Vai var būt godīga tirdzniecība?
Godīgā tirdzniecība jeb “Fairtrade” ir starptautiski atzīts zīmols,
kas apliecina – ražotāji saņem pienācīgu samaksu par savu darbu. Godīgās
tirdzniecības marķējumu drīkst izmantot tikai uz sertificētiem
produktiem un to reklamēšanai.
Eiropā jau vairākus gadu desmitus
Eiropā
Godīgā tirdzniecība darbojas jau 40 gadu un veido milzīgu tirdzniecības
sektoru ar gada apgrozījumu aptuveni 600 miljonu eiro. Izvēloties
Godīgās tirdzniecības preci, patērētājs ar savu naudu “nobalso” par kādu
preci vai pakalpojumu. Šī tirdzniecības alternatīva ir devusi praktisku
iespēju pozitīvi ietekmēt citu cilvēku dzīves, pretī saņemot labas
kvalitātes produktus. Latvijā gan pagaidām Godīgās tirdzniecības preces
nav ļoti plaši pieejamas.
Starp citu, ne vienmēr šīs Godīgās tirdzniecības zīme uz produkta nozīmē, ka tas būs krietni dārgāks par citiem savā grupā. Nereti šie produkti Eiropā atrodami arī lēto veikalu ķēdēs un nebūt nemaksā pārmēru dārgi. Piemēram, arī Lietuvas “Lidl” veikalos var atrast Godīgās tirdzniecības šokolādi, kas līdzīga dizaina un kvalitātes produktu klāstā maksā tāpat, ja ne lētāk.
Godīgās
tirdzniecības mērķis ir piedāvāt pircējam alternatīvu – iegadāties
kvalitatīvu produktu par pieņemamu cenu, garantējot to, ka pirkums nav
ieguldījums modernās verdzības uzturēšanā. Tā nozīmē tirdzniecības
partnerattiecības starp ražotājiem, tirgotājiem un patērētājiem, kas
dibinātas uz abpusēju izdevīgumu un cieņu ar mērķi dot pieeju pasaules
tirgum cilvēkiem jaunattīstības valstīs, tādējādi ļaujot uzlabot viņu
dzīves apstākļus un sekmēt ilgtspējīgu attīstību. Godīgās tirdzniecības
organizācijas, kas lielā mērā balstās uz brīvprātīgo darbu, būtiski
atšķiras no tradicionālajiem komerciālajiem importētājiem. To mērķis ir
dot labumu zemniekiem un amatniekiem, nevis maksimizēt savu peļņu.
Samazinot starpnieku skaitu un pārstrādes izmaksas, tās 40 procentu no
preces mazumtirdzniecības cenas atdod atpakaļ ražotājam.
Godīgās
tirdzniecības organizācijas neaprobežojas ar produkta iegādi. Tās
dažādām metodēm cenšas uzlabot dzīves apstākļus nabadzības pārņemtajos
reģionos, galvenokārt ļaujot vietējiem iedzīvotājiem vienkārši pelnīt ar
savu darbu. Tās sadarbojas ar kooperatīviem, kuri nodrošina cienīgus
darba apstākļus saviem darbiniekiem un sniedz tiem konsultācijas biznesa
attīstībai, kā arī nodrošina pieeju izdevīgiem aizdevumiem. Šīs
organizācijas paralēli veicina arī veselības aprūpi un vietējās
sabiedrības izglītošanu, kas vietējiem bieži vien ir vienīgā iespēja
piekļūt medikamentiem un izglītot bērnus. Šis tirdzniecības modelis
aicina uzņēmumu iegūto peļņu ieguldīt vietējās kopienās, lai
ražotājvalstī, reģionā vai kopienā saglabātu pēc iespējas pilnīgāku
ražošanas procesu, tādējādi veicinot nabadzības mazināšanos.
Šokolādes piemērs
Daudziem
kakao audzētājiem un laukstrādniekiem nākas izdzīvot ar 1,25 vai vēl
mazāk ASV dolāru dienā, kas nozīmē dzīvot zem absolūtā nabadzības
sliekšņa. Ganā kakao zemnieku ienākumi ir vēl zemāki – 0,84 dolāri dienā
–, bet Ziloņkaula Krastā tie var būt pat tikai 0,50 dolāru dienā,
vēstīts biedrības “Zaļā brīvība” veiktajā šokolādes pētījumā. Diemžēl
tas attiecas uz daudziem mūsu ikdienā lietotiem produktiem. Cik bieži,
iegādājoties pārtiku lielveikalā vai drēbes apģērba ražotāju veikalos,
aizdomājamies par tiem, kuri stāv pašā produkta tapšanas ķēdes apakšā.
Vēl
joprojām lielas korporācijas ar spēcīgiem lobijiem vadošajās
rietumvalstu valdībās faktiski paverdzina jaunattīstības valstu
iedzīvotājus, gūstot milzīgu peļņu no saviem produktiem, bet
korporācijas darbaspēkam un valstij, kurā tā darbojas, atstāj grašus.
Peru kafijas un banānu audzētāji, Filipīnu cukurniedru audzētāji,
Rumānijas apģērbu ražotāji vai Taivānas sportu apavu ražotāji, kuri
strādā labi pazīstamu korporāciju preču zīmju ražotnēs, nesaņem
atbilstošu samaksu par darbu. Zemnieki, kurus noslogo parādi un
nabadzība, ir spiesti strādāt vidi degradējošās plantācijās par ļoti
zemu atalgojumu. Ražotāji, kuriem pieder nelieli zemesgabali, bieži ir
izolēti no tirgus un spiesti pārdot savu preci starpniekiem par
ražošanas izmaksām neatbilstošu cenu. Strādnieki ir pakļauti
neapmierinošiem darba apstākļiem ražotnēs, nestabilitātei un saņem darba
algu, kas ir izteikti zemāka par iztikas minimumu.
Godīgā tirdzniecība nozīmē to, ka visi tirdzniecības procesā iesaistītie ievēro vairākus galvenos kritērijus:
ražotājiem
tiek nodrošināta godīga cena par viņu saražoto;
samaksa nodrošina
atalgojumu, kas sedz ražošanas izmaksas un nodrošina iztikas minimumu;
ilgtermiņa sadarbība, kas ļauj ražotājiem finansēt vietējo kopienu neatkarīgu attīstību;
labi darba apstākļi ar atbilstošiem veselības un drošības pasākumiem visiem strādniekiem;
demokrātiski darba procesi raksturo ražotāju pašu veidotas un pārvaldītas organizācijas;
cieņa un cilvēktiesību, sevišķi sieviešu, bērnu un cilvēku ar invaliditāti tiesību, ievērošana;
ražošana saudzē vidi.
Foto: Raitis Puriņš
Materiāls tapis ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”