Arī internetā pēc principa: “Nedari otram to, ko negribi, lai kāds dara tev”
Mūsdienu interneta laikmetā satura veidotāji nereti izvēlas iet vieglāko ceļu un sociālajos tīklos publicēt internetā atrodamu saturu, tādējādi pārkāpjot autortiesības. Arī saziņa digitālajā vidē ir salīdzinoši jauna, un visbiežāk nepastāv vienotas uzvedības normas, katrs veido saziņu atbilstoši savai izpratnei par to, kas ir vai nav pieklājīgi.
“Jaunieši digitālajā vidē ir iestrēguši izklaides sfērā. Tehnoloģiski jaunieši ir gana zinoši, taču mācību un praktisku sadzīves uzdevumu risināšana internetā nav viņu prioritāte”, uzskata “Samsung Skola nākotnei” programmas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte.
“Apvienojoties digitālās un izglītības jomas ekspertiem,
tapusi tiešsaistes programma “Skolēna digitālais IQ”, kuras mērķis ir
paplašināt jauniešu zināšanas un atklāt, kā izmantot jau esošās digitālas
iemaņas sadzīves un akadēmisko uzdevumu veikšanai. Izveidojām platformu
skolanakotnei.lv, kurā skolēni vecumā no 14 līdz 18 gadiem un citi interesenti
tiešsaistē var apgūt īpaši izstrādātu programmu digitālo prasmju pilnveidošanai
un tehnoloģiju jēgpilnai izmantošanai. Bezmaksas digitālo mācību platforma
ikvienam interesentam ir pieejama arī šogad,” stāsta E.Tamelīte.
Programmā “Skolēna digitālais IQ” iekļauti pieci kursi, no
kuriem katrs veltīts noteiktai tematikai. Tie rosina jauniešus kļūt par
kvalitatīva satura radītājiem, aicina aizdomāties par saziņas drošību, savu
digitālo identitāti, kā arī trenē spēju novērtēt informācijas ticamību un
kvalitāti un sniedz ļoti noderīgus padomus informācijas meklēšanai.
“Šogad, papildinot mācību platformu, kopā ar digitālās jomas
ekspertiem esam izveidojuši arī videolekcijas, kas jo īpaši noderīgas varētu
būt skolotājiem,” uzsver programmas vadītāja Baltijā.
Programmas partneri ir Latvijas Drošāka interneta centrs,
kustība “Iespējama misija”, Valsts izglītības satura centrs, Kultūras
ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, “Cert.lv”, Eiropas Parlamenta
Informācijas birojs, Rīgas Skolēnu dome un digitālo risinājumu aģentūra “Cube”.
Pēta
autortiesību ievērošanu un jauniešu digitālās prasmes
“Pērn veicām aptauju, kas ļāva secināt, ka tikai mazliet
vairāk nekā puse jauniešu uzskata, ka viņu darbošanās digitālajā vidē ir
jēgpilna. Aptaujā respondenti atzina, ka viņiem noderētu papildu zināšanas
programmēšanā (88 procenti), mākoņpakalpojumu (71 procents) un “MS Excel”
lietošanā (66 procenti), informācijas vērtēšanā (64 procenti), taustiņu
kombināciju izmantošanā datorā (60 procentu), “MS Word” (50 procenti) un “MS
PowerPoint” lietošanā (45 procenti), kā arī padomi informācijas meklēšanā (40
procenti).
Tāpat dati liecina, ka jauniešiem ir pietiekamas zināšanas,
kā teorētiski sevi pasargāt digitālajā vidē, bet pietrūkst prasmes zināšanas
pārnest uz ikdienas situācijām. Piemēram, 85 procenti aizsargā savu mobilo
tālruni ar paroli, tajā pašā laikā 42 procenti ir sūtījuši privātā sarakstē
kādam savu foto vai video, kura nonākšana sociālajos tīklos viņiem liktos
apkaunojoša,” skaidro E.Tamelīte.
“Šogad spērām soli tālāk un vēlējāmies noskaidrot, kā
jauniešu uzvedība tiešsaistē atšķiras no viņu paradumiem bezsaistē. Aptaujājot
520 respondentu vecumā no 14 līdz 18 gadiem, secinājām, ka lielākā daļa
Latvijas jauniešu tiešsaistē un bezsaistē uzvedas atšķirīgi,“ secina
E.Tamelīte.
Aptaujā 73 procenti Latvijas jauniešu atzina, ka viņu rīcība
digitālajā vidē atšķiras no uzvedības klātienē. Tiešsaistē ievērojami lielāks
skaits patērē nelicencētu saturu, neaicināti izpēta citu privāto telpu, izmanto
izdomātu identitāti, bezsaistē to darot ievērojami retāk. Bet mirkļsaziņas
rīkos “WhatsApp” un “Facebook Messanger” gandrīz puse jauniešu bieži raksta
ziņas naktīs un sūta liela izmēra failus. Katrs trešais saziņā nedomā par
gramatiku un pareizrakstību. Savukārt 67 procenti atzina, ka regulāri izmanto
internetu stundu laikā, bet ne mācību vajadzībām.
“Šie ir iemesli, kāpēc “Samsung Skola nākotnei” šogad runā
par pieklājību, atbildību un atbalstu digitālajā saziņā, citiem vārdiem, –
netiķeti (no angļu valodas “net” – tīkls un “etiquette” – etiķete) jeb
pārdomātu rīcību digitālajā vidē. Lai stiprinātu pieklājīgu uzvedību
tiešsaistē, esam izsludinājuši projektu konkursu 9.–12. klašu skolēniem
“Latvijas jauniešu netiķete”.
