Zariņš: Esošā ceļu infrastruktūra neatbilstoša reālajai situācijai
Latvijā tuvākajā nākotnē objektīvi nebūs
iespējams vienlīdz labā kvalitātē uzturēt visus vēsturiski
radušos autoceļus, to skaitā ar grants segumu, kas šodien tiek
uzskatīti par satiksmei svarīgiem un tātad – pastāvīgi
kopjamiem, lai gan patiesībā dienā tur izbrauc dažas mašīnas,
norāda Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības
inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras profesors Atis
Zariņš.
Kā jūs raksturotu šodienas Latvijas ceļu
infrastruktūru?
Kopš
neatkarības atjaunošanas nepārtraukti tiek uzsvērts, ka mūsu
ceļu stāvoklis ir katastrofāls. Tas ir fakts, taču, neskatoties
uz to, tikpat kā nav informācijas par patiesiem mēģinājumiem
izprast situācijas būtību un rast skaidrojumu, kas ļautu noprast
risinājumu iespējas un virzienus. Piemēram, prezentācijās,
pārskatos un citos analītiskajos materiālos, kuros argumentācijai
izmanto ceļu tīkla statistiku, to īpatsvars parasti tiek norādīts
kilometros uz teritorijas vienību, kas ir problēmu vismazāk
raksturojošā dimensija. Daudz tiešāk uz ceļu finansējuma
jautājumu ļauj paskatīties novērtējums ceļa kilometru attiecībā
pret iedzīvotāju skaitu vai vēl precīzāk – nodokļu maksātāju
skaitu. No tā var izrēķināt, cik garš ceļa posms katram nodokļu
maksātājam jāuztur. Starp citu – tas ir vismaz divreiz garāks
nekā vidēji Eiropas attīstīto valstu nodokļu maksātājam.
Turklāt ceļu nozare ir vienīgā, kuras uzturēšanai finansējums
faktiski 100% apjomā ir valsts līdzekļi – nodokļi un valsts
uzņēmumu peļņa. Šāds finansējuma avots ir vēl tikai
aizsardzībai. Piemēram, medicīnas vai izglītības nozarēs ir
dalītais finansējums – gan budžeta līdzekļi, gan par maksas
pakalpojumiem iekasētā nauda. Šādā griezumā par ceļu nozari
tiek pārāk maz runāts. Neesmu pamanījis nevienu plašai publikai
adresētu vispusīgu skaidrojumu, kas balstīts mūsu ekonomiskajās,
sociālajās un demogrāfiskajās īpatnībās. Bet bez šādas
analīzes un stāvokļa izvērtējuma ir maz ticama situācijas
uzlabošanas iespēja.
Ko
mainītu šāda fakta ņemšana vērā? Tas uzlabotu ceļu stāvokli
vai liktu mums citādi raudzīties uz finansējuma trūkumu?
Tas
ir būtisks, jo līdz ar to varam secināt, ka autoceļu stāvoklis
ir cieši saistīts ar demogrāfiju – cik iedzīvotāju Latvijā
dzīvo, cik mums ir nodokļu maksātāju, kas faktiski finansē
autoceļu uzturēšanu. Ja šādi rēķina, var saprast, kāpēc
trūkst naudas ceļiem. Bēdīgā ceļu stāvokļa problēmas būtība
slēpjas ekonomikā, nevis ceļu inženierzinātnēs.
Ceļu tīkla lietderība ir atkarīga no tā, cik daudz to lieto. Vērtējot no šodienas ekonomiskās situācijas, Latvijas ceļu tīkls lietderīgs ir tikai ap lielajām pilsētām un to savienojumos. Visās pārējās vietās, kur ceļu lieto pāris automašīnu dienā, tā lietderība ir stipri zema. Bet tas joprojām ir jāuztur.
