Pret auto pārreģistrācijas ķibelēm jānodrošinās pirms pārdošanas
Jaunās prasības, kas saistītas ar automobiļu reģistrāciju un transporta nodevu, valstī radījušas gan vecu auto norakstīšanas drudzi, gan bažas pārdevējiem, kas pa lēto pārdevuši vecas mašīnas, laikus tās nepārreģistrējot. Diemžēl, šajos nenoformētajos gadījumos pārdevēji ir grūtākā situācijā nekā pircēji.
«Nopērkot veco mašīnu, pircējs neatteicās to pārreģistrēt, bet lūdza to atlikt, jo skaidroja, ka grib savest auto kārtībā, lai pie pārreģistrācijas izietu arī tā tehnisko apskati. Pārdevējs tam piekrita. Pēcāk - no pircēja nekādu ziņu. Tagad var nākties maksāt transporta nodevu pat tad, ja pircējs mašīnu sen jau izjaucis (tehniskās apskates termiņš iztecējis),» - aptuveni ar šādu stāstu saskāries kāds «Ziņu» lasītājs.Pārrunājot problēmu ar citiem aktīviem automašīnu lietotājiem, kļuva skaidrs, ka līdzīgā problēmā nonākuši daudzi Jelgavas un tās apkārtējo novadu iedzīvotāji, kas par lētu naudu pārdevuši vecās mašīnas. Vairumā gadījumu auto cena svārstījusies ap 100 latu, un pie tādas nelielas summas līgumus neslēdz. Arī naudu parasti pircējs iedot uzreiz klātienē, par ko pretim saņem mašīnu ar tās tehnisko pasi. Nereti vienošanās par pārreģistrāciju tiek atlikta uz nezināmu laiku. It kā, saskaņā ar Civillikumu (par jebkuru mantu), vispirms pircējs samaksā norunāto summu, pēc kā pārdevējs nodod mantu. Parasti šķiet, ka turpmāk par to vajadzētu atbildēt pircējam.Līdz pārreģistrācijai atbildīgs ir pārdevējsCeļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) juridiskās nodaļas priekšnieka vietnieks Jānis Golubevs «Ziņām» skaidro, ka šajā gadījumā nepietiek ar Civillikuma normām, jo transporta līdzeklis ir paaugstinātas bīstamības tehnika, tāpēc īpašnieku maiņas gadījumos pārreģistrācija noteikta kā obligāta. Diemžēl, ikdienā cilvēki bieži aizmirst šo apstākli, bet nezināšana neatbrīvo no atbildības. Taču līdztekus Civillikumam ir Ceļu satiksmes likums un citi normatīvie akti, kas pieprasa īpašu attieksmi pret darbībām ar transporta līdzekļiem.Nevar īstenot pārdošanu, ja nav garantiju par savlaicīgu pārreģistrāciju, un J.Golubevs iesaka to neatlikt. Arī CSDD praksē bieži ir gadījumi, kad pārreģistrāciju vienkārši atlikuši, bet vēlāk tā nav īstenota, kas līdzšinējam mašīnas īpašniekam var radīt ne mazums problēmu, jo juridiski viņš joprojām turpina būt šā, nezināmajās rokās nonākušā, auto īpašnieks. Saskaņā ar likumu tas jāpārreģistrē piecu dienu laikā, bet visdrošāk ir to izdarīt pārdošanas brīdī.CSDD jurists informē, ka starp bezatbildīgiem pircējiem bieži gadās ne tikai tādi, kas vienkāršī centušies atlikt pārreģistrācijas izdevumus, bet arī tādi, kas apzināti izvairās no pārreģistrācijas ar nolūku izmantot automašīnu nelikumīgām darbībām.Bet aplūkosim kādu pretrunīgu situāciju. Lēti un bez līguma tiek pārdota mašīna, vispirms pircējs samaksā norunāto summu, pēc kā pārdevējs nodod mantu un aicina pircēju braukt uz CSDD pārreģistrēt mašīnu. Pircējs atsakās. Kādas ir pārdevēja tiesības šādā situācijā? Vai pircēju būtu jāaiztur ar policijas palīdzību?«Šādā situācijā policijai nav pamata aizturēt cilvēku,» skaidro J.Golubevs. Viņš atzīst, ka gadījumos, kas niansēs atbilst aprakstītajam, diemžēl, lielākā daļa atbildības gulstas uz pārdevēja. Pircējam šādā situācijā ir mazāka atbildība.CSDD jurists iesaka pārdevējiem vienkārši neriskēt, un ja pircējs nevēlas īstenot mašīnas iegādi reizē ar reģistrāciju, varbūt drošāk ir atlikt pārdošanu kādam citam pircējam. «Diemžēl, ideālu reālajā pasaulē nav, tāpat arī likumos ne vienmēr ir paredzētas visas iespējamās situācijas,» atzīst J.Golubevs, aicinot veikt darījumu ar mašīnu tā, lai pašiem būtu drošāk. Vienkārša uzticēšanās varot radīt problēmas.Vienīgā izeja - īpašnieka liegums un gaidīšanaNoteikt reģistrētā īpašnieka liegumu - tā ir viena no nedaudzajām iespējām zināmai drošībai attiecībā uz bezatbildīgu pircēju, kas nepārreģistrē mašīnu. Reģistrētajam automašīnas īpašniekam ir jāuzraksta iesniegums CSDD ar lūgumu noteikt liegumu jebkādām darbībām ar mašīnu bez viņa ziņas. Faktiski tas rada situāciju, kad pircējs ir spiests pārreģistrēt auto, un vienlaikus tas neatceļ vienošanos par pārdošanu.Ar norakstīšanu tāpat rodas pretrunas. Līdz šim bez dokumentiem noraksta vien tos vieglos automobiļus, kravas automobiļus ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām, triciklus un kvadriciklus, ar kuriem reģistrā darbības nav veiktas pēc 2004.gada 1.oktobra (piemēram, tehniskā apskate). Tos var norakstīt, ierodoties kādā no CSDD nodaļām, kur nepieciešama vien transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība un numura zīmes, bet, ja to nav, pietiks ar transportlīdzekļa īpašnieka iesniegumu.Patlaban tiek strādāts pie normām, kas, neatkarīgi no laika posma, ļautu līdzšinējam mašīnas īpašniekam vienpusēji un bez papildu dokumentiem noņemt no uzskaites uz viņa vārda reģistrētu transporta līdzekli.Ņemot vērā paredzētās izmaiņas saistībā ar transportlīdzekļu ikgadējo nodevu, CSDD ierosinās noteikt to, ka īpašnieks varēs norakstīt arī tos transportlīdzekļus, kuri gājuši bojā vai iznīcināti laikā no 2004.gada 1.oktobra līdz 2009.gada decembrim. Tas dotu iespēju nākotnē izvairīties no nodevas maksāšanas par reāli neeksistējošiem transportlīdzekļiem. Šis priekšlikums vēl jāsaskaņo ar ieinteresētajām ministrijām.Taču šāda iespēja var radīt jaunas problēmas, skaidro J.Golubevs. Šāda norma ir vairāk paredzēta tādiem transporta līdzekļiem, kas faktiski ir sen izjaukti lūžņi, kam viss nozaudēts, bet ir saglabājusies reģistrācija. Taču tikpat labi to var izmantot ļaunprātīgi - apzināti apkrāpjot kādu pircēju. Turklāt, ja pārdevējs to izmantos, lai atbrīvotos no atbildības, pircējs šo auto vairs nedrīkstēs lietot, un viņam būs likumīgs pamats vērsties pret pārdevēju, kas norakstījis auto, par kuru saņēmis samaksu.«Tādam nelaimīgajam pārdevējam tomēr labāk būtu noformēt reģistrētā īpašnieka liegumu uz konkrēto mašīnu un nogaidīt, jo agri vai vēlu pat bezatbildīgs pircējs kaut ko gribēs darīt ar mašīnu, un tad būs spiests pārreģistrēt,» rezumē Jānis Golubevs.Līdztekus nodevai iespējamas arī citas problēmasSaskaņā ar normatīviem aktiem (Ceļu satiksmes likums, Latvijas administratīvo pārkāpumu kodekss), ja mainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks (turētājs, valdītājs) vai kaut viens no uzskaites tehniskajiem datiem, transportlīdzekļa pārreģistrācija veicama piecu dienu laikā, atgādina CSDD Sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa.Par ceļu satiksmē izdarītiem pārkāpumiem transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā tiek izdarītas atzīmes un, ja uzliktais naudas sods noteiktā termiņā netiek samaksāts var tikt aizliegta transportlīdzekļa, ar kuru izdarīts pārkāpums, valsts tehniskās apskates veikšana un pārreģistrācija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Uzliktā naudas soda piedziņa, kā arī atbildība par transportlīdzekļa ekspluatācijas rezultātā nodarītiem zaudējumiem var tikt vērsta pret transportlīdzekļa īpašnieku.Ņemot vērā minēto, CSDD vienmēr iesaka pēc transportlīdzekļa īpašuma tiesību nodošanas nekavējoties veikt arī pārreģistrāciju, tādējādi izvairoties no iespējamām nepatīkamām situācijām nākotnē.Pielikumā - CSDD ieteikumi transportlīdzekļu īpašniekiem, kā kontrolēt savus izdevumusNo nākamā gada valdība ir iecerējusi paaugstināt ikgadējo nodevu vieglajiem automobiļiem, motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kā arī noteikt izmaiņas maksājumu periodiskumā, kas nozīmē, ka nodeva būs jāmaksā katru gadu, neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis būs veicis valsts tehnisko apskati vai nē. Nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, ja tā nebūs maksāta un transportlīdzeklis būs bijis reģistrēts uzskaitē Latvijā.Šai normai nebūs atpakaļejoša spēka un tā sāks darboties tikai no 2011.gada un neattieksies uz senāku laiku kā 2010. gadu. CSDD neatbild par nodokļu un nodevu politiku valstī, kā arī nav šīs nodevas ierosinātājs. Nodevas iekasēšanu un atmaksāšanu administrē VAS «Latvijas valsts ceļi». Savukārt CSDD piedāvā iespēju nodevu samaksāt jebkurā no savām nodaļām visā Latvijā.Transportlīdzekļu reģistrā šobrīd ir daudz transportlīdzekļu, kas, spriežot pēc tehniskās apskates datiem, jau sen vairs nepiedalās ceļu satiksmē, bet joprojām reģistrā atrodas uzskaitē.Ļoti daudzi cilvēki sen ir pārdevuši savu transportlīdzekli, bet nav līdz galam nokārtojuši jautājumus, kas saistīti ar transportlīdzekļa īpašnieka maiņas reģistrāciju, vai arī tiem pieder transportlīdzeklis, kas gadiem stāv sētmalē un nav vairs lietojams. CSDD piedāvā iespēju fiziskām personām bez maksas uzzināt visu informāciju par sevi kā transportlīdzekļa vadītāju un par sev piederošajiem vai turējumā esošiem transportlīdzekļiem izmantojot e-pakalpojumus, kas pieejami CSDD mājas lapā – www.csdd.lv.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”