ZZ.lv ARHĪVS

Bezpilota autobusus Jelgavā plāno testēt Pasta salā

zz.lv

2019. gada 24. aprīlis 11:20

1708
Bezpilota autobusus Jelgavā plāno testēt Pasta salā

Gatavojoties bezpilota transportlīdzekļu izmēģinājumiem Zemgalē, sadarbībā ar projekta vadošo partneri no Somijas un iesaistītajām valsts institūcijām apzināti iespējamie maršruti, kuros Jelgavā un Aizkrauklē varētu veikt izmēģinājuma braucienus, informē Zemgales Plānošanas reģiona pārstāvis Aigars Ieviņš.

Projektā paredzēts bezpilota transportlīdzekļus izmēģināt divās Zemgales pilsētās – Jelgavā un Aizkrauklē. Sadarbībā ar Somijas partneriem, kas testus jau sākuši, Ceļu satiksmes drošības direkciju un pašvaldību pārstāvjiem izvērtēti potenciālie maršruti un pieņemts provizorisks lēmums par izmēģinājumu vietām abās pilsētās. Jelgavā testus plānots veikt uz salām starp Lielupi un Driksu, pasažierus vedot no Pils salas tējas namiņa līdz rekonstruētās Pasta salas aktīvās atpūtas zonai. Šāds maršruts izvēlēts, jo tajā nav intensīvas satiksmes plūsmas, kas varētu radīt bīstamas situācijas, taču vienlaikus tas ir gana izaicinošs, ar dažādiem šķēršļiem, kas pietuvināti ikdienas situācijām satiksmē. Savukārt Aizkrauklē testi plānoti maršrutā uz pilsētas Vēstures un mākslas muzeju – arī šai posmā transportlīdzekļu kustība ir samērā neliela, taču infrastruktūra ļauj pārliecināties par iespējām nākotnē bezpilota autobusu izmantot nozīmīgākos maršrutos, piemēram, no Aizkraukles dzelzceļa stacijas uz centru.

“Līdz šim vairums bezpilota transportlīdzekļi tikuši izmantoti slēgtās teritorijās, piemēram, parkos, lidostās vai lielās ražotnēs, un to izmantošana satiksmē – reālos apstākļos – ir izaicinājums ne vien šo produktu ražotājiem, bet arī pasūtītājiem,” skaidro Zemgales Plānošanas reģiona (ZPR) īstenotā “Interreg” Baltijas jūras reģiona projekta “Sohjoa Baltic” projekta vadītājs Latvijā Raitis Madžulis. Viņš uzsver, ka tuvējās Eiropas valstīs ir vien atsevišķi piemēri, kad šādi autobusi kursējuši pilsētas satiksmē – pirms dažiem gadiem Tallinā šāds autobuss izmantots tam īpaši paredzētā slēgtā joslā, bet pērn Helsinkos sākti izmēģinājumi salīdzinoši maz noslogotā ceļa posmā.

Paralēli tam projektā tiek izstrādāti operacionālie modeļi, kuros pašvaldībām tiks piedāvāti aprēķini un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus bezpilota elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā, uzsvaru liekot uz “pirmās/pēdējās jūdzes” pakalpojumiem – pasažieru transportēšanu, piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz pilsētas centram.

Projekts “Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” tiek īstenots no 2017. gada oktobra līdz 2020. gada septembrim, un tā kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro, tai skaitā 2,8 miljonus eiro līdzfinansē “Interreg” Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma.


Publicitātes foto