ZZ.lv ARHĪVS

Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā skolēni projekta gaitā STEM mācību priekšmetos apgūst 21. gadsimta prasmes (FOTO)

Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā skolēni projekta gaitā  STEM mācību priekšmetos apgūst 21. gadsimta prasmes (FOTO)

Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā (JTV) šogad 30.jūnijā beigsies “Erasmus+” projekts, kurš aizsākās 2017. gada 1.septembrī. JTV sadarbībā ar iestādēm no citām Eiropas valstīm – Igauniju, Dāniju, Islandi - realizēja “Erasmus+” skolu stratēģiskās partnerības projektu “STEM through 21st century skills”.

Projekta dalībnieki fokusējās uz četrām galvenajām jomām: dabaszinības, tehnoloģijas, inženierzinības un matemātika. Lai skolēni spētu izprast šos sarežģītos tematus, projekta laikā tika organizēti jēgpilni pasākumi.

Katra dalībiestāde ļoti atbildīgi organizēja pasākumus un atsaucīgi iesaistījās projekta aktivitāšu plānošanā, kas veicināja patīkamu un saliedētu atmosfēru visos projekta pasākumos un braucienos.

Projekta laikā notika trīs mācību braucieni uz Igauniju, Dāniju un Islandi, kuros piedalījās  20 skolēnu, taču projektā iesaistījās lielāks skolēnu skaits. Tāpat, notika arī partneru skolu mobilitāte uz Latviju 2018.gada oktobra sākumā. Iepriekšējā mācību gadā skolēni devās uz Igaunijas mazpilsētu netālu no Haapsalu un papildināja savas zināšanas dabaszinību jomā, izpētot kūdras ražotni, izpētot zivs uzbūvi, iepazīstot Igaunijas kultūru, tradīcijas un galvaspilsētu Tallinu.

Agnese Bušmane no 6.m1 klases stāsta: “Igaunijas mobilitāte bija par dabaszinībām. Man tas bija pats pirmais brauciens uz citu valsti bez vecākiem uz ilgāku laiku. Iespējams, tādēļ es biju nobijusies un nespēju tik labi izbaudīt šo ceļojumu. Man patika orientēšanās Tallinā, doties uz purvu. Patika arī ārzemniekiem mācīt latviešu valodu un iemācīties kādus citas valodas vārdus. Igaunijā man nepatika griezt zivis un apskatīt to orgānus”.

Otra mobilitāte notika 2018.gada aprīlī  Islandē, kur skolēnus pārsteidza salas ainava un fascinējošie dabas skati, kuri ir pavisam citādāki, nekā pie mums. Neskaupstadur pilsētā, kas atrodas 750 kilometru attālumā no Reikjavikas, skolēni darbojās ar tehnoloģijām gan skolā, darbojoties ar “Green screen”, gan vietējā tehnoloģiju centrā.  Šīs mobilitātes pamatmērķis bija iepazīties ar daudzveidīgām mācību metodēm tehnoloģiju apguvē. Paralēli mācību aktivitātēm bija paredzētas ekskursijas, lai iepazītu Islandes vēstures un dabas vērtības.

Trešā projekta mobilitāte notika tepat Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā. “Manuprāt, šis projekts bija labākā lieta 2017./2018., 2018./2019. mācību gadā. Ar lielu prieku pildīju visus uzdevumus. Projekta laikā ieguvu daudz jaunu draugu gan no ārvalstīm, gan no savas skolas. Ieguvu jaunas zināšanas par dabaszinātnēm, matemātiku un inženierzinībām.

Pirmoreiz dzīvē taisīju spageti makaronu tiltu, bija nedaudz grūti. Visvairāk man patika ekskursija uz Siguldu, jo bija ļoti jautri un interesanti. Bija ļoti interesanti nacionālajā vakarā, jo man patika pagaršot dažādus citu valstu tradicionālos ēdienus, dzirdēt citu valstu mūziku. Latvijas mobilitātes laikā man bija diezgan liels izaicinājums uzņemt meiteni no Igaunijas, tas bija interesanti un sarežģīti,” turpina A. Bušmane.

Pēdējā skolēnu mobilitāte uz Dāniju šā gada februāra beigās bija saistīta ar matemātiku. Visi uzdevumi balstīti uz matemātiku, kas koncentrējas uz enerģiju, jo Esbjergu raksturo kā Dānijas „energometropoli”. Skolēni uzzināja daudz arī par dāņu vēsturi, kultūru, tradīcijām, skolu sistēmu, apguva  matemātiku ar dabas palīdzību, vējdzirnavām un vēja ģeneratoriem, dažādiem enerģijas veidiem, apmeklējot Izstādi „Enerģija no jūras”

Vasilisa no 8.m klases stāsta, ka no 24.februāra līdz 1.martam skolēni apmeklēja Dāniju. “Dažiem skolēniem tas bija īsts izaicinājums, jo viņi pirms tam nebija dzīvojuši viesģimenēs, kā arī dažiem tas bija pirmais lidojums. Sākumā bija iepazīšanās spēles un orientēšanās pilsētā. Vēl apmeklējām īstu vikingu ciematu, kur jebkurš vasarā var apmesties un izbaudīt seno vikinga dzīvesveidu. Tad bijām ekskursijā uz Dānijas vecāko pilsētu – Ribe.

Skolā mēs pildījām uzdevumus par vēja ģeneratoriem. Apmeklējām kompāniju, kas ir slavena ar to ražošanu. Mēs risinājām, cik ātri kustās vēja ģeneratori un cik enerģijas tās izstrādā. Pa ceļam uz lidostu, iegriezāmies Kopenhāgenā. Mēs redzējām Mazās nāriņas statuju, pastaigājāmies pa pilsētu un apmeklējām Apaļo torni.

Jāpiebilst, ka katru vakaru mums bija iespēja satikties ar vienaudžiem no citām valstīm, parunāties, vienkārši jauki pavadīt laiku un uzlabot angļu valodas zināšanas,” teic Vasilisa.

Bet Agnese piebilst: “Mana mīļākā bija Dānijas mobilitāte. Man ļoti patika viesģimene, cilvēki skolā. Uzdevumi bija nedaudz sarežģīti, jo tur pārsvarā bija 8. klases skolēni. Patika apskatīt dažādas Dānijas pilsētas. Man patika strādāt grupās, tagad arī skolā ir strādāt grupās ir vieglāk”.

Piemiņai par īstenoto projektu ir palikušas daudzas atmiņu lietas- fotogrāfijas,  3D printēti piekariņi, grāmatzīmes un kalendārs. Katrs dalībnieks ticis apdāvināts un novērtēts, tāpēc šī sadarbība un komunikācija turpinās joprojām. Šie fakti noteikti liecina par veiksmīgu sadarbību un priecē projekta idejas attīstītājus.

Katras skolas ieguvums no šī konkrēta projekta ir ļoti būtisks- vērtīga starptautiska pieredze un uzlabotas gan pedagogu profesionālās, gan skolēnu dažādas prasmes. Tāpat ir svarīgi minēt vērtīgus pasākumus, kuru laikā bija dota iespēja darboties lielam skolēnu skaitam un pierādīt sevi un savas vēlmes izzināt un sadarboties. Ar efektīvu un mūsdienu metožu palīdzību ir veicināta skolēnu izpratne par sarežģītām jomām un noticis svarīgs process – vēlme izzināt un uzzināt.

Foto: no JTV arhīva