Kritērijs ētikai – kādu labumu medijs dod sabiedrībai
Latvijas Žurnālistu asociācija turpina projektu, kurā runās par
mediju vidē aktuālo un nozīmīgo. Vēl aizvien tikai meklējam atbildes uz
jautājumiem – ko sabiedrība gaida no medija? Kāpēc uzticas vai neuzticas
medijiem? Vai pamana un atšķir ētisku žurnālistiku no neētiskas? Ir virkne
jautājumu, kuri jāuzdod atkal un atkal, jo, mainoties sabiedrībai, mainās
atbildes. Šīs diskusijas ir svarīgas gan mediju profesionāļiem, gan
sabiedrībai, lai augtu gan savstarpējā sapratne, gan uzticība, gan kvalitāte un
atbildība satura veidošanā un lietošanā. Mēs esam izvēlējušies dzīvot
demokrātiskā valstī, un bez kvalitatīviem medijiem tāda nav iespējama.
Latvijas Universitātes emeritētā profesore vadošā ētikas jautājumu pētniece
Skaidrīte Lasmane ir Latvijas Žurnālistu asociācijas izvirzītā Latvijas Mediju
ētikas padomes locekle. S.Lasmane profesionālo mūžu ir veltījusi ētikas
pētījumiem, arī komunikācijas ētikai. Līdz ar to, runājot par mediju ētiku,
viņas viedoklis ir nozīmīgs, tāpēc aicinājām profesori uz sarunu par
svarīgākajiem mediju ētikas jautājumiem.
– Ir nodibināta Latvijas Mediju
ētikas padome, un jūs esat tās locekle. Kāds ir vērtējums par padomes darbu? Kā
tas ietekmēs situāciju medijētikas jomā?
Tur visi strādā. Izskatītas pāris sūdzību. Es vienmēr esmu teikusi –
man ļoti negribas, ka ētikas padomes ir sodīšanai, bet tā gan pašlaik sanāk.
Tomēr nav tik ļauni. Pati esmu padomē un varu arī pozitīvas lietas virzīt – ne
tikai sliktu teikt, bet arī iedvesmot, atgādināt. Mediju ētikas padomei, man
liekas, ir jāatgādina mediju atbildība, godīgums. Tieši atbildība pret
auditoriju. Būšu šajā nedēļas nogalē Cēsīs sarunu festivālā “LAMPA”, tur mums
par mediju ētiku būs performance.
Daudziem medijiem aktuāls ir izdzīvošanas jautājums un komercintereses. Lai
izdzīvotu, lai auditoriju piesaistītu, kaut kas ir jādara, līdz ar to bieži
vien ir tā, kā ir. Saka – jāņem vērā auditorijas pieprasījums. Bet auditorijas
pieprasījums ir ļoti dažāds. Tad kuras auditorijas pieprasījums ir svarīgs?
Es diskutēju ar kaimiņieni par vienu no mediju stereotipiem, ka jaunais
prezidents nemāk sarunāties ar tautu. Bet tautai jāprot sarunāties ar
prezidentu. Tautai ir jāizglītojas, lai saprastu, ko saka Levits. Prezidentam
nav jārunā “vieglajā valodā”. Un te arī ir mediju loma – ar performanci likt
auditorijai domāt dziļāk, citādi. Medijiem ir jāskatās plašāk.
– Jūs savulaik, jau pirms daudziem
gadiem, esat uzdevusi jautājumu – kā panākt, lai ētika ir atslēgvārds
komunikācijas profesionāļu domāšanā? Vai par ētiku mediji domā vairāk,
mazāk?
Kvantitatīvi ētiku izmērīt nevar. Tas, ko mēs parasti mācām studentiem, ir
elementāras lietas – prasījums pēc precizitātes, arī sabiedrībā nozīmīgu lietu
pārzināšana. Bet galvenais ētikā ir kvalitatīva žurnālistika. Žurnālistikas
kvalitāte ir gandrīz sinonīms ētikai. Ja nav izglītības kvalitātes, nav
žurnālistikas kvalitātes, arī tur ir savas sakarības.
No žurnālistikas funkciju viedokļa ir jautājums – cik tās ir šauras vai plašas.
