Spīdolas ģimnāzijai plāno piešķirt Valsts ģimnāzijas statusu
Izglītības un zinātnes ministrijā sagatavotais rīkojuma projekts liecina, ka līdz jaunā 2018./2019. mācību gada sākumam Jelgavas Spīdolas ģimnāzijai tiks piešķirts valsts ģimnāzijas statuss.
Rīkojuma
projekts tapis pēc Jelgavas pilsētas domes lūguma, kurā atzīmēts, ka
Jelgavas Spīdolas ģimnāzija atbilst noteiktajiem kritērijiem
pretendēšanai uz valsts ģimnāzijas statusu. Proti, 2016./2017. mācību
gadā šīs skolas 10.–12. klasēs mācījās 227 skolēni, 2017./2018. gadā –
236, kas ir ievērojami vairāk par republikas pilsētās (izņemot Rīgu)
noteikto minimāli nepieciešamo skolēnu skaitu valsts ģimnāziju 10. – 12.
klasēs.
Pēc Valsts izglītības satura centra sniegtās informācijas
Jelgavas Spīdolas ģimnāzijai izglītojamo mācību sasniegumu vidējais
procentuālais novērtējums centralizētajos eksāmenos 2016.gadā ir bijis
65,3 procenti (valstī 49,9 procenti, Zemgales plānošanas reģionā 48,6
procenti), 2017.gadā – 63,45 procenti (valstī – 49,1 procenti, Zemgales
plānošanas reģionā – 46,6 procenti). Tādējādi noteiktais kritērijs
skolēnu rezultātiem valsts centralizētajos eksāmenos – vairāk nekā 10
procenti valsts mērogā un vairāk par pieciem procentiem plānošanas
reģiona mērogā – ir izpildīts.
Sasniegumi darbā ar centīgākajiem
Ministrijas
rīkojuma projektā tiek atzīmēts, ka Spīdolas ģimnāzija faktiski jau
veic pedagogu tālākizglītības centra un reģionālā metodiskā centra
funkcijas plānošanas reģionā. Tai ir augsti sasniegumi darbā ar
labākajiem skolēniem. Par to liecina viņu panākumi zinātniski
pētniecisko darbu skatēs.
Kopš 1998. gada decembra Spīdolas
ģimnāziju vada Ilze Vilkārse, kas pašlaik atrodas atvaļinājumā. Viņas
vietniece Ritma Tīrumniece teic, ka gandarījums par šo ziņu ir milzīgs.
Viņa stāsta, ka jau pagājušā gada nogalē sākās diskusijas par to, ka
vispārizglītojošām mācību iestādēm, kur skolēni var saņemt vidējo
izglītību, turpmāk vajadzētu būt vai nu vidusskolām vai arī valsts
ģimnāzijām. Tāds skolas statuss kā “vienkārši ģimnāzija” tiks anulēts.
“Mēs
gribam arī turpmāk saukties par ģimnāziju, nevis vidusskolu. Tādēļ arī
ar pašvaldības atbalstu sākām kārtot nepieciešamos dokumentus,” teic
R.Tīrumniece.
Viņa piebilst, ka grūti nosaukt visus pedagogus,
kuru skolēni ir guvuši augstus sasniegumus un kādēļ skola arī būtu
tiesīga saukties par valsts ģimnāziju. R.Tīrumniece pirmkārt piemin Intu
Jorniņu, Gunitu Smiltāni, Litu Vēveri, Daci Lējēju, Daigu Krišāni,
Baibu Āboltiņu, Andreju Sālzirni, Sibillu Gedvilu, arī pašu direktori
Ilzi Vilkārsi, kas māca kulturoloģiju. “Tie ir pedagogi, kas devuši
milzu ieguldījumu darbā ar talantīgākajiem skolēniem. Kaut gan katrs
pedagogs ir kāda skolēna talanta atklājējs,” teic R.Tīrumniece.
Aktualizē medijpratību
Vairāki
pedagogi ir iesaistījušies valsts izglītības politikas un izglītības
stratēģijas veidošanā, regulāri piedalās valsts centralizēto eksāmenu
vērtēšanā, kā arī mācību līdzekļu un metodisko materiālu izstrādē. Šajā
saistībā ģimnāzijas pedagogi iesaistījušies projektā “Skola 2030”.
Zīmīgi, ka ģimnāzijas pedagogi apmāca citu skolu kolēģus medijpratības
integrēšanā mācību un audzināšanas darbā. Bet ģimnāzijas direktore
I.Vilkārse ir sagatavojusi vairākus ziņojumus un ierosinājumus par
izglītības organizācijas jautājumiem Izglītības un zinātnes ministrijai,
kā arī izglītības darbinieku arodbiedrībai.
