“Nešauj un nebēg”, bet ir kopā ik dienu
Laikmetā, kad sociālie tīkli un sociālās platformas dod ikvienam cilvēkam iespēju publiski paust savu viedokli un komentēt dažādus notikumus, šķietami mazinās žurnālistikas loma. Taču profesionāla žurnālistika auditorijai sniedz to, ko darīt nav pienākums parastam ierindas sociālo tīklu lietotājam, proti, žurnālistam savā darbā ir jāievēro profesijas pamatvērtības: objektivitāte, neitralitāte, precizitāte, ticamu avotu izmantošana. Un tieši tāpēc profesionālas žurnālistikas balsij ir jābūt pietiekami skaļi sadzirdamai tajā sociālo mediju čalā, kur saturu rada ikviens – gan sociālo mediju veidotājs, gan arī lietotājs. Ne velti Kultūras ministrija Latvijas mediju politikas pamatnostādņu 2016.–2020. gadam īstenošanas plānā norādījusi konkrētus uzdevumus un pasākumus mediju vides uzlabošanai: mediju vides daudzveidību, kvalitāti un atbildīgumu, mediju nozares profesionāļu izglītību, medijpratību un mediju vides drošumspēju.
Ļoti cieša saikne ar savu auditoriju ir reģionālajiem medijiem, tādēļ uz interviju par šo mediju iespējām un draudiem aicinājām Lauru Uzuli, Latvijas Universitātes doktora zinātniskā grāda pretendenti komunikācijas zinātnē. Savukārt mediju eksperts Latvijas Universitātes (LU) Mediju institūta direktors un LU Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas pasniedzējs Rolands Tjarve skaidro, kāpēc klajā nācis zinātnisks pētījums “Latvijas mediju vides daudzveidība” un kā šajā daudzveidībā iederas reģionālie mediji.
“Nešauj un nebēg”, bet ir kopā ik dienu
Kas tad vēl
tik detalizēti un regulāri rakstīs un vēstīs par to, kā dzīvo ļaudis
Latvijas reģionu pilsētās un pagastos, ja ne vietējās avīzes, portāli un
televīzijas? Lokālais un līdz ar to arī unikālais saturs ir reģionālo
mediju būtiskākā priekšrocība, salīdzinot ar nacionāla līmeņa medijiem,
secina viena no pētījuma “Latvijas mediju vides daudzveidība” autorēm
Laura Uzule, Latvijas Universitātes doktora zinātniskā grāda pretendente
komunikācijas zinātnē.
Tieši viņa šajā krājumā pētīja un analizēja
reģionālos medijus. Secinājumi atklāj arī to, kāpēc reģionālie mediji ir
vajadzīgi auditorijai, kam tie strādā. Reģionālajos medijos ir vērojama
ļoti aktīva sabiedrības interešu aizstāvēšana, kas ilgtermiņā
vainagojas ar panākumiem, veicinot sabiedrības uzticamību reģionālo
mediju darbam. Tāpat, lai radītu kopības izjūtu, regulāri tiek
uzklausīti un atspoguļoti lasītāju viedokļi, skaidroti nesaprotamie
jautājumi, aktualizētas un novērstas novērotās neizdarības lokālajā
vidē, veicinot savstarpējo uzticamību un arī atbildīgumu.
–
Šobrīd reģionālajiem medijiem ļoti būtisks jautājums ir atrast savu
vietu Latvijas mediju vides daudzveidībā, jo tiem, it īpaši drukātajai
presei, ir pārmaiņu laiks. Moderno informācijas tehnoloģiju dominante
līdzi nes arī sociālo mediju uzplaukumu un operatīvu ziņu sniegšanu.
Trīs “K” princips jeb ātra atbilžu sniegšana uz jautājumiem “kas? kur?
kad?” ir sociālo mediju prioritāte. Kādā virzienā iet reģionālajai
žurnālistikai, lai tā arī turpmāk būtu noderīga un vajadzīga savai
reģionālajai auditorijai? Pētīt un analizēt? Risināt vietējās kopienas
problēmas?