Un jārunā ne tikai no precizitātes viedokļa, interesantuma, sabiedriski
nozīmīgas tematikas viedokļa. Parasti mēs saucam trīs funkcijas – izglītojošā,
informējošā un izklaidējošā. Pašlaik visvairāk redzam informējošo funkciju, kur
žurnālistam ir jābūt objektīvam. Es šo vārdu sen esmu svītrojusi no sava
repertuāra.
Es pat domāju, ka mūsdienās, kad mediju vara ir tik acīmredzama un milzīga,
varbūt jāpārskata arī šīs funkcijas, žurnālistikas jēdziens jāpaplašina. Būtībā
žurnālisti veido mediju kultūru.
Un mediju kultūra patlaban ir dominējošā. Mediji ir galvenais, no kā iegūst ne
tikai informāciju, bet arī visas nozīmes, jēgu un vērtējumus. Mediji nosaka
kultūru, tāpēc mediju atbildība ir milzīga, to tikai parasti neuzsver.
– Mediju vide pēdējos gados ir ļoti
mainījusies. Kuras pašlaik ir mediju ētikas nozīmīgākās problēmas?
Arī mediju pieprasījums ir mainījies. Televīzija atstāta vecākajai paaudzei,
jaunie vairāk ietekmējas cits no cita interneta medijos. Tā ka tas ir milzīgs
apvērsums – digitālā revolūcija. Arī tur ir ētikas nosacījumi. Tas, ko visu
laiku saka, bet grūti īstenot, – atbildēt par to, ko tu dari. Tāpēc jau ir
prasījums, ka arī interneta medijos ir vajadzīgs kvalitatīva, profesionāla
žurnālistika.
Bet viss ir atkarīgs no pieprasījuma. Es nezinu, vai ētika ir daudz pieprasīta
sabiedrībā, jaunatnē. Tagad pieprasa vieglumu, izklaidi. Sabiedrībai nepatīk
nopietnas, sarežģītas lietas. Un tas būtu ētiski, ja tiešām sabiedrībai ļoti
svarīgus jautājumus pasniegtu interesantā performances līmenī. Nevis
garlaicīgi, vienaldzīgi, nevis objektīvi, bet kvalitatīvi. Lai rezultāti būtu
ētiski. Bet ētiski rezultāti nozīmē, ka cilvēka darbībai, dzīvei, devumam
valstij, Eiropai, pasaulei būtu kāds liels svars un jēga, nevis viss tikai sev
– savai ērtībai, savam labumam, savai izklaidei.
Kultūra prasa, lai piešķirtu visam kaut kādu saprātīgu jēgu. Ja mediji ir
galvenie kultūras veidotāji, tad viņu atbildība ir šīs saprātīgās jēgas
piedāvāšana.
– Tātad, ja auditorija vēlas
vieglumu, mēs to dodam?
Performance jau būtu tikai forma. Lai kaut ko ietekmētu, svarīgi temati, ko
izvēlas. Es saukšu piemērus, ko es esmu sapratusi, bet varbūt nevajag tā
saprast. Es domāju, ka radio ir ārkārtīgi daudz ierēdņu informācijas. Es
nebaidos no šī vārda un nepārspīlēju. No rītiem kādi tik ierēdņi tur nerunā, nevaru
pat nosaukt visus tos amatus. Manuprāt, par tik maziem, nenozīmīgiem
jautājumiem. Piemēram, par medicīnu ir daudz tematu un ierēdņu. Mums
nevajadzētu to visu zināt. Ir tik daudz sīku jautājumu, piemēram, par zāļu
iegādi. Uz veselu cilvēku vispār tas neattiecas. Ir viena ļoti maza sabiedrības
daļa, kurai adresē tēmu par valsts apmaksāto zāļu kārtību. Un informē, un
informē... Nav brīnums, ka jaunatne to bieži vien neklausās.
No ētikas viedokļa mans galvenais iebildums būtu pret šo ierēdniecības
informēšanas lavīnu. Ļoti maz ir refleksijas, pārdomu raidījumu, jo arī par
mākslu bieži vien vairāk ir informācijas, nevis patiešām diskusiju par to,
kādas ir galvenās tendences.
Ja tematika ir ļoti vienveidīga, kas skar mazu auditorijas daļiņu, tad
nedomāju, ka tā ir kvalitatīva žurnālistika.
Piemēram, Dombura raidījumus “Delfos” var klausīties ar baudu. Tur ir asums,
pozīcija, tur nav vienkārši – es esmu informators un dodu, kā Domburs teiktu,
“da jebko”. Liekas, ka ir ļoti jārevidē arī izglītībā prasītais – informēt
objektīvi, dot faktus. Ja medijs ir kultūras veidotājs, tad tam ir daudz
dziļākas funkcijas.
