ZZ.lv ARHĪVS

Fotoreportāža: Kvalitātes pārbaude uz autoceļa

zz.lv

2014. gada 27. jūnijs 17:04

4440
Fotoreportāža: Kvalitātes pārbaude uz autoceļa

Šī gada pirmajos sešos mēnešos va/s Latvijas Valsts ceļi (LVC) ir veikusi jau 1445 dažādas kvalitātes pārbaudes uz ceļiem. Tika pārbaudīti būvdarbos izmantojamie materiāli un izbūvētā seguma paraugi, tostarp ir veikta viskozo un šķidro bitumenu testēšana, minerālo materiālu paraugu testēšana, karstā asfaltbetona maisījuma paraugu un izurbto asfaltbetona paraugu pārbaudes, bitumena emulsijas testēšana, kā arī mērīts seguma līdzenums.  

Autoceļu remontdarbu sezonā nepārtraukti notiek gan plānotas, gan neplānotas remontējamo autoceļu posmu apsekošanas. Šajā būvniecības sezonā ir inspicētas arī deviņas asfaltbetona rūpnīcas un apsekoti seši iepriekšējos gados izbūvēti problemātiskie ceļu posmi.

Šā gada 26. jūnijā LVC Autoceļu kompetences centrs veica būvdarbu kvalitātes pārbaudi autoceļa A1 Rīga (Baltezers)–Igaunijas robeža (Ainaži) 13,4. kilometrā, kur periodiskās uzturēšanas darbus veic SIA Binders. Tika veikts seguma kontroles urbums. Izurbtā parauga atbilstība normatīviem vēlāk tiks pārbaudīta laboratorijas apstākļos. Kontroles pārbaudes norisi vēroja arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss, va/s Latvijas valsts ceļi valdes priekšsēdētājs Jānis Lange un citi. Par kvalitātes pārbaudes norisi klātesošajiem stāstīja va/s Latvijas valsts ceļi Autoceļu kompetences centra direktora vietnieks Mikus Dzenis. 

Par attēliem:

Kontroles urbumi tiek veikti asfalta segumā ar speciālu cilindrisku urbi ar dobu vidu. Urbums tiek veikts brīvi izvēlētā vietā.

Pēc tam, kad urbis ir izgājis cauri visiem asfalta slāņiem – ap 30 centimetriem dziļumā, ar īpašām knaiblēm izurbtais seguma paraugs tiek izcelts no ceļa virsmas.

Sākumā tiek veikti divi urbumi. Šie paraugi ir paredzēti poru satura jeb sablīvējuma noteikšanai jau laboratorijas apstākļos.

Pirms paraugu nosūtīšanas uz LVC Autoceļu kompetences centra laboratoriju, tie tiek apzīmēti ar šifrētu kodu, lai pārbaudītāji nezinātu, no kura autoceļa konkrētais paraugs ir nācis. 

Šajā konkrētajā gadījumā izurbtā seguma parauga augšējā daļā ir jaunā, nesen uzklātā seguma dilumkārta 3,5 cm biezumā. Tieši šīs kārtas blīvumu un sastāvu pārbaudīs un noteiks laboratorijā.

Kad urbtie paraugi ir izcelti no seguma, izveidojušies caurumi tiek aizpildīti ar iepriekš sagatavotu asfalta masu un noblietēti, lai tos nejustu autobraucēji.

Urbšanas procedūra tiek atkārtota ar līdzīgu lielāka diametra urbi, lai varētu noteikt, vai riteņu sliežu veidošanās ātrums posmā ar jauno dilumkārtu atbilst normatīviem. Arī šie paraugi tiks pārbaudīti laboratorijas apstākļos.