ZZ.lv ARHĪVS

Darbu sāks 21 jaunais «Iespējamās misijas» skolotājs – arī LLU kādreizējās studentes Daiga Bukonte un Lauma Priekule

zz.lv

2015. gada 17. jūnijs 09:58

1126
Darbu sāks 21 jaunais «Iespējamās misijas» skolotājs – arī LLU kādreizējās studentes Daiga Bukonte un Lauma Priekule

Izglītības programmas "Iespējamā misija" (IM) atbalstītāji, draugi un citi interesenti 15. jūnijā tika iepazīstināti ar jaunajiem programmas dalībniekiem. Šogad no 204 kandidātiem atlasi izturēja un dažādās Latvijas skolās darbu sāks 21 jaunais skolotājs, palielinot IM kopējo dalībnieku skaitu līdz 129, informē "Iespējamā misijas" pārstāve Indra Zomerovska.

Kā informē IM, par "Iespējamās misijas" skolotājām kļuvušas arī divas LLU kādreizējās studentes. Lauksaimniecības fakultātes absolvente Daiga Bukonte un Lauku inženieru fakultātes kādreizējā studente Lauma Priekule rudenī sāks darbu kā "Iespējamās misijas" skolotājas Jelgavas Spīdolas ģimnāzijā un Ādažu vidusskolā.

D. Bukonte LLU ieguvusi maģistra grādu lauksaimniecībā un strādās par dabaszinību skolotāju Jelgavas Spīdolas ģimnāzijā. "Vienmēr esmu ticējusi, ka mēs paši veidojam savu apkārtējo pasauli, un mēs katrs varam to savā veidā ietekmēt," stāsta D. Bukonte un piebilst, ka jau kopš pusaudžu gadiem ir cīnījusies par labāku pasauli, ap sevi pulcējot citus jauniešus un mudinot viņus iesaistīties dažādās aktivitātēs – talkās, dejās, sporta pasākumus un citur. Līdz ar to doma par dalību "Iespējamajā misijā" bijusi loģiska un uzplaiksnījusi jau augstskolas 1. kursā.

Tagad D. Bukonte savu domu par skolotājas profesiju iemieso darbos. Uz tiem viņu iedvesmo vīrs, arī LLU absolvents, kurš laiku pa laikam atgādina, cik nozīmīgi ir nepārtraukti attīstīties. Savukārt no skolas gadiem kā piemērs izcilībai viņai prātā palikusi latviešu valodas un literatūras skolotāja, kura klases cieņu iemantojusi ar skaidrām prasībām, noteiktiem termiņiem un saprotamiem vērtējumiem, turklāt saglabājot mīlestību un ticību skolēnu spējām.

Strādājot skolā, D. Bukonte vēlas bērniem radīt vēlmi mācīties un izzināt un – līdzīgi kā viņas pašas labākie skolotāji – lolot bērnos zinātkāri, vienlaikus noturot stingrību un saglabājot augstas prasības. "Vēlos, lai skolēnu sekmes būtu uzlabojušās nevis tāpēc, ka būtu kļuvis vieglāk, bet tāpēc, ka viņi jautā, noskaidro, izpēta un izprot." Jaunā skolotāja vēlas savos skolēnos attīstīt radošumu un veicināt iecietību vienam pret otru. "[..] jo iespējams kāds no maniem skolēniem būs mana dēla skolotājs – stabilais izglītības pamats un iedvesmotājs."

"Uzskatu, ja skolnieks kādā brīdī "pāraug" skolotāju, tad skolotājs ir izdarījos visu maksimālo, ko vien varējis – iedvesmojis, ticējis, atbalstījis un saprotami nodevis savu gudrību." Tādēļ Daiga, dodoties uz skolu, kabatā tur spēcinājumu: "Mazs kociņš pāraug savu dēstītāju un vētra – vēsmu, savu vēstītāju."

Savukārt otra LLU beidzēja – Lauma Priekule – reiz studējusi ainavu arhitektūru un plānošanu un strādās par bioloģijas un fizikas skolotāju Ādažu vidusskolā. "Doma par izglītību izkristalizējās palēnām," atklāj L. Priekule. "Es divus, trīs gadus ceļoju, strādājot dažādās vietās ārzemēs un domājot par to, ko darīt ar savu dzīvi." Pēc mācību pieredzes Krievijā, Mihaila Ščetiņina skolā, viņa apjautusi, ka mācīties var arī citādāk – nepiespiesti un ar prieku. "Iespējamo misiju" viņa redz kā soli tuvāk savam sapnim – pašai būt par skolotāju, kas mācību procesu vada tā, lai tiktu stiprināta bērnu dabiskā tieksme izzināt.

