ZZ.lv ARHĪVS

Nevēlamies elpot frēzētā asfalta putekļus (papildināts ar «Pilsētsaimniecības» atbildi)

Andris no Platones ielas

2014. gada 25. augusts 10:26

6420
Nevēlamies elpot frēzētā asfalta putekļus (papildināts ar «Pilsētsaimniecības» atbildi)

Labdien, mēs esam jauna ģimene, kas dzīvo Platones ielā, Jelgavā.

Vēlamies izteikt savu neapmierinātību, ka mums jādzīvo pie ceļa, kur regulāri tiek izkaisīts frēzētais asfalts. Tas, spriežot pēc tā izkaisītāju rīcības, lieti noder bedrīšu aizlāpīšanai. Bedrītes tiek aizlāpītas, bet...

Mums ir divi mazi bērniņi, bet frēzētais asfalts ir kaitīgs un ilgtermiņā uzturoties tā tuvumā – kancerogēns. Ne velti Vācijā jebkāda tā izmantošana ir aizliegta, un vācieši frēzēto asfaltu izved no savas valsts kā kaitīgu vielu. Frēzētā asfalta sastāvā ir, piemēram, naftas produkts – bitumena emulsija, kas, saberzta putekļos, viegli izplatās gaisā, nonākot plaušās un elpceļos. 

Nelīdz tas, ka Platones ielā maksimāli atļautais braukšanas ātrums ir 30 km/h, it kā regulējot to, ka putekļi nepaceļas augstu un nenāk mājās. Ātrums tiek ne reti pārsniegts, taču arī pie 30 km/h šie vieglie putekļi paceļas kaitīgā augstumā.

Varbūt mums jāsavāc paraksti no Platones iedzīvotājiem, lai pašvaldība mūs sadzirdētu?

Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieka tautsaimniecības programmā Jurija Stroda atbilde:

"Jelgavas pilsētā ielu remontos iegūto nofrēzēto asfaltu izmanto otrreiz – grantēto ceļu uzturēšanai, tā samazinot bedru daudzumu. Darbi tiek veikti vasarā, lai segums labāk sablietētos.

Tā kā šajos darbos izmantotais asfalts ir 10–20 gadus vecs, bitumena atlikums tajā ir samazinājies un masu pārsvarā veido viena no asfaltmasas sastāvdaļām – šķembas.

Pilsētā otrreizējais materiāls ielu seguma uzlabošanai tiek pielietots jau desmit gadu, un iedzīvotāju atsauksmes bijušas pozitīvas. Šādu ielu uzlabošanas metodi pielieto arī citās Latvijas pilsētās.

Otrreiz lietotās asfalta masas ietekme uz veselību nav pētīta. Taču, ņemot vērā bažas par minēto darbu iespējamo kaitējumu, aicinu konkrētu ielu iedzīvotājus vērsties pašvaldībā, lai šādi ielu uzturēšanas darbi tajās turpmāk netiktu plānoti."


5. septembrī sagaidīta arī Jelgavas pilsētas pašvaldības iestādes ”Pilsētsaimniecība” atbilde:

Frēzētā asfalta uzbēršanu seguma pastiprināšanai Platones ielas posmā no Ruļļu ielas līdz Mednieku ielai veica 2009.gada vasarā, no 2014.gada 23.augusta līdz 2014.gada 10.septembrim tiek veikta atkārtota frēzētā asfalta uzbēršana un blietēšana, jo vecais segums vietām ir nolietojies.

Minēto tehnoloģiju – frēzēto asfaltu kā ceļa dilumkārtas atjaunošanas materiālu izmanto arī citās Latvijas pilsētās, piemēram, Cēsīs, Dobelē, Bauskā u.c.

JPPI „Pilsētsaimniecība” speciālisti sazinājās ar Rīgas Tehniskās universitātes būvniecības fakultātes speciālistiem, kuri norādīja, ka nofrēzētā asfalta izmantošana ceļu seguma pastiprināšanai un atjaunošanai ir pieļaujama un ceļu būvē izmantojama tehnoloģija.

Platones ielas frēzētā asfalta posmu no Mednieku ielas līdz Liepājas ielai 2015.gadā plānots apstrādāt ar atputekļojošo vielu, lai absorbētu sausā laikā veidojošos putekļus.

2015.gada budžeta pieprasījumā tiks iekļauta Platones ielas posma no Ruļļu ielas līdz Mednieku ielai – divkārtu virsmas apstrāde ar sīkšķembām un emulsiju.