Gunda Balode: Nopietni jāpārvērtē prioritātes
«Ziņas» intervē partijas «Sabiedrība citai politikai» deputātu kandidātu saraksta līderi Jelgavas pašvaldības vēlēšanām Gundu Balodi.
- Jūs politikā esat iesaistījusies pirmo reizi. Kādēļ tieši tagad un tieši «Sabiedrība citai politikai» (SCP) deputātu kandidātu sarakstā?Domāju, mans lēmums startēt Jelgavas pašvaldības vēlēšanās atbilst šābrīža ekonomiskajai situācijai. Mūsu partijas priekšvēlēšanu programmā drošība un stabilitāte ir minētas kā prioritātes. Aktualizējušies sociālie jautājumi, kas man kā Sociālo lietu pārvaldes darbiniecei ir labi pazīstami. Darbs ar cilvēkiem un praktiskā palīdzība viņiem ir mana ikdiena. Savukārt partija ir instruments, caur kuru realizēt idejas konkrētajā sabiedrībai nozīmīgajā jautājumā. SCP iesaistījos, jo man ir pieņemami tās politiskie virzieni, tajā ir arī zinoši un par savu ideju «degoši» cilvēki. Mēs nesolām to, ko reāli nevaram izpildīt. - Solāt veikt pilnīgu pašvaldības iestāžu un uzņēmumu funkcionālo un finanšu auditu, kas ļautu novērtēt izdarīto, apzināt esošo situāciju un pārliecināties, vai nenotiek funkciju dublēšanās. Vai ir kāds acīmredzams nesaimnieciskuma piemērs?Vienkāršākais un nepareizākais būtu visu esošo «nocirst kā ar cirvi» neveicot minēto izvērtēšanu. Tā ir tikai šķietamība, ka mehāniska samazināšana un apcirpšana ieekonomēs līdzekļus. Dzīve pierāda pretējo. Uzreiz varu teikt, ka tiks rūpīgi izvērtētas visas pašvaldības aģentūras un uzņēmumi, kas atbild par pilsētas saimniecību. Ieskaitot tos, kuros ir pašvaldības kapitāldaļas.- Kā plānojat veikt partijas programmā minēto sabiedrības iesaistīšanu pašvaldības uzņēmumu darbības lietderības izvērtēšanā?Nekas labāks par publiskajām aptaujām, lai uzzinātu sabiedrības viedokli, līdz šim nav izdomāts. Cik man zināms, tad arī līdz šim pašvaldība regulāri ir pasūtījusi šādas aptaujas, tikai to rezultāti lielākoties plašākai auditorijai nav bijuši pieejami. Vien atsevišķi, nelieli fragmenti, kas parāda pašvaldību rožainā gaismā. Lai cik tas dīvaini nebūtu, zinu, ka vairums deputātu ar tiem iepazinās vienīgi ar preses starpniecību.- SCP programmā teikts: «Pārskatīsim Pašvaldības policijas funkciju prioritātes, par svarīgāko uzskatot sabiedrisko kārtību un drošību. Uzlikto soda kvīšu īpatsvars un iekasēto naudas sodu kopsumma nevar būt Pašvaldības policijas darba novērtējums.» Vai jums zināmi šādi gadījumi?Reizēm šķiet, ka Pašvaldības policijas prioritāte ir izrakstīt soda kvītis, turklāt tas tiek darīts arī nepamatoti. Teorētiski pastāv arī iespēja apvienot Valsts un Pašvaldības policiju, taču par šāda procesa lietderību pagaidām nav viennozīmīgas atbildes.- Esat solījuši ikvienam garantēt palīdzību ārkārtas situācijās. Kas ar to ir domāts? Tā ir palīdzība ikvienā cilvēkam ekstrēmā situācijā - gan ugunsgrēka vai stihiskas nelaimes gadījumā, gan ikvienā situācijā, kas līdzi nes sociāla rakstura problēmas - lai cik saspringta situācija nebūtu budžetā, pašvaldībai saviem iedzīvotājiem ir jāpalīdz. Nesaku, ka tas netiek darīts, tomēr varētu vairāk.