Voldemārs Bariss: Man vēlēšanas šķiet cerību svētki
Uz sarunu par Saeimas vēlēšanām un informācijas apriti pirms tām
“Ziņas” aicināja LLU Starptautiskās sadarbības centra vadītāju docentu
Voldemāru Barisu. Būdams arī Sociālo un humanitāro zinātņu institūta
vadošais pētnieks, studiju kursu vadītājs publiskajā pārvaldē un
publiskajā administrācijā, viņš rūpīgi seko politiskajai dzīvei, un
viņam ir savs viedoklis arī par to, kā dzīvē īstenojas Satversmē
pasludinātā tautas vara.
– Uzlūkojot Saeimas vēlēšanas
ilgtermiņā, nākas secināt, ka vēlētāju aktivitāte pamazām slīd lejup.
Kādu to prognozējat 13. Saeimas vēlēšanās?
Domāju,
ka tā vēl var slīdēt lejup. Man ne viens vien vēlētājs ir teicis:
“Šajās vēlēšanās man nav, par ko balsot”. Ir teikuši arī tā: “Līdz šim
esmu balsojis par “mazāko ļaunumu”, bet tagad arī to vairs negribu.”
– Statistika rāda, ka visaktīvākie pilsoņi ir pašvaldību vēlēšanās, vismazāk – vēlējot Eiroparlamentu.
Jā,
pašvaldību darbība skar katra cilvēka praktisko dzīvi. Saeimas un vēl
jo vairāk Eiroparlamenta vēlēšanās (tās būs nākamgad) politiķus tomēr
uztver attālināti. Tos nevērtē pēc praktiskiem sasniegumiem, bet gan pēc
piedāvātajiem partiju lozungiem. Vēlēšanas ir tāds interesants laiks,
ko es sauktu par “cerību svētkiem.” Politiķi, kas balotējas, cer, ka
viņi tiks ievēlēti, savukārt vēlētāji cer, ka viņi tiks sadzirdēti.
Skaidrs, ka vēlēšanas ar vienu rāvienu sabiedrībā neko nemaina. Lietas
maina ikdienas darbs, ikdienā pieņemtie lēmumi. Diemžēl, kad vēlēšanu
cikls iet uz otru pusi, mēs daudzi redzam, ka nav sasniegts tas, ko esam
gribējuši.
– Kas ir tas svarīgākais, ko jūs esat gribējis sagaidīt no politiķiem, un kas tomēr vēl nav sasniegts?
Pirmkārt,
domāju, ka nodokļu politika nav kļuvusi skaidrāka. Manuprāt, pagaidām
tā ir pilnīgi pakārtota valsts budžeta maksimālai papildināšanai. Taču
tai vajadzētu būt sabiedrības procesus, tostarp uzņēmējdarbību,
stimulējošai. Lielajos uzņēmumos, kas jau ir nostiprinājušies, problēma
ir mazāka. Taču valstij vairāk vajadzētu stimulēt mazos un vidējos
uzņēmumus. Nereti cilvēki ar vēlmi sākt savu biznesu saka: “Pamēģinājām –
nav vērts” vai “Pamēģinājām – mēs nespējam.” Proti, līdz šim nodokļu
politika ir bijusi domāta tikai kases piepildīšanai, tā nav stimulējošs
instruments saimniecības attīstībā. Protams, kasi piepildīt ir svarīgi,
jo nodokļu maksātāju mums kļūst arvien mazāk un ir jāizdomā arvien jauni
ienākumu avoti.
Otrkārt, man gribētos konsekventu, skaidru
izglītības politiku, jo īpaši saistībā ar augstāko izglītību. Mums ir
daudz dažādu ideju, ko turpmāk darīsim. Piemēram, laidīsim bērnus skolā
no pieciem gadiem vai vēl ko citu. Taču gribētos redzēt kopainu.
Piemēram, es kā pozitīvu piemēru varētu netradicionāli minēt Kazahstānu,
kas gan nav demokrātiska valsts, taču ar LLU tai ir sekmīga sadarbība.