Runājot par Spīdolas
ģimnāzijas problēmām un izaicinājumiem, R.Tīrumniece atzīst, ka lielākā
no tām ir telpu trūkums. Ģimnāzija savā 28 gadu ilgajā pastāvēšanās
laikā ir “izceļojusies” pa septiņām adresēm, bet nu jau astoņpadsmit
gadus atrodas Mātera ielā 30, kas ir būvēta padomju laikos kā
administratīvā ēka. Tajā bija lieli kabineti, kas tika pārveidoti par
klasēm. “Mūsu problēma ir saspiestība, svaiga gaisa apmaiņa klasē,” teic
direktores vietniece. Viņa piebilst, ka ģimnāzijā mācās ap piecsimt
skolēnu un vairāk netiek plānots uzņemt.
“Uz septītajām un
devītajām klasēm konkurss ir diezgan liels. Aiz ”strīpas” paliek skolēni
ar ļoti labām sekmēm,” atzīst R.Tīrumniece. Viņa pieļauj, ka
2019./2020. mācību gadā, kad valstī tiek plānots pieņemt stingrākas
prasības higiēnai, telpu jautājums var saasināties vēl vairāk. Spīdolas
ģimnāzija ar mazāku skolēnu skaitu nevar pretendēt uz valsts ģimnāzijas
statusu.
Par to, ka pašvaldībai būtu jāatrisina Spīdolas ģimnāzijas
telpu problēma, tiek diskutēts jau vairākus gadus. Pedagoģe cer, ka šajā
sāpīgajā problēmsituācijā tiks atrast sapratīgs un pieņemams
risinājums.
Priekšvēlēšanu solījums izpaliek
Jelgavas
pilsētas domē vadošā Zaļo un Zemnieku savienība 2017. gada pašvaldību
vēlēšanās savā programmā iekļāva punktu: “Uzbūvēsim jaunu ēku Spīdolas
ģimnāzijai.” Vēlāk saistībā ar skolu tīkla optimizāciju pašvaldības
izdevumā “Jelgavas Vēstnesis” domes priekšsēdētāja vietniece Rita
Vectirāne pauda vērtējumu: “Jelgavā skolēnu šobrīd pietiek četrām
vidusskolām.” Zinot, ka Jelgavā pašlaik darbojas septiņas
vispārizglītojošās vidusskolas, var saprast, ka vidusskolu ēkas nav
piepildītas. Par to, ka Spīdolas ģimnāzijai varētu tikt uzcelta jauna,
lielāka ēka, minētajā rakstā nebija ne vārda. Konkrētu atbildi nesniedz
arī Jelgavas pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze
Neimane. Viņa raksta, ka Jelgavas pilsētā visas izglītības iestādes ir
vienotas vienā skolu tīklā, un pārmaiņas skars visu sistēmu kopumā.
Tādēļ šo jautājumu nevar skatīt tikai vienas skolas kontekstā.
“Pašvaldība jau ilgāku laiku strādā, lai īstenotu izglītības satura
reformu Jelgavā. Pavasarī katrai skolai tika dots uzdevums – izvērtēt
savas iestādes attīstības virzienus. Pilsētā katrai skolai ir jāveido
savs, spēcīgs attīstības virziens, kas ļautu paaugstināt izglītības
kvalitāti Jelgavā un iekļauties arī valsts kopējā izglītības reformā.
Pārmaiņas ir nepieciešamas, un to ieviešana izglītības procesā prasa
lielu darbu un atbildību no mācību iestāžu vadītājiem un pedagogiem.
Viens no būtiskākajiem uzdevumiem šobrīd ir rūpīgi izanalizēt skolēnu
skaita izmaiņas un pieņemt stratēģiski pareizus lēmumus skolu tīkla
sakārtošanā un izglītības procesa organizēšanā.”
Jelgavā būs divas valsts ģimnāzijas
Izglītības
un zinātnes ministrijā uzsver, ka valsts ģimnāzijas nodrošina skolēniem
vislabākās vispārējās izglītības ieguves iespējas. Vienlaikus valsts
ģimnāziju tīkls, tai skaitā republikas nozīmes pilsētās, ir nepietiekami
attīstīts. Pēc valsts ģimnāzijas statusa piešķiršanas pedagogu darba
samaksa un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas tiks
nodrošinātas atbilstoši valsts budžetā paredzētajam finansējumam. Var
piebilst, ka Jelgavas 2. vidusskolai valsts ģimnāzijas statuss tika
piešķirts 2003./2004. mācību gadā. Kopējā Latvijas vispārizglītojošo
skolu reitingā tā šogad nedaudz atpaliek no Spīdolas ģimnāzijas.
Skolēnu zināšanu vērtējums procentos:
4 ballēm atbilst aptuveni 25–30%,
6 ballēm – 60%,
8 ballēm – 80%
Foto: Raitis Puriņš
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”