ZZ.lv ARHĪVS

Jaunā sabiedriskā transporta pasažieru uzskaites un identificēšanas kārtība varētu skart lielāku iedzīvotāju loku

LETA

2015. gada 10. marts 13:15

839
Jaunā sabiedriskā transporta pasažieru uzskaites un identificēšanas kārtība varētu skart lielāku iedzīvotāju loku

Nākotnē jaunā sabiedriskā transporta pasažieru uzskaites un identificēšanas kārtība varētu skart lielāku iedzīvotāju loku, lai gan sākotnēji to plānots attiecināt uz konkrētām pasažieru kategorijām, kas saņem atvieglojumus tā izmantošanai, saņemot sīkmaksājuma karti, ar ko tiks reģistrēts brauciens.

Šorīt intervijā Latvijas Radio vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards (VL-TB/LNNK) atzina, ka sākotnēji šie Pārresoru koordinācijas centra (PKC) vadītās darba grupas izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts attieksies uz trīs pasažieru kategorijām, kas saņem 100% atvieglojumus, taču nākotnē pie labākiem nosacījumiem tos varētu attiecināt arī uz citām grupām.

"Šāda kārtība nepieciešama, jo mums ir jābūt caurskatāmai kārtībai par piešķirtajām dotācijām un par to, kam tās aiziet. Jā, līdzīga sistēma jau darbojas Jelgavā, Rīgai arī ar rīdzinieku kartēm, bet precīza skaidrība par dotāciju virzību mums ir jāiegūst," stāstīja ministrs.

Uz jautājumu, vai pašvaldības, īpaši Rīga, neiebildīs šādai jaunai kārtībai, Gerhards atbildēja, ka Rīgai pašai būtu izdevīgāk, ja šāda kārtība tiktu ieviesta, proti, dotācijas izlietojums būtu vēl caurskatāmāks un beigtos runas vai diskusijas par lietderīgu dotāciju izmantošanu.

Jau ziņots, ka šodien valdība skatīs Pārresoru koordinācijas centra (PKC) vadītās darba grupas izstrādātos Ministru kabineta noteikumu projektus, kas no 2017.gada paredz izmaiņas sabiedriskā transporta pasažieru uzskaites un identificēšanas līdzšinējā kārtībā, nosakot, ka konkrētām pasažieru kategorijām, kas saņem atvieglojumus sabiedriskā transporta izmantošanai, tiks izsniegtas sīkmaksājumu kartes, ar ko reģistrēt braucienu.

Kā aģentūrai LETA skaidroja PKC, jaunā sistēma ir attiecināma uz trim pasažieru kategorijām, kas saņem 100% atvieglojumus braukšanai sabiedriskajā transportā: personām ar pirmās un otrās grupas invaliditāti, bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, politiski represētām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem.

Minēto kategoriju pasažieriem būs jāatver norēķinu konts norēķinu iestādē, lai saņemtu sīkmaksājumu karti, kas pildīs elektroniska braukšanas identifikācijas līdzekļa funkciju. Sistēma var tikt attiecināma arī uz ārpus pilsētas teritorijas dzīvojošiem vispārējās pamatizglītības iestādēs (1.-9.klase) un vispārējās vidējās izglītības iestādēs (klātienes 10.-12.klase) izglītojamajiem, ja šo pasažieru dzīvesvietas novada pašvaldība izmantos kompensācijas aprēķināšanai pasažiera elektronisku identifikāciju transportlīdzeklī.

Sistēmas ieviešanai papildus nepieciešamais valsts finansējums 2016.gadā veido 68 772 eiro, savukārt 2017.gadā un turpmāk ik gadu papildus nepieciešamais finansējums ir 30 732 eiro. PKC atzīmē, ka jaunās sistēmas ieviešana ļaus ietaupīt valsts līdzekļus vismaz piecu miljonu apmērā, kas ievērojami samazina attiecināmās izmaksas jaunās sistēmas ieviešanai un sniegšot būtisku ietaupījumu valstij. Projekta mērķis vidējā termiņā ir ieviest sabiedrisko pārvadājumu jomā tikai elektroniskus norēķinus, paredzot, ka sistēma tiks pielāgota un nodrošinās bezskaidras naudas norēķinu iespējas sabiedriskajā transportā arī maksas pasažieriem - visā Latvijas teritorijā visos sabiedriskā transporta veidos, tādējādi atvieglojot transporta pakalpojumu izmantošanu ne tikai Latvijas iedzīvotājiem, bet arī ārzemniekiem.

Šobrīd personām, kurām valsts noteikusi 100% braukšanas maksas atvieglojumus, braukšanas biļetes tiek izsniegtas, uzrādot attiecīgai kategorijai atbilstošu apliecību. Minēto pasažieru uzskaite sabiedriskajā transportā tiek organizēta, izsniedzot tiem braukšanas tiesības apliecinošu dokumentu - biļeti, kurai ir piemērota 100% atlaide jeb "0" biļeti. Noteikumu projekti un sistēmas ieviešana nemaina minēto pasažieru kategoriju tiesības braukt sabiedriskajā transportā bez maksas, bet piedāvā uzlabot esošo atvieglojumu administrēšanas kārtību, uzsver PKC.

Jaunā sistēma nodrošināšot, ka valsts vairs nefinansē "pa tiešo" pakalpojumu sniedzēju, bet gan apmaksā konkrētus pakalpojumu saņēmēja braucienus. Līdz ar jaunās elektroniskās braucienu reģistrācijas un norēķinu sistēmas ieviešanu tikšot novērstas krāpnieciskas iespējas ar "0" biļetēm un līdz minimumam samazinātas iespējas izmantot viltotus dokumentus pakalpojuma saņemšanai. Pēc Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas aprēķiniem, jaunās sistēmas ieviešana un krāpniecisku darbību izskaušana ļaus ietaupīt valsts līdzekļus, kas pēc sākotnējas analīzes veido aptuveni piecu miljonu eiro ietaupījumu.

Noteikumu projektu izstrādē tika iesaistīti attiecīgo nozaru eksperti no Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas, Latvijas Pašvaldību savienības, VSIA "Autotransporta direkcija", Latvijas Komercbanku asociācijas, "Pasažieru vilciena" un SIA "Rīgas karte". Pieaicināto sabiedrisko organizāciju pārstāvji no "Latvijas politiski represēto apvienības", Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas "SUSTENTO", Īslīces SOS bērnu ciemata un Jelgavas SOS jauniešu mājas izteica atzinību par darbu pie pārejas no "0" biļetēm uz elektronisku pasažieru identifikācijas sistēmu un atbalstīja plānotās izmaiņas. Tikšanās laikā minētie priekšlikumi ir ņemti vērā, uzlabojot noteikumu projektus, apgalvo centrā.

Noteikumu projektu izstrādē tika analizēta arī iespēja atvieglojumu saņēmēju identifikācijai un apmaksai par braucienu izmantot eID karti, kas tika novērtēta kā papildu administratīvo slogu veidojoša un neērti pielāgojama. Tomēr pat eID kartes pielāgošana neļautu izpildīt normatīvajā regulējumā noteiktos uzdevumus sistēmas ieviešanai, jo nebūtu iespējams vienlaicīgi reģistrēt un apmaksāt braucienu.