Uz šo jautājumu man daļēji ir
snieguši atbildes visi pētījumā intervētie žurnālisti, akcentējot, ka
šobrīd pats svarīgākais visiem reģionālajiem medijiem ir saprast to, ka
viņi ir lokālās idejas, lokālās vietas vēstneši. Tas nozīmē, ka vēl jo
lielāks akcents nākotnē būtu jāliek uz lokālo piederību, protams, ņemot
vērā arīdzan to, ka ir jāpiedāvā savai auditorijai redzējums arī uz
Latvijā un pasaulē notiekošajiem procesiem. Taču pamatu pamats
reģionālajiem medijiem ir lokālās piederības radīšana, veicināšana un
attīstība. Lai spētu konkurēt ar citiem medijiem, kuri ir vēl ātrāki un
kuros ziņas ir momentā pieejamas, viens no reģionālo mediju virzieniem,
kā izdzīvot un pilnveidoties, ir doties dziļumā, respektīvi, kādu
konkrētu tēmu mēģināt pēc iespējas analītiskāk izpētīt un attiecīgi
piedāvāt savai auditorijai. Otrs virziens ir mēģināt atbilstoši finanšu
un cilvēku resursu iespējām piedāvāt auditorijai modernākas iespējas
informācijas ieguvē, proti, attīstīt savus portālus un mājaslapas, kas
nu jau ir gandrīz visiem drukātājiem reģionālajiem medijiem. Kopējie
pētījumi rāda, ka šobrīd ļoti liela daļa ziņu tiek liktas šajos
portālos, bet analītiskie raksti ir piedāvāti drukātajā izdevumā. Tā ir
vēl viena tendence, uz ko reģionālie mediji apzināti strādā.
–
Arī reģionu medijiem ir svarīgi būt vajadzīgiem saviem lasītājiem. Es
to saredzu ciešajā saiknē ar vietējo kopienu. Taču kādus uzdevumus
žurnālistikai šī saikne izvirza? Reģionā strādājošajiem žurnālistiem nav
viegli būt sabiedrības “sargsuņiem”, jo ļoti daudzi vietējie
iedzīvotāji viņiem ir pazīstami, ikdienā uz ielas satikti. Jau savā
pētījumā norādījāt, ka reģionālajos medijos strādājošie par nozīmīgāko
profesionālo pamatuzdevumu neuzskata “sargsuņa” funkcijas, bet gan
“draudzīga palīga un informatora” pienākumu pildīšanu. Vai tas ir
pareizi no profesionalitātes redzespunkta raugoties?
Reģionālie
mediji vienmēr būs ciešāk saistīti ar lokālo kopienu. Tas vienlaikus ir
viņu pluss un mīnuss. Jo ciešāk esam ar auditoriju, jo labāk izprotam
problēmas, ar kurām konkrētā auditorija saskaras, un mums ir lielāka
iespēja mēģināt tās risināt. No otras puses, šī ierobežotā kopējās
auditorijas telpa rada iespējamo neobjektivitāti. Taču pētījums par
Latvijas mediju vides daudzveidību liecina, ka reģionālajā presē ir ļoti
daudz labu piemēru, kad žurnālisti aktīvi cīnās un iestājas par
taisnību, aktīvi mēģina atklāt dažādas nelikumības, kas notiek
pašvaldībās, uzņēmumos vai visapkārt citur. Protams, lai nezaudētu
auditorijas dāvāto augsto uzticības kredītu, būtiski ir veicināt
žurnālistu profesionālās darbības paaugstināšanos un pamatprincipu
ievērošanu. Pirmkārt, tā loma ir būt informatoram, informēt sabiedrību
par to, kas notiek un notiks, un darīt to pēc iespējas godprātīgāk,
ievērojot profesionālos pamatprincipus. Tie ir iestāšanās par kopienu,
tās vajadzībām un vēlmēm, žurnālistu pieejamība, profesionālais
atbildīgums, kā arī objektivitāte un vienlīdzība. Kā jau pētījumā
norādīju, žurnālistiem ir jāizjūt cieņa un atbildība pret savu
auditoriju, sagatavojot pilnīgus, precīzus un godīgus materiālus, jo
atšķirībā no nacionāla mēroga laikrakstiem kopienu žurnālistiem ir
daudzkārt grūtāk nodalīt privāto un darba telpu, viņiem lokālajā vidē ir
jādzīvo ik dienu. Līdz ar to reģionālajā žurnālistikā netiek īstenotas
“šauj un bēdz” metodes vai dzeltenās žurnālistikas paņēmieni, šeit
žurnālisti uzvedas cilvēciski, tiek veiktas pieklājīgas intervijas, pret
cilvēkiem jeb informācijas avotiem žurnālisti izturas kā pret
personībām, nevis kā pret patērējamām lietām.
– Un vai mums, reģionālajiem medijiem, tas izdodas?