No ekonomikas viedokļa
– galvenā ceļa funkcija ir kravu pārvadājumi, nevis
pārvietošanās no viena sava īpašuma uz otru. Tieši tā šie
ceļi vēsturiski veidojušies – kravu pārvadāšanai. Bet te
atkal ir ekonomistiem jārēķina, kam šis ceļš kalpo un cik
racionāli un lietderīgi ir maksāt par konkrētā ceļa uzturēšanu,
un vēl būtiskāk – cik šis ceļš savā ziņā atdod atpakaļ
tautsaimniecībai. Uzturēt ceļu tikai tāpēc, lai tas būtu – to
var darīt tikai tad, ja naudas ir vairāk nekā vajadzīgs. Ja
naudas nav, tad ir jāizvērtē prioritātes.
Kāda
šobrīd ir situācija ar grants ceļiem reģionos – ir sajūta, ka
tie visi ir sabrukuši un patiesībā – nelietojami...
Par
grants ceļu tautas valodā sauc tādu, kam segumu veido grants vai
šķembas un kur jau varam runāt par konstrukciju. Zemākā
kategorijā par tiem ir tikai zemes ceļi, kas izpaužas iebrauktu
riteņu sliežu veidā un kuru izveidošanā nekādi būtiski izbūves
pasākumi nav veikti. Grants ceļam ir uzbērts grants vai šķembu
segums un izveidota minimāla ceļa konstrukcija. Tomēr tā joprojām
ir zemākā autoceļu kategorija. Mēs nevaram šai ceļu kategorijai
izvirzīt nopietnas prasības attiecībā uz braukšanas komfortu.
Tas kalpo tikai pārvietošanās iespējas nodrošināšanai. Tiek
garantēts, ka šis ceļš visu gadu būs izbraucams, bet nav neviena
vārda par to, cik ātri pa šādu ceļu varēs braukt un kādas būs
sajūtas. Ja pa šo ceļu kāds posms ir ļoti labi braucams – tev
ir paveicies. Ja nevar – piedod, bet šāda konstrukcija neko
labāku negarantē. Protams, ja ceļš ir būvēts pareizi, ievērojot
visus apstākļus un parametrus, ir izmantoti atbilstoši sagatavoti
materiāli un tā uzturēšana notiek adekvātā veidā, tad
garantijas būs nesalīdzināmi augstākas.
Grants
ceļi nav paredzēti mūsdienu transporta masai vai arī vienkārši
tie ir pārāk nolietojušies?
Katram
ceļam un segumam ir sava funkcija. Var pa šādu ceļu braukt ar
baļķvedēju, un tas nenozīmē, ka ceļš uzreiz sabruks. Ceļa
nestspēju raksturo tas, cik daudz reižu tur var pārbraukt pāri ar
to baļķvedēju, nevis cik vienā reizē tas sver. Runa ir par ceļa
noturību attiecībā pret noslogojumu noteiktā aprēķina periodā.
Aprēķinot ceļa konstrukciju, visu kopējo satiksmes plūsmu reducē
uz noteiktu ass slodzi, Latvijas gadījumā tās ir 10 tonnas.
Satiksmes plūsmas aprēķinā ietver visus transporta līdzekļus –
sākot no velosipēda līdz baļķvedējiem – viņiem slodzes ir
dažādas, bet to visu reducē uz aprēķina asi un saskaita, cik
tādu asu noteiktā aprēķina periodā izbrauc pa konkrēto ceļa
posmu. Šo slodzi ņem vērā, būvējot vai rekonstruējot konkrētu
ceļu. Tas viss ir balstīts uz prognozi – šodien ir tāda
intensitāte, transporta plūsma, tajā pašā laikā aprēķina
periods ir 20– 30 gadu uz priekšu. Kāda būs ekonomiskā
attīstība, krīzes, uzplaukumi un citi notikumi, kas tieši un
netieši ietekmēs arī transporta intensitāti attiecīgajā ceļa
posmā, mēs precīzi nezinām. To nosacīti pieņem atbilstoši
ekonomiskās attīstības prognozei, un tā ir lielākoties
ekonomistu kompetence.
