ZZ.lv ARHĪVS

Daudz stabilāki eksporta tirgi par Krieviju ir Meksika un Brazīlija. Turklāt abas valstis strauji attīstās

Jeļena Šaldajeva

2014. gada 20. augusts 20:37

726
Daudz stabilāki eksporta tirgi par Krieviju ir Meksika un Brazīlija. Turklāt abas valstis strauji attīstās

Lai arī ļoti tālu, tomēr daudz stabilāki eksporta tirgi par Krieviju ir Meksika un Brazīlija. Turklāt abas valstis strauji attīstās, kas nozīmē viņu pieprasījuma un mūsu iespēju palielināšanos.

Pēc Krievijas ieviestā importa embargo virknei pārtikas preču no ES valstīm Latvijas uzņēmēji neapjuka un nesēdēja ilgās pārdomās «kā dzīvot tālāk?». Ekonomiskajai agresijai pretī tiek likts veselais saprāts un pragmatiska pieeja, izmantojot jau esošās iespējas jaunu eksporta tirgu apgūšanai.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras rīkotajā izbraukuma seminārā «Eksporta rīts» Jelgavā uzņēmēji tika informēti par biznesa iespējām Meksikā un Brazīlijā.

Seminārā dažādu Latvijas uzņēmumu, kuri daļu savas produkcijas eksportē, pārstāvji ar interesi klausījās pieaicināto ekspertu stāstījumu par biznesa iespējām minētajās Latīņamerikas valstīs, kā arī aktīvi iesaistījās diskusijās. Meksika ir viena no tām valstīm, kas attīstās visstraujāk. Par biznesa iespējām Meksikā uzņēmējiem stāstīja a/s «Brīvais vilnis» pārdošanas speciāliste Irma Arrendodo, kas dzimusi Meksikā slavena diplomāta, zinātnieka un Meksikas goda konsula Latvijā Karlosa Arrendodo Martinesa ģimenē. Latvijā konsuls ir izveidojis divus uzņēmumus – SIA «Sacco Corporate Strategy», kas īsteno šeit dažādus Latīņamerikas valstu projektus, un SIA «Equantia Latvia», kas realizē Spānijas un citu Eiropas valstu projektus. I.Arrendodo «Ziņām» pastāstīja, ka viņas māte ir latviete, bet tēvs meksikānis, tādēļ viņa ļoti labi izprot situāciju abās valstīs – gan Latvijā, gan Meksikā.

«Visveiksmīgākais Latvijas tirdzniecības projekts Meksikā bija saldējuma «Jungl pop» realizācija. Šis produkts ar lielisku garšu bija īpaši iecienīts, tomēr Latvijas ražotājam nepietika jaudu, lai nodrošinātu meksikāņu pieprasījumu pēc saldējuma. Taču esmu pārliecināta, ka arī daudzi citi Latvijas produkti būtu iecienīti Meksikā, kur ir aptuveni 121 miljons iedzīvotāju, no kuriem 39 miljoni ir ļoti turīgi un pērk luksusa klases preces un pakalpojumus. Viņus interesē jauni produkti, kurus tie iegādājas, apceļojot pasauli. Pēc pieredzes zinu, cik grūti ir iekarot jaunus eksporta tirgus. Piemēram, Latvijas šprotes – ļoti specifisks produkts, un mums nācās ļoti pūlēties, lai Francijā patērētāji tās pieņemtu un atbilstoši novērtētu. Meksikā ir daudz pašu ražotu kvalitatīvu zivju produktu. Vienu šprotu partiju pamēģinājām Meksikā realizēt – projekts nebija veiksmīgs, bet tas nenozīmē, ka reiz tomēr šprotes neparādīsies Meksikas veikalu plauktos,» stāstīja I.Arrendodo.

Lai Meksikā veiksmīgi īstenotu biznesu, ļoti svarīgas ir labas personiskās attiecības ar sadarbības partneriem, ko iespējams izveidot, apmeklējot šo valsti. Protams, attālums ir liels, taču ir iespēja sākotnēji Rīgā uzzināt par tirdzniecības tradīcijām un darījumu attiecību niansēm Meksikā.

Pēc I.Arrendodo teiktā, šajā valstī ir ļoti liels pieprasījums pēc modernajām telekomunikāciju un medicīnas tehnoloģijām, jaunās paaudzes kosmētikas, kas izgatavota no dabiskām izejvielām.

«Pazīstu vienu latviešu ģimeni, kura Meksikā veiksmīgi īsteno dizaina un foto biznesu. Vispār par biznesa īpatnībām Meksikā pastāv savdabīgs stereotips, kuru gribu kliedēt. Meksikas uzņēmēji ir ļoti punktuāli un ļoti rūpīgi gatavojas ikvienām darījumu sarunām. Taču atšķirībā no rietumu kolēģiem viņi nesaka, ka īsteno biznesu biznesa dēļ, bet ka strādā, lai dzīvotu. Meksikāņi pārvalda angļu valodu, tādēļ nepastāv nekādas komunikācijas problēmas,» uzsvēra speciāliste.

Visu rakstu lasiet ceturtdienas, 21. augusta, «Zemgales Ziņās». Foto no Irmas Arrendodo personīgā albuma