Dzīve ne tikai cimdu rakstos. Apritējis gads, kopš klajā nākušas Cimdu Jettiņas dienasgrāmatas
“Kad es biju maza, pasaule bija pilna stāstiem un pasakām. Dzīvības un gaismas caurstrāvota. Man bija savs draugs – Jette, kas pieaugušo un bērnu pasauli, īstenību un fantāziju kopā jauca tik viegli, it kā viss būtu vienuviet, it kā starp tām robežu nemaz nebūtu. Viņā bija tas gaišais, darbīgais miers, kas liek ticēt, ka šajā pasaulē viss ir iespējams,” pērnruden iznākušās “Jettes dienu grāmatas” ievadā raksta Elīna Apsīte, kas šajā grāmatā ir no “idejas līdz pēdējam sīkumam”.
Atmodas
paaudze Jetti Užāni jeb Cimdu Jettiņu (1924–2007) pazīst kā izcilu
rokdarbnieci, tekstilmākslinieci, kuras cimdi ceļoja un guva atzinību
izstādēs un kuras devums latviešu pašapziņas celšanā ir augstu
novērtēts. Taču līdz pat “Jettes dienu grāmatas” iziešanai plaši nebija
zināms fakts, ka Jettei bija draudzene, Jelgavā labi pazīstamā pedagoģe,
režisore un producente Elīna Apsīte. Viņu kā septiņgadīgu bērnu pie
Jettes Užānes uz Vidzemi, Dzērbenes pagasta Lejniekiem, vecāki pirmo
reizi aizveda 1981. gada vasarā. Kopīgās vasaras turpinājās līdz 2007.
gadam, kad Jette aizgāja aizsaulē. Pēc tam Elīna izlasīja viņas
dienasgrāmatas un nolēma, ka draudzenes rakstītais ir jāizdod. Pērnruden
nodoms ir īstenojies.
– Kā 1981. gadā sākās Jettes Užānes un tava draudzība?
Tajā
laikā Jelgavas Ādolfa Alunāna tautas teātris, kurā spēlē arī mans tēvs
Māris Brancis, vasarā nedēļas nogalēs brauca pa Latviju ar viesizrādēm.
Tā vienu reizi bija jādodas uz Dzērbenes pusi. Kaut kā sagadījās, ka
sarunātās naktsmājas aktieriem pēkšņi atteica. Tad režisore Inta Alekse,
kas uzaugusi Jettei kaimiņos, tās sarunāja pie pazīstamiem cilvēkiem.
Jette Lejniekos dzīvoja viena pati, tāpēc daļu teātra izmitināja viņas
mājās. Absolūti netīšām sanāca, ka Lejniekos nokļuva arī mans tētis, kas
ir profesionāls mākslas zinātnieks. Viņi ar Jetti toreiz norunāja līdz
rīta ausmai. Sarunas rezultātā 1981. gadā Jelgavā Jettei bija pirmā
personālizstāde. Šķiroties tētis pajautāja, vai drīkst paciemoties
atvest arī sievu un meitiņu. Jette atļāva. Ļoti labi atceros savu pirmo
ierašanos Lejniekos. Man jau likās, ka Jetti esmu kādreiz satikusi.
Turpmākajās
skolēnu brīvdienu vasarās vecāki mani tur atstāja. Drīz vien es sāku
turp braukt pati. Es biju Jettiņas Baltais kaķēniņš, Zeltspārnu dūjiņa,
viņas žiglās kājiņas. Vēlāk jau braucu ar savu ģimeni. Jette mani
izvēlējās par tādu kā savu gara mantinieci. Tagad mūsu ģimene cenšas
saglabāt Lejniekus, lai tā būtu vieta, kur smelties garīgu spēku.
Kad
vēl biju skolniece teātra studijā, režisore Inta Alekse uzteica manu
valodas izjūtu. Dzīvojot pie Jettes, mana valoda noteikti kļuva
bagātāka, palielinājās vārdu krājums. Grāmatās, ko mēs kopā ar Jetti
lasījām un pārrunājām, īpaši pievērsām uzmanību vietvārdiem.
Interesanti, ka Vidzemē saka kājīna, meitīna un Kurzemē, Nīcā, arī tās
pašas “-īnas”. Par Jettes valodu runāju arī ar “Jettes dienu grāmatas”
redaktori Ievu Janaiti. Viņa sacīja, ka šajos dienasgrāmatas ierakstos
nav ko rediģēt un labot. Tik tīra un latviska ir Jettes valoda. Kad
dienasgrāmatu ievadīju datorā, man sanāca 500 lapas. Grāmatā nodrukāts
ir piecas reizes mazāk. Dienasgrāmata jau ir rakstīta sev. Dažkārt tās
domas iet uz riņķi. Lai lasītājam tās neatkārtotos, tekstu īsināju.