Lai
pareizi plānotu ceļu infrastruktūras attīstību, jāiesaista
ekonomisti?
Tas
nozares vadības modelis, kas ir šodien, veidojies pirms 50–70
gadiem, un mēs joprojām to izmantojam, lai gan skaidri redzams, ka
daudz kas ir mainījies – gan satiksmes struktūra, gan transporta
veidi un to funkcijas, un ekonomikas prioritātes ir savādākas.
Līdz ar to ir vajadzīgas citas kompetences un jāmaina koncepcija
visam nozares plānošanas procesam. Nozare ir diezgan neelastīga
šajā jautājumā, kam ir objektīvi iemesli. Viens no tiem – mēs
izmantojam vienu resursu avotu. Nav konkurences, un nav arī lielas
intereses kaut ko mainīt, viss tāpat kaut kādā veidā darbojas un
atražo sevi. Jāiesaista būtu ne tikai ekonomisti. Problēmas
sakņojas arī sociālajos, demogrāfiskajos u. c. jautājumos.
Ceļinieki nav kompetenti tos veiksmīgi risināt. Ekonomistiem būtu
jāizvērtē uzturamo ceļu ekonomiskā atdeve, ņemot vērā
tautsaimniecības kritērijus – vai mērķtiecīgi ir par katru
cenu tos uzturēt, vai arī tieši otrādi – norādīt uz veidiem,
kā nodrošināt šo ceļu atdevi tādā līmenī, lai tie paši
spētu sevi atpelnīt, attīstot uzņēmējdarbību konkrētu ceļu
koridoros. Protams, paliek arī sociālais jautājums, jo gandrīz
pie katra ceļa dzīvo cilvēki. Tas ir savā ziņā sāpīgs
izšķiršanās jautājums. Skaidrs ir viens – šobrīd mēs
nespējam uzturēt milzīgo autoceļu tīklu vienlīdz labā
kvalitātē. Tas nav vienas dienas lēmums – tas prasa rūpīgu
izpēti un analīzi, tomēr agri vai vēlu mēs nonāksim pie šādas
izvēles.
Grants ceļu
nolietojums kļūst aizvien straujāks un neatgriezeniskāks, jo
līdzšinējais finansējums nav ļāvis tos atjaunot laikus un
attiecīgi arī uzturēt.
Grants
ceļus ir svarīgi pastāvīgi uzturēt un kopt, kas nozīmē, ka ir
jāuztur kārtībā grāvji – ūdens atvade un jāatjauno seguma
virskārta. Seguma atjaunošanas periodiskums būtu saistāms ar
satiksmes intensitāti uz tā – jo intensīvāk pa to brauc, jo
biežāk šo virskārtu vajadzētu atjaunot – ja intensitāte ir
tāda, kā mēs varam vērot uz atsevišķiem lauku ceļiem –
faktiski niecīga (tas ir arī stāsts par to, cik tas ceļš tur ir
racionāls un vajadzīgs), tad tas nepieciešams daudz retāk.
Svarīgi saprast – tādos laika apstākļos kā pērn
novembrī un decembrī pilnīgi noteikti ir skaidrs, ka grants ceļš
nebūs labā stāvoklī, ja ūdens no brauktuves netiek novadīts.
Diemžēl tieši tā tas ir lielākajā Latvijas grants ceļu daļā.
Laikā, kad šos ceļus veidoja, zināšanas par ceļiem to
būvniekiem nav bijušas tādā līmenī, lai no viņiem varētu
sagaidīt kvalitatīvu autoceļu mūsdienu izpratnes līmenī. Ar
zirgu pajūgiem pa šiem ceļiem bija un arī šobrīd ir laba
braukšana, bet tie nav piemēroti mūsdienu satiksmei.