Es diezgan regulāri klausos BBC, un tur par katru informāciju ir komentārs,
komentē profesionāļi. Bet pateikt tikai ziņu... Uzreiz sacīs: bet mums nav
līdzekļu – nu tad nav nekādas izejas. Tā ka man nav iebildumu pret
neprecizitāti, piemēram, jo es labi saprotu, ka vajag ātri dot ziņu, un steigā
ir nenovēršami, ka kļūdas būs. Bet ir daudz dziļāki un nozīmīgāki jautājumi, ko
mediji Latvijā nevis pilda, bet nepilda.
Tas ir mans viedoklis, ka medijs ir kultūras galvenais veidotājs, tam ir
milzīga atbildība, bet tas joprojām uzturas 19., 20. gadsimtā.
– Es runāju ar raidījuma
“Aizliegtais paņēmiens” autoru Gunti Bojāru, kurš atzina, ka, viņaprāt, mēdz
balansēt “uz ētikas robežas”. Kā vērtējat jūs?
Es vērtēju tā – ja ir labums auditorijai, tad esmu pret sīkumainām
iebildēm. Ja žurnālists nav drosmīgs, ne viss izdosies. Un es nedomāju tikai
pētniecisko žurnālistiku, kas atklāj korupciju, ko ļoti labi dara “De facto”,
“Nekā personīga”.
“Aizliegtais paņēmiens” ir viens no atšķirīgiem raidījumiem, kas palielina
daudzveidību. Nav ko sūdzēties par ētikas pārkāpumiem, ja ir rezultāts.
Piemēram, par “Gan Bei”, “Tokyo City” ļoti daudz atklāja. “Aizliegtais
paņēmiens” atsvaidzina to televīzijas rituālu – tik pierastu.
Kultūrā ļoti svarīgi ir ar savām acīm redzēt ko jaunu, kam ir jāpiešķir nozīme.
“Aizliegtais paņēmiens” redz savām acīm. Bet Bojāram ir divi lieli uzdevumi.
Arī diskusija trešdienā ir viņam. Un tur jābūt pārcilvēkam, lai izdarītu
kvalitatīvi abus darbus.
– Kādi tad ir ētiskas žurnālistikas
kritēriji? Vai sabiedrība atšķir ētisku žurnālistiku no neētiskas?
Par ko es pēdējā laikā daudz esmu uzstājusies un kur saskatu ļoti dziļus ētikas
pārkāpumus – tā bija intervija LTV ar Jāni Zuzānu. Kā viens žurnālists var
reklamēt, nebaidos šī vārda, azartspēļu īpašnieku!? Kā žurnālists var tik
nekritiski runāt par lietām, saistītām ar azartspēlēm Latvijā!?
Kāpēc žurnālisti tik maz runā par to, ka Latvijā pārmērīgi lieto alkoholu, kas
arī saistīts ar azartspēlēm? Es šodien dzirdēju ziņas, kurām sekoja reklāma ar
nebanku aizdevēju – un tagad man katru rītu vajadzēs desmit reizes klausīties
par šo nebanku aizdevēju. Parunājiet ar taksometru šoferiem, ko viņi stāsta! Ne
jau pārtikai aizņemas, un ne jau nabagi. Aizņemas azartspēļu spēlētāji, kad
visa nauda ir nospēlēta. Šie ir tie jautājumi, ko žurnālisti tik maz
cilā.
Piemēram, tagad samazinās alkoholam cenu konkurences ar Igauniju dēļ – vai tā
nav tuvredzība, kāpēc žurnālisti par to nekliedz skaļi, ka tas vairos
alkoholismu? Un tā nav viena ierēdņa lieta, bet visas sabiedrības milzīga
sociāla trauma un nejēdzība. Kāpēc par to tik maz runā? Es saprotu, ka vieglāk
ir izlasīt relīzi, atsaukt ierēdni, kurš atskaitīsies, ka bija medijā. Visiem
izdevīgi. Bet sabiedrība no tā neiegūs. Man galvenais ētikas kritērijs ir –
kādu labumu medijs dod sabiedrībai. Vairāk man neko nevajag.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild Latvijas Žurnālistu asociācija.
Foto: publicitātes
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”