Domāt un vērtēt
Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pētnieki
projektā izvērtējuši priekšvēlēšanu raidījumus Latvijā.
Pētījumos konstatētas vairākas atziņas – medijos notikušajos
diskusiju raidījumos pamatā izmantoti racionāli argumenti, gan žurnālistiem
balstoties racionālos jautājumos, gan liekot politiķiem runāt racionāli, reaģēt
uz faktiem.
Vienlaikus pētnieki uzsver – mediji savās diskusijās bieži seko
politiķu veidotajai dienaskārtībai un apspriežamajiem jautājumiem, kas
nākamajos priekšvēlēšanu periodos jāaizvieto ar sabiedrībai jeb ikdienas
cilvēkiem būtisku problēmu apspriešanu un risinājumu pieprasīšanu no politiķiem.
Tajā pašā laikā viņi bilst, ka to nevar vērtēt negatīvi.
RSU pētnieki atgādina – mediju atbildība priekšvēlēšanu periodā ir liela, to piedāvātie raidījumi nosaka, kādi jautājumi tiek aktualizēti un kādi viedokļi par politiķiem veidosies sabiedrībā.
“Tas, kas nav pētīts, ir tas, kas aug ar katru vēlēšanu ciklu, proti, kādā veidā paši mediji ar saviem diskusiju raidījumiem veido viedokļu telpu. Ideja pētīt diskusijas, viedokļus, komentārus bija, lai saprastu, kādiem līdzekļiem tiek veidota sabiedriskā doma pirms vēlēšanām,” pētījumu būtību skaidro RSU profesore Anda Rožukalne.
Viņa priekšvēlēšanu periodā analizējusi
Latvijas Radio 1 Ziņu dienesta veidoto rubriku “Pilnīgs sviests”, kuru šoreiz
iedzīvināja pieaicinātais autors publicists Māris Zanders, kā arī Jāņa Dombura
veidotās ekspertu diskusijas portāla “Delfi” video sadaļā.
Arī
vēlētājam jābūt atbildīgam
Vērtējot LR1 raidījumu ciklu “Pilnīgs sviests”, pētniece
atzīst – šogad tas netika veidots kā ironisks un satīristisks raidījums, tā
vietā M.Zanders gājis savu ceļu, mēģinādams atrast un izcelt sabiedrībai
būtiskus jautājumus, kas ir aizmirsušies vai nav pieminēti politiskajās
diskusijās. Vienlaikus žurnālists atbildību par saviem lēmumiem aicinājis
uzņemties arī vēlētājiem, uzsverot, ka tieši vēlētājs būs atbildīgs par Saeimas
sastāvu un pieņemtajiem lēmumiem.
J.Domburs analizējis notikumus tādās jomās kā veselība,
kultūra, labklājība, pieaicinot ar politiku mazāk saistītus sabiedrības līderus
un ekspertus, piemēram, kultūras, tautsaimniecības un citu nozaru pārstāvjus.
Šāda pieeja ļāvusi dažādas problēmas ieraudzīt no cita skatpunkta, kas vēlāk
kalpojis par nopietnu pamatu politiķu diskusijām. Dažkārt raidījumu viesi
bijuši emocionāli, bet tas ir pozitīvi, jo cilvēki stāstījuši par sāpīgām
pieredzēm un jautājumiem.
Politiķi
kolonizē raidījumus
Līdzīgu ainu savos pētījumos, analizējot Latvijas Televīzijas
raidījumus “Tautas panorāma” un “Partija fokusā”, novērojis arī RSU profesors
Sergejs Kruks.
“Nacionālo ziņu dienaskārtībā dominējot politiskajām sabiedriskajām attiecībām, politiķis kļūst par autoritatīvāku informācijas avotu, kas ir kolonizējis arī tos TV un radio raidījumus, kurus dēvē par diskusiju vai debatēm. Tomēr diskusija nevar notikt, jo nav avotu, kas sarunā varētu ieviest kritisku viedokli, vai arī šos avotus manāmi diskriminē.”
Pētnieka ieskatā, LTV šos stereotipus centies lauzt ar raidījumu “Tautas panorāma”, dodoties uz Latvijas reģioniem un mēģinot gūt vērtējumu par politiķiem no vietējiem iedzīvotājiem, taču, kā norāda S.Kruks, šajos raidījumos dominējis pensijas vecuma sieviešu viedoklis, kas galvenokārt atkārtojis populistisko partiju priekšvēlēšanu saukļus, kamēr vietējo mazo uzņēmēju vērtējums bijis pārstāvēts mazāk.
Kopumā mediju eksperti atzīst, ka priekšvēlēšanu raidījumi
bija kvalitatīvi un daudzpusīgi, tajos izmantoti racionāli, kā arī pozitīvā vai
negatīvā pieredzē balstīti argumenti, kas liecina par kvalitatīvu mediju darbu.
