Medijs vai medija izstrādājums
Mediji, žurnālisti (vai tomēr reklāmas?) mūs māca, kādai jābūt labai maizei. Mums skaidro, kas ir veselīga pārtika, kādi ir atbilstoši laba telefona, datora, mašīnas un virtuves kombaina parametri. Bet kas ir laba žurnālistika, kādam jābūt labam medijam – par to Latvijā gadiem neesam runājuši vai, pareizāk, runājuši par maz, runājuši tikai no reizes uz reizi. Nu šai tēmai esam pievērsušies mēs paši – žurnālisti. Latvijas Žurnālistu savienība sadarbībā ar vairākiem reģionālajiem medijiem, kā arī aģentūru LETA ar Sabiedrības integrācijas fonda atbalstu īsteno projektu, kura laikā centīsimies noskaidrot, kas tad ir laba žurnālistika un kā to atšķirt no sēnalām un klajiem meliem. Bet, lai noskaidrotu žurnālistikas kvalitātes, vispirms pievērsīsimies mediju kritikai.
Kas ir mediju kritika, kāpēc tā ir nozīmīga visai
sabiedrībai, tai skaitā pašiem žurnālistiem, stāsta Rīgas Stradiņa
universitātes asociētā profesore Komunikācijas fakultātes dekāne sociālo
zinātņu doktore Anda Rožukalne.
Mediju lomu par maz apzināmies
Latvijā līdz šim praktiski nav tāda formāta, kurā regulāri tiek runāts par mediju saturu, un tam ir sekas.
Cilvēki vai nu sociālajos medijos, vai pie medijiem vēršas ar tādiem jautājumiem kā “Kāpēc esat veidojuši kaut kādus formātus?” vai “Kāpēc rādāt un stāstāt par kaut ko, bet par kaut ko nestāstāt?”. Ja nav regulāras mediju kritikas, tad gan auditorijai, gan pašiem medijiem nav skaidrs, kā un ko vispār vērtēt. Un tad mēs redzam vai nu dusmas par to, ka žurnālistiem ne vienmēr ir perfekta valoda, ka portālos ir drukas kļūdas, vai aizkaitinājumu par sensacionalizētu vai dzeltenu saturu. Un tas viss tiek attiecināts tā, ka ir slikti žurnālisti vai nav pietiekami kvalitatīvi mediji. Bet nav skaidru kritēriju, ko nozīmē mediju kvalitāte arī dažādu līmeņu medijos.
Zinātniski to sauc par morālo paniku, uztraukumu par to, ko mediji dod vai nedod sabiedrībai. Faktiski šis uztraukums un cilvēku interesēšanas ne tikai par pašu saturu, sākot ar ziņām un beidzot ar filmām vai seriāliem, nozīmē, ka sabiedrība lieliski apzinās, cik milzīga ietekme ir medijiem uz viņu ikdienas dzīvi. Mēs visu laiku dzīvojam mediju piepildītā realitātē. Piemēram, mēs uztraucamies par ceļu vai gaisa kvalitāti, bet mediju kvalitāte mūs ietekmē vismaz tādā pašā, ja ne vēl lielākā mērā. Informācijas apjoms, ko saņemam, ir tiešām milzīgs. Mēs diezgan ilgi varētu skaitīt visus lēmumus un visas tās dzīves jomas, kas ir atkarīgas no mediju dotās informācijas. Tāpēc mediju kritika mūsdienās tiek skatīta plašāk.
Vārds
“kritika” šajā ziņā ir neitrāls vai vispārīgs, tas nenozīmē, ka visu
laiku ir jākritizē. Svarīgi ir saprast arī pozitīvās puses vai kādu labo
ieguldījumu. Sabiedrībai svarīgi ir uzzināt to, ko īsti neviens bez
pētījumiem nezina par to, kā mediji mūs ietekmē, jo mēs to neredzam un
mums ir dažādi priekšstati un mīti. Diemžēl arī publisko un politisko
lēmumu ziņā redzam mitoloģiju, piemēram, par mediju auditorijām, par to,
cik lielā mērā mediju lietotāji spēj atšķirt melīgu informāciju,
dezinformāciju vai citas grupas, kā atšķiras vai varbūt neatšķiras
krievvalodīgā auditorija no latviski runājošās. Visi šie svarīgie
jautājumi, par kuriem tiek pieņemti politiski lēmumi, balstās uz kaut
kādām izglītības drupatām un, iespējams, tuviem cilvēkiem vai kolēģiem,
kas izsaka viedokļus. Tomēr ir svarīga mediju kritika, kas ir vērsta uz
profesionālo vidi. Faktiski Latvijā mums – mediju profesionāļiem – nav
vides, kur mēs varētu runāt par savām problēmām.
