Tehnoloģiju vidusskolā inženieri sarunājas, eksperimentē un mācās Inženieru stundās (FOTO)
Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā šogad īpaši domāts, lai dažādu klašu skolēniem inženierzinātnes palīdzētu izprast interesanti, radoši un, galvenais, pašiem skolēniem līdzpārdzīvojot un līdzdarbojoties.
8.–12.klašu jaunieši jau iepazinuši pirmās „Inženieru sarunas” – iespēju tikties ar mūsu skolas absolventiem, kuri, guvuši labus zināšanu pamatus Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā, tālāk mērķtiecīgi virzās, lai kļūtu pilntiesīgi inženieri. Februārī notika saturīga tikšanās un iepazīšanās ar materiāldizaina un tehnoloģiju inženiera mācību un darba specifiku. Skolā viesojās un Inženieru sarunas vadīja RTU maģistrantes Agnese Nagle un Laura Lamberte.
Abas viešņas bija parūpējušās, lai sarunās aktīvi varētu iesaistīties ar skolēni, tādēļ jaunieši tika rosināti uz vietas demonstrēt vienu no inženierim nepieciešamajām prasmēm – ģenerēt idejas un piedāvāt oriģinālus tehnoloģiskus pilnveidojumus. Jaunieši prezentēja savas idejas velosipēda mehānisma uzlabošanai un tehnoloģiskiem risinājumiem, lai nodrošinātu braucamrīkus no zagļu tīkojumiem, tādējādi demonstrējot gan savas zināšanas fizikā, informātikā, matemātikā gan jaunrades spējas.
Marta „Inženieru sarunu” tēma bija iepazīšanās ar būvinženiera profesiju. Skolas aicinājumam atsaucās un sarunas izcili vadīja skolas pirmās inženieru klases absolventi LLU 3.kursa studenti, topošie būvinženieri Evelīna Strupule un Artūrs Ilgažs. Jaunieši klātienē varēja pārliecināties, ka skolas pedagogu devums un ikdienas sūrais darbs patiešām studijās tiek novērtēts, ka absolventi jutušies studijām labi sagatavoti. „Inženieru sarunās” topošie būvnieki demonstrēja gan savus rasējumus un kursa darbus, gan mācību līdzekļus grāmatu un pat pasmagu metālisku rīku veidā, skolēniem aizrautīgi skaidrojot fizikas un citu inženierzinātņu likumus atraktīvā, dzīvā veidā.
Pēc sarunām Evelīna Strupule, sumināta par izcilām oratora spējām, atzina, ka līdztekus būvniecībai ir domājusi arī par pedagoga karjeru, jo vēlas pierādīt skolēniem, ka mācīties fiziku ir tik interesanti. Tad nu iespējams, ka Tehnoloģiju vidusskola drīzumā kādu savu absolventu iegūs kā aizrautīgu un dedzīgu fizikas skolotāju. Aprīļa sarunās jaunieši iepazīs mehatronikas inženiera darbu un tiksies ar skolas absolventu Mārci Silinēviču. Kā sola lektors, jaunieši uzzinās, ka mehatronikas speciālistam ir vistiešākā saikne ar kreativitāti, jo darba pienākumi prasa izdomātas jaunas vai modificēt esošās iekārtas. Skola ir priecīga, ka ”Inženieru sarunas” novērtē arī vecāki-inženieri un izrāda gatavību paši tās vadīt.
Tehnoloģiju vidusskola šogad nodrošinājusi plašam skolēnu lokam iespēju piedalīties atraktīvās un radošās darbnīcās. Īpaši darbīgs skolā bija 12.marts, kad 240 skolēniem bija iespēja izpētīt daudzveidīgus dabaszinātņu likumus. 1. un 2.klašu skolēni veidoja savu flaberi, 5.–7.klašu jauniešu grupas ar degsmi un aizrautību iepazina Rūba Goldberga mašīnas principu un tā saucamo domino efektu, kā arī sacentās komandās savas mašīnas izveidē un darbības demonstrācijā. Trīs 9.–12.klašu jauniešu grupas 2 stundu garumā gan rasēja, gan projektēja, gan būvēja makaronu tiltus, nodarbības nobeigumā sacenšoties, kura inženiertehniskā būve ir visizturīgākā.
Lieliskus sasniegumus demonstrēja inženierklašu skolēni, kuri lieku reizi pierādīja, ka tādi mācību priekšmeti kā tehniskā grafika, datorizētā projektēšana, mehatronika, papildus fizika un matemātika nodrošina reālu inženierim nepieciešamo zināšanu kopumu. Darbnīcas vadītājas nebija šim izaicinājumam gatavas, tādēļ līdzi paņemto svaru bija par maz, lai salauztu visveiksmīgāk būvētos šķietami trauslā materiāla tiltus. Šīs radošās darbnīcas skola nodrošināja sadarbībā ar „Ventspils Augsto tehnoloģiju parku” .
Par interesantu notikumu izvērtās skolas konkursa „Torņu spēles” fināls – skolēnu veidoto makaronu torņu izturības izmēģinājumi. 5.–9.klašu skolēni, pirmkārt, izmēģināja spēkus, veidojot spageti torņus ar tādu aprēķinu, ka tiem jāvar izturēt vismaz glāze ūdens. Finālā torņu stiprība tika pārbaudīta specifiskā mērvienībā – „matemātikas grāmatās”. No matemātikas kabineta uz eksperimenta vietu atceļojušo grāmatu kaudzīti nācās papildināt, jo uzvarētāju torņi spēja nest pat 29- 27 grāmatas. Vērojot izturības pārbaudes procesu, konkursa dalībnieku vidū dzirkstīja diskusijas par pareizākajiem tehniskajiem risinājumiem, par dizaina un izturības saistību reālajā dzīvē un radās idejas nākamajiem būvniecības mēģinājumiem.
1.un 2.klašu skolēniem interesantus fizikas eksperimentus demonstrēs un Inženieru stundas fizikā martā un aprīlī vadīs 8.un 9.klašu skolēni- cienītāji un fakultatīvo nodarbību „Praktiskā fizika” dalībnieki.
Sākot ar nākamo mācību gadu skolas īpašais piedāvājums būs Inženieru stundas noteiktos mācību priekšmetos, piemēram, matemātikā, bioloģijā, svešvalodā u.c. Šīs nodarbības iecerētas, lai veicinātu gan inženierisko domāšanu, radošumu, spēju rast jaunus risinājumus, gan dažādu mācību priekšmetu savstarpējo saikni. Un skola ir pārliecināta, ka tādējādi mācību process kļūs interesantāks un skolēni gūs labākus rezultātus. Jau šogad skolēni izmēģinājuši darboties inženieru stundā matemātikā, literatūrā vidusskolā, 2.klašu skolēni no ģeometriskām figūrām veidojuši savas oriģinālās būves un mehānismus. Marta beigās 7.un 8.klašu skolēniem tiks organizētas inženieru stundas bioloģijā un angļu valodā.
Guna Stepiņa, direktora vietniece izglītības jomā
Foto: Kaspars Antonevičs