Viedokļi
Sergejs
Kruks
Latvijas Televīzija pirms 13. Saeimas vēlēšanām sagatavojusi
raidījumus, kas ļauj vērtēt gan latviešu politiskās komunikācijas kultūru, gan
politisko žurnālistiku. Ar kritisku aci esmu skatījies visus “Tautas panorāmas”
sižetus (no 109 novadiem un deviņām republikas pilsētām) un septiņas ekspertu
sarunas pēc diskusijas “Partija fokusā”.
“Tautas panorāma” pirmo reizi ēterā bija pirms pašvaldību
vēlēšanām 2017. gadā. LTV izziņo tikšanos ar vēlētājiem visos novadu centros,
un aktīvisti, kā arī žurnālistu sastaptie garāmgājēji vērtē 12. sasaukuma
parlamentu un deva uzdevumus 13. Faktiski tā ir vienīgā pārraide, kas izplata
sabiedrības viedokli.
Visinteresantākais novērojums attiecībā uz politiskās
komunikācijas kultūru skar mazo uzņēmēju intervijas. Kaut “Tautas panorāmā”
dominēja pensijas vecuma sieviešu balss, darba devēju viedoklis tomēr arī bija
pārstāvēts. Kādas problēmas?
Biznesmeņiem, protams, ir ko teikt kritisku par uzņēmējdarbības vidi, taču viņiem ir grūtības veidot saprotamus teikumus, izklāstot citiem faktus un argumentus par savu pieredzi, tāpat ir grūti vispārināt savu individuālo pieredzi, lai to prezentētu kā uzņēmēju grupas viedokli, šādi radot sabiedrības viedokli, kā arī viņiem ir grūti saskatīt cēloņsakarību starp lēmējvaras darbu un personisko uzņēmējdarbības pieredzi.
Salīdzinot raitu intervējamo runu pirmajā un otrajā
tematiskajā blokā, uzdrošināšos apgalvot, ka cilvēkiem aktīvajā ekonomiskajā
vecumā trūkst verbālo modeļu, lai izklāstītu savu pieredzi un vispārinātu to.
Mediji un politiķi gluži vienkārši nezina sabiedrības dienaskārtību, viņus
neinteresē “vienkārša uzņēmēja” egoistiska pieredze, kas “nesniedzas pāri
viensētas žogam”, viņus neaicina runāt publiski, un tāpēc viņiem nav bijis
iespējas praktizēt savas runas prasmes.
Lai arī “Tautas panorāma” centusies labot situāciju, daži no
daudzajiem raidījuma veidotājiem – žurnālisti un operatori – pauduši drīzāk
nievājošo attieksmi pret “vienkāršiem cilvēkiem”. Reizēm žurnālisti runāja
“čomiski” vai kā pieaugušie ar bērniem; kameras lejupvērstais leņķis sarunas
laikā (skats no augšas uz leju), piefilmējumi (cilvēku ikdienišķa uzvedība
ciematā, kur nav pierasts pie publiskās novērošanas; bērnišķīgie kadri ar
sunīšiem, kaķīšiem) pasvītro mediju varu pār sabiedrības viedokli. Jāatzīst, ka
žurnālisti ļoti veiksmīgi lauzuši psiholoģiskās barjeras, taču tas ir intervijas
kā metodes uzdevums, bet iekļaut šādus kadrus intervijā kā žanrā nav
nepieciešamības.
Ekspertu diskusijas pēc vēlēšanu kandidātu debatēm “Partija
fokusā” (analizēti septiņi raidījumi) kritiski vērtē politiķu runu, piedāvājot
skatītājiem kopsavilkumu un būtisku nozīmju rāmējumus, norāda uz loģikas un
argumentācijas kļūdām, tajā skaitā partijas programmas un iepriekšējo runu un
uzvedības kontekstā. Stingrais raidījuma formāts (žurnālists vaicā, kādi būs
ieguvumi/draudi, ja saraksts iekļūtu Saeimā) visumā ļāvis izvairīties no
tendenciozitātes.
Raidījums apliecina divas politiskās žurnālistikas problēmas.
Pirmā – mediju darbinieki jauc informācijas avotus, statusus un kompetences
lokus. Otrā problēma – nacionālo ziņu dienaskārtībā dominējot politiskajām
sabiedriskajām attiecībām, politiķis kļūst par autoritatīvāku informācijas
avotu, kas ir kolonizējis arī tos TV un radio raidījumus, kurus dēvē par
diskusiju, debatēm. Tomēr diskusija tajos nevar notikt, jo nav avotu, kas
sarunā varētu ieviest kritisku viedokli, vai arī šos avotus manāmi diskriminē
(LTV raidījumos politiķi sēž uz paaugstinājuma, viņus labāk kadrē, viņiem ļauj
teikt pirmo un pēdējo vārdu, lai rāmētu diskusiju).