2014. gadā Kazahstānā bija pamatīga ekonomiskā krīze: naftas cenas
kritās, sašaurināja ražošanu lielākie tirdzniecības partneri Krievija un
Ķīna, Kazahstānas valūtas tengas vērtība nokritās gandrīz divas reizes.
Tad prezidents teica: “Mums ir ļoti būtiski jāsamazina budžeta
izdevumi. Izņēmums ir tikai viena joma – augstākā izglītība.” Tātad
ieguldījumi izglītībā tiek uzskatīti par valsts stratēģiskās attīstības
pamatu. Šķiet, Latvijā būtu jāizvirza jautājums: vai mums to augstāko
izglītību vajag vai ne? Valdība mēģina kaut ko mainīt, augstskolām ir
savs lobijs, kas izmaiņām pretojas. Vezums stāv uz vietas. Ne uz
priekšu, ne atpakaļ!
Par veselības jautājumiem neesmu tik
kompetents. Taču no personīgās pieredzes šķiet, ka veselības aprūpe ir
visai samudžināta un to vajadzētu racionalizēt. Diezgan sarežģīti
izprast, kas ir kura kompetencē, kurš uzņemsies atbildību, kurš – nē.
Tas ir gandrīz tāpat kā visā mūsu pārvaldes sistēmā.
Treškārt, ko es gaidu un diemžēl īsti neredzu nevienas partijas programmā, ir domas pilnveidot politisko sistēmu un it īpaši politisko kultūru. Domāju, ka partijām, veidojot darbības programmu, vispirms būtu jāpaskatās uz to, kas notiek politiķu vidē, viņu attiecībās un pašā partijā. Es īsajās partiju programmās neredzu paškritisko vērtējumu un secinājumus. Lielākā problēma ir tā, ka vēlētāji ar saviem deputātiem (topošajiem vai esošajiem) satiekas tikai “cerību svētkos”, bet pārējos trīsarpus gadus katram ir sava dienaskārtība. Politiķi kārto savas problēmas, bet iedzīvotājiem ir savējās. Pēdējie sagaida, ka tās tiks risinātas. Ja viņi skaļāk uzstāj, tad kaut kas arī sakustas. Tomēr es politiķus gribētu redzēt vairāk pavērstus pret sabiedrību. Mūsdienās sociālie tīkli tuvina politiķus vēlētājiem, tomēr ne visi tos lieto.
Tas, ka
cilvēki neiet uz vēlēšanām, nenozīmē, ka viņi par politiku
neinteresējas. Taču, ja viņi redz, ka viņiem ir bijusi uzgriezta mugura,
tad viņi arī to pagriež. Tā drīzāk ir tāda pozīcija. Lielākā daļa no
tiem, kuri neiet uz vēlēšanām, nav slinki, aizmāršas vai tamlīdzīgi. Un
pat parādās tādi, kas uz to spēlē: “Eh, nav ko iet!”
– Ja vēlēšanās ir maza aktivitāte, tad cik tālu līdz secinājumam, ka ir neizdevusies demokrātija un valsts.
Tieši
tā. Taču esmu dzirdējis arī viedokli – uz vēlēšanām iešu, bet metīšu
tukšu aploksni. Es savu pilsoņa pienākumu esmu izpildījis, bet neredzu,
par ko balsot.
– Vai iepazināties ar visām sešpadsmit 13.
Saeimas vēlēšanās piedāvātajām programmām vai tomēr atlasījāt “reālos
spēlētājus” no to partiju sarakstiem, par kuriem balso ļoti šaurs
līdzgaitnieku loks un kam reāli nav iespēju būt ievēlētiem?
Es
nelasīju visas sešpadsmit piedāvātās programmas, jo tiešām līdzās
“reālajiem spēlētājiem” ir tādi, kurus vada tikai kaut kādas personiskas
ambīcijas. Izskatās, ka ir arī tādi spēlētāji, kas radīti, lai kādam
“reālajam spēlētājam” noņemtu kādu desmitdaļu procentu balsu.
Lasīju
12. Saeimā pārstāvēto partiju programmas. Tad es paskatījos
“Attīstībai/Par”, “Kam pieder Latvijas valsts?”, kā arī Latvijas Krievu
savienību.