– Kā šis tukšums tiek aizpildīts citās valstīs?
Varat
atvērt jebkuru pasaules medija tīmekļa vietni, kur būs izeja uz dažādām
apakštēmām. Ja tas ir tiešām ietekmīgs medijs, jūs ieraudzīsiet kādu
sadaļu, ko visbiežāk tā arī sauc – “Mediji”, bet var būt arī sīkāk, kā
“Radio un televīzija” un “Sociālie mediji”. Piemēram, “The Guardian”,
BBC, “New York Times”, “Newyorker” ārkārtīgi detalizēti un regulāri ir
formāti, un tie ir ne tikai teksta formāti, bet arī īsi videoblogi trīs
līdz piecu minūšu garumā katru dienu. Tāpat Austrālijas sabiedriskajā
medijā ABC katru dienu pēc ziņām ir šāds īss videoblogs, kurā viens
autors analizē visus tās dienas medijus. Redzam, ka tiek analizēti,
piemēram, visi vāki vai lappuses ietekmīgiem medijiem, kad ir noticis
kāds liels notikums, tostarp Tramps ticies ar Ziemeļkorejas vadītāju vai
Merkele ir pārvēlēta, vai notikusi kāda dabas katastrofa. Faktiski tiek
salīdzināts, kā tas tiek atspoguļots un ko tas nozīmē.
Mediju kritika palīdz saprast mediju valodu. Katram medijam ir sava unikāla valoda, ar kuras palīdzību tas nodod informāciju un kurai ir savi ietekmes faktori, un tas var būt gan teksts, gan audio, gan vizuālās lietas, gan fotogrāfijas, gan karikatūras, gan ”memes” (ilustratīvi pielāgotas fotogrāfijas – red.). Formāti ir ļoti dažādi. Bet, ja sabiedrība netiek iepazīstināta ar šo valodu, tad no tā satura var saņemt tikai nelielu daļu, jo, piemēram, varbūt saproti attēlu, bet īsti neizproti, kāpēc tas tā ir. Tāpat cilvēki var diskutēt, kā slaveniem cilvēkiem jābūt atspoguļotiem – vai tie būtu kultūras vai mākslas slavenības, vai politiķi. Šī valoda nav vienkārša, tā ir arī mainīga, un tam ir saistība arī ar to, kāpēc vispār mediji ir vajadzīgi cilvēkiem. No savas pieredzes varu teikt, ja jūs to pajautātu cilvēkiem, deviņi no desmit teiktu, ka tikai izklaidei. Tas arī ir viens no maldiem, jo, protams, cilvēki grib izklaidēties, mums vajag atpūsties un gūt kaut kādu prieku, bet līdz ar to mēs paši nemanām citus ceļus, kā mediji mūs ietekmē.
Turpinot par to, kā tas ir citās valstīs, to, kā pietrūkst,
un Latvijā šajā ziņā ir pilnīgs tukšums, ir komerciāli ietekmētās
informācijas analīze. Pārsvarā tā būtu komercreklāma un arī sabiedrisko
attiecību joma. Latvijā vispār netiek analizēta tās kvalitāte. Redzam
ārkārtīgi daudz stereotipu kaut vai aktuālajās reklāmas kampaņās.
Piemēram, mani ļoti pārsteidza telekomunikāciju jomā, kas ir viens no
lielākajiem reklāmdevējiem, izplatītā reklāma, kas balstās atbaidošos
stereotipos par bērnu un vecāku attiecībām ar sociālajiem medijiem. Tur
tiek parādīts, cik vecāki ir atpalikuši un kā viņi tad, kad sāk izmantot
sociālos medijos, izraisa dusmas un riebumu savos pusaugu vecuma
bērnos. Patiesībā tie ir atbaidoši stereotipi! Visi dati rāda, ka šo
bērnu vecāki sociālos medijus lieto gandrīz kopš viņu dzimšanas. It
sevišķi mammas, no kurām lielākā daļa ir sociālo mediju lietotājas un
kas ir ļoti prasmīgas un īstenībā ir izveidojušas to kultūru un sociālās
normas, kas ir sociālajos medijos. Bērni agri vai vēlu to pārņem un tad
veido savu saziņas veidu. Skaidrs, ka reklāmai vajadzīgs kāds iedomāts
konflikts, bet tas, ka tiek noniecinātas konkrētas sabiedrības grupas,
svarīgas vērtības un notiek zināšanu profanācija… Domāju, augstā līmeņa
reklāmas radītāji bijuši vairāk norūpējušies, ka tik viņi neizskatās
nepietiekami stilīgi, un tāpēc uztaisījuši šādas lietas. Patiesībā viņi
nav paskatījušies brīvi pieejamus datus, piemēram, no “Eurobarometer”,
kāds ir sociālo mediju lietojums Latvijā.
