lietuvu, lai
tur pret samaksu nodotu sev nevajadzīgo taru. “Kad braucu uz Lietuvu, es pilnu
mašīnu aizvedu nodot. Tad var lētāk iepirkties. Savas piecas pupiņu kafijas
sanāk, plastmasas pudeles nododot.” Pirmoreiz par taras pieņemšanas automātu
kaimiņvalstī Vasilijs uzzinājis, kad devies iepirkties uz veikalu “Lidl”.
Uzzina
sociālajos tīklos
Dobelniece Liene Jankevica secina, ka daudz dod dažāda veida
informācija sociālajos tīklos – reklāma, attēli, videostāsti. Tas viss kopā
spējot cilvēkus uzrunāt, lai padomātu par saviem ikdienas paradumiem, neradītu
atkritumus un neatstātu tos dabā.
Arī sieviete pati arvien biežāk aizdomājoties, ka būtu
jāpievēršas zaļākam dzīvesveidam: “Vienkārši sirds jūt.” Pievērsties šķirošanai
gan liedzot bažas, ka brīdī, kad atkritumus savāc, tie neatkarīgi no materiāla
nonāk vienkopus vienā izvedēja konteinerā, līdz ar to šķiet, ka šķirošana
bijusi bezjēdzīga. L.Jankevica gan novērojusi, ka temats kļuvis aktuālāks un
Latvijas sabiedrība ir uz pareizā ceļa zaļā dzīvesveida virzienā.
Jūrmalas iedzīvotāja Anta Jansone spriež, ka daudz
informācijas par iespēju šķirot var uzzināt no sociālajiem tīkliem, kuros
pašvaldības vēsta par tuvumā esošajiem šķirošanas punktiem, taras nodošanas
vietām u.c. aktuālu informāciju. “Protams, informāciju atrod arī tad, ja pats
meklē,” teic A.Jansone. Viņa vērtē, ka daudzveidīgā informācija, kas pieejama
mūsdienās, noteikti cilvēkus pamudina pievērsties zaļam dzīvesveidam un
šķirošanai. Svarīgi, protams, lai par nepieciešamību domāt zaļi nākotnes
perspektīvā runātu ar jaunāko paaudzi: “Tas viss sākas ģimenē – ja to darīs
vecāki, darīs arī bērni. Jaunā paaudze augs un par to aizvien biežāk
aizdomāsies.”
A. Jansone arī pati cenšas skatīties šajā virzienā: “Es par
to ikdienā domāju, bet man ir pretrunīga informācija, ka patiesībā Latvijā tas
viss ir salīdzinoši relatīvi, ka sašķirotais tāpat nonāk vienā vietā. Līdz ar
to reāla šķirošana nenotiek.” Taču A.Jansone vietās, kur ir iespēja šķirot, to
darot tik un tā.
Video
ar atkritumu salām
Aija Brūna pēc profesijas ir skolotāja un papildus nodarbojas
ar augu tēju gatavošanu. “Meita cītīgi šķiro atkritumus. Papīru sadedzinām.
Atsevišķi atšķirojam stiklu un plastmasu – vedam uz konteineru laukumu pagasta
centrā. Vienīgi vajag ļoti lielu saņemšanos, lai atkritumus līdz turienei
aizvestu.” No zaļajiem un pārtikas atkritumiem Brūnu ģimenes dārzā tiek veidota
kompostkaudze.
A.Brūna stāsta, ka gana bieži iznāk redzēt videomateriālus
par cilvēku radīto atkritumu ietekmi uz vidi. “Kad tos paskatās, jāsecina –
briesmīgi! Gana uzrunājoši, lai par to sāktu domāt!”
A.Brūna uzsver, ka, ietekmējoties no dzirdētā, redzētā un
lasītā, nekāda veida plastmasu nededzina. “Iedomājieties, viss kaitīgais tad
aiziet gaisā! Un kas pēc tam nobirst atpakaļ?”
Sieviete secinājusi, ka mūsdienās atkritumu daudzums un
iepakojumu daudzveidība ir liela problēma. “Tagad viss pilnībā ir iepakots.