– Vai var teikt, ka pie varas esošajām partijām
tagad ir labs laiks? Ekonomika attīstās, iekšzemes kopprodukts aug.
Pagājušajā nedēļā Latvijas Darba devēju konfederācija paziņoja, ka
vidējā alga valstī “uz papīra” pārsniegusi tūkstoš eiro. Tas taču vismaz
kaut kāda mērā ir pie varas esošo nopelns?!
Man
liekas, ka algu pieaugums ir, pateicoties Eiropas Savienības fondu
naudai, ko mēs apgūstam visdažādākos projektos. Kaut vai tā pati
būvniecība, kas notiek visapkārt! Problēma šodien ir tā, ka cenas
būvniecībā ir nenormāli augušas. Nezinu gan, kā tas dzīvē izskatās. Taču
ceru, ka arī celtniekiem algas ir palielinājušās.
Savukārt,
apskatoties ministriju mājaslapās, var redzēt, ka tūkstoš eiro bruto
alga ir pati zemākā. Bagātākajās “mezglu” ministrijās algas amplitūda ir
no 1500 līdz 2500 eiro mēnesī. Arī skolotāji, kas daudzi strādā vairāk
par slodzi, par algām taču īsti nevar sūdzēties. Es zinu konkrētu
gadījumu, ka kāds no skolas pedagogiem, kas gribētu kaut ko pamainīt,
atnāk uz augstskolu un jautā: “Cik tad man te iznāktu liela alga?” Kad
paskaidroju, ka tā varētu būt 700 eiro uz papīra, viņš pasmejas un saka:
“Skolā man 700 eiro sanāk “uz rokas”.” Algu līmenis pašlaik aug, bet,
vai visās profesiju grupās tas ir izlīdzināts, man ir lielas šaubas. LLU
administratīvajā aparātā vienam otram alga ir ne vairāk kā 500 eiro uz
papīra. Tajā laikā, kad es biju Sociālo zinātņu fakultātes dekāns, ļoti
izjutu, cik svarīgs ir šī mazapmaksātā tehniskā personāla darbs. Tikai
tad, ja zemākais posms rutīnas darbu strādā labi, precīzi kā pulksteņa
mehānisms, augstākais posms var sasniegt labus rezultātus akadēmiskajā
darbā, inovācijās un citur.
– Jūs minējāt nepieciešamību
uzlabot politisko kultūru un pārvaldes sistēmu? Kuru partiju programmās
atzīmējat šādus centienus?
Manuprāt, par to
visvairāk piedomājusi “Jaunā Vienotība”. Arī Latvijas Reģionu apvienībai
ir priekšlikumi, kā uzlabot pašvaldību un reģionu sistēmu. Gandrīz
katrai partijai ir kaut kas par cīņu ar korupciju. Bet cik tā ir
dežūrfrāze un cik korupcijas izpausmju un cēloņu analīze – tas ir
nākamais jautājums.
Var jau lepni paziņot, ka mēs samazināsim ierēdņu skaitu par 30 procentiem un 13 ministriju vietā būs astoņas. Bet tad ir jāsaprot, kāpēc mums tik daudz ierēdņu ir. Ne jau viņi vairojas paši no sevis. Ja ieskatāmies Ministru kabineta mājaslapā, redzam, ka uz katru sēdi ir ap 30–40 jautājumu. Ļoti daudz Ministru kabineta noteikumu grozījumu vai jaunu noteikumu. Katri jauni noteikumi un reizēm arī grozījumi prasa resursus to izpildei. Ir vajadzīgi cilvēki, kuri organizē šo izpildi vai seko tai līdzi un kontrolē vai novērtē ieviešanu. Tā katri Ministru kabineta noteikumi nes līdzi vajadzību pēc kāda, kas to darīs. Mums īstenībā jāsāk ar to, ka jāsamazina nevis ierēdņu, bet gan regulējumu, noteikumu skaits. Ja racionalizēsim to, tad arī varēs samazināt ierēdņu skaitu. Pretējā gadījumā būs Ministru kabineta noteikumi, par kuriem neviens neatbildēs.
