ZZ.lv ARHĪVS

Intervija ar «Amigo» zīmola turētāja «ZetCOM» valdes priekšsēdētāju Artūru Freimani

Lelde Petrāne

2014. gada 21. jūnijs 09:02

670
Intervija ar «Amigo» zīmola turētāja «ZetCOM» valdes priekšsēdētāju Artūru Freimani

Uz jautājumiem atbild SIA «ZetCOM» valdes priekšsēdētājs Artūrs Freimanis. Uzņēmums nodrošina mobilos sakarus ar «Amigo» zīmolu.


- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Maini saista nozares vēriens un tas, cik ļoti lielu lomu, pat ja paši to bieži vien nepamanām, telekomunikācijas ieņem katra cilvēka dzīvē. Tā ir lieliska sajūta -apzināties, ka vari palīdzēt cilvēkiem sazināties un tādējādi veicināt gan savstarpējās attiecības, gan uzlabot sapratni.

Otra būtiska lieta ir nozares dinamika un konkurence. Komforts kavē attīstību, tādēļ es uz konkurenci raugos kā uz nepieciešamo diskomforta devu, lai notiktu pārmaiņas galvā un uzvedībā.

Dinamika liek pastāvīgi strādāt pie jauniem pakalpojumiem un risinājumiem, kas klientiem uzlabo telefona lietošanas pieredzi un varbūt pat dzīves kvalitāti kopumā. Komandai tas uzliek pienākumu daudz mācīties, eksperimentēt un apzināties, ka no daudzām realizētām idejām īsti labi nostrādās tikai dažas.

Viens no maniem moto ir: «Nekas nevar būt svarīgāks par neatlaidību». Tas nav viegli, tāpēc es ļoti augstu vērtēju ZetCOM kā uzņēmumu un kolēģus, kuri ik dienu neatlaidīgi strādā pie mērķu sasniegšanas.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Sabiedrībā kopumā mani iepriecina tas, ka cilvēki vairāk pievēršas sevis izprašanai, atgriežas pie pamatvērtībām. Pieaug cilvēku savstarpējo attiecību loma. To uzlabošanu es uzskatu par vienu no saviem uzdevumiem, jo, manuprāt, tehnoloģijām jāpalīdz veidot attiecības, nevis attālināt cilvēkus.

Nozarē mani iepriecina, pirmkārt, tehnoloģiju attīstība un tās pienesums cilvēku ikdienā. Uzlabojas sakaru kvalitāte, pārklājums, interneta ātrums, serviss. Otrkārt, iepriecina nozares fokuss uz pakalpojumu attīstību, piemēram, satura pakalpojumi, kā arī jaunu nišu un segmentu meklējumi. Pakalpojumu sniedzēji tagad precīzāk izvēlas mērķauditoriju, piemēram, pensionārus vai cilvēkus, kuriem daudzi tuvinieki emigrējuši uz ārzemēm, un piedāvā viņiem izdevīgākus pakalpojumus. Fokuss uz cenu ir interesants līdz brīdim, kamēr zemāka cena motivē meklēt efektīvākus uzņēmuma pārvaldes risinājumus. Brīdī, kad sākas primitīvs «cenu slaktiņš», ilgtermiņa ieguvējs nav neviens – ne klients, ne uzņēmums.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu uzņēmumu?

Visvairāk iepriecina augsta darbinieku motivācija, katra individuālā atbildība un spēja kopīgi paveikt patiešām lielas lietas. Mūs visus saista ideoloģija, ka veiksme un labi rezultāti ir ilgstoša un neatlaidīga darba rezultāts, nevis loterija vai laimīgs gadījums. Iepriecina tas, ka, neraugoties uz kritumu nozarē, esam saglabājuši gan peļņas, gan apgrozījuma rādītājus un gandrīz dubultojuši klientu skaitu.

Un vēl mani iepriecina, ka paralēli mobilo sakaru nodrošināšanai esam atraduši veidu, kā iepriecināt savus klientus un citus Latvijas iedzīvotājus. Mūsu kopīgi ar LR2 un LNT veidotais mūzikas projekts Amigo Dzintara dziesmas jūnija beigās svin gada jubileju un īsā laikā tam izdevies kļūt par nozīmīgu notikumu šlāgera un kantrī mūzikas žanrā.

- Vai darbinieku trūkumu izjūtat?