Bez iepakojuma kaut ko dabūt, bez zināšanām, kur kas tāds ir pieejams, ir ļoti
grūti. Manas paaudzes bērnībā un jaunībā ar vienu iepirkumu tīkliņu gāja
iepirkties, produktus ietina papīrā,” viņa salīdzina. Savukārt lejamie produkti
bijuši sapildīti stikla pudelēs vai iesvērti aizvākojamās burciņās.
Vecākā paaudze arī atceras, ka pat konfektes, īpaši karameles
jeb stiklenes, bijušas bez papīrīšiem – tās saiņotas papīra tūtiņās.“Var just,
ka jaunākā paaudze kļūst izglītotāka šajā jomā, interesējas par to un domā,”
novērojusi A.Brūna. “Biju ekoskolas koordinatore, par atkritumu tēmu ar bērniem
un jauniešiem bija jārunā visos iespējamos veidos. Ticu, ka viņi šo informāciju
pārnesa mājās, nodeva informāciju ģimenei.”
A.Brūna teic, ka gana efektīvi ir arī plakāti par dažādu
atkritumu sadalīšanās ilgumu vidē. “Noteikti esmu viena no tiem, kurus
atkritumu tēma satrauc. Video esmu redzējusi, ka pa jūrām peld no atkritumu
kalniem izveidojušās salas. Un galvenais, par ko jāaizdomājas, – daudz
kaitējuma nodara sīkumi, piemēram, vates kociņi un plastmasas salmiņi.”
Seminārs
atver acis
Evita Dēvica vairāk nekā desmit gadu dzīvo
daudzdzīvokļu mājā. Kad iegādājusies dzīvokli un iedzīvi, pieņēmusi neapdomīgus
lēmumus. “Ļoti daudz naudas izsviedu par plastmasas mēsliem, atvainojos par
izteicienu! Jo visu gribējās ātri sapirkt. Izdarīt ātri – tas nozīmēja pirkt
lētas mantas. Un, kā zināms, lēts parasti ir no plastmasas,” stāsta sieviete.
“Visvairāk man prātā palicis, ka iegādājos tumši brūnu
plastmasas cukurtrauku un karotīti blakus mājām esošajā veikalā. Bija vēl
visādas plastmasas sadzīves lietas, kuru vietā man tagad ir sagādātas mantas
ilgtermiņam. Biju iegādājusies pat plastmasas galdu un krēslus, arī ikdienas
lietošanas krūzītes. Visas izsviedu pēc kādiem trim gadiem, jo lētajiem
plastmasas izstrādājumiem ir viens mīnuss – tie deformējas, ieplīst, salūst.
Tāpat stingri biju izlēmusi, ka – nekādas trauku mazgāšanas. Kad nāca ciemiņi,
pirku vienreiz lietojamos traukus un galda piederumus.”
Reiz piedalījusies personīgās izaugsmes treniņā – seminārā,
kur viena no tēmām skārusi ikdienas paradumus un patēriņu. “Nedomāju, ka
vienkāršs seminārs liks pārplānot dzīvi. Sarēķināju izdevumus. Par plastmasas
traukiem pāris nedēļu laikā biju izdevusi tādu naudu, par ko sanāk neliels labu
trauku komplekts. Un sapratu, ka labāk nopirkšu koka vai māla cukurtrauku, kas
kalpos gadiem ilgi, un ka koka galds un krēsli ir daudz lielāka investīcija
manai dzīvei,” norāda E.Dēvica.
“Kad sociālajos tīklos skatos sirdi plosošās bildes ar
mirušiem dzīvniekiem, putniem, kas aizrijušies ar plastmasas piederumiem,
sapinušies plastmasas maisiņos vai atkritumu dēļ sakropļoti, tagad, apzinīgā
vecumā, ierunājas sirdsapziņa. Ar savu kādreizējo domāšanu taču arī es darīju
lielu kaitējumu dabai, dzīvniekiem, ūdenim, mežiem, pļavām.”
