Audiologopēde Natālija Ērgle: Spriest par bērna valodas attīstību var jau zīdaiņa vecumā
Oro-miofunkcionālajā terapijā tiek izmantota starpdisciplināra pieeja
agrīnā runas veidošanās, periodā uzsākot mērķtiecīgu runas terapiju,
samazinot negatīvo ieradumu radītās sekas un veicinot runas komponentu –
elpošanas, artikulācijas un mīmikas muskulatūras – koordinētu darbību,
kas nodrošina korektu skaņu artikulāciju. Kāpēc šāda terapija
nepieciešama un kāda mūsdienās ir bērnu valodas attīstība, sarunā ar
“Ziņām” stāsta Jelgavas poliklīnikas audiologopēde Natālija Ērgle.
– Jūs esat audiologopēde. Vai ir kāda atšķirība no vienkārši logopēda?
Vienkārši
skaidrojot, audiologopēds ir vairāk mediķis, nevis skolotājs. Strādājam
ar neiroloģiskām saslimšanām, dažādiem muskuļu funkciju traucējumiem.
Protams, darbojamies arī ar bērniem, kam ir mazs vārdu krājums vai
valodas attīstības problēmas. Tomēr mūsu uzdevums ir uz cilvēkiem ar
runas problēmām raudzīties nedaudz no citas puses – kā es varu runāt, ja
man ir vāji muskuļi, kā iemācīties izteikt vārdus, ja pat nevaru
novietot mēli tādā pozīcijā, kā vajag? Bērnudārzā logopēdi strādā vairāk
tehniski – māca pareizi izrunāt vārdus –, mēs cenšamies “salikt vietās”
visus muskuļus, saslēgt tos kopā ar smadzeņu funkciju, un līdz ar to
runa raisās brīvāk un labāk.
– To, ka bērnam vajag apmeklēt
logopēdu, visbiežāk pamana bērnudārzos, bet kā cilvēkiem saprast, ka
nepieciešama vizīte pie audiologopēda?
Ir neiespējami
novilkt svītru starp abām šīm lietām. Es esmu ne tikai audiologopēde,
bet arī logopēde. Esmu apguvusi arī pedagoģisko pusi, lai varētu strādāt
ar bērniem. Svarīgi, lai cilvēki vispār izprastu, ka palīdzība ir
nepieciešama un nereti pēc tās jāvēršas jau zīdaiņa vecumā. Par to mēdz
neiedomāties vai nenovērtēt šo nepieciešamību. Pirmais signāls, ka vēlāk
var būt runas problēmas, ir jau agrīnā vecumā, kad bērns nevēlas zīst
pienu vai dara to nepareizi. Ideāli, ja jau ar bērnu sešu mēnešu vecumā
vecāki atnāk uz konsultāciju pie logopēda. Tad es kā ārsts speciālists
paskaidrošu, kāda ir tālākā valodas attīstība. Jāsaprot, ka jau sešu
mēnešu vecumā bērnam sāk attīstīties valoda. Mēs to neuztveram kā
valodu, bet visas skaņas – ūjināšana un lalināšana – ir valoda. Tā ir
agrīnā valodas attīstība, un, ja tās nav, tad bērns pēkšņi trīs gadu
vecumā nesāks runāt.
– Tātad, ja jaunā mamma stāsta, ka
bērns nav gribējis zīst krūti un viņa pārgājusi uz barošanu ar piena
maisījumu, tam var būt dziļākas problēmas, bet vecāki vienkārši par to
neiedomājas?
Tieši tā. Vēlāk jau, ļoti iespējams, viņa
atvedīs pie logopēda bērnu, kurš turēs vaļā muti, neskaidri izteiks
skaņas. Arī ja mazs bērns visu laiku tur vaļā muti un viņam aumaļām līst
siekalas, tā noteikti ir pazīme, ka vajag doties uz konsultāciju pie
logopēda. Ja viss būs kārtībā, neviens ar varu netiks spiests apmeklēt
speciālistu. Tā viena konsultācija ir tā vērta, lai vēlāk izvairītos no
iespējamām problēmām. Visbiežāk vecāki bērnus uz konsultācijām atved
vecumā, kad viņi nevar izteikt kādu specifisku skaņu.