–
Tikai pirms intervijas, vēlreiz paņemot rokā “Jettes dienu grāmatu”,
ievēroju, ka tās vākā ir “ierīkota atslēga.” Vai kurš katrs to drīkst
lasīt?
Kopā ar mākslinieci Daigu Brinkmani veidojām tādu
grāmatas dizainu, lai tā tiešām izskatās kā Jettes dienasgrāmata, kuras
vienai kladītei tiešām bija atslēga, kas uz vāka ir redzama fotogrāfijā.
Jette rakstīja par personīgām, intīmām lietām, tāpēc bija svarīgi, ka
rakstīto var aizslēgt ciet. Arī ziedi un lapiņas, kas iezīmēti dažās
grāmatas lapās, ir it kā pašas Jetes ielikti. Tādi arī oriģinālajās
dienasgrāmatās stāvēja, iespējams, no 1941. gada.
Par savām
dienasgrāmatām Jette man teica kādā vasaras rītā ap divtūkstošo gadu,
kad mēs abas nācām pļaviņā skatīties saullēktu. Es lūdzu: “Parādi,
Jettiņ, man tās dienasgrāmatas!” Viņa atbildēja: “Kad manis vairs nebūs,
tu varēsi tās izlasīt.” “Bet kā tad es dienasgrāmatas atradīšu?” biju
neizpratnē. Viņa lika saprast, ka tas būs vienkārši. Tā tiešām bija
mistika, ka nākamajā dienā pēc Jettes nāves grāmatiņas arī atradu. Man
nebija jāpiepūlas to meklēšanā – tās bija noliktas tā, ka man jādomā, ka
Jette gatavojās savai aiziešanai.
Kāpēc dienasgrāmatas
publicēt? Jettes rakstītais ne tikai atklāti vēsta par to, ko cilvēki
domāja 40., 50., 60. gados Latvijā. Tekstā parādās arī cilvēka domas
skaistums un plašums. Jette visu mūžu ir rūdījusi savu gribu, centusies
pārvaldīt savu ķermeni. Man liekas, ka tā līnija ir ārkārtīgi svarīga
jauniem, domājošiem cilvēkiem. Viņa daudzviet raksta par to, kā cilvēkam
vairāk būt cilvēkam, – kā nepakļauties zemajiem instinktiem, kas mūsos
katrā ir, kā izkopt cilvēcību. Jettei tuvā grieķu, romiešu filozofija
runā par to, ka tu savāc savu ķermeni, ārējo telpu ap sevi un padari
skaistu arī savu iekšējo pasauli.
– Kā Jette varēja
pārvaldīt savu ķermeni? Viņa taču bija invalīde ar kustību
ierobežojumiem. Diemžēl bērnībā zaudēto spēju iet viņa neatguva...
Jette
ļoti rūpējās savu ķermeni. Līdz pēdējam no rītiem vingroja. Pie gultas
bija stanga, kur viņa katru rītu pievilkās, lai būtu spēks sevi pašas
rokām pacelt un aiznest no gultas uz krēslu. Kas tad cits viņu cilāja!
Viņa arī trenēja elpu, izvingrināja kaklu, plecus. Tas bija no rīta
sešos, kad viņa cēlās. Jette ļoti vaktēja, cik daudz apēd, lai nebūtu
pati sev celšanai par smagu. Viņa uzskatīja, ka ķermenis ir dvēseles
māja, un nekādā gadījumā nenicināja to. Tāpēc arī blakus grāmatai mēs ar
Edgaru un Liliju Liporiem veidojām kustību teātra izrādi “Kā man gribas
iet”. Domāju, Jette ir cilvēks, kas katram liek aizdomāties par savu
dzīvi un iedod kādu labu ceļazīmi. Man, dienasgrāmatu izlasot, šķita, ka
tā ir par mani. Man ir veselas kājas, rokas. Esmu fiziski stipra, bet
ļoti bieži jebkuram cilvēkam ir sajūta “kā man gribas iet”... Tas nav
tikai tā, ka man gribas staigāt. Bet tas ir garīgais plāns – kā man
gribas nemīcīties uz vietas, tikt uz priekšu. Garīgi attīstīties,
iemācīties. Tāpēc liekas, ka “Jettes dienu grāmata” ir par jebkuru no
mums, kas urdās, grib kaut ko vairāk sasniegt.