Taču sieviete atzīst, ka atkritumus nešķiro. “Konteineri
pagalmā ir, bet nesaskatu jēgu šķirot. Man jau liekas, ka galvenais ir vispār
atkritumus izmest urnās, lai tie nenonāk vidē. Vienīgais, ko darām – pērkam
visu ar apdomu, īpaši pārtiku.”
Sarunu
tēma – atkritumi
Bioloģiskās un ekoloģiskās produkcijas veikala pārdevēja
Baiba Puže pastāsta, ka savā ģimenē bijusi iniciatore, kura mudinājusi šķirot
atkritumus. Kaimiņi arī esot aktīvi šķirotāji. Īpaši tiek atšķirota nost
plastmasa. “Ļoti sekoju līdzi informācijai, ko atrodu interneta vidē, īpaši
saista materiāli par plastmasas ietekmi uz dabu. Esmu redzējusi video, kur
dzīvniekiem vēderā ir plastmasa. Skaidrs, ka par to ir jādomā, lai tā nenotiktu
turpmāk. Esmu novērojusi, ka jauniešiem atkritumi ir viena no sarunu tēmām. Ja
par to runā, tātad tas ir aktuāli un viņus šī informācija ir sasniegusi,”
spriež B.Puže.
Viņa uzsver, ka atkritumu šķirošanai ir jānobriest, to nevar
vienā dienā nolemt. Paradumu maiņai jānotiek pakāpeniski, jo cilvēks tikai
interesējoties, apzināti meklējot informāciju, pamazām sāk aizdomāties un
meklēt risinājumus,” viņa vērtē.
“Līdz ar paradumu maiņu atkritumu šķirošanā mainās arī citi
sadzīves paradumi. Esmu mēģinājusi ieviest ģimenē auduma maisiņu lietošanu.
Mana mamma parasti smējās – kā iešu ar tādu uz tirgu? Bet tam ir jātiek pāri.”
Jauniete atceras, ka agrāk vecvecāki gājuši iepirkties ar savu burciņu krējumam
vai pudeli pienam, ko izmantojuši vairākas reizes. “Šis paradums kaut kā
pārtrūka, taču tā ir no jauna ieviešama lieta. Nevajag kaunēties, ir
jāuzdrošinās, lai būtu labi pašiem un videi,” uzmundrina B.Puže.
Jauns
domāšanas līmenis
Bioloģiskās saimniecības īpašnieks Jānis Pakalns vērtē, ka
gana uzrunājošs un lietderīgs pasākums tiem, kuri šķiro atkritumus un vēlas
mācīties to darīt, ir Lielās talkas akcija. “Pie manis atkritumu vedējam ir
grūti iebraukt, bet novada pašvaldība ir pretimnākoša un Lielās talkas laikā
piedāvā sašķirotos atkritumus savākt. Arī pats vedu uz poligonu.”
Saimnieks norāda, ka ķīmiju gana labi saprot, tādēļ
plastmasas maisiņus nededzina. “Dioksīdu mums pietiek tāpat.” Tirgojot
bioloģisko produkciju, bieži novērojis, ka jauni cilvēki, ģimenes ar bērniem
nāk ar saviem maisiņiem. “Tas ir jauns domāšanas līmenis. Cilvēki sāk zaļi
domāt, prot arī novērtēt veselīgo,” teic J.Pakalns.
“Par atkritumu šķirošanu un gružu nenonākšanu vidē mani nav
nepieciešams uzrunāt – tas tāpat ir saprotams. Tās ir drausmas, kas peld
pasaules okeānā, bet arī mums apkārtējā vide mēdz būt briesmīga tieši atkritumu
dēļ. Piemēram, mans dēls ar pludmales festivāla seku fotogrāfijām dalījās
sociālajos tīklos. Tas bija pozitīvi no viņa puses. Katram pienāk moments, kas
liek domāt plašāk un dziļāk,” viņš uzsver.