“Kam pieder
valsts?” partijas nostāja man vairāk atgādina 1917. gada Krievijas
pēcrevolūcijas laiku, kur ir komisārs ar kaujinieku bataljonu, kurš
atrisina visas problēmas pēc savas revolucionārās sirdsapziņas. Nav
izslēgts, ka tas reizēm dod savu efektu, bet tā nav miera un nekrīzes
laika pieeja sabiedrības jautājumu risināšanā.
– Pasaules
politikā viena no beidzamā laika iezīmēm ir populisms. Varu cenšas iegūt
politiķi, kas sevi pretnostata pie varas esošajiem.
Partiju
programmas ir ļoti populistiskas, bieži nevar saprast, kas aiz tā stāv
finansiāli. Ar studentiem esam analizējuši iepriekšējās priekšvēlēšanu
programmas. Vai partija ir labēja vai kreisa, liberāla vai konservatīva –
uz to norāda noteikts vērtību kopums, kas tieši vai netieši
atspoguļojas programmā. Daudzi sevi pozicionē: “Mēs esam labēji,
konservatīvi vai vēl kādi...” Taču programmās tas ne vienmēr
atspoguļojas, trūkst ideoloģijas kā tādas. Var teikt, ka galvā ir
“ideoloģiskā putra”. Piemēram, kā var solīt: “Samazināsim nodokļus un
paaugstināsim pensijas.” Ja samazina nodokļus, tā ir labēja politika, ja
paaugstina pensijas – kreisa.
– Vai tas ir no 2018. gada priekšvēlēšanu programmām?
Nē, tas ir no 2011. gada ārkārtas 11. Saeimas vēlēšanām.
–
Vai jūs ietekmē politiskā aģitācija? Tai ir daudz dažādu formu, tostarp
deputātu kandidātu piedalīšanās sociālajos tīklos, uz kuriem
lielākoties neattiecas klusēšanas noteikums vēlēšanu dienā un dienu
pirms tam.
Mani īpaši neuzrunā tas, kas tiek
piedāvāts. Es kritiski skatos uz visu. Man ir pašam savs viedoklis, ko
īpaši ietekmēt nekāda aģitācija nevar. Bet vienu gan es pamanu. Proti,
es ļoti pozitīvi vērtēju debatēs publiskajā telpā to partiju pārstāvjus,
kuri vairāk stāsta par to, ko viņi darīs, bet mazāk kritizē citas
partijas, vēsturi, pagātni vai vēl kaut ko.
– Vai 13. Saeimas vēlēšanas varētu iezīmēties ar to, ka jaunajā valdībā ienāk sociāldemokrātiskā partija “Saskaņa”?
Es
negribētu nodarboties ar prognozēm un tā ietekmēt “Ziņu” lasītāju
prātus. Taču skaidrs, ka krieviski runājošais elektorāts ir mazāk
sašķelts nekā latviski runājošais, tādēļ var iznākt, ka “Saskaņa”
kārtējo reizi dabūs visvairāk procentu. Vai ar viņiem kāds ies koalīcijā
– te atkal notiek visādas priekšvēlēšanu spekulācijas. Taču tādu
iespēju nevaru izslēgt. Domājot par “Saskaņu”, man šķiet, ka viņi nav
tik ļoti uz Kremli orientēti. Iedomāsimies! Ap šo partiju apkārt ir
savas biznesa struktūras. Ja “Saskaņa” tik ļoti gribētu pievienoties
Krievijai, lielie Krievijas oligarhi viņu biznesu aprītu pāris mēnešos.
Es domāju, ka Ušakovs ir pietiekami sevi cienījošs politiķis. Viņš
neļautu, ka viņam kāds visu laiku kaut ko diktē. “Saskaņa” ir pietiekami
pragmatiska partija. Protams, uzreiz tad rastos jautājumi par
pilsonību, par valodu. Bet es ļoti šaubos, ka mums aktualizētos
jautājums, ka tagad ļoti vajadzētu draudzēties ar Krieviju un iet tās
pavadā. Ja paskatāmies Krievu savienības programmu, tad tā ir ļoti
agresīva un mērķēta uz pastāvošās politiskās sistēmas demontāžu. Taču
“Saskaņas” programma, piemēram, nerunā par krievu valodu, bet gan par
trilingvālu izglītības sistēmu, kāda, piemēram, no 2014. gada ir
ieviesta pieminētajā Kazahstānā.