Par naudas ietekmi
–
Konkurences cīņā par iespējām sniegt operatīvu informāciju vai gūt
peļņu nereti cieš arī mediju satura kvalitāte. Tāpat rodas diskusijas
par to, kurš no kura tad īsti ir atkarīgs, un, kaut cilvēki it kā
atzīst, ka mediju brīvība ir svarīga, tajā pašā laikā pētījumi
apliecina, ka šis faktors ne vienmēr tiek ņemts vērā vai izprasts.
Mediju
vide ir mainīga. Tajā notiek daudzas aizraujošas lietas, bet, ja tas
netiek skaidrots un nav pašrefleksijas par to, kāpēc mēs to darām un
kāpēc vispār kādam par to ir jāinteresējas, tad rodas tā sajūta, ka, jā,
mums ir dažādi mediji un reizēm žurnālisti izdara lielu darbu politiķu,
amatpersonu vietā un ārkārtīgi pašaizliedzīgi strādā, bet kopumā ir
ļoti daudz jautājumu, par kuriem neviens nerunā vai nespēj parunāt.
Manuprāt, būtu ļoti svarīgi, ja mediju redaktori stāstītu, ko viņi grib
izdarīt un ko viņi īstenībā var. Šis virziens, ko sauc par jauno
objektivitāti, nozīmē, ka žurnālisti un arī redaktori regulāri sarunājas
ar savu auditoriju par to, kāpēc mēs to darām, nevis vienkārši “re, kur
ir mūsu foršais raidījums, raksts, spožā intervija vai modes sesija”.
Tas arī ir viens no mediju formātiem, ja mēs izstāstām, kāpēc to darījām
un ko tas dos, kā mums gāja. Tā arī ir daļa no mediju kritikas. Tas arī
palīdzētu sabiedrībai labāk saprast gan katra medija valodu, gan
iespējamo ietekmi.
– Runājot par sabiedrisko attiecību un reklāmas jomu, kam, jūsuprāt, būtu jāveic analīze par tās kvalitāti?
Negribētu
izslēgt no sarunas nevienu no avotiem. Tajā noteikti būtu jāpiedalās
pašiem profesionāļiem, kas skaidrotu, atbildētu uz jautājumiem.
Piemēram, mani un droši vien katru, kas vēlas izdarīt apzinātu izvēli
vēlēšanās, interesē reklāmistu un politiskās komunikācijas meistaru – un
mums ir tiešām talantīgi cilvēki šajās jomās – atbildes uz jautājumiem,
ko jūs darāt, kad klients liek manipulēt, ja jūs redzat, ka jūsu darbs
var sabiedrībai ilgākā laikā nodarīt kaitējumu.
Otra grupa ir
klienti. Šīs nozares balstās spēcīgā atkarībā no viņu vēlmēm. Mēs
Latvijā profesionāļu vidē zinām, ka ir klienti, kas ir atbildīgi, un ir
klienti, kas ir gatavi samaksāt par, teiksim, sociāli bezatbildīgu
produktu. Ļoti apbrīnoju “Re: Baltica” cīņu pret viltus ziņu portāliem,
un pati arī esmu vienu bloga ierakstu veltījusi reklāmdevējiem, kas tos
baro, taču neesmu dzirdējusi nevienu skaidru atbildi ne no
autotirgotājiem, ne no mazo kredītu devējiem vai citiem ietekmīgiem
reklāmdevējiem, kāpēc saviem mediju plānotājiem uzdod likt reklāmas un
barot šos viltus ziņu portālus. Tātad svarīgi būtu arī klienti, bizness,
kas uztur daļu no medijiem.
Tie būtu arī pētnieki, lai cik bēdīga
būtu mūsu situācija ar individuālajiem projektiem. Protams, tas arī
palīdzētu veidot politiku pētījumu jomā. Ir ļoti daudz jautājumu,
piemēram, par ietekmi, tostarp jautājums par reklāmas un mediju satura
ietekmi nav atbildams bez pētījumiem.
