ZZ.lv ARHĪVS

Konflikts liek meklēt citu ģimenes ārstu

Dace Diržine

2009. gada 31. augusts 06:06

8020
Konflikts liek meklēt citu ģimenes ārstu

Kāda Ozolnieku novada iedzīvotāja šovasar pārtraukusi sadarbību ar savu ģimenes ārsti, jo esot saskārusies ar rupju attieksmi, kad vēlējusies saņemt telefonisku konsultāciju. Viņa uzskata, ka ārstes dusmu izvirdumu izpelnījusies, jo palīdzību meklējusi pēc atgriešanās no cūku gripas piemeklētās Meksikas. Daktere to noliedz, taču atzīst, ka sievietei tiešām piedāvājusi meklēt citu ārstu un neiebilstu, ja to darītu vēl kāds pacients, jo to lielā skaita dēļ slodze esot pamatīga.

Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra (VOAVA) norāda - lai cik noslogots būtu ģimenes ārsts, viņam nav tiesību atteikt konsultāciju, un šādā gadījumā pacients aģentūrā var vērsties ar sūdzību. Konflikts iezīmē vēl kādu problēmu - reģistrēties pie cita ģimenes ārsta ir sarežģīti, jo dakteri jaunus pacientus ņem nelabprāt.Brauciens uz Meksiku Zanei (vārds mainīts) bija ieplānots jau gadu iepriekš, kad pasaulē par tā saukto cūku gripu vēl runāja maz. Pirms tam Zane uzklausīja speciālistu ieteikumus par higiēnas normu ievērošanu svešajā zemē un saņēma ieteikumu vērsties pie ārsta, ja, atgriežoties mājās, jūt veselības problēmas. «Kā par spīti, ar mani tā gadījās. Pie sava ģimenes ārsta varēju pierakstīties tikai ceturtdien, bet jau trešdienas rītā pašsajūta bija ļoti slikta - aizlikts deguns, sāpoša auss un 34 grādu temperatūra. Kad piezvanīju savai dakterei un izstāstīju par simptomiem, viņa sāka vienkārši kliegt - nevarot vairs izturēt šo «bērnudārzu», man pašai ar sevi jātiekot galā, lai ejot uz aptieku un nopērkot nemisilu! Un nometa telefona klausuli. Biju šokā un pati devos pie dakteres. Ja man patiešām būtu bijusi cūku gripa, apzinos, ka apdraudētu pārējos pacientus, bet pa telefonu mani taču atteicās konsultēt. Doktorātā ģimenes ārste skaļā balsī paziņoja, ka jutīsies laimīga, ja es vairs nebūšu viņas paciente. Kad jautāju, vai arī no maniem draugiem un paziņām daktere būtu ar mieru atteikties, saņēmu apstiprinoša atbildi, jo viņai esot vairāk nekā divi tūkstoši pacientu un ar visiem netiekot galā,» atceras Zane.Vēlāk LOR speciālists jaunietei konstatēja haimorītu jeb vidusauss iekaisumu, un nebija ne vēsts no pasaulē izplatītās kaites. Tagad Zane atradusi citu ģimenes ārstu, taču atzīst, ka to nebija viegli izdarīt.Zanes nu jau bijusī ģimenes ārste «Ziņām» noliedz, ka būtu runājusi ar pacienti pa telefonu - to darījusi viņas palīdze, piedāvājot sievietei uz pieņemšanu pierakstīties nākamajā dienā.«Man bija pieņemšana, aiz durvīm gaidīja trīs pacienti, kad sieviete burtiski ielauzās kabinetā un sāka izteikt pretenzijas. Palīdzība viņai netika atteikta, vien lūgums nedaudz uzgaidīt,» savu versiju klāsta ārste. Viņa noliedz, ka sniegt tūlītēju palīdzību būtu atturējušas aizdomas par cūku gripu. «Nebija ne paaugstinātas temperatūras, ne citu gripas simptomu, kas būtu dzīvībai bīstami un kuru dēļ nevarētu gaidīt līdz nākamajai dienai. Aiz durvīm gaidīja un palīdzību vēlējās saņemt daudz nopietnāki pacienti. Viņa vienkārši ir neirotiska sieviete ar asiem dusmu uzplūdiem,» teic daktere, uzsverot, ka ir ārste ar 30 gadu stāžu un zinot, kā jārīkojas. Taču viņa atzīst, ka patiesi piedāvājusi pacientei mainīt ģimenes ārstu, jo «man ir ļoti liela slodze un pacientu skaits tikai aug, tāpēc esmu priecīga, ka mūsu ceļi šķīrušies». VOAVA interneta mājas lapā iespējams iepazīties ar to ģimenes ārstu sarakstiem, kuri strādā primārajā veselības aprūpē valsts sistēmā, un redzēt, cik pacientu pie viņiem reģistrējušies. Ārstiem norādītas arī pamatdarbības teritorijas, jo ģimenes ārsts nevar atteikt reģistrēt savā pacientu sarakstā tajā jau esoša pacienta bērnus vai laulāto, kā arī savā darbības pamatteritorijā dzīvojošos. Aģentūras Sabiedrisko attiecību departamenta vadītājs Toms Noviks, uzklausot «Ziņu» atstāstīto pacientes versiju, teic, ka, šādi ārste rīkoties nebija tiesīga, proti, nedrīkstēja izturēties rupji un atteikt telefonisku konsultāciju. «Ja kādu iemeslu dēļ ārsts atsakās sniegt medicīnisko palīdzību vai pret pacientu vērstā attieksme bijusi viņu aizskaroša, cilvēks var VOAVA vērsties ar sūdzību, un mēs to noteikti izskatīsim,» komentē T.Noviks.