Mūsu kompānijai ir augstākais darbinieku piesaistības indekss nozarē, kas atvieglo darbinieku meklēšanu, jo tas jādara reti. Mēs izmantojam ļoti daudz dažādus ārpakalpojumus un tur gan saskaramies gan ar augstu darbinieku mainību, gan kvalifikācijas problēmām, kas palielina apmācību un citus izdevumus. Tas ir viens no šā gada mērķiem - padarīt efektīvākus ārpakalpojumus.

- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu uzņēmumā?

Es parasti skatos uz pieciem kritērijiem- motivācija, godīgums, apķērīgums, vērtību atbilstība un konkrētās pozīcijas atbilstība. Atzīšos, nav viegli šos kritērijus piemērot, jo tiem atbilst labākajā gadījumā daži procenti no kandidātiem, tomēr garāks atlases process vienmēr atmaksājas.

- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?

Pēdējā pusgada laikā esam nosvinējuši pat vairākus vēsturiskus notikumus Amigo dzīvē. Pirmkārt, esam uzsākuši sadarbību ar Latvijas Pastu. Tas mums ļauj apkalpot klientus vairāk nekā 500 pasta nodaļās. Otrkārt, pēdējos gados esam strauji kāpinājuši klientu skaitu un tagad tas ir lielākais, kāds mums jebkad bijis. Turklāt tas izdarīts ļoti asas konkurences apstākļos.

Kā redzat, neesam pārāk kautrīgi mērķu nospraušanā. Šogad vēlamies nostiprināt jau uzsāktos projektus, kā arī īpaši strādāsim pie klientu pieredzes uzlabošanas. Jaunu ideju ir ļoti daudz, tomēr ir savs laiks sprintam, enerģijas uzņemšanai un treniņiem, tādēļ šogad darīsim ļoti daudz mājas darbus. Kā teicis Hārvarda biznesa skolas stratēģijas profesors Maikls Porters, «stratēģijas būtība ir nolemt, ko nedarīt».

- Gūstat labumu no tā, ka Latvija pievienojusies eirozonai?

Varētu teikt, ka nekādu. Ir izdevumi, kas saistās ar produktu pārcenošanu, visas tehniskās izmaiņas, bet pievienotās vērtības tam praktiski nav.

- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu.

Jau skolas laikā mani saistīja tehnoloģijas un telekomunikācijas. Manas lauku mājas pagrabstāvā bija malkas noliktava, kur biju sev iekārtojis nelielu eksperimentālo stūrīti. Tur pavadīju laiku lodējot, skrūvējot, jaucot ārā un liekot kopā dažādas lietas un iekārtas.

Vēlāk studiju gados pievērsos programmēšanai, strādāju par pasniedzēju un IT administratoru. Īpašas attiecības man bija ar matemātiku, statistiku un modelēšanu. Ap IT nozari arī veidojās tālākā karjeras virzība, pamazām ievirzoties menedžmenta pusē.
Šogad apritēs jau ceturtais gads, kopš strādāju Amigo, un dažkārt pat šķiet apbrīnojami, cik ļoti liela nozīme tagadējos panākumos ir visu mazo lietu summai, šķietami nesaistītai pieredzei, interesēm un pat hobijiem.

- Kā radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums?

Veidojot uzņēmumu, tā īpašnieki uzskatīja, ka līdz ar tā dibināšanu Latvijā vairāk telekomunikāciju uzņēmumu nevajadzēs. Tādēļ Zet kā pēdējais alfabēta burts. COM - apliecina piederību telekomunikāciju nozarei.

- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?

Es jautājumu skatītu no otras puses. Saeima un valdība dažādas normas pieņem un maina tik bieži, ka mums būtisks resurss ir jāiegulda, lai sekotu šīm izmaiņām. Dažkārt rodas sajūta, ka amatvīri, pieņemot izmaiņas likumdošanā, nemaz neapzinās, ko tas nozīmē uzņēmumiem. Ir jāgroza visi noslēgtie līgumi ar klientiem, kā arī jāveic izmaiņas un jālabo visi klientu informācijas materiāli.

Protams, politiķi aizbildinās, ka visa šī birokrātija ir Eiropas Savienības prasību dēļ, taču ne visos gadījumos tā ir tiesa. Šobrīd mēs nevaram piedāvāt īsus, lakoniskus un klientam saprotamus noteikumus – jo datu un patērētāