ZZ.lv ARHĪVS

ATD: Būtiski, lai pasažieri, norēķinoties par biļeti, varētu izmantot jebkuras bankas izsniegtu karti

LETA

2016. gada 28. janvāris 09:40

457
ATD: Būtiski, lai pasažieri, norēķinoties par biļeti, varētu izmantot jebkuras bankas izsniegtu karti

Autotransporta direkcija (ATD) pērn vērtējusi iespējamos variantus elektroniskai braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju uzskaitei un identifikācijai, un nolemts izmantot bankas kartes, taču izvirzīts kritērijs - pasažieriem jābūt iespējai izmantot jebkuras bankas izsniegtu karti, intervijā aģentūrai LETA norāda direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš skaidro, ka viens no variantiem bija identifikācijas karšu izmantošana. Tomēr, ņemot vērā, ka bezskaidras naudas norēķinu sistēma būs aktuāla arī maksājošajiem pasažieriem, plānots ieviest sistēmu, kurā pasažieri - gan maksājošie, gan tie, kuriem pienākas valsts apmaksāti braucieni, - par braucienu norēķinās, izmantojot bankas izsniegtu maksājumu karti.

"Būtiski, lai pasažieri varētu izmantot jebkuras bankas izsniegtu karti," uzsver Godiņš.

Pašlaik ATD strādājot pie līguma projekta, kurš uzliks konkrētas prasības gan pārvadātājiem, gan bankām.

Vērtējot jau ieviesto sistēmu Jelgavā, Godiņš skaidro, ka šī sistēma ir ar apgrūtinājumiem. Maksājumu par biļeti varot veikt, ievadot tikai PIN kodu, kas prasot laiku un varot veidoties nevajadzīgas rindas. Turklāt Jelgavā sistēma esot lokāli veidota vienai pilsētai, vienai bankai, vienam pārvadātājam. Šajā pilsētā turklāt esot arī fiksēta braukšanas maksa. Valstī turpretī ir 40 pārvadātāji, turklāt ir divi dotāciju maksātāji par biļeti - valsts un pašvaldības. "Te ir milzīga atšķirība, un šie varianti nav salīdzināmi," uzsver ATD vadītājs.

Kā ziņots, valdība janvāra sākumā nolēma ieviest pārejas periodu Ministru kabineta (MK) noteikumiem, kas paredz izmaiņas biļešu noformēšanā personām ar braukšanas maksas atvieglojumiem.

Kā aģentūrai LETA norādīja Satiksmes ministrijā, 2015.gada MK noteikumi par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršrutu tīkla maršrutos, paredz pienākumu pārvadātājiem un sabiedriskā transporta biļešu tirgotājiem ar 2016.gada 8.janvāri nodrošināt izmaiņas biļešu noformēšanā saistībā ar izmaiņām personu ar braukšanas maksas atvieglojumiem uzskaitē un identificēšanā sabiedriskajā transportā.

Ar apstiprinātajiem MK noteikumu grozījumiem valdība noteica pārvadātājiem sistēmas ieviešanas pārejas periodu no 2016.gada 1.janvāra līdz 2016.gada 30.jūnijam.

MK noteikumi paredz, ka norēķinu iestādei jeb bankai, kas iesaistījusies atvieglojumu administrēšanas procesā, ir jānodrošina jebkuras citas šajā procesā iesaistītās bankas izsniegta norēķinu līdzekļa - bankas kartes - pieņemšanu autobusos. Sistēmas darbības gaitā banku rīcībā saskaņā ar līgumiem ar datu turētājiem tiks nodoti personu dati, lai tās varētu nodrošināt braukšanas maksas kompensāciju aprēķinu.

Kā ziņots, jauno bezkontakta karšu norēķinu risinājuma koncepciju izstrādā piecas Latvijas bankas - "Swedbank", "SEB banka", "Citadele banka", "DNB banka" un "Norvik banka" - sadarbībā ar maksājuma karšu konsultāciju kompāniju "VediCard".

Pašlaik noslēdzies atlaižu administrēšanas risinājuma koncepcijas izstrādes posms bezkontakta karšu izmantošanai, un bankas izskata potenciālo pakalpojuma sniedzēju piedāvājumus. Plānots, ka jaunajai sistēmai bez šķēršļiem varēs pievienoties jebkura banka, tādējādi nodrošinot augstu konkurenci noteiktajā tirgus segmentā. Prognozēts, ka Latvijas iedzīvotājiem šis risinājums būs pieejams no 2017.gada.

Foto: Raitis Puriņš