Aizvien vairāk jelgavnieku pēc avārijām sedz zaudējumus no savas kabatas

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, Jelgavā šogad pieņemto atlīdzību lēmumu īpatsvars par transportlīdzekļu, kuriem nav OCTA, izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem veido 2,9% no visā valstī reģistrētajiem negadījumiem. Tas nav daudz salīdzinoši ar citām Latvijas pilsētām, bet ir vairāk nekā iepriekš, jo pērn tādā pašā periodā pieņemto lēmumu īpatsvars veidoja 2,7%, bet zaudējumu atlīdzību īpatsvars veidoja – 2,7%.
Šogad izmaksājamo atlīdzību apjomi veido 3,6% no visu transportlīdzekļu nodarītajiem zaudējumiem. Saskaņā ar OCTA likumu neapdrošinātu auto izraisītajos negadījumos cietušajiem un valstij radītie zaudējumi neapdrošināto auto vadītājiem būs jāsedz no pašu kabatas, atgādina LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste.Neskatoties uz to, ka par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA draud administratīvais sods, kā arī zaudējumi, kas radušies ar neapdrošinātu auto izraisītā ceļu satiksmes negadījumā, no vainīgā transportlīdzekļa vadītāja tiek piedzīti regresa kārtībā, atrodas autovadītāji, kas nolemj riskēt un braukt, neapdrošinot transportlīdzekli.«Šie autovadītāji visticamāk īsti neapzinās risku, kuram sevi un savus tuviniekus pakļauj. Šādu negadījumu vidējā zaudējumu atlīdzība cietušajiem šogad pirmajā pusgadā veido 908 latus, bet mūsu pieredze rāda, ka zaudējumi var tikt nodarīti arī daudzos desmitos tūkstošos, simtos tūkstošos un pat miljonos latu,» saka B.Gribuste.Līdz šim lielākā pieteiktā zaudējumu atlīdzības prasība Latvijas apdrošinātājiem ir 5,3 miljoni eiro par ceļu satiksmes negadījumu, kas 2007.gadā noticis Īrijā un kurā cietuši vairāki cilvēki. Ja šādu negadījumu izraisītu neapdrošināta transportlīdzekļa vadītājs, tad izraisītājam nāktos šo summu atlīdzināt no savas un ģimenes budžeta.Pērn valstī trīs lielākie neapdrošinātu auto radītie zaudējumi cietušajiem bijuši 24 558 latu, 22 859 latu un 20 256 latu. Ja negadījuma izraisītājs bijis bez OCTA, zaudējumi cietušajiem sākotnēji izmaksāti no OCTA garantijas fonda, kas uzkrāts no apdrošinātāju veiktajām iemaksām no OCTA polisēm. Tādēļ var teikt, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radītos zaudējumus sedz godīgie un apzinīgie autovadītāji. Tiesa vēlāk zaudējumi regresa kārtībā tiek atgūti no neapdrošinātā transportlīdzekļa vadītāja vai īpašnieka. Ja vainīgais nevēlas vai nevar segt zaudējumus, tad saskaņā ar likumu tas draud ar tiesu izpildītājiem, mantas apķīlāšanu, ierakstu kredītreģistrā, u.tt.Zaudējumi cietušajiem tiek atlīdzināti ne tikai par bojāto automašīnu, bet arī par cietušo ārstēšanos, izmaksāti darbanespējas laikā negūtie ienākumi (ja gūta invaliditāte, tad invaliditātes pabalsts un starpība starp pirms negadījuma algu un pabalstu mūža garumā), cietušā nāves gadījumā arī pabalsti mirušā apgādībā bijušajiem bērniem līdz to pilngadībai.Zaudējumi tiek atlīdzināti arī valstij, kas radušies nodrošinot cietušo ārstēšanu, apmaksājot darbnespējas lapas, kā arī izmaksājot pabalstus pat daudzu gadu garumā. Ja transportlīdzeklis ir apdrošināts, šos zaudējumus sedz vainīgā apdrošinātājs. Savukārt, ja negadījuma izraisītajam auto nav OCTA, tad šos zaudējumus regresa kārtībā būs jāsedz vainīgā transportlīdzekļa vadītājam vai īpašniekam.Kā liecina LTAB apkopotā informācija, šogad pirmajā pusgadā vislielākais neapdrošināto auto īpatsvars (lēmumu skaits par neapdrošinātu auto izraisītajiem negadījumiem pret lēmumu skaitu par visiem negadījumiem konkrētajā rajonā) ir Rēzeknes, Madonas, Daugavpils un Preiļu rajonos (īpatsvars pārsniedz 10%). Limbažu, Valkas, Balvu un Bauskas rajonos neapdrošināto auto izraisītu negadījumu īpatsvars ir 8-10%. Interesanti, ka pilsētās neapdrošināto auto īpatsvars ir zemāks nekā lauku reģionos.Vismazākais neapdrošinātu transportlīdzekļu īpatsvars ir Dobeles, Ludzas, Alūksnes un Jelgavas rajonos, kur atlīdzību lēmumu īpatsvars par šādu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem nepārsniedz 3% no kopējā lēmumu skaita šajā rajonā.Pēc izmaksātajām atlīdzībām cietušajiem, ko OCTA Garantijas fondam jāatlīdzina negadījuma izraisītājam, šogad pirmajā pusgadā vislielākais izmaksu īpatsvars no kopējām zaudējumu atlīdzībām bijis Balvu un Bauskas rajonos (vairāk nekā 20%).Biedrība «Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs» nodrošina OCTA sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā ar mērķi nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās LR Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.LTAB administrē arī OCTA garantijas fondu, no kura sākotnēji tiek segti zaudējumi cietušajiem par neapdrošinātu auto izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”