Ētikas padome – par atbildīgu žurnālistiku
Latvijas Žurnālistu asociācija turpina
projektu, kurā runās par mediju vidē aktuālo un nozīmīgo. Vēl aizvien tikai
meklējam atbildes uz jautājumiem – ko sabiedrība gaida no medija? Kāpēc uzticas
vai neuzticas medijiem? Vai pamana un atšķir ētisku žurnālistiku no neētiskas?
Ir virkne jautājumu, kuri jāuzdod atkal un atkal, jo, mainoties sabiedrībai,
mainās atbildes. Šīs diskusijas ir svarīgas gan mediju profesionāļiem, gan
sabiedrībai, lai augtu gan savstarpējā sapratne, gan uzticība, gan kvalitāte un
atbildība satura veidošanā un lietošanā. Mēs esam izvēlējušies dzīvot
demokrātiskā valstī, un bez kvalitatīviem medijiem tāda nav iespējama.
Šogad darbu uzsāka Mediju ētikas padome, ko izveidoja mediji
un mediju organizācijas. Mediji un mediju organizācijas šādi rāda, ka mediju
ētikas jautājumi nozarei ir būtiski, ka mediji vēlas par tiem domāt, diskutēt
un ētikas latiņu celt aizvien augstāk. Biedrības “Mediju ētikas padome” valdes
loceklis Jānis Lielpēteris stāsta, kas ir Mediju ētikas padome un kā tā
darbojas.
– Kādi ir padomes darbības mērķi un virzieni?
Statūtos rakstīts, ka biedrības “Mediju ētikas padome”
darbības mērķis ir veicināt ētiskas mediju prakses attīstību un sekmēt mediju
pašregulāciju Latvijas mediju telpā. Biedrība ir izveidojusi padomi, kura skata
sabiedrības un žurnālistu sūdzības par mediju ētikas pārkāpumiem. Būtiski, ka
organizācijā ir apvienojušies mediji un mediju organizācijas, kas līdz ar to ir
apņēmušies ievērot ētikas principus un ieviest tos praksē. Svarīgi, ka šajos
jautājumos neiejaucas valsts.
Padome skata gadījumus, kur viena no pusēm ir uzskatāma par
cietušo. Piemēram, kad persona uzskata, ka medijs vai žurnālists pret to ir
rīkojies neētiski. Bet ne tikai. Padome izskata arī situācijas un sniedz
viedokļus, vai mediju darbība atbilst ētikas praksei vai ne. Tātad būtībā
padomei ir divi darbības virzieni – oficiāli atzinumi par personu, kas jūtas
aizskarta, un neformāli vērtējumi par medija darbību no ētikas viedokļa.
– Kādi ir ieguvumi sabiedrībai, izveidojot šādu padomi?
Galvenais ieguvums ir tas, ka sabiedrībā tiek aktualizēta
diskusija par mediju ētikas jautājumiem. Mediju konverģences apstākļos,
mainoties mediju videi un formātiem, mediju ētikas jautājumi pēdējo desmit
piecpadsmit gadu griezumā ir ieguvuši jaunus aspektus. Līdz ar to ir būtiski,
ka pašregulācijas formātā nozare pati var spriest par šiem jautājumiem, noteikt
virzību un sabiedrības gaidas. Sabiedrības ieguvums līdz ar to ir ētiskāka
mediju vide, draudzīgāka to lietotājam. Un, protams, individuāls ieguvums –
katra persona, kas jūtas aizskarta, var vērsties padomē un iegūt vērtējumu.
– Kā var vērsties padomē, ja rodas šaubas par kāda medija materiālu?
Šobrīd visērtāk ir izmantot biedrības tīmekļa vietni
www.lmepadome.lv, kur aprakstīts ceļš, kā iesniegt savus jautājumus un
sūdzības. Protams, var sūtīt iesniegumu arī papīra formātā uz norādīto adresi.
Iesniedzējam jāmin medijs, laiks, jāapraksta situācija.
Iespēju robežās jānorāda, kurš Ētikas kodeksa pants, viņaprāt, ir pārkāpts.
Tīmekļa vietnē ir izvietots gan Ētikas kodekss, gan biedrības statūti.
– Kas un par kādiem jautājumiem var vērsties padomē? Vai jebkurš
sabiedrības loceklis var vērsties padomē par jebkuru mediju materiālu? Kādi ir
kritēriji? Kas izlemj, ko padome skatīs vai neskatīs?
Ir divi jautājumu izskatīšanas formāti – formālais iesniegumu
izskatīšanas process, kur, konstatējot ētikas pārkāpumu, biedriem ir pienākums
atsaukt informāciju, atvainoties. Otrs – sniegt viedokli par mediju ētiku,
situācijām, darbību. Te padome nav ierobežota, tā raugās, kādus jautājumus
konkrētajā brīdī ir vērts skatīt un par kādiem sniegt vērtējumu. Šis viedoklis
nav saistošs, bet norāda virzienu un dod situācijas skaidrojumu no ētikas
viedokļa.
– Ja persona ir vērsusies ar iesniegumu padomē, kāda ir procedūra, kāda
ir iesnieguma virzība?
Saņemot sūdzību, atbilstoši biedrības statūtiem sākotnējo
vērtējumu veic biedrības valde. Tā novērtē un pieņem vienu no trim iespējamiem
lēmumiem – nodot izskatīšanai padomē, atteikt, ja iesniegums neatbilst padomes
kompetencei, vai lūgt papildu skaidrojumus.