– Jūsu amats LLU saistās ar starptautiskajiem sakariem, tostarp Latvijas ārpolitiku. Kādas aktualitātes redzat šajā jomā?
Mums
ir ļoti, ļoti maz analītiķu ārlietās. It kā Ārlietu ministrijas ierēdņi
sabiedrību informē par tendencēm, par faktiem. Taču ierēdņi savos
uzskatos nav brīvi, viņiem ir jāturas zināmos politkorektuma rāmjos. Bet
cik mums šodien ir, piemēram, zinātnieku, kas pēta kaimiņvalsti
Krieviju?! Vienu divus es varētu nosaukt, vairāk arī ne. Tāpēc mums ir
ļoti viegli iestāstīt, kas notiek Krievijā vai kas notiek Amerikā, ka
Tramps ir tāds vai šitāds. Mums trūkst analītiskās bāzes. Mani uz šīm
pārdomām vedināja ABLV bankas krīze. Tās pirmajās nedēļās gan premjers,
gan finanšu ministre izskatījās ļoti apjukuši. Viņi nesaprata, kas
notiek. Šis jautājums neskāra tikai politiku, bet starptautiskās
finanses, starptautisko ekonomiku. Kā mēs varam iedomāties, ka mūsu
valsts ir kā tilts starp Rietumiem un Austrumiem, ja mēs īsti
nesaprotam, kas notiek ne Austrumos, ne Rietumos! Pēdējā laikā man ir
tāds hobijs, ka es, izmantojot dažādus interneta avotus, sekoju tam, kas
notiek Krievijā. Tur notiek ļoti interesantas un sarežģītas lietas, par
ko mums ne mediji, ne politiķi īsti nerunā.
– Ko, piemēram, esat atklājis tādu svarīgu, kas Krievijā notiek un par ko mediji klusē?
Piemēram,
tā pati Krievijas pensiju reforma, kas pensionēšanās vecumu paceļ līdz
65 gadiem. Mums medijos izskan viedokļi, ka, salīdzinot ar pensijas
vecumu Latvijā (63 gadi un trīs mēneši 2018. gadā), tas nav nekas
sevišķs. Taču, ja vienā lielā daļā Krievijas reģionu vīriešu vidējais
dzīves ilgums ir 64 gadi (atšķirībā no Rietumeiropas, kur daudzās
valstīs tas jau ir ap 80, Latvijā 2015. gadā tas bija vīriešiem 69,7
gadi, sievietēm – 79,5 gadi), tad sanāk, ka vidējais Krievijas vīrietis
nomirst pirmspensijas vecumā, tāpēc arī sabiedrībā ir liels sašutums.
Vēl
tāds fakts, ka Piemaskavā draud ekoloģiskā katastrofa. Maskavas
megapole ražo milzīgos daudzumos atkritumus. Atkritumu poligonos netiek
ievēroti vides drošības noteikumi. Līdz ar to divsimt kilometru zonā ap
Maskavu un citām Krievijas lielajām pilsētām veidojas ekoloģiski
piesārņota vide, cilvēki cieš no alerģijām. Problēma jau ir nonākusi tik
tālu, ka atkritumus, piemēram, no Maskavas ar vilcieniem ved uz
Krievijas ziemeļiem, Arhangeļskas apgabalu.
– Mēs dzīvojam pārāk tuvu, lai to ignorētu?
Jā.
Vēl viens fakts. Mūsdienās aiz Urāliem no 140 miljoniem Krievijas
iedzīvotāju dzīvo tikai 19 miljonu. Tur lielā skaitā iekšā nāk ķīnieši.
Ķīnai ilgtermiņā tiek iznomātas lielas teritorijas. Ķīnieši ir čakli,
strādīgi un dzīvo veselīgāk – ilgāk par 64 gadiem.
Foto: Raitis Puriņš
Materiāls ir sagatavots ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”