Kā vienu no iedvesmojošākajām skolotājām L. Priekule min 14 gadīgo Aņu, kas minētajā skolā viņai pasniegusi fiziku. "Paralēli manai apmācībai viņa kārtoja vidusskolas beigšanas eksāmenus un sāka gatavoties augstskolas iestājeksāmeniem. Un, bez visa tā, viņa bija lielisks cilvēks!" Izcilam pedagogam, pēc L. Priekules domām, nav jāsaka priekšā pareizās atbildes, bet jāgrib dzirdēt skolēna domas un risinājumus.

Skolā L. Priekule vēlas saprast, kā uzrunāt bērnu tā, lai viņš sadzirdētu. Un tad – kā iemācīt skolēniem domāt patstāvīgi, risināt problēmas, uzņemties iniciatīvu un atbildību. Viņa ir apņēmusies parādīt, cik dabaszinātnes un fizika ir saistošas un aizraujošas. "Es vēlos bērniem atklāt, ka var mācīties vieglāk un interesantāk, bet skolotājiem – ka var dresēt mazāk un panākt vairāk."

Jaunā skolotāja tic, ka viņas kā lieliskas skolotājas atslēga ir nemitīgā attīstībā, un tādēļ, dodoties uz skolu, viņa sekos principam "Mans uzdevums ir mācīties no bērniem vismaz tikpat, cik viņi mācās no manis."

Jauno dalībnieku izziņošanas pasākumā piedalījās Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile, "Swedbank" valdes priekšsēdētājs Māris Mančinskis, "Lattelecom" valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis, kā arī citi IM atbalstītāji, draugi un skolu pārstāvji. Lai veicinātu jauno tehnoloģiju pielietojumu skolās, arī šogad "Lattelecom" dāvināja jaunajiem skolotājiem datoru vai planšetdatoru modernāka un daudzveidīgāka mācību procesa nodrošināšanai.

Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile savā uzrunā norādīja, ka līdz ar Latvijas prezidentūru Eiropas Savienības Padomē, aizvien lielāku nozīmi gūst tēze, ka izglītības sistēma var būt tikai tik laba, cik labi ir tās skolotāji. Latvija ir aktualizējusi skolotāju kvalitātes jautājumu Eiropā. Ministre uzteica programmas IM darbu jauno skolotāju sagatavošanā un izteica cerību, ka šāda skolotāju sagatavošanas sistēma tiks ieviesta arī citās skolotāju sagatavošanas programmās Latvijā, un novēlēja jaunajiem skolotājiem turēties pie IM pamatvērtībām – mērķtiecības, atvērtības, izcilības un atbildības.

Ekonomikas ministrija jau tuvākajos gados prognozē būtisku speciālistu skaita iztrūkumu dabaszinātnēs, matemātikā un informācijas tehnoloģijās, tāpēc IM ik gadu īpaši uzrunā šo nozaru pārstāvjus pieņemt izaicinājumu un kļūt par iedvesmojošiem skolotājiem. Šogad 43% IM jauno dalībnieku mācīs matemātiku, dabaszinātnes, ķīmiju vai bioloģiju. 

Ar partneru atbalstu IM izveidojusi stabilu un veiksmīgu jauno skolotāju un izglītības līderu sagatavošanas programmu, kas palīdz zinošākajiem un mērķtiecīgākajiem augstskolu absolventiem un profesionāļiem kļūt par iedvesmojošiem skolotājiem un nākotnes līderiem Latvijas skolās.

IM direktors Mārtiņš Kālis uzsver: “Jaunie IM dalībnieki sev ir uzstādījuši augstus un nozīmīgus mērķus – panākt, lai skolēni labāk apgūst mācību saturu un novērtē mācību procesu. Tikai tā var saglabāt vēlmi mācīties mūža garumā, kas mūsdienās ir neatņemama ikdienas un darba sastāvdaļa.”

Savās pieteikuma anketās IM 8. iesaukuma dalībnieki uzsver, ka vēlas pilnveidot un uzlabot Latvijas izglītības sistēmu, lai bērni noticētu saviem spēkiem, izbaudītu mācību procesu un, kļūtu par gudriem, radošiem, kritiski domājošiem un atbildīgiem sabiedrības locekļiem. Ar IM 8. iesaukuma skolotājiem tuvāk varat iepazīties IM mājaslapā. 

Šogad 70 skolas IM pieprasīja 123 vakances. Vēlmi savā skolā uzņemt IM skolotājus izrādīja gan tādas skolas, kurās darbu kāds no IM skolotājiem sāks pirmo reizi, gan tādas ar kurām izveidojusies ilgstoša un stabila sadarbība. Šo skolu vadība augstu vērtē IM skolotāju augsto profesionalitāti un spēju ienest skolā inovatīvas un radošas mācību metodes, kuras skolēniem šķiet īpaši saistošas. 

IM 8. iesaukuma dalībnieki strādās skolās visā Latvijā – Rīgā, Mārupē, Olainē, Ādažos, Stalbē, Blīdenē, Cēsīs, Liepājā, Jelgavā, Salaspilī, Stalbē un Blīdenē.