Kopumā
reģionālo mediju darbs ir novērtējams ļoti atzinīgi, ņemot vērā to
finansiālos resursus (kas, kā atzīst pilnīgi visi žurnālisti, ir
nepietiekami) un cilvēku resursus, jo redakcijās ir nepietiekams štata
žurnālistu skaits un atalgojums, žurnālistiem ir ļoti daudz jāstrādā un
avīzēs nepārtraukti jāaizpilda ļoti liels apjoms, tostarp tagad vēl arī
portālos. Kopumā sabiedrībai reģionālā prese ir ļoti nepieciešama, tāpēc
es arī savā pētījumā aicināju vairāk valstiskā līmenī domāt par to, kā
veicināt reģionālo mediju attīstību un to, lai tik tiešām reģionālie
mediji varētu izdzīvot. Tas ir ļoti svarīgi gan informācijas vides
daudzveidības aspektā, gan lai veicinātu piederību konkrētai vietai un
Latvijai kopumā, piederību latviskumam. Mēs līdz galam nenovērtējam to,
cik liela loma ir reģionālajiem medijiem.
– Ir vēl kāds
nozīmīgs mūsu darba aspekts. Tās problēmas, ko palīdzam lasītājiem
risināt, ne vienmēr piesaista lielo nacionālo mediju uzmanību, tāpēc
nereti esam pirmais un arī vienīgais salmiņš, pie kā cilvēks ķeras,
meklējot palīdzību. Taču ir gadījumi, kad vietējā kopienā dzirdam – jūs
jau tikai par sliktām lietām rakstāt, skat, kā otra avīzīte (pašvaldības
izdevumi) – par labo vien. Šie pašvaldību izdevumi, kas tikai nosacīti
tiek izplatīti bez maksas, jo faktiski tiek izdoti par nodokļu maksātāju
naudu, kropļo cilvēku izpratni par žurnālistiku. Vai šis jautājums
nebūtu jārisina valstiskā līmenī Saeimas deputātiem, valdībai?
Es
to arīdzan savā pētījumā minu kā ļoti svarīgu lietu, kas ir maksimāli
ātri jāsakārto likumdošanas ziņā, lai tik tiešām būtu aizsargātas
žurnālistu tiesības un lai jūs varētu strādāt vismaz līdzvērtīgā
konkurencē. Pašvaldību izdevumi nav mediji, tie ir sabiedrisko attiecību
speciālistu veidoti izdevumi, ar kuru palīdzību tiek slavināti
pašvaldību labie darbi. Diemžēl Latvijas sabiedrība vēl aizvien nav
pietiekami izglītota šajā ziņā. Proti, cilvēki nespēj nošķirt, kas ir
sabiedrisko attiecību speciālistu un kas žurnālista sagatavots
materiāls. Tā ir viena no problēmām, kas jārisina. Tieši tādēļ,
iespējams, iemesls, kāpēc varbūt sabiedrībā nedaudz ir mazinājies
žurnālista prestižs, ir šādi sabiedrisko attiecību speciālistu
sagatavotie materiāli, tāpat arī reklāmas, konkrēti nenorādot, ka tas ir
kāds reklāmas sadarbības projekts. Šajā ziņā mēdz grēkot arī reģionālie
izdevumi, nenorādot, ka konkrētais materiāls ir reklāma. Tas viss
mazina sabiedrības uzticēšanos žurnālistiem un medijiem kopumā. Tā ir
vēl viena šķautne, ar kuru jācīnās. Taču pirmkārt ir jāsakārto
likumdošana, lai būtu godīga, līdzvērtīga konkurence.
– Ar likumu aizliegt pašvaldībām izdot savus izdevumus?
Tas
ir viens variants, taču to droši vien būs ļoti grūti īstenot, jo
Latvijas politiskajā vidē apgrozās arī pašvaldību pārstāvji. Taču
reģionālo mediju žurnālisti varētu cīnīties pret šādiem mediju
izstrādājumiem, ik pa laikam iekļaujot savā izdevumā kādu skaidrojošu
materiālu un tā izglītot auditoriju un pievērst uzmanību šai problēmai.
– Kāds jūsu redzējumā ir ideālais mērķis, uz kuru
reģionālajai žurnālistikai tiekties, domājot par savu lasītāju (vietējām
televīzijām – par skatītāju)?