– Daudzkārt
minēts, ka Jette Užāne bija liela grāmatu lasītāja un domātāja (turklāt
nevienu dienu nebija vesta uz skolu), tikai pēc tam viņa bija
rokdarbniece un māksliniece. Bet varbūt Jettei, vienatnē dzīvojot,
vairāk nekā pa dzīvi skrienošajiem bija laiks domāt.
Man
liekas, ka gadsimta pirmajā pusē vispār cilvēkiem bija cits dzīves
ritms. Galva nebija piesārņota ar lietām, kā tas ir šodien.
– Vai tiešām šodien galvas tiek piesārņotas? Varbūt jaunās tehnoloģijas tomēr cilvēku attīsta?
Mums
pietrūkst laika dziļumam. Domāju, ka “Jettes dienu grāmatas” ieraksti
ļauj paskatīties uz ikdienas norisēm kā daudz dziļākiem procesiem.
–
Runājot par teksta dokumentālo pusi, interesants šķiet ieraksts 1941.
gada 31. decembrī: “Tā ir aizgājis atkal viens gads. Vai viņš ir bijis
labs, to nevar sacīt, bet, kad būtu sevišķi ļauns, arī ne. Ko viņš
atnesis? Neko sevišķu vismaz man ne.” Tajā laikā Latvijai pāri iet karš,
nežēlīgas represijas, holokausts, bet tādā lauku sētā Dzērbenes pagastā
dzīve rit mierīgi. Par latvju tautu zem vācu bada un plikuma, par brāli
Andreju, kam leģionā jāiet mirt, Jette raksta tikai pusotru, divus
gadus gadu vēlāk. Interesanti, ka par māsas vīru Galindonu Jette 1941.
gada 24. jūlijā raksta, ka viņš ir “šausmīgs kamanists (komunists), kaut
viņu aizvestu”. Skaidrs, ka meitene negrib radinieka nāvi, bet tas,
manuprāt, maķenīt parāda baigajiem gadiem raksturīgās dusmas, kad, ņemot
palīgā okupantus, pāridarījumu atmaksa varēja izvērsties par traģēdiju.
1941.
gadā Jettei ir tikai četrpadsmit gadu. Viņa nav nobriedusi. Tomēr visai
viņas dzīvei cauri iet ilgas pēc Latvijas brīvības. Piemēram, 1941.
gada 1. janvāra ierakstā Jette jautā: “Ko gan atnesīs šis gads? Vai
atdos Latvijai zudušo brīvību?” 1942. gada 23. februārī viņa pieraksta,
ka tautas brīvībai ir daudz ticētāju un maz darītāju, “bet ko lai dara?
Es pati arī nezinu”. Jette man ir stāstījusi, ka tad, kad nāca padomju
laika vēlēšanas, viņa pamanījusies biļetenu urnā iemest
sarkanbaltsarkanu lapiņu. Tomēr vēlāk sapratusi, ka tā rīkoties ir
muļķīgi, jo tā var arī kādam kaitēt. Taču Latvijas karogu viņa mājās
nosargāja spilvenā iešūtu. Sapnis par Latviju bija noslēpts dziļi,
dziļi. Pēc manas pārliecības – Jette ir trešās atmodas cilvēks. Būtībā
ar saviem etnogrāfiskajiem cimdiem viņa jau 80. gadu sākumā atgādināja
par latviskajām vērtībām, kas padomju laikā tika padarītas par ne tik
svarīgām. Pie Jettes uz Lejniekiem brauca autobusu autobusi ar
interesentiem. Viņa prata stāstīt par latviskajām zīmēm – Māru, Ūsiņu,
Krupīti... un arī es pie Jettes, vasarās augdama, ieaugu tajās vērtībās
viegli un pašsaprotami.
– “Jettes dienu grāmata” stāsta par laiku no 1941. līdz 1963. gadam. Kāpēc izvēlēts tieši šis posms?
Tas
ir laika posms, kurā Jettes dienasgrāmatas ir. Pirms tam bērnībā
rakstīto viņa ir sadedzinājusi, bet vēlāk dienasgrāmatu vairs nav
rakstījusi. Tur ir vairāki skaidrojumi. Liekas, ka pareizā versija ir
tā, ka ap 1963. gadu Jette bija sapratusi, ko viņa darīs – adīs cimdus.