- «Nodrošināsim naudas līdzekļu racionālu izmantošanu ar pašvaldību saistītu projektu īstenošanā, īpaši neizceļot un nebremzējot nevienu no uzņēmēju organizācijām.» Vai šobrīd tas tiek darīts un, ja «jā», tad kā plānojat to novērst?Mūsu galvenais uzstādījums - vienāda attieksme pret visiem uzņēmējiem, kas vēlas veikt kādus darbus par pašvaldības līdzekļiem. Nav noslēpums, ka bieži vien konkursa noteikumi tiek izstrādāti, lai tajos spētu iekļauties konkrēts «savējo» uzņēmums. Tiešu pierādījumu tam gan nav, bet ir atsevišķas pazīmes, kas rada pamatotas aizdomas.- Kuras ir tās nozares un uzņēmumi, kas pilsētai ir svarīgākie un visvairāk atbalstāmie? Kas ir, teiksim, Jelgavas prioritāte uzņēmējdarbībā?Manuprāt šis ir laiks, kad nopietni jāpārvērtē Jelgavas attīstības prioritātes. Tas būtu viens no pirmajiem darbiem, kas jādara jaunajai domei. Tas saliktu punktus uz «i», kas un kā tiks atbalstīts. Manuprāt, galvenajam kritērijiem jābūt - darbavietas, nodokļi pašvaldībai un valstij un draudzīgums pret vidi.- SCP iestājas par alternatīvās apkures projektu ieviešanu jaunajos projektos. Bet ko darīt iedzīvotājiem, kuri jau sen izmanto veco siltumapgādes sistēmu? Vai veicināsiet alternatīvās apkures ierīkošanu?Nav noslēpums, ar kādu pretestību ierīkot savu apkuri nācies sastapties jauno daudzdzīvokļu māju būvētājiem. Šāda uzspiešana, neļaujot izvēlēties citu siltumapgādes veidu, ir jālikvidē. Padomju laikā būvētajos mājokļos apkures veidu gan var mainīt visa māja kopā, ne atsevišķi.- «Veicināsim pilsētas dzīvojamā fonda energoefektivitātes paaugstināšanu.» To sola teju visi. Kā esat iecerējuši šo jautājumu risināt, ņemot vērā, ka cilvēki ir diezgan neaktīvi?Energoefektivitātes uzlabošanai parasti tiek piedāvāta pilna pakete, kas sastāv no četrām daļām un ir ļoti dārga. Mums ir doma piedāvāt šos darbus veikt pakāpeniski, lai tie izmaksā lētāk. Ir arī iecere, ka šos darbus varētu sākt ar pašvaldībai piederošo dzīvokļu fondu. Saprotams - piesaistot arī Eiropas līdzekļus. Un, protams, jāturpina iedzīvotāju izglītošana un ieinteresēšana - informējot, kādi būs ieguvumi, veicot energoefektivitātes pasākumus.- Jūs solāt samazināt JAP administrēšanas izdevumu daļu. Vai esat informēta, kāda tā šobrīd ir?Ir zināms, ka JAP ir ieguldīts miljoniem latu, un mums ir prioritātes, lai tiktu apkalpoti nepieciešamie maršruti. Saņemam sūdzības no vecākiem, ka rītos ir problēmas no stacijas aizvest bērnus uz 1.sanatorijas pamatskolu. Tātad maršruti nav optimāli izstrādāti, tajā pat laikā autobusi ir liela izmēra, reisos dodas pustukši. Cik degvielas jāizlieto, lai dotos tos mazgāt uz Pārlielupi? Tas ir jautājums par līdzekļu racionālu izlietošanu, un te secinājumi ir skaidri.