ZZ.lv ARHĪVS

Skolēni eksperimentē, pētot gaisa kvalitāti klasēs un kā audzēt cāļus mājas apstākļos (FOTO)

zz.lv

2017. gada 23. februāris 22:31

295
Skolēni eksperimentē, pētot gaisa kvalitāti klasēs un kā audzēt cāļus mājas apstākļos (FOTO)

Ikgadējā jauno vides pētnieku forumā «Skolēni eksperimentē» Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) šogad tikās 55 skolēni ar 38 eksperimentiem, informē ZRKAC. Skolēni tika vērtēti divās klašu grupās – no 1. līdz 6. klasei un no 7. līdz 9. klasei.

Konkursa mērķis ir sekmēt izpratni par vidi un tās problēmām, tādējādi rosinot skolēnu interesi par dabas procesu pētīšanu, labvēlīgu attieksmi pret vides saglabāšanu, veicinot pētniecisko prasmju attīstīšanu. Tas arī aktivizē un paplašina vides izglītības darbu mācību iestādēs.

Mazāko klašu skolēni šogad bija izvēlējušies pētīt elektrisko strāvu, gan izgatavojot augļu un dārzeņu baterijas, gan elektromagnētu. Konkursanti arī novērojuši dabas parādības, kas ir mums apkārt, mēģinot mājas apstākļos izaudzēt sūnas, veicot eksperimentus ar sniegu, un analizējuši pat to, kā mazgāšanas līdzeklis ietekmē ūdens putnu peldēt spēju.

7.–9. klašu audzēkņu izvēlētās tēmas ir saistītas ar augu pasaules izzināšanu. Tika apskatītas gan augsnes reakcijas, gan gaismas ietekme uz dīgtspēju, gan ņemti vērā vēl citi faktori. Tāpat viņi pārliecinājušies, vai ir iespējams atkārtot iepriekš lasītu novērojumu rezultātus, piemēram, par kāmja pielāgošanās spējām jauniem apstākļiem.

Konkursam bija pieteikts arī darbs ar nosaukumu «Madagaskaras šņācējprusaku dažādu dzimumu ietekme uz nimfu (mazuļu) augšanu». Autorus interesējušas tēmas, kas ilgtermiņā var ietekmēt mūsu veselību, tāpēc skolēni ir pētījuši gan gaisa kvalitāti klasēs, gan veļaspulvera ietekmi uz auga attīstību, lai labāk izprastu piesārņojuma draudus.

1.–6. klašu grupā pirmo vietu ieguva Karīna Borisova no Jelgavas 6. vidusskolas 5. b klases. Viņas darbs «Kā audzēt cāļus mājas apstākļos» tika izvirzīts uz Jauno vides pētnieku forumu Rīgas atklātajā kārtā. Otrajā vietā ierindojās darbi par fizikas tēmu. Pirmais no tiem – «Statiskās elektrības spēks», ko kopā veica 6. klases skolnieki Rihards Šaicāns un Haralds Zvidriņš no Jelgavas 4. sākumskolas. Otrais – Jelgavas 2. pamatskolas skolnieces Anastasijas Barainovas eksperiments «Spēles ar gaismu». Savukārt trešo vietu ieguva četri darbi: «Sniega piesārņojums», kuru izstrādāja 5. klases skolēni Dace Dārta Stīpniece, Elza Burke un Mārtiņš Ričiks no Jelgavas 4. sākumskolas, «Augi un skābeklis» (Pāvels Baks no Jelgavas 6. vidusskolas), «Ziemojošie ūdensputni Driksas upē Jelgavā» (Rūta Šķirus, Jelgavas 3. sākumskolas 4. klase), «Dzīvība ir svarīgāka» (Linards Straume, Jelgavas 3. sākumskolas 3. klase).

7.–9. klašu grupā par labāko žūrija atzina Jelgavas 1. internātpamatskolas 7. klases skolnieces Madaras Patrīcijas Eigitas darbu «Gaisa kvalitāte klasēs». Vienlīdz labu sniegumu apliecināja Spīdolas ģimnāzijas 9. klases meitenes – Laura Dzepuka, Keita Filatova ar darbu «Kāmja pielāgošanās jauniem apstākļiem» un Ieva Sorokina-Ozola ar darbu «Madagaskaras šņācējprusaku dažādu dzimumu ietekme uz nimfu augšanu», kas ļāva viņām ierindoties 2. vietā. Trešajā vietā divi eksperimenti – «Cik sulas ir sulā» un «Koku lapas dzijas krāsošanai». Pirmo izstrādājušas Jelgavas 6. vidusskolas 8. klases skolnieces Jekaterina Pučinska un Eimija Ļetko, savukārt otrā darba autores ir Jelgavas 2. internātpamatskolas skolnieces Olga Šnevele un Vizma Pauča.


Foto: Raitis Puriņš