Manuprāt, viņas turpmākā dzīve ir ieadīta cimdos. Tādēļ es domāju, ka
nākamā grāmata būs par Jettes oriģinālajiem cimdu rakstiem.
–
Jauki domāt jau par otro grāmatu. Taču gribētos zināt, kā izdevās izdot
pirmo. Tā ir skaista, bieziem vākiem, ar “atslēgu”. Tirāža trīs
tūkstoši. Domāju, tas nav viegli izdarāms.
Liels
paldies Latvijas tautai, kas ideju atbalstīja “Projektu bankā”. Tā ir
interneta platforma, kur katrs var ziedot kādai pieteiktajai idejai ar
garantiju, ka nauda netiek iztērēta citiem mērķiem.
Mums izdevās
savākt gandrīz septiņus tūkstošus eiro. Grāmatu atbalstīja arī Valsts
kultūrkapitāla fonds, desmit pašvaldības, Jelgavas uzņēmums SIA
“Kanclers”. Arī pašu ģimene ieguldījām ievērojamus līdzekļus. Paldies
maniem tuvākajiem, ka viņiem šī grāmata ir tik svarīga. Varbūt kaut kas
mums nenotiks, kaut ko neiegādāsimies, kaut kur neaizbrauksim, bet
padarītais ir tā vērts.
Jette Užāne• Dzimusi
1924. gada 7. maijā Dzērbenē, Lejniekos, jaunsaimnieku sešu bērnu
ģimenē. Bērnībā gūst traumu un trīs gadu vecumā zaudē spēju staigāt.
• 1950. g. Vēstures muzejā piedalās izstādē ar cimdu pāri, turpmāk ik gadu piedalījusies izstādēs.
• 1960. g. piešķirts Tautas daiļamata meistares nosaukums.
• 1981. g. Jelgavā pirmā personālizstāde, cimdu cikls “Gadalaiki”
• 1985. g. personālizstāde J.Rozentāla un R.Blaumaņa memoriālajā dzīvoklī muzejā Rīgā
• 1986. g. LPSR Kultūras ministrijas prēmija
• 1995. g. personālizstāde Dekoratīvi lietišķās mākslas muzejā Rīgā
• 1995. g. piešķirts V šķiras Triju Zvaigžņu ordenis
• 1999. g. piešķirta Valsts kultūrkapitāla fonda mūža stipendija
• 2000./2001. g. – cimdu izstāde līdz ar Gunāra Janaiša fotogrāfijām ceļo pa ASV un Kanādas latviešu centriem
• Mirusi 2007. gada 21. martā Dzērbenē
Nozīmīgākie cimdi un to cikli
• “Gadalaiki”, 1980. g.
• “Baltie cimdi jeb Tautas dziesmu cikls”, 1981./82. g.
• “Dzīves ceļš”, 1981./82. g.
• “Koki”, 1982. g.
• “Ziedi”, 1983. g.
• “Varavīksne”, 1983. g.
• “V.Purvīša gleznas”, 1983. g.
• “K.Sūniņa “Ziedi”, 1985. g.
• “R.Valneres “Ziedi”, 1985. g.
• “L.Mūrnieka gleznas “Teiksma” motīvs”, 1983. g.
• “Dž.Skulmes gleznas “Dziesma” motīvs, 1985. g.
• “Ģimenīte”, 1985. g.
• “R.Blaumaņa luga “Ugunī”, 1984. g.
• “Luga četros cēlienos “Vecās mājas logi”, 1985. g.
• “R.Blaumaņa “Brenča pavasara vēstneši”, 1986. g.
• “Zīmes”, cimdu cikls ar etnogrāfiskajām zīmēm (3 dažādi varianti), 1985., 1990., 1995. g.
• “I.Ziedoņa “Krāsainās pasakas””, cimdu cikls, 1985. g.
• “Pārkārtošanās”, “Latvijas Tautas fronte” 1987./1988. g.
• “A.Pumpura “Lāčplēsis””, cimdu cikls, 1988. g.
• “Mikrofona aptauja”, cimdu cikls, 1989. g.
• “Dziedamās dziesmas”, 1989. g.
• “Latvijas politiķi”, 1990. g.
• “Ķeltu raksti”, 1995. g.
• “Eiropā iešana”, ar ķeltu, zviedru, norvēģu, Gotlandes salas, somu, igauņu un lietuviešu etnogrāfiskajiem rakstiem, 1996. g.
Foto: Raitis Puriņš
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”