“Partija fokusā” sniedz daļēju problēmas risinājumu:
kritiskais viedoklis skan tad, kad “diskusija” jau ir beigusies un vairs nav
iespējams attīstīt argumentu. Artusa Kaimiņa iejaukšanās raidījumā, komentējot
ekspertu sarunu aizkadrā, perfekti tver šo vājo vietu politiskajā žurnālistikā:
intervētājam nav prasmju oponēt politiķim zem četrām acīm (un arī šajā gadījumā
trīs žurnālisti nespēja dot Kaimiņam pretsparu – ar argumentu, ironiju…).
Anda
Rožukalne
Sarunas veidošanas principu un argumentācijas izpēte mediju
analītiskajos formātos atklāj, kā Latvijas žurnālisti vēlētājiem piedāvāja iespēju
vērtēt politiskās komunikācijas vēstījumu nozīmi pirms 13. Saeimas vēlēšanām.
Šoreiz īsi par vienu no neparastākajiem pētījumā iekļautajiem
formātiem – rubriku “Pilnīgs sviests”, ko nedēļu pirms vēlēšanām Latvijas Radio
1 ar saturu piepildīja žurnālists Māris Zanders. Katru darba dienu
priekšvēlēšanu nedēļā LR programmā “Labrīt” komentāru “Pilnīga sviests” autors
ne vien kritiski vērtēja politiķu centienus, bet arī pievērsa vēlētāju uzmanību
stereotipiem par politiku un izcēla riskus, ko rada maldīga politisko norišu
uztvere.
No 26. septembra līdz 5. oktobrim M.Zanders īsos, trāpīgos
komentāros apskata šādus tematus: politiķu priekšvēlēšanu solījumu
transformācija pēc ievēlēšanas; autors skaidro koalīcijas lomu politikā, kas
bija svarīga priekšvēlēšanu diskusijas daļa; izvērtē pārmaiņas, kas
nepieciešamas Saeimas darbā, bet palikušas ārpus nopietnām diskusijām; aicina
domāt par atbildīgumu politikā kontekstā ar iespējām atsaukt ievēlētos
deputātus; analizē, kāpēc pēdējā vakara debates nevajadzētu izmantot galīgās
izvēles izdarīšanai pirms vēlēšanām, diskutē par politiskās atbildības jēgu;
kritizē politiķus, kas, vērtējot vēlētājus, tos iedala vispārinātās grupās pēc
vienas vai pāris īpašībām; pievērš uzmanību svarīgajiem jautājumiem, kas būs
jārisina pēc vēlēšanām, jo tās ir nevis “visa gals, bet sākums”.
Savos raidījumos M.Zanders it kā vēro no malas visus
priekšvēlēšanu komunikācijā iesaistītos. Viņš cenšas apstrīdēt stereotipus un
iebilst pret kādiem uzskatiem, kas varētu maldināt, preparē un apstrīd politiķu
apgalvojumus, atgādina priekšvēlēšanu diskusiju gaisotnē aizmirstus, bet
sabiedrības interesēm nozīmīgus jautājumus.Uzmanīgi vērojot profesionālo un sociālo mediju diskusijas,
politiķu uzvedību publiskajā vidē, žurnālists komentē, prognozē, pretstata
pierastos uzskatus reālajām norisēm.
Raidījuma autors kritizē ne vien politiķus, bet kritiski vērtē arī sabiedrības attieksmi pret politiku, aicinot iedziļināties, nebūt naiviem, ieraudzīt arī savas rīcības sekas un būt par tām atbildīgiem. Viņa komentāri veicina kritisko domāšanu, kuras nozīmīga daļa ir savu uzskatu un domāšanas modeļu atpazīšana, savu kļūdu novērtēšana.
Lai gan 2018. gada vasarā un rudens sākumā pirms 13. Saeimas
vēlēšanām lielākā daļa Latvijas ziņu mediju veidoja dažādus priekšvēlēšanu
formātus, analizējot 16 partiju politisko piedāvājumu, tieši analītiskie
formāti palīdz auditorijai izprast un novērtēt notikumus, ieraudzīt atšķirīgo
indivīdu un sabiedrības grupu interesēs.
Šo interešu salīdzinājums dod iespēju pieņemt lēmumus vai izprast amatpersonu un politiķu pieņemtos lēmumus no dažādām perspektīvām. “Pilnīgs sviests” komentāri ne vien padarīja daudzveidīgāku priekšvēlēšanu saturu medijos, bet arī pierādīja profesionālas žurnālistikas iespējas piedāvāt augstu diskusijas kvalitāti.
Intervija sagatavota ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild Latvijas Žurnālistu asociācija.
Foto: LU fotoarhīvs un RSU
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”