ZZ.lv ARHĪVS

Izvērtē kritiski, pirms apskaud interneta slavenības!

zz.lv

2019. gada 14. janvāris 08:57

282
Izvērtē kritiski, pirms apskaud interneta slavenības!

“Samsung Skola nākotnei” un Kultūras ministrijas veiktā aptauja atklāj, ka 71 procents Latvijas jauniešu seko līdzi video blogeru un “Instagram” slavenību aktivitātēm tiešsaistē, turklāt teju trešdaļa paši vēlētos par tādiem kļūt. Eksperti uzsver – lai “neuzķertos” uz influenceru “skaistās dzīves” ierakstiem, kritiski jāizvērtē interneta saturs.

“Aptaujā jaunie cilvēki minējuši, ka influenceru saturu skata, lai kavētu laiku un izklaidētos. Tomēr daudzi arī atzinuši, ka interneta slavenību viedoklis palīdz viņiem pieņemt lēmumus par to, kam ticēt, ko uzskatīt par pareizu, kas ir un kas nav stilīgi. Vēlme sekot līdzi atpazīstamiem cilvēkiem ir saprotama, tomēr jāpatur prātā, ka tiešsaistē mēdzam atspoguļot labākos dzīves brīžus un glaimojošākos pašportretus, kas ne vienmēr ataino patieso ikdienu,” uzsver Egle Tamelīte, “Samsung Skola nākotnei” iniciatīvas vadītāja Baltijā.

“Puse jauniešu atzīst, ka, sekojot citu cilvēku sociālo tīklu aktivitātēm, ir izjutuši skaudību. Pirms izlemt, kam ticēt un ko uzskatīt par stilīgu, jauniešiem būtu jāizvērtē, ar kādu mērķi saturs radīts," papildina E.Tamelīte.

“Influenceru, viedokļu līderu, “YouTube” slavenību satura patērēšana nav nekas slikts un dažkārt tai ir ne tikai izklaidējoša, bet arī izglītojoša funkcija. Svarīgi ir prast šo saturu kritiski izvērtēt, apzināties atšķirību starp žurnālistiem un citiem cilvēkiem, kuri arī ar ekrāna starpniecību pauž kādus vēstījumus.

Profesionāliem žurnālistiem ir pienākums ievērot žurnālistikas standartus, ētikas kodeksu, nodalīt viedokļus no faktiem, ziņas no reklāmām. Influenceri ne vienmēr iekļauj norādi par apmaksātiem sociālo mediju ierakstiem,” saka Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas eksperte Klinta Ločmele.

Daļa jauniešu tomēr apzinās interneta satura ēnas puses. 30 procenti atzinuši, ka, caurskatot influenceru veidoto saturu, viņus kaut kas kaitina vai neapmierina. Kā piemēri minēti agresīvais mārketings un sponsorētie ieraksti, naida runa, dalīšanās ar nepārbaudītu informāciju un perfektās dzīves ilūzijas radīšana, kas sekotājiem liek iedzīvoties kompleksos.

12 procenti jauniešu apgalvo, ka jau šobrīd sevi uzskata par influenceriem, bet teju trešdaļa par interneta slavenībām vēlētos kļūt. Jauniešus motivē vēlme sadarboties ar slaveniem zīmoliem, saņemot bezmaksas produktus un dāvanas, kā arī iespēja dalīties ar savu viedokli, tādējādi palīdzot citiem veikt labākus pirkumus vai vienkārši iedvesmot un likt justies labāk.

Visbiežāk jaunieši influenceru veidoto saturu aplūko video koplietošanas vietnē “YouTube” (93 procenti), 68 procenti slavenību ievietotās fotogrāfijas un video apskata “Instagram”, bet tikai aptuveni piektdaļa jauniešu aplūko ierakstus “Facebook” un “Twitter”. 90 procenti tiešsaistes saturu patērē angļu valodā, puse aptaujāto – latviešu valodā, bet 45procenti - krievu valodā.

Jauniešu intereses ir dažādas, un tiek patērēts ļoti daudzveidīgs saturs – 53 procentus interesē dažādi hobiji, 46 procentiem - sports, 43 procentiem - sadzīve, 40 procentiem - veselīgs dzīvesveids, 39 procentiem - mode, 32 procentiem - padomi izglītības procesā, datorspēles vai skaistumkopšana, 28 procentiem - politika un starptautiskās attiecības, bet 27 procentiem - attiecību veidošana.

Tikpat daudzveidīgi ir arī influenceri, kurus kā TOP3 iecienītākos minējuši jaunieši. Vairākkārt minēti, piemēram, zviedru “YouTube” zvaigzne un komiķis Pewdiepie, amerikāņu “YouTube” zvaigzne Shane Dawson, kā arī pašmāju interneta slavenības Evelīna Pārkere, Rojs Rodžers, un Niklavs.m.


Plašāk par projektu: www.skolanakotnei.lv

Iespēja uzzināt jaunāko: www.facebook.com/samsungskolanakotnei

 

Foto: publicitātes