Protams, jāiesaista arī
amatpersonas, politiķi, kas izlemj dažādus jautājumus. Teiksim, bija
diskusija par administratīvajiem resursiem pirms vēlēšanām. Ir skaidrs,
ka, piemēram, sabiedrības veselības kampaņa par to, ka cilvēkiem
jāuzmanās uz ūdens, ir ļoti svarīga, daļa no CSDD kampaņām ir ļoti
vajadzīgas, bet, iespējams, ka citu veidu valsts iestāžu komunikācija
balstās vai nu stereotipos, vai parocīgos instrumentos, un tur ir arī
jautājums par to, kā šī nauda tiek tērēta, ja tā ir valsts
kapitālsabiedrības vai pašvaldības uzņēmuma nauda.
Atbildības saldā nasta
–
Runājot par kritiku, paškritiku u.tml., tas viss kaut kādā mērā nonāk
līdz atbildībai par saražoto produktu, mediju, saturu. Kā šobrīd
izpaužas mediju atbildība un vai vispār izpaužas?
Teikumi,
kas sākas ar “visi” vai “vispār”, ir pilnīgas muļķības. Problēma ir tā –
ja mēs nerunājam par mediju kvalitāti un atbildīgumu, tad mēs nespējam
nošķirt, ka Latvijā ir dažādi mediji. Ir ārkārtīgi augstas kvalitātes,
pašaizliedzīgi, profesionāli žurnālisti un mediji un ir tādi, lai pārāk
bieži nelietotu vārdu “prostitūcija”, ko akadēmiski sauc par
instrumentālajiem medijiem, kuri vienkārši ir instrumenti kāda rokās un
kādiem mērķiem imitē medija darbu. Tāpēc īsā atbilde būs, ka situācijas
ir ļoti dažādas.
Atbildības līmenis ir ļoti dažāds, bet, kamēr mums nav skaidrības par kritērijiem, protams, atbilstoši mūsu ikdienas iespaidiem mēs vai nu visus ceļam debesīs un prasām no žurnālistiem to, ko viņi nevar izdarīt, un reizēm paslavējam, vai pie katra sīkuma visus nokritizējam un sakām, ka tie ir nekam nederīgi, negodīgi cilvēki. Protams, atbildību ietekmē ārkārtīgi augstais komercializācijas līmenis. Žurnālisti un mediji dzīvo trūcīgos apstākļos un izaicinājumu pilnos džungļos, kur tiešām daļa lēmumu nav par labu atbildībai, bet par labu izdzīvošanai. Tas ir viens no galvenajiem faktoriem, kas atbildīgumu samazina. Pārējie varbūt nav tik svarīgi.
Latvijā pētījumu par mediju
problemātiku ir gauži maz un attiecīgi maz zināms par to, kā tiek
ietekmēta auditorija. Lielākoties tiek operēts ar dažādiem pieņēmumiem
un stereotipiem.
Es un vēl daži kolēģi ik pa laikam tiekam aicināti piedalīties starptautiskos pētījumos, kuros katrs pārstāvam un dodam datus par savu valsti. Piemēram, par digitālajiem medijiem ir liels projekts, arī par mediju plurālismu, bet tas, kā nav, ir par tādiem dziļiem jautājumiem. Piemēram, Tartu Universitātei bija ļoti interesants pētījums par minoritāšu mediju auditorijām, kuras kaut kādu iemeslu dēļ izmanto vietējo mediju saturu vai ne. Latvijā mēs joprojām dzīvojam kaut kādos stereotipos par cilvēkiem, kuru smadzenes ir aizpūstas Kremļa virzienā vai kuri ir tik stagnātiski, ka ir iesprūduši pirms desmit gadiem varenajās Krievijas televīzijās, kuru skatīšanās īstenībā samazinās, par ko liecina arī mums pieejamie dati. Minētajā Tartu Universitātes pētījumā ir ļoti detalizēti dati. Kad šos pētniekus satiekam konferencēs, viņi saka, cik slikti, ka mums Latvijā nav šāda pētījuma, jo tad varētu datus salīdzināt, jo šajā ziņā mums ar Igauniju ir līdzīgas problēmas. Tās varētu kopā izprast un risināt, bet mums šādu datu nav. Nav pētnieku, kas ir dzīvojuši kopā ar ģimenēm un skatījušies, kā veidojas viņu attieksme pret medijiem, nav izmantotas līdzīgas metodes, lai dati būtu salīdzināmi. Un tā ir liela problēma.