- Kādiem, jūsuprāt, jābūt kritērijiem maznodrošināto ģimeņu statusa noteikšanai?Ministru kabineta noteikumos ir teikts, ka ģimenes ar kredītsaistībām nevar iegūt trūcīgas ģimenes statusu, tajā pat laikā ir atrunāts, ka pašvaldības var noteikt labvēlīgākus noteikumus. Viena no mūsu iecerēm ir tos pārskatīt. Piemēram, ja ģimene paņēmusi 200 latu kredītu apkures rēķina apmaksai, tā skaitās ģimene ar saistībām, kas nevar saņemt pašvaldības palīdzību. Pašvaldība šo situāciju var mainīt un palīdzēt arī tiem, kuri ņēmuši aizdevumu sava vienīgā mājokļa iegādei. Ienākumu robeža - 90 lati - ir noteikta valsts mērogā, un šo latiņu gribētos mainīt, lai gan tas nav mūsu ziņā.- «Attīstīsim sociālo dzīvokļu fondu pilsētā, paplašināsim veselības pakalpojumu kompensāciju apjomu maznodrošinātajiem». Vai ar to jāsaprot kompensācijas spektra vai apjoma palielināšana un par kādiem līdzekļiem plānojat to veikt?Ar to domāts, gan viens, gan otrs. Jāņem arī vērā, ka augs to iedzīvotāju skaits, kuriem pabalsti būs nepieciešami. Piemēram, dzīvokļa pabalstu 110 latu var saņemt trīs reizes gadā, bet ar minēto summu to iespējams segt tikai viena mēneša maksājumu. Negribētos arī solīt to, ko nebūs iespējams izpildīt. Sociālajiem dzīvokļiem šogad līdzekļu gan nav, pašvaldība mājokļus pirkt nedrīkst, atliek vien izīrēšana.- Vai ir kādas jomas, kur līdzekļus vajadzētu pārdalīt par labu citām, piemēram, tai pašai sociālajai jomai?Te varētu jautāt - vai Jelgavas iedzīvotāji tiešām ir ar mieru maksāt 1000 latu dienā par it kā «bezmaksas» informāciju? Bet aptuveni šāda summa rodas, izdalot attiecīgās aģentūras budžetu uz visām darba dienām! Jā, iedzīvotāji ir jāinformē, taču to var paveikt arī ar zemākām izmaksām, nenomājot dārgas biroja telpas.- Solāt arī atbalstīt garīgās un fiziskās kultūras attīstību, veselīga dzīves veida veicināšanu. Arī šajā jomā ir lielā vajadzība - nauda!Arī mūsu pārvaldē strādā speciālists veselības veicināšanā, kas informē sabiedrību par veselīgu dzīvesveidu...- Informācijas kampaņas notiek visur, taču jautājums ir - kā reāli piesaistīt, piemēram, skolu audzēkņus sportam, ja praktiski viss ir par maksu, ko daudzi nevar atļauties.Parasti jau vecāki atrod iespējas, taču noteikti ir vērts pastiprināt sadarbību ar sporta skolotājiem - entuziastiem, kuriem tā ir sirdslieta un kuri spētu masveidā pievērst bērnus sportošanai. Turklāt vēlos uzsvērt, ka noteikti paplašināsim sadarbību ar nevalstiskajām organizācijām.- Būdama saraksta līdere, jūs nepretendējat uz mēra amatu, taču, ņemot vērā darba pieredzi, iespējams, atbilstošs varētu būt mēra vietnieces postenis sociālajos jautājumos. Vai varat minēt trīs kvalitātes, kuru dēļ jūs būtu tam piemērota?Man ir ilgstoša pieredze pašvaldības darbā, es pārzinu sociālos jautājumus, ikdienā apzinu apmeklētāju vajadzības, praktiski risinu viņu problēmas. Uzskatu, ka man piemīt prasme strādāt komandā, uzņemties atbildību, kā arī mērķtiecība.- Kādi būtu trīs pirmie darbi, kurus jūs vēlētos paveikt, strādājot šajā amatā?Pirmais - izveidot profesionālu, zinošu komandu. Otrais - veikt pašvaldības iestāžu un aģentūru funkciju auditu, trešais - nodrošināt atklātību lēmumu pieņemšanā, lai iedzīvotāji zinātu, kas notiek pašvaldībā.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”