Nojaušu,
ka noteikta daļa šo grants ceļu ir veidojušies un palikuši vēl
no tiem laikiem, kad pa tiem brauca tikai ar zirgu pajūgiem.
Lielākā
to daļa ir vēsturiski veidojušies, un to lielākais trūkums ir
neatrisināta ūdens atvade. Tādi grants ceļi, kas jau no nulles ir
būvēti un kuriem ir visi ceļa konstrukcijai nepieciešamie
atribūti, ir pārsvarā PSRS laikā veidotie, bet no kopējā grants
ceļu garuma tādu ir 10–20%. Taču arī tiem ir būtiska problēma
– pārmērīgi lielais platums, nereti sasniedzot pat 15 metru. Lai
tādu nogreiderētu, nepieciešami 5–6 pārbraucieni. Ja malējos
pārbraucienus ietaupa vai grāvja gar malu nav, malā veidojas
valnis, kas padara ceļa brauktuvi par lielu baseinu. Tas nozīmē –
kad līst lietus, ūdens paliek uz brauktuves, pārmitrina segumu un
tas kļūst plastisks, uzkrājot visas deformācijas, sākot ar vienu
nelīdzenumu, piemēram, kādu lielāku akmeni, uz kura ritenis
palecas un atsitas pret ceļa segumu ar jau lielāku spēku.
Rezultātā veidojas tā saucamā trepe, pēc tam arī bedres. Pie
lēnas satiksmes tā veidojas lēnāk. Jo ātrāk brauc, jo stiprāka
tā būs. Nākamā fāze – veidojas rises jeb faktiski ceļš
izšķīst – kad ceļa segums ir pamatīgi pārmitrināts, grunts
tiek izspiesta uz sāniem. Ja ūdens netiek novadīts, mēs neko citu
arī nevaram gaidīt.
Kas vainīgs? Kā mēs jau zinām –
pārsvarā šī konstrukcija ir veidojusies vēsturiski, un nekad par
to neviens nav īpaši domājis. Jau sākotnēji šai ceļa
konstrukcijai nav atrisināta ūdens atvade. Arī ceļu uzturētājus
nav īsti par ko vainot. Lai to atrisinātu, vairumā gadījumu
jāveic pilnīga pārbūve, kam ir lielas izmaksas, kuras kādam
jāsedz. Pilnīgi pamatots ir arī uzturētāju arguments, ka slapjos
laika apstākļos nav iespējama grants ceļu greiderēšana, jo ko
mēs redzam – izdangātā, bedrainā brauktuve ir pilna ar ūdeni.
Jebkura greiderēšana novedīs pie virsmas uzirdināšanas –
uzirdināta grunts kopā ar ūdeni jau ir dubļi. Rezultātā ceļš
kļuvis vēl sliktāk izbraucams. Mēs varam aizbērt un blīvēt tās
bedres – principā tas ir tas pats – tiek uzbērts irdens
materiāls, kas ūdenī samirkst un izšķīst. Te nekas nav darāms,
ja tā lieta ir nonākusi tik tālu. Tas jāpieņem tā kā ir un
jāgaida vai jāpanāk, lai ceļš nožūst. Tas, ko uzturētāji
grēko – kad nogreiderē ceļu, bet atstāj nogreiderēto masu pie
nomales. Tas neļauj ūdenim notecēt, un rezultātā ūdens krājas
uz brauktuves. Jāgreiderē ir profils līdz ar ceļa nogāzi.
Nedrīkst palikt valnītis, kas mums ir vērojams 90% grants ceļu.
Tā gan ir uzturētāju vaina. Bet te atkal jāatceras, ka mums ir
ļoti platas brauktuves un jebkurš pārbrauciens ar greideru maksā
naudu.
Grants ceļi sava
stāvokļa dēļ nereti tiek definēti kā satiksmei
nedroši...