Es domāju, ka
šis ideālais mērķis ir kalpot savai vietējai kopienai, veidot patiesi
lokālus stāstus, kas radušies, mijiedarbojoties ar auditoriju un ņemot
vērā tās vēlmes. Lai tā notiktu, ir ļoti būtiski nopelnīt un uzturēt
sava lasītāja, sava skatītāja augsto uzticēšanos. Kopumā pētījumi rāda,
ka reģionālie mediji ir tie, kuriem sabiedrība vēl aizvien uzticas, kaut
sabiedriskās attiecības, reklāma un sociālie mediji savā ziņā mēdz
degradēt žurnālista tēlu, jo ne vienmēr viss šis process norit
godprātīgi. Par spīti tam, žurnālistam jācenšas savu darbu darīt
maksimāli labi, pēc augstākajiem profesionalitātes standartiem.
Saņem, kas viņam vajadzīgs
Latvijas Universitāte (LU) sadarbībā ar Kultūras ministriju šogad izdevusi apjomīgu kolektīvo monogrāfiju “Latvijas mediju vides daudzveidība”. Zinātniskais darbs piedāvā Latvijas plašsaziņas līdzekļu pašreizējās situācijas kopainu, akcentējot tās stiprās un vājās puses. Monogrāfijas autori ir LU Sociālo zinātņu fakultātes Sociālo un politisko pētījumu institūta pētnieki un Komunikācijas studiju nodaļas mācībspēki, izdevējs – LU Akadēmiskais apgāds. Viens no autoriem ir mediju eksperts Rolands Tjarve, Latvijas Universitātes (LU) Mediju institūta direktors, LU Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas pasniedzējs.
– Kādu apsvērumu dēļ tapa šis pētījums par Latvijas mediju vides daudzveidību?
Latvijas mediju vide pēdējos gados ir ļoti izmainījusies. Transformācijas process ir novērojams, sākot jau kopš 90. gadiem, kad notika pāreja no padomju sistēmas uz brīvu, demokrātisku mediju sistēmu, taču Latvijā nebija akadēmisku pētījumu šajā jomā. Tāpēc bija pienācis pēdējais laiks apkopot to, kas noticis ar Latvijas medijiem, un tādēļ arī tapa šis pētījums. Tas vairāk stāsta par Latvijas medijiem pēdējos trijos gados un ir veids, kā šo vēsturi dokumentēt.
Vēl svarīgi ir tas, ka pēdējā laikā arvien vairāk uzmanība tiek pievērsta mediju izmantošanai procesā, ko mēs saucam par hibrīdkaru, un sabiedrības dezinformācijā, līdz ar to jābūt skaidrībai, kādi mediju resursi ir Latvijā, kā tie tiek apsaimniekoti, kas ir to īpašnieki, kādas ir šo mediju attīstības tendences. Tas bija vēl viens iemesls, kādēļ tapa šāds krājums.
– Un ko tas atklāj? Kāda ir šodienas Latvijas žurnālistika kopumā – laba, slikta, viduvēja?
Pētījums parāda problēmu, ka Latvijas žurnālistikā nevar izdalīt vienu vai divus kritērijus, lai novērtētu tās kvalitāti. Ne velti pētījumā uzsvērts, ka Latvijā ir dažādi mediju veidi. Katrs krājumā iekļautais tematiskais raksts noslēdzas ar konkrētā medija daudzveidības aspekta stipro un vājo pušu izvērtējumu un rekomendācijām. Skaidrs, ka tabloīdiem kvalitātes kritēriji un prasības ir vieni, bet analītiskajai žurnālistikai – pavisam citi. Līdz ar to šis krājums palīdz cilvēkiem saprast un izvērtēt mediju darbu, jo ir skaidrs, ka nevar prasīt no visiem vienādi. Taču tas, ko var prasīt no visiem medijiem, ir pamatvērtību ievērošana. Tās ir patiesība, informācijas pārbaudīšana, objektivitāte jeb nemelošana. Šīs vērtības jāievēro visiem žurnālistiem, lai kādā jomā vai medijā viņi nestrādātu. Mūsu pētījums atklāj problēmu – Latvijā ir pārāk mazs tirgus un ir mediji, kuru žurnālisti vai redaktori zināmā mērā atkāpjas no žurnālistiskas normām tādēļ, lai medijs varētu izdzīvot. Tā ir dilemma, uz ko atbildes gandrīz vai nav. Vai ir vērts izdzīvot žurnālistikai, ja tā var upurēt žurnālistiskas ideālus? Es domāju, ka žurnālists nedrīkst atkāpties no principiem nekad, lai kādi būtu motīvi, kas viņu mudinātu to darīt. Labā lieta ir tāda, ka valsts beidzot ir pievērusi uzmanību šim jautājumam un Kultūras ministrijā izveidota Mediju politikas nodaļa.
– Kāds ir jūsu skatījums uz reģionālajiem medijiem? Esat pētījis mūsu stiprās un vājās puses?
