ZZ.lv ARHĪVS

Dabas doti dzērieni. Rolands Briņķis izsapņojis ideju par dzērieniem no svaigas sulas un zāļu tējas

Agnese Leiburga

2018. gada 1. novembris 12:01

896
Dabas doti dzērieni. Rolands Briņķis izsapņojis ideju par dzērieniem no svaigas sulas un zāļu tējas

Svaiga sula, zāļu tēja un dabīgais saldinātājs – tāds ir SIA “Dabas dots” ražoto dzērienu sastāvs. “Mūsu produktu ļoti novērtē bērnu vecāki, jo dzērienu sastāvs ir dabīgs un tajā nav nenormālais cukura daudzums – pat 15–30 procentu apmērā, kas nereti ir citos līdzīgos ražojumos. Un arī bērniem tas garšo ne sliktāk,” teic jaunā uzņēmuma īpašnieks Rolands Briņķis.

Ideja par tamlīdzīgu dzērienu izgatavošanu viņam radusies aptuveni pirms četriem gadiem. Kāds laiks gan pagājis, līdz sasparojies sākt savu ideju virzīt, vairāk nekā gads aizritējis, kamēr nonākuši līdz gatavam dzērienam, kopā ar LLU speciālistiem izstrādājot pašu produktu, meklējot labākos tā iepakojuma, dizaina risinājumus.

Rolands ir aktīva dzīvesveida piekritējs un aizrāvies ar skriešanu, tieši tāpēc uzsācis laba dzēriena meklējumus, jo pats īpaši nav lietojis uztura bagātinātājus. “Sāku eks­perimentēt – vārīju tēju, jaucu kopā ar sulām un medu, malu riekstus un gatavoju sev spēcinošus līdzekļus,” dzērienu sākuma tapšanas procesu atceras to ražotājs. 

Modernais zaptsūdens
Sākotnēji gan plānots drīzāk radīt produktu sportistiem, bet vēlāk ideja mainījusies, piedāvājot dzērienu plašākai auditorijai. Lai arī dzēriena ideja bija Rolanda, viņš augstu vērtē speciālistu atbalstu, jo tieši sadarbība ar Lauksaimniecības universitāti ļāvusi īstenot ieceri līdz galam. “Man ir gana liela pieredze tirdzniecībā, bet pārtikas tehnologs gan es neesmu, tāpēc būtu jocīgi, ja pats mēģinātu pretendēt uz recepšu radīšanu,” atzīst Rolands, uzlielot, ka produktu sastāvā patiešām ir tikai trīs sastāvdaļas un tas ir absolūts Latvijas produkts – upenes no Bauskas, rabarberi no Gulbenes, tējas no SIA “Rūķīšu tējas” Dobeles novadā.

Dzērienu recepšu izstrāde gan nebūt nav bijis lielākais izaicinājums jaunajā uzņēmumā, daudz grūtāk gājis ar piemērota iepakojuma atrašanu. “Tēja, sajaukta ar sulu, varbūt nav ierasts dzēriens, bet mūsu bērnībā iecienītais zaptsūdens taču arī ilgi nav uzglabājams. Arī šis produkts savā ziņā ir tāds zaptsūdens, jo radīts no dabīgas pašu vārītas tējas un tai piejauktas sulas, tāpēc būtiski bija saglabāt produkta vērtību un nodrošināt pēc iespējas ilgāku tā glabāšanas termiņu,” stāsta Rolands.

