Ligita Timma: Jāmācās domāt un analizēt ne tikai rakstus
Pirms četrdesmit gadiem, kad, būdama studente, sāku regulāri kaut ko rakstīt vietēja un nacionāla mēroga preses izdevumiem, piemēram, “Cīņā” gatavoju atbildes uz darbaļaužu iesūtītajiem jautājumiem, nevienam ne prātā nenāca satraukties par auditorijas prasmi lietot masu informācijas un propagandas līdzekļus – avīzes, žurnālus, radio, televīziju. Protams, ka vārda “medijpratība” vienkārši nebija un nejutām vajadzību tādu radīt. Nebija jau arī nekādu auditorijas mērījumu, godīgi sakot, par auditoriju presē pat nerunāja, vienīgi kaut kādā mērā saistībā ar skatītājiem un klausītājiem. Pats svarīgākais rādītājs tolaik bija tirāža. Ja ir tirāža, tad viss kārtībā – izdevumu lasa. Un padomju pilsoņi pirka, abonēja un arī patiešām lasīja ļoti daudz dažādu izdevumu (gan jāpiebilst, ka tie bija arī ļoti lēti – avīze maksāja divas līdz četras kapeikas). Tā bija stabila tradīcija.
Mediju videi tolaik bija ļoti
stipri uzspiests “pareizais ideoloģiskais pamats”. Sākot ar tiešu
ideoloģisku pakļautību attiecīga mēroga partijas komitejai – vietējai
vai republikas (padomju laikos, kā zināms, visā Padomju Savienībā bija
tikai viena – Komunistiskā partija), beidzot ar “partijas šūniņu”
redakcijā, kam bija modri jāuzmana, lai žurnālisti domā un izsakās
“pareizi”. Katram laikrakstam bija skaidri zināms, ka katrā numurā jābūt
rubrikai “Partijas dzīve”, un teju katrā rakstā bija jābūt zināmai
nodevai partijai.
Bet zem šīs “cepures” vai “jumta”, ko katrs
normāls cilvēks prata atšķirt, bija ļoti daudz ikdienišķi noderīgas
informācijas, kultūras dzīve, sadzīviski jautājumi. Ar šodienas acīm
veroties – kādai medijpratībai tolaik bija jābūt, lai graudus atsijātu
no pelavām! Tiesa, “pelavas” nebija rafinētas, tās necentās iemānīt
cilvēku galvās “īsteni patieso” domu par plaukstošo sociālismu un
komunismu, kas tūliņ sāksies. Cilvēki lieliski saprata, kur rakstā vai
ziņā ir stāsts un kur nodeva varai, pušķis, jo “tā vajag”.
Protams,
ka sapratni par to, kas ir īsts un kas ne, nekur nemācīja. Manuprāt, šo
īpašo medijpratību tolaik apguva līdzīgi kā valodu – ģimenē, draugu un
paziņu lokā, arī darba kolektīvos (pat ja tajos skaļi sapulcēs runāja
ideoloģiski pareizi). Un ne tikai to, mediju auditorija atpazina arī
Ēzopa valodu, kuru mēdza lietot dzejnieki, publicisti un citi
inteliģences pārstāvji, lai pateiktu to, par ko skaļi runāt
nedrīkstēja.
Vai medijpratība būtu jāmāca mūsdienās? Uzskatu, ka ne.
Mums taču nav arī krāpšanas atpazīšanas semināru, kaut gan lielāka vai
mazāka mēroga krāpšanas notiek uz katra soļa. Bet ļoti svarīgi bērniem
jau agri iemācīt kritiski domāt, loģiski spriest un analizēt. Lai katrs
prastu pats vērtēt notikumus, situācijas, arī rakstus, jebko. Tad arī
pati no sevis zudīs pārāk lielā uzticēšanās sociālajos tīklos
publicētajam.
Ligita Timma, žurnāla “Dārzs un Drava” galvenā redaktore
Foto: no personīgā albuma
Materiāls ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”