Aicina
lemt atbildīgi
Kampaņu, kas vērsta uz sabiedrības informēšanu par lietderīgu
resursu izmantošanu un atkritumu samazināšanu, aizsākusi naftas pārstrādes
kompānija “Neste”. “Sociālā kampaņa “A Planēta” savā ziņā ir turpinājums
aizvadītā gada “Neste” un grupas “Prāta vētra” sadarbībai ar mērķi pievērst
sabiedrības uzmanību vides aizsardzības jautājumiem, lai ikdienas darbībās
mazinātu ekoloģiskās pēdas nospiedumu.
Sociālajā kampaņā koncerta apmeklētāji un sabiedrība kopumā
tika aicināta savās ikdienas gaitās un aktivitātēs atrast veidus, kā tērēt
mazāk dabas resursu,” atklāj SIA “Neste Latvija” valdes priekšsēdētājs Armands
Beiziķis. Arī mājaslapā aplaneta.lv atrodamā informācija liecina, ka kampaņas
galvenais mērķis – likt cilvēkiem aizdomāties par savu ikdienas rīcību, kas
lielā mērā ietekmēs arī nākotni. “Mēs dzīvojam uz vienas planētas. Tu un es.
Sauksim to par A planētu. Resursu te ir, cik ir. Ja katrs dzīvos kā šobrīd, ar
vienu planētu nepietiks,” vēstīts mājaslapā.
“Esam patiesi gandarīti, ka sadarbībā ar grupu “Prāta vētra”
varam mudināt arvien vairāk cilvēku pievērst uzmanību vides jautājumiem un
dzīvot zaļāk. Arī kampaņas “A Planēta” vēstneši ar lielu atsaucību iesaistījās
šajā iniciatīvā, lai ar vienkāršiem piemēriem acīmredzami demonstrētu to, kā
ikdienā ikviens no mums, pieņemot atbildīgus lēmumus, veidojam tīrāku nākotni
sev un saviem bērniem jau šodien,” vēsta A.Beiziķis.
Kampaņas vēstneši ir Latvijā labi pazīstami sabiedrības
cilvēki, piemēram, TV personība Lelde Ceriņa, raidījuma “900 sekundes”
moderatore Kristīne Garklāva, dziedātājs Emīls Balceris. Katrs no viņiem ar
video vēstījuma starpniecību sociālajos tīklos uzrunā līdzcilvēkus, aicinot
piedalīties kampaņā. Izpildot testu un iesakot savas zaļā dzīvesveida idejas,
cilvēkiem ir iespēja tikt pie vērtīgām balvām. Šīs kampaņas galvenā
mērķauditorija ir tieši sociālo tīklu lietotāji – visbiežāk video ar
aicinājumiem parādās vietnēs “Facebook” un “Instagram”.
Savukārt pasākumu producents “Perforācija” augustā rīkoja
akciju, lūdzot sociālo tīklu domubiedriem mājās pārskatīt plastmasas maisiņu
krājumus un ziedot tos izrādei “Plastmasas huligāni”, kas norisināsies Kaņepes
kultūras centrā. No maisiņiem izrādes laikā taps dažādas lietas.
Iedzīvotāji, kuri interesējas par “Zero Waste” jeb par dzīvi bez atkritumiem
šai aktivitātei atsaucās un ar nepacietību gaida, kā atkritumi iegūs oriģinālu
otro dzīvi.
Kas
iedzīvotājus vides jautājumos uzrunā vislabāk?
Aija Brūna teic, ka gana efektīvi ir plakāti un video par
atkritumu sadalīšanās ilgumu vidē.
Jānis
Pakalns vērtē, ka uzrunājošs pasākums ir Lielā talka, kā arī
lieti noder ķīmijas zināšanas.
Baiba
Puže ļoti seko interneta vidē atrodamajai informācijai.
“Viss sākas ģimenē – ja to darīs vecāki, darīs arī bērni,”
pārliecināta Anta Jansone.
Ludmilai
Vasinai šķiet, ka sakopta un tīra apkārtne ir galvenais
iedvesmas avots ceļā uz zaļo domāšanu.
Foto: Dainis Ģelzis un Facebook.com
Publikācija sagatavota ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālo atbalstu
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”