– Tradicionāli laikam tas ir, ja nesaka “r” burtu?
Nereti
atnāk, ja bērns nesaka “r”, bet nemaz nepamana, ka viņš neizrunā,
piemēram, “l”. Bērnam jau pusotra gada vecumā jāsaka četri apzināti
vārdi. Nereti cilvēki domā, ka tas nozīmē – bērnam jāsaka, piemēram,
luksofors vai balerīna? Protams, tā nav. Skaitās arī “vau vau”, “mamma”,
“tete” un tamlīdzīgi, bet tādiem vārdiņiem noteikti jau jābūt. Ja tādu
nav, noteikti jādomā par vizīti pie speciālista. Ļoti bieži, kad vecāki
atved bērnus arī lielākā vecumā, aicinu viņus pašķirstīt fotoalbumus un
paskatīties, kā bērns izskatās bildēs mazā vecumā – vai viņam ir ciet
mute, Tas, ka bērnam vienmēr mutīte ir vaļā, liek padomāt par to, vai
visi muskuļi strādā, kā vajag.
– Vecāki to, visticamāk, vienkārši nezina.
Laikam jau. Lai gan šķiet – mūsdienās ir pilns internets ar visu iespējamo informāciju par zīdaiņu attīstības posmiem.
– Cik gados bērnam jāizrunā minētais “r” burts?
Tagad
ir pieņēmums, ka līdz septiņu gadu vecumam vajadzētu prast. Faktiski
gan artikulācijas aparāts bērnam pusotra gada vecumā ir gatavs
runāšanai, protams, ne visu dzidri un skaidri. Būtībā trīs gados jau
būtu jārunā normāli. Tas, protams, ir aptuvenais laiks, jāskatās
individuāli, ņemot vērā visus faktorus. Es esmu piefiksējusi – ja līdz
piecu gadu vecumam skaņu neizrunā, pats no sevis vairs nesāks.
Nepieciešama speciālista palīdzība. Ja divu ar pusi gadu vecumā bērns
nerunā, arī nav ko gaidīt. Rēķiniet – ja viņš divarpus gadus nerunāja,
man vajadzēs vēl divus, lai viņš to sāktu darīt.
– Vai vecāki mūsdienās kopumā ir izglītotāki par bērnu prasmēm, nepieciešamību apmeklēt ārstus speciālistus, valodas attīstību?
Grūti
teikt – vieni vecāki atnāk ļoti zinoši, citus atsūta ģimenes ārsti, un
paši vecāki nemaz nesaprot, kāpēc bērnam šāds nosūtījums iedots. Liels
paldies ģimenes ārstiem, kas jau agrīnā vecumā pamana, ka nepieciešama
speciālista palīdzība.
– Bet lielākā vecumā? Vai nāk skolas bērni?
Lai
cik tas nebūtu pārsteidzoši, pērn samērā daudzi vecāki bērni
atnāca, jo nebija apmierināti ar savu izrunu un bija gatavi to labot. Ja
cilvēks ierodas ar šādu apņemšanos un viņam nav nekādu strukturālu
bojājumu, piemēram, izmaiņu žoklī, tad visu var izlabot. To iespējams
izdarīt jebkurā vecumā, ja vien ir vēlēšanās.
– Vai bērnu ar valodas attīstības problēmām mūsdienās ir vairāk?
Noteikti.
Mēs pārāk daudz mierinām bērnus, izmantojot modernās tehnoloģijas.
Ieiet vecāki veikalā, bērns, protams, kaut ko grib un niķojas. Vecāki,
lai viņu nomierinātu, iedod mobilo telefonu. Atbraucam no darba
noguruši, gribas atpūsties – atkal iedodam planšeti, mobilo telefonu vai
datoru. Atkarība rodas ļoti ātri.
– Valodai tas par labu nenāk?