Vērsties padomē var arī žurnālists. Ja žurnālists vēlas, lai
padome sniedz atzinumu par vispārīgu jautājumu, tad padome skatīs un centīsies
sniegt savu viedokli. Ja tā būs konkrēta sūdzība, kur žurnālists jūtas
aizskarts no kāda medija vai trešās puses, tad padome skatīs jau konkrēti – ir
vai nav pārkāpts Ētikas kodekss.
– Cik saistošs padomes lēmums ir medijam?
Biedrības biedriem padomes lēmums ir saistošs, tie,
iestājoties biedrībā, ir apņēmušies ievērot statūtus un Ētikas kodeksu. Padome
var lūgt medijam labot kļūdu, atvainoties, atsaukt informāciju. Ja par kādu
jautājumu padomei ir lūgts tikai informatīvs viedoklis, tad juridiski saistošu
seku nav.
– Kas notiek, ja medijs nepilda padomes lēmumu?
Ja medijs padomes lēmumu nepilda, statūti paredz tiesības šo
biedru izslēgt no biedrības. Jāpiemin gan, ka padome var realizēt arī
iesaistīto pušu samierināšanas procesu. Turklāt padomes mērķis nav kādu
izslēgt, bet rūpēties par ētikas normu ievērošanu medijos.
– Vai ir paredzētas pārsūdzības tiesības, ja kādai no pusēm ir iebildumi
pret padomes lēmumu?
Padome pieņem lēmumu, balsojot vismaz sešiem no deviņiem
padomes locekļiem. Pirms balsošanas tiek lūgts medija viedoklis, un tas tiek
ņemts vērā un var ietekmēt padomes lēmumu.
– Padomē ir ievēlēti arī konkrētu mediju pārstāvji. Kas notiek
gadījumos, ja tiek vērtēta sūdzība par viņa pārstāvētā medija materiālu?
Ir paredzēts, ka padomes loceklim ir pienākums atsacīties no
jautājuma izskatīšanas, ja viņam ir interešu konflikts. Ja interešu konflikts
ir vairākiem padomes locekļiem, biedru sapulce var pieaicināt padomē konkrētā
jautājuma risināšanai citus ekspertus.
– Vai ir bijuši iesniegumi, kas noraidīti?
Pagaidām noraidīts viens iesniegums, jo tas būtu skatāms
Reklāmas asociācijas Ētikas padomē vai arī iesniedzējam jālūdz vērtējums
Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
– Kādi vēl būs padomes pienākumi?
Šobrīd iezīmējas padomes tuvākā gada darbības plāns –
paredzēts, ka līdztekus iesniegumu izskatīšanai padome veiks vēl citus
pasākumus, kur runās par mediju ētikas jautājumiem. Esam plānojuši realizēt arī
plašus komunikācijas pasākumus, lai veicinātu sabiedrībā diskusiju par mediju
ētikas jautājumiem.
– Ar ko šāda – mediju organizēta – padome atšķiras no citām piedāvātajām
formām – ombuda funkcijas nodot tiesībsargam, NEPLP?
Manuprāt, Ministru kabinets pieņēma pareizu lēmumu, atbalstot
mediju pašregulācijas formu. Tas mazina riskus, kad valsts mēģina pateikt, kāds
ir nozares virziens, kurp jāiet. Šajā modelī mediji virzienu nosaka paši. Pašregulācija
ir pozitīva tendence, kas praksē apliecinājusies virknē Eiropas un pasaules
valstu.
– Vai padomē var iesaistīties jebkurš medijs vai mediju organizācija? Ir
kādi kritēriji? Kā to var izdarīt?
Darbībai padomē ir iespējami divi statusi – biedra vai
asociētā biedra. Asociēta biedra statusā var būt jebkura organizācija, arī
fiziska persona, kas atbalsta biedrības darbību un statūtus. Biedrs var būt
juridiska persona – medijs, mediju organizācija, arī, piemēram, universitāte,
kas realizē komunikācijas programmas.
Dalībai biedrībā ir noteikta biedra nauda – biedra statusā ne
mazāka kā 100 eiro gadā, asociētā biedra statusā – ne mazāk kā 50 eiro gadā.
Jāpiebilst, ka būtiskākais kritērijs, lai tiktu akceptēts
dalības statuss, ir pretendenta atbalsts padomes Ētikas kodeksam.
Lai kļūtu par biedru, jāaizpilda pieteikuma anketa, kas
atrodama Mediju ētikas padomes tīmekļa vietnē vai vaicājama biedrības valdei.
Saņemot aizpildītu anketu, valde piecu dienu laikā pieņem lēmumu, vai
pieteicējs atbilst biedra statusam, un pieņem lēmumu par uzņemšanu.
Darbības
Mediju ētikas padomē
1) Persona, kura cietusi aizskārumu, aizpilda iesnieguma
formu interneta vietnē www.lmepadome.lv
2) Biedrības valde 5 darba dienu laikā pieņem vienu no šādiem
lēmumiem: 1) nodod izskatīšanai Ētikas padomē; 2) noraida (gadījumos, ja
sūdzība nav piekritīga Ētikas padomei); 3) pieprasa papildu informāciju
3) Ja valde pēc papildu dokumentu saņemšanas lemj, ka
sūdzība ir piekritīga Ētikas padomei, nodod to izskatīšanai padomē
4) Ja iesniegums tiek pieņemts izskatīšanai, tas tiek
nodots Ētikas padomei, pieprasot atbildētāja paskaidrojumu, kuru tas sniedz 10
darba dienu laikā
5) Ētikas padome pēc iespējas iesniegumu izskata tuvākajā
sēdē. Ētikas padome uz sēdēm sanāk vienu reizi mēnesī
Mediju
atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta
saturu atbild Latvijas Žurnālistu asociācija.
Foto: sarunu festivāls LAMPA
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”