ZZ.lv ARHĪVS

Lauris Zīverts: “Zaļā” domāšana Jelgavas stilā

zz.lv

2017. gada 8. decembris 10:57

2685
Lauris Zīverts: “Zaļā” domāšana Jelgavas stilā

Teju 2,4 miljoni eiro – par šādu summu kārtējā “zaļā” projekta ietvaros Jelgavas dome ir gatava iegādāties četrus pasažieru autobusus. Pirms tiek pieminēta “Eiropas nauda”, vērts atzīmēt, ka vismaz 900 tūkstošu “piemetīs” nodokļu maksātāji. Tikmēr jelgavniekiem šis kārtējais pompas jeb, kā angliski mēdz teikt, “baltā ziloņa” projekts izmaksās krietni vairāk, un par to, kā ierasts, maksāsim ne tikai mēs, bet arī mūsu bērni un mazbērni.

Diemžēl plānotie astronomiski dārgie autobusi nav taisīti no zelta, bet tiem būs elektrodzinēji. Plānotais pirkums, kā jau Rāviņa vadītajā domē ierasts, tiek pamatots ar Eiropas naudas “paņemšanu”. Vismaz tas ir godīgi – jo, paskatoties objektīvi, ieguvums videi no četriem autobusiem būs minimāls vai nekāds, kamēr ekonomiskā atdeve nav pamatojama. Jelgavā ikdienā kursē ap 40 autobusiem. Četri “zaļie” gaisa kvalitāti neuzlabos, pat ja pieņem, ka vienīgais piesārņojums nāk no sabiedriskā transporta. Savukārt iepriekš piesauktās finansiālās saistības jelgavnieki segs ne tikai tieši, bet arī pastarpināti. Sabiedriskā transporta lietotājiem ilgi nebūs jāgaida kārtējais biļešu cenas pieaugums. Bet varbūt tāds arī ir šī “zaļā” projekta mērķis – nopirkt dārgus autobusus un pacelt biļešu cenas, tādējādi vairāk jelgavnieki sāk pārvietoties kājām un pilsēta kļūst “videi draudzīgāka”.

Jāņem vērā, ka ilgtermiņā šie Jelgavas “zaļo” interešu lobētie “ziloņa” projekti var pilsētai maksāt krietni vairāk. Nākamajā Eiropas daudzgadu budžetā finansējums kohēzijas politikai būs ierobežots un projektu kvalitātei būs liela nozīme. Kad būs jācīnās par ierobežotu finansējumu, iepriekšējo projektu atdevei var izrādīties izšķiroša loma. Kamēr citur naudu tiešām “apgūst” ar skatu uz rītdienu, Jelgavas dome naudu “paņem”. Dārgu autobusu vietā, līdzīgi kā citās patiesi ilgtspējīgās pilsētās, varētu ieviest velosipēdu koplietošanas projektu, kas tiešām palīdzētu vienlaikus uzlabot mobilitāti un zaļumu pilsētā, kā arī ietaupīt jelgavnieku grūti pelnīto naudu. Tomēr pašreizējos domes saimniekus maz uztrauc nākotne. Žēl, jo šāda īstermiņa domāšana un savtīgas intereses nolemj nākamo paaudžu iespējas un kopējo dzīves kvalitāti.

Ja Jelgavas domes mēram Andrim Rāviņam patiesi rūpētu vide un zaļums, viņš neplānotu sev iegādāties jaunu luksusklases limuzīnu. Taisnības labad – šoreiz tā būs ilgtermiņa īre. Taču iepirkuma specifikācija izgaismo mēra dubultstandartus – kamēr publiski runā par elektroautobusiem, pats klusām pērk auto ar 290 zirgspēku jaudu un pilnpiedziņu, ādas apdari un vismaz 4,9 metrus garu. Starp jaunās paaudzes spēkratiem CO2 izmeši šādam auto ir augsti – jācer, ka plānotie elektroautobusi spēs izlīdzināt prestižā limuzīna radīto piesārņojumu.

Kad lasītājam izdodas sastapt Jelgavas “zaļo” mēru, ir vērts pajautāt, kāpēc viņš sev neizvēlas elektroautomobili vai vismaz tādu, kurš ir ekonomiskāks gan degvielas patēriņa, gan iepirkuma cenas ziņā (ierosināt viņam pārvietoties ar sabiedrisko transportu, kā to dara īsteni zaļo pilsētu politiķi, būs par daudz prasīts).

Vienīgais mierinājums pilsētniekiem ir, ka mēra solītās investīcijas no Ķīnas nosacīti sāk materializēties. Rāviņa limuzīns un citi domes jaunie spēkrati, kā noteikts iepirkumā, neapšaubāmi būs ķīniešiem piederošās “Volvo” markas auto.


Lauris Zīverts, Jelgavas domes deputāts (KPV LV)

Foto: Raitis Puriņš