Nenāk
gan. Bērns savā “youtube” klipiņā vai multfilmā labi jūtas, viņam nav
nepieciešamības komunicēt ar mammu, tēti vai citiem. Īpaši agrīnā
vecumā, kad nervu kodoli vēl nav nobrieduši, piecpadsmit minūtes dienā
būtu absolūtie griesti, ko pavadīt pie šādām ierīcēm. Protams, tagad ir
tehnoloģiju laikmets, no tā nevarēs izbēgt un to nevajag ignorēt, bet
vecākiem ir jāierobežo pie dažādām ierīcēm pavadītais laiks. Katrā
gadījumā arī tehnoloģijas iespējams izmantot pozitīvā virzienā,
piemēram, bērnam par izpildīto uzdevumu balvā ļaut brītiņu paskatīties
multfilmas. Ir arī dažādas spēles, kas palīdz attīstīt runu. Gadās, ka
bērns un zina angļu vārdus no katru dienu skatītajām multenēm, bet nevar
neko pateikt latviski.
– Cilvēki par maziem bērniem, kas īsti labi nerunā, mēdz teikt – gan jau ar laiku runās. Uz to, šķiet, tomēr nevar paļauties?
Tas
ir populārs pēdējā laika teiciens, laikam jau tāpēc, ka valodas
attīstība tiešām kļuvusi vēlīnāka. Bērni sāk vēlāk runāt. Tas lielā
mērā, kā jau minēju, ir saistīts ar tehnoloģiju attīstību. Mēs paši
klusējam un maz ar bērniem runājam, tāpēc nav par ko brīnīties. Nereti
sarunas ir bez tieša kontakta – tā kā gramofons kaut ko fonā nosaka, bet
bērns jau to neuztver. Ja grib, lai mazais kaut ko iemācās, jārunā,
tieši vēršoties pie viņa. Vecākiem ir mazāk laika, ko veltīt bērniem,
tomēr uzskatu – pat ja bērnam velta vien divdesmit minūtes dienā,
svarīgi to darīt pilnvērtīgi, vēršoties tieši pie viņa un skaidri
runājot.
– Pie jums pieejama arī oro-miofunkcionālā terapija. Ko tas nozīmē?
Paskaidrojot
latviski – tā ir mutes un sejas muskuļu funkcionālā terapija. Skaņu
defekti nerodas no zila gaisa, un jāstrādā ar pamatu, ar sejas un mutes
muskuļu vingrināšanu, nostiprināšanu, tad var panākt stabilus
uzlabojumus.
– Cilvēkiem trūkst zināšanu par logopēdu piedāvātajām ārstniecības metodēm, pakalpojumiem?
Jā,
tā ir. Protams, daudz kas ir maksas pakalpojums, tāpat trūkst
izpratnes, cik tas ir svarīgi, piemēram, valodas attīstībai. Cilvēki
baidās no ārstiem, nevēlas tērēt tam laiku un līdzekļus, cenšoties
izvēlēties tikai tās procedūras, kas akūti nepieciešamas. Bet, piemēram,
bērniem ar valodas attīstību saistīta visa izglītība – viņiem, lai
veiksmīgi mācītos, jāiemācās tekoši runāt, lasīt.
Cilvēki tiešām
nereti nav informēti par logopēdu darbu, piemēram, ka logopēda
pakalpojumi pieejami arī pēc insulta. Neviens nesaista moderno teipošanu
ar logopēdu, parasti tikai ar fizioterapeitiem, bet arī logopēdi teipo
savās praksēs. Teipošanu izmanto, ja ir stostīšanās, jo tā atslābina
muskuļus, tāpat tā ir iedarbīga trīszaru nerva iekaisuma gadījumā.
Mutes un sejas muskuļu funkcionālā terapija
Terapija
ietekmē lūpu, mēles, vaigu un sejas muskulatūras pareizu attīstību un
to funkciju uzlabošanu – elpošanu, zīšanu, rīšanu, košļāšanu, kā arī
runu.
Terapijas pamatprincips ir mutes, sejas un kakla muskulatūras darbība, izmantojot vingrinājumu sistēmu. Visefektīvāk darbojas līdz astoņu gadu vecumam. Pēc tam pastāv liela varbūtība, ka tā būs jāpapildina ar ortodontiju. Miofunkcionālais terapeits, līdzsvarojot sejas un mēles muskulatūru, stabilizē ortodontiskās ārstēšanas rezultātu un samazina zobu rindas atkārtotas deformēšanās riskus.