Konkursā jaunieši ir aicināti veidot paši savu
redzējumu par to, kādi uzvedības un attieksmes pamatprincipi jāievēro
digitālajā komunikācijā. Savukārt skolotājiem tiek piedāvātas videolekcijas un
darba lapas, ko iespējams izmantot mācību stundās, lai runātu par dažādiem
netiķetes tematiem – autortiesību ievērošanu, medijpratību, drošu un
ētisku saziņu internetā,” “Samsung Skola nākotnei” programmas vadītāja Baltijā
raksturo šā brīža aktualitātes.
Programma
dodas uz skolām
Vai paralēli digitālajām mācībām tiek rīkotas arī klātienes
mācības skolās? “Aptaujājot pedagogus, uzzinājām, ka skolēni bieži digitālajos
kanālos raksta pēc darba laika beigām, un katrs desmitais atzina, ka saziņa ar
skolēniem digitālajos kanālos rada emocionālo spriedzi. Tāpēc šoruden devāmies
uz vairākām Latvijas skolām, kur kopā ar Latvijas Drošāka interneta centra
izglītības eksperti Lieni Valdmani gan stāstījām jauniešiem par dažādiem
netiķetes tematiem, gan aicinājām kopīgiem spēkiem veidot savas skolas
e-saziņas netiķeti,” atklāj E.Tamelīte.
Viņa aicina skolotājus pašus veidot lekcijas un diskusijas ar
skolēniem par pieklājīgu un atbildīgu uzvedību, izmantojot jau iepriekš minētās
videolekcijas un darba lapas, kas atrodamas platformā skolanakotnei.lv.
“Esam lepni, ka līdzšinējos “Samsung” digitālās izglītības
projektos darbā ar mūsdienu tehnoloģijām apmācīti vairāk nekā 235 skolotāji, un
tas palīdzējis uzlabot ikdienu vairāk nekā 50 000 skolēnu. Pērn platformā
skolanakotnei.lv reģistrējās vairāk nekā 4000 lietotāju, un vairāk nekā 1000
skolēnu ir pabeiguši visus piecus kursus, pārstāvot 83 skolas visā Latvijā. Šī
gada klātienes lekcijās skolās piedalījušies aptuveni 1000 skolēnu,” programmas
vadītāja lepojas ar paveikto.
Runājot par nākotnes iecerēm, E.Tamelīte atzīst, ka jāturpina
runāt par to, kā jauniešiem uzvesties internetā, lai nesagādātu rūgtus brīžus
ne sev, ne citiem. Tāpat “Samsung Skola nākotnei” veiktā aptauja liecina, ka,
redzot naidīgu vai vardarbīgu saturu, lielākā daļa jauniešu neiejaucas, vairāk
nekā puse nevienam neziņo un katrs ceturtais pat mēdz iesaistīties un ar savu
viedokli vēl vairāk saasināt situāciju. Turklāt 37 procenti aptaujāto īpaši
neizvērtē saturu, ar kuru dalās tiešsaistē, un tikpat liels skaits nespēj ar
pārliecību teikt, ka viņi nekad nepublicētu saturu, kas varētu ietekmēt kāda
cita drošību vai reputāciju.
“Lai tehnoloģiju lietošana nesagādātu nepatīkamus
pārdzīvojumus ne tikai pusaudžiem, bet arī pieaugušajiem, ir jābūt informētiem
par ētisku un atbildīgu uzvedību virtuālajā vidē. Tāpat ir svarīgi runāt par
to, kā interneta vidē sevi un savus tuvākos pasargāt no kibermobinga un tā
veicējiem – kibertroļļiem. Mums ir jāatceras, ka tehnoloģijas ir radītas,
lai atvieglotu saziņu un palīdzētu mūsu ikdienas dzīvē. Arī internetā jādzīvo
pēc principa “Nedari otram to, ko negribi, lai kāds dara tev,”atgādina
E.Tamelīte.
Internetā
neviens nepaliek nepamanīts
“Iespēja kopēt un ielīmēt saturu no vienas lapas otrā
interneta laikmetā ir tik vienkārša, ka cilvēki dzīvo pārliecībā, ka internetā
un sociālajos tīklos pieejamais publiskais saturs nevienam nepieder, to var
brīvi izmantot, pārveidot un uzdot par savu.
Tomēr ikviena fotogrāfija, video un mūzikas kompozīcija ir
kāda radīta, un no brīža, kad tā izveidota, gan saturu, gan tās autoru aizsargā
autortiesības. Tās ļauj autoram noteikt, vai, kādā veidā un bez maksas vai par
atlīdzību citi var izmantot viņa darbu. Visbiežāk autortiesības tiek pārkāptas,
pārpublicējot darbu un nenorādot tā autoru,” uzsver Latvijas Drošāka interneta
centra vadītāja Maija Katkovska.
“Par laimi, piesavināties cita radītu autordarbu neviena
nepamanītam kļūst arvien grūtāk. Pat ja autoram otrā pasaules malā nebūs ne
mazākās jausmas, ka kāds viņa darbu uzdod par savu, sociālo tīklu vietnes ik
dienu turpina pilnveidot autortiesību pārkāpumu noteikšanas sistēmas.
Piemēram, video koplietošanas vietne “Youtube”
izmanto sarežģītus algoritmus, kas skenē katru augšupielādēto materiālu,
analizējot izmantoto mūziku, video un attēlus. Pateicoties satura pārpilnībai
internetā, arī “Google” var kļūt par vienkāršu, bet efektīvu plaģiātu
atpazīšanas rīku. Ja pārkāpēju izdodas pieķert, var ne tikai krist kaunā, bet
arī šķirties no palielas naudas summas,” brīdina M.Katkovska.
Materiāls
ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no
Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Foto: publicitātes
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”