Galu galā, izmēģinot dažādus iepakojuma veidus – arī stiklu un PET pudeles –, secināts, ka tetrapaka tomēr ļauj dzērienu uzglabāt svaigu visilgāk. Ar to gan grūtības nav beigušās, jo nemaz tik viegli nav bijis atrast uzņēmumu, kurš apņemtos “Dabas dots” produkciju iepakot. Latvijā to varējuši izdarīt tikai milzīgā apjomā, kas jaunajam uzņēmējam nav bijis pa spēkam, arī tuvumā nav izdevies atrast nevienu izdevīgu piedāvājumu. Galu galā sadarbības partneris atrasts Vācijā. Līdz ar to “Dabas dots” dzērieni tiek sagatavoti Latvijā un mucās nogādāti Vācijā, lai tiktu iepildīti tetrapakās. Diemžēl tas radījis vēl kādu šķērsli uzņēmēja koncepcijā par jauno produktu – uz tā nedrīkst norādīt, ka tas ir tapis Latvijā. Kā skaidro Rolands, saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanu uz iepakojuma jānorāda “Ražots Vācijā”, lai arī produktu izcelsme pilnībā ir Latvija. “Es esmu Latvijas patriots un biju ieplānojis, ka uz iepakojuma būs mūsu valsts karogs un teikts, ka tas ir vietējais produkts. Diezgan ilgi diskutējām ar PVD (Pārtikas un veterināro dienestu), bet arguments bija, ka pēdējā vieta, kur pieskaras produktam, ir Vācija, tātad – tas ir ražots tur,” atklāj uzņēmējs.

Mīnuss var kļūt par plusu
Rolands atzīst: “Sākotnēji jutos tiešām apbēdināts, jo produkta pamatdoma bija, ka tas ir tapis Latvijā no vietējām sastāvdaļām. Tas ir liels darbs dažādos tirdziņos un veikalos, piedāvājot savu produkciju, sausu muti katram skaidrot, ka dzērieni ir tikai iepakoti Vācijā, bet ražoti šeit. Tomēr tagad esmu samierinājies un saprotu, ka tam ir arī savi ieguvumi, ja plānojam saražoto piedāvāt eksportam.”

Arī Vācijas sadarbības partneris mierinājis, ka eksportam tas būs tikai pluss, jo Vācijas tirgus vien jau ir milzīgs un var atvērt durvis dzērienu tirgošanai citās valstīs. Viņam arī ļoti paticis “Dabas dots” ražojums. “Mūsu dzēriens top no vārītas tējas, nevis no koncentrātiem, kā tas ir ierastajās veikalos nopērkamajās ledus tējās. Vācu partneri pārsteidzis skaistais aromāts, jo tie dzērieni, ko viņu ražotnē pilda iepakojumos, lielākoties tapuši no koncentrātiem – smaržojot visi vienādi, vien garša atšķiroties,” atstāsta Rolands.

“Dabas dots” produkcija jau veiksmīgi iekaro veikalu plauktus Latvijā. Tie aktīvi tiek pārdoti arī izbraukuma tirdzniecībā dažādos gadatirgos un pasākumos. “Dabas dots” dzērieni, piemēram, iegādājami arī skrējienu seriāla “Stirnu buks” posmos. Tā kā Rolands pats skrējis šajās sacensībās, viņš piedāvā savu produkciju balvā kādam no skrējējiem, kā arī ar dzērieniem cienā mazos distances “Susurs” skrējējus.

Uzņēmējs atzīst, ka vēl par agru spriest, vai jaunais produkts ir veiksmīgs, bet noteikti esot gandarījums dzirdēt, ka cilvēkiem tas garšo un ieņem stabilu vietu dzērienu izvēlē. Rolands apņēmīgi neplāno apstāties pie jau sasniegtā – padomā ir arī citi produkti, tostarp vairāk sportistiem piemēroti, kā tas plānots sākotnēji. Tagad uzņēmumam atrastas telpas Jelgavas novada Nākotnē, kas uzņēmējam šķiet labs izvietojums, jo viņš pats ir no Dobeles, bet ikdienā bieži dodas uz Jelgavas Biznesa inkubatoru, ar kura atbalstu arī tapuši jaunie produkti. Darba netrūkstot, tāpat kā ieceru un apņēmības.


Foto: Raitis Puriņš