Jautājumi, kurus ir vērts uzdot, pirms sāk zobu regulāciju bez miofunkcionālās terapijas:
● kāpēc deformējas zobu rinda un zobi ir saspiestā stāvoklī;
● kurai ārstēšanai ir vislabākie rezultāti;
● kā var iztaisnot zobus, lai rezultāts saglabātos visu atlikušo dzīvi;
● kāpēc zobārsti nesaprot, ka mute ir daļa no sejas;
● kas var «noiet griezi» ar sejas augšanu;
● kā iespējams kontrolēt sejas augšanu.
Traucējumu
cēloņi daudzos gadījumos var būt meklējami ļoti agrīni, piemēram,
priekšlaicīgi dzimuši bērni (vairumā gadījumos mutes elpošana), dzemdību
trauma, anatomiski ierobežots mēles kustīgums (īsa zemmēles saitīte)
u.c.
Īsa zemmēles saite var radīt jaundzimušajam obstruktīvo miega
apnoes sindromu (elpošanas aizture un skābekļa piesātinājuma krišanās
asinīs). Tā kā miegā nobriest smadzeņu audi, tad skābekļa līmeņa
pazemināšanās var negatīvi ietekmēt dažādas smadzeņu daļas. Jaunākie
pētījumi liecina, ka skābekļa piesātinājuma pazemināšanās laikā, kad
aktīvi attīstās un nobriest zīdaiņa nervu sistēma, ir vēlākas
hiperaktivitātes un uzmanības deficīta sindroma cēlonis.
ZĪDAIŅU VECUMS
Miofunkcionālā terapeita skatījumā
krūts barošana būtu jāizceļ kā svarīgākais posms bērna sejas attīstībā.
Krūts barošana ļauj nostiprināt mazuļa sejas un mutes muskulatūru,
samazinot risku nākotnē iegūt elpošanas, košļāšanas un izrunā iesaistīto
muskuļu nepareizu darbību.
Zīdaiņa vecumā būtu jāpievērš
uzmanība tam, lai vecāki nebūtu sava bērna ienaidnieki, veicinot kaitīgo
ieradumu attīstīšanos un nostiprināšanos. Pie tādiem būtu jāmin:
● knupīša lietošana ilgāk nekā sešus mēnešus;
● bērna mākslīga barošana ar pudeli;
● tikai mīkstas konsistences uztura iekļaušana uzturā, sākot piebarošanu;
● “snīpīša” krūzīšu lietošana;
● īkšķa vai pirkstu, vai kādu svešķermeņu pastāvīga sūkāšana;
● nagu graušana.
1– 3 GADI
Šajā
vecuma posmā īpaša uzmanība būtu jāpievērš augšējo elpošanas ceļu
infekciju profilaksei. Bez uzmanības atstātas “vienkāršas iesnas” var
kļūt par pirmo soli ceļā uz mutes elpošanu. Bērna lūpām ir jābūt
noslēgtām gan dienā, gan noteikti naktī.
Ja mute ir pastāvīgi pavērta
kaut par pāris milimetriem (līdz par 20 mm), tas rada nopietnus draudus
gan vispārējai bērna veselībai, gan līdzenu zobu rindu attīstībai.
TERAPIJAS NORISE
Pirmā vizīte: tiek noskaidrotas pacienta sūdzības; novērtēts vispārējs viņa muskulatūras tonuss, elpošana, rīšana un sakodiens.
Turpmāk:
tiek uzsākts miofunkcionālais kurss, kas atkarībā no diagnozes ilgst
ne mazāk kā 15–20 nedēļas. Sākot vingrināšanās sesiju, ir svarīgi
saprast vingrinājumu terapeitisko ietekmi uz muskulatūru un vingrinājumu
pareizo izpildi. Un atcerēties, ka vingrinājumi jāveic katru dienu un
regulāri. Sejas attīstība ilgst vidēji 12–18 gadu, tāpēc cerības veikt
ilgtermiņa korekciju apmēram gada laikā ir nereālas.
Foto: Raitis Puriņš
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”