Satiksme
ir sociāla parādība – ne vairāk un ne mazāk. Respektīvi, pie
stūres sēž cilvēks un visu, kas ir viņam raksturīgs, mēs
redzam satiksmē, statistikā, ko parāda satiksmes drošības
rezultāti. Kāpēc mums šī drošība ir atšķirīga no citām
Eiropas valstīm, atbilde atkal ir – cilvēks. Neviens cits nerada
šīs problēmas. Argumenti, ka ceļi ir slikti un viss pārējais,
ir nevietā. Ja ceļš ir slikts, pa tādu taču ātri nevar
pabraukt. Jautājums – kāpēc jābrauc ātri pa ceļu, kur tas nav
paredzēts? Vai tad ceļš, pa kuru var braukt ātri, ir slikts? Taču
satiksmes drošību raksturojošie rādītāji – negadījumu skaits
un smagums – ir tieši proporcionāli ātrumam. Jo lielāks ātrums,
smagākas negadījuma sekas.
Kādi
ceļi ir citās Eiropas valstīs?
Ja
mēs runājam par ceļu platumu, piemēram, tepat Polijā – tur gan
grūti atrast tādus grants ceļus, kādi ir mums, jo lielākā daļa
ceļu ir asfaltēti. Bet kas tur ir raksturīgs – Polijā ir divas
trīs reizes šaurāki reģionālie ceļi nekā Latvijā. Tas nozīmē
– viņiem ir jāuztur daudz mazāka ceļu platība. Rezultātā
viņi pat var atļauties tos noasfaltēt. Cita starpā arī mums ir
standarts, kas paredz daudz šaurākus profilus lauku ceļiem. Tiem
brauktuves standarts ir no trim līdz pieciem metriem. Tajā pašā
laikā reāli dabā šādas kategorijas lauku ceļu platums mums ir
seši līdz 12 metri. Un, ņemot vērā vēl apstākli, ka mums
nodokļu maksātāju skaits ir mazs, intensitāte uz platajiem grants
ceļiem ir niecīga, jautājums ir – vai nevajadzētu sākt novērst
arī šo neatbilstību? No otras puses – lai pārvērstu mūsu 12
metru plato ceļu uz pusi šaurāku, tas, protams, nešaubīgi prasīs
izdevumus un tie nav mazi. Iespējams, tāpēc arī līdz šim nav
pieņemti nekādi kardināli lēmumi, jo tas nozīmē pilnībā
pārbūvēt šos ceļus. Tas nav tik vienkārši – nevar tā norakt
daļu ceļa nost un lieta darīta. Lai gan, ja salīdzinām cenas –
jauna asfaltēta ceļa izbūves izmaksas ir 900 tūkstoši līdz
viens miljons eiro par kilometru, bet grants ceļa izbūves izmaksas
ir ap 90 tūkstošiem eiro. Tātad desmit reižu mazāk. Bet tik un
tā tie 90 tūkstoši kaut kur ir jāatrod.
Piemēram,
autoceļš Rīga–Ērgļi pēc rekonstrukcijas un noasfaltēšanas
ir kļuvis šaurāks.
Valsts
standarts nosaka ceļa konstrukcijas platumu atkarībā no vairākiem
kritērijiem, no kuriem galvenais ir satiksmes intensitāte. Šajā
gadījumā acīmredzot kritēriji noteica tādu platumu. Ērgļu
ceļam pirms rekonstrukcijas arī vietām bija 12 metru plata
brauktuve, tas nozīmē, ka tur varētu atļauties pat četras
joslas. Vai mums vajag uz Ērgļiem četras joslas – nē. Turklāt
vēl ir kāda sen zināma nianse – jo šaurāks ceļš, jo mazāks
ir satiksmes plūsmas ātrums. Un kontekstā ar mūsu satiksmes
drošību – šis būtu solis virzienā, lai satiksmes drošību
paaugstinātu. Nesamērīgi platas brauktuves ir arī daudziem
asfalta ceļiem. Padomju laikos būvēja brauktuves ar 3,75 metru
joslu katrā virzienā, kuras sevi attaisno tikai tad, ja ir augsta
kravas transporta plūsma pa šo ceļu. Mūsu satiksmē tikai dažos
gadījumos varam tādu sameklēt, pārsvarā tomēr nav nepieciešamas
šīs platās joslas, kas brīžiem noved pie tā, ka kustība
patvaļīgi un bīstami notiek trijās joslās.