Arī
tagad Eiropas Savienībā ir, piemēram, ļoti interesanti dati par
populistu ietekmi, kas visus uztrauc. Viens ir tas, ka mēs dažreiz
smejamies vai priecājamies par dažādiem komunikācijas brīnumiem, ko
radījuši populistiski politiķi, un nostājamies kaut kādās radikālās,
polarizētās pozīcijās pret viņiem, bet neviens nezina atbildi uz
jautājumu, kas būs pēc tam. Tāpat ir pētījumi par dezinformāciju.
Latvijā ir veiktas aptaujas, ka cilvēki ir par to norūpējušies, bet
reālo ietekmi mēs nezinām. Tāpēc ka politiskajā ziņā pētījumi sociālajās
zinātnēs, kas ietver arī mediju pētījumus, nav bijuši būtiski un
aktuāli, mums šo datu nav.
– Šie visi fenomeni ir diezgan sarežģīti.
Jāatzīst,
ka man pašai kļūst arvien grūtāk izsekot dažādām niansēm, pastāvīgi
lasīt un meklēt atbildes uz jautājumiem, bet nekas cits jau neatliek.
Cilvēku nezināšana ir ļoti dziļa. Pati esmu sastapusies ar
profesionāļiem, kuri neatšķir informācijas meklēšanas platformas no
sociālajiem medijiem vai vispār neatšķir sociālo mediju īpatnības,
specifiku, lai gan tas pieder pie viņu darba instrumentiem. Sociālo
mediju menedžments un satura producētāji un vadītāji būtībā ir jaunas
profesijas, tām ir mazāk nekā desmit gadu, bet ļoti daudz cilvēku strādā
šajā jomā. Viņu darba kvalitāti, ētiku, dažādus formātus sabiedrība
vispār nemana, bet nemitīgi patērē rezultātu. Tur ir viss iespējamais,
sākot ar nevalstisko organizāciju, kas cīnās par vistu brīvību, beidzot
ar valdības vai policijas informāciju par avārijām. Ļoti pietrūkst
intelektuālo resursu un cilvēku laika, lai regulāri analizētu to, kas
notiek sociālo mediju komunikācijā un kā tā ietekmē pārējās informācijas
sadaļas. Tas arī būtu ļoti vajadzīgs Latvijā.
– Kriminālatbildība par nepatiesas informācijas publicēšanu nepastāv.
Jā,
tāda nepastāv. Eiropas cilvēktiesību deklarācija, kas paredz tiesības
saņemt informāciju, neparedz tiesības saņemt tikai patiesu informāciju.
Tas var saniknot, bet tā ir daļa no brīvības. Atgriežoties pie
pamatjautājuma – ja cilvēki neizprot informācijas sarežģītību un
daudzveidību, un kritērijus, tad, protams, aug pieprasījums visu
regulēt, ielikt likumos, bet ir milzīgs risks nonākt pie tā, ka
samazināsies brīvas informācijas apjoms.
– Ko vajadzētu darīt, lai attīstītu mediju kritiku?
Vajadzētu
skaidri nolemt jauku kolēģu redakcijās, ka līdzās laika ziņām, kaut vai
horoskopiem un citai svarīgai informācijai par uzņēmējdarbību un
sociālajiem jautājumiem ir regulāri formāti, kuros ir iespēja runāt par
medijiem nebaidoties. Esmu redzējusi, ka viens medijs baidās publicēt ko
kritisku par otru. Tas ir vienkāršoti iztulkots Komerclikums, ka
konkurenti viens otru neaizskar, bet mediju jomā, manuprāt, to nevar tā
attiecināt. Ir vajadzīgi resursi, un Mediju atbalsta fondam, kas strādā
otro gadu, tam ir paredzēti resursi, taču ir pieteikts ļoti maz
projektu. Tāpat kā pētnieciskā, analītiskā žurnālistika, šis
izglītojošais, diskusijās balstītais saturs nav viegli un ātri
izveidojums kā, piemēram, jauki portretstāsti par brīnišķiem cilvēkiem
Latvijas simtgades kontekstā. Tas ir daudz vieglāks formāts nekā
iedziļināties, meklēt avotus, datus, tos salīdzināt, domāt. Taču katra
tradīcija var pastāvēt. Ir bijuši ļoti veiksmīgi formāti, kas turpina
pastāvēt, piemēram, “Melu detektors”, kas arī ir vienlaikus mediju
izglītības un mediju kritikas formāts. Ir vēl citi formāti, kuri, ja
vien būtu spēks un resursi tos turpināt, būtu labs pamats.
Foto: rsu.lv
Materiāls sagatavots ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”