Jā, un stiprā puse ir tā, ka vietējie jeb reģionālie mediji ir tuvāk cilvēkiem, jo žurnālisti vietējā sabiedrībā pazīst visas darbojošās personas un var prognozēt un analizēt notikumus. Vietējiem žurnālistiem ir daudz labāka vēsturiskā atmiņa, līdz ar to viņu veidotie materiāli var būt analītiskāki un gana kvalitatīvi. Turklāt arī vietējās kopienas iedzīvotāji pazīst savu reģionālo mediju veidotājus, un līdz ar to viņu attieksme pret informācijas sniegšanu ir daudz atvērtāka nekā pret lielajiem nacionālajiem medijiem, kuru žurnālistiem neuzticas tieši tā iemesla dēļ, ka uzskata – žurnālisti nestrādā pietiekami profesionāli vai neatspoguļo informāciju tā, kā informācijas sniedzējs ir teicis. Savukārt, ja tā darītu reģionālie žurnālisti, viņi pēc tam nekur nevarētu paslēpties. Visi dzīvo vienā pilsētā.
– Un tieši tāpēc nonākam pie reģionālo mediju darba potenciāli riskantās puses. Patiesi visi dzīvojam vienā pilsētā, tāpēc reģionā strādājošais žurnālists, rakstot par neizdarībām vai nelikumībām, “rok” pazīstamu novadnieku virzienā, kuri lielo mediju žurnālistam savukārt ir svešinieki. Tas ir mūsu darbs, un mēs to darām, taču mums tas cilvēciski ir grūtāk.
Jā, zināmā mērā šeit var iedarboties pašcenzūra – nu ko tad mēs tā kritizēsim, pašu cilvēki vien ir. Protams, tā ir problēma, taču uzskatu, ka tik un tā lielākajā daļā reģionu žurnālisti strādā profesionāli un kalpo sabiedrībai. Izaicinājums reģionālajiem medijiem ir pilnībā vai daļēji pašvaldībām piederošie izdevumi, tā sauktie mediju izstrādājumi. Reģionu medijiem ir jāizglīto savi lasītāji un skatītāji, jāstāsta, ka šāds pašvaldības izdevums nav medijs, kas objektīvi un vispusīgi atspoguļo patiesību, bet gan tas ir propagandas un sabiedrisko attiecību rīks. Taču bieži vien šajos pašvaldību medijos strādā bijušie reģionālo mediju žurnālisti, un tad varbūt rodas doma – nu ko tad es tā bijušajam kolēģim knābšu acī. Tas varbūt traucē šo problēmu atspoguļot plašāk.
– Kādu nākotni redzat drukātajiem reģionālajiem medijiem?
Protams, auditorija reģionālajai drukātajai presei samazināsies, taču tikai līdz noteiktam līmenim. Tas ir izaicinājums vietējo mediju menedžmentam sabalansēt drukāto avīzes un interneta versijas attiecību tā, lai nepazaudētu auditoriju. Droši vien šis jautājums tiks atrisināts tādējādi, ka cilvēki vairāk pieradīs pie domas, ka par kvalitatīvu informāciju ir jāmaksā, un maksās arī par interneta izdevumu, bet vai tikpat daudz kā par drukāto versiju ir grūti pateikt. Es domāju, ka redakcijām būs vienkārši vairāk jāpārorientējas uz digitālo vidi.
– Ko, jūsuprāt, reģionos dzīvojošie lasītāji vēlas saņemt no reģionālajiem medijiem un ko šiem medijiem saviem lasītājiem vajadzētu dot?
Tas, kas pašlaik notiek, ir gana labi. Žurnālisti zina,
ko auditorija grib, jo “mēra temperatūru” ikdienā – veikalā,
sabiedriskajā transportā, privātās sarunās. Tieši tā ir reģionālo mediju
stiprākā puse, ka redakcijas zina un pareizi izvērtē to, ko sabiedrībai
vajag dot, un to arī dod. Nedomāju, ka ir tādas tēmas vai virzieni, kas
būtu palikuši aiz kadra. Reģionālā prese ļoti labi tiek galā ar savu
uzdevumu, tāpēc arī auditorija vēlas reģionālo presi, jo saņem to, kas
tai vajadzīgs. Un reģionālos medijus noteikti vajag stiprināt. Tas ir
viens no Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas uzdevumiem.
Foto: no personīgā albuma un Toms Grīnbergs
Materiāls sagatavots sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu un Latvijas žurnālistu asociāciju par valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”