Nereti
pavīd viedoklis, ka mums nopietni jāapsver, vai tērējam līdzekļus
pilnīgi visu ceļu sliktākai uzturēšanai, vai arī sabiedrībai
jāizdara izvēle un kādus ceļus tomēr jāatsakās
uzturēt.
Vācijā
un arī citās Eiropas valstīs iedzīvotāji koncentrējas nosacītos
centros, bet mežā nav nomaļu māju. Jā, caur mežu iet ceļš,
kas pilda noteiktas funkcijas, bet, visticamāk, ziemā to neviens
nešķūrēs. Mūsu sociālā īpatnība ir, ka mums ir viensētas.
Nu un tad – kurš spēj uzturēt trīs kilometru ceļu uz šo
viensētu, ziemā to izšķūrēt. Cilvēkam jāsaprot – ja viņš
grib turpināt tur dzīvot, tad viņam pašam jāsāk domāt, kas šo
ceļu uzturēs, cik bieži un kādā apjomā tas tiks kopts, labots.
Latvijā uz vienu nodokļu maksātāju ir 30 metru ceļu. Vidēji
Eiropā tas ir ap 10–15 metriem. Tātad divreiz mazāk. Cik nodokļu
maksātāju uztur šos trīs kilometrus līdz mājai mežā? Izrādās,
ka tie ir simt pilsētnieku, kuri nekad pa šo ceļu nebrauks. Vai
šāda apziņa veicina vēlmi maksāt nodokļus?
Kā
ir ar sāls izmantošanu slīdamības novēršanai ziemā – vai
tiešām nav nekādu alternatīvu?
Sāls,
starp citu, ir izmantojama arī grants ceļu kopšanā. Grants ceļiem
ir tas mīnuss, ka tie sausā vasaras dienā ļoti put. Te arī ir
paradokss: līst lietus – ir slikti, nelīst lietus – atkal
slikti. Sāls ir risinājums, jo tas piesaista mitrumu. Un tas kādu
mēnesi efektīvi iedarbojas, kamēr spēcīgs lietus to nenoskalo.
Ik pa brīdim šis ceļš ir jāaplaista, un putēšana būtiski
mazinās. Latvijā to veic eksperimentālā kārtā. Problēma ir
tajā, ka gadījumā, ja pēkšņi uzlīst lietus, tas noskalos sāli
no brauktuves nost. Un viss jāsāk no jauna. Taču, ja tiek
organizēts kāds lielāks pasākums, uz kuru ir paredzama intensīva
autotransporta plūsma, tad uz to brīdi noteiktu ceļa posmu šādi
var apstrādāt un ceļš neputēs. Bet, runājot par sāls
izmantošanu ziemā asfalta ceļu kaisīšanai – efektīvāks
risinājums par to vēl nav izdomāts. Ir tikai divi atšķirīgi
reaģentu veidi – nātrija hlorīds, ko lieto Latvijā, un kālija
hlorīds, ko pārsvarā lieto ASV un Kanādā. Tiek nereti pieminētas
sīkšķembas, ko kaisa atsevišķās valstīs uz ceļiem. Taču šis
risinājums ir efektīvs tikai uz grants ceļiem un gadījumā, ja ir
stabila ziema, kad ir pieblietēta brauktuve un vairs daudz
nepiesnieg klāt. Katram risinājumam ir savs pielietojums un arī
savi plusi un mīnusi.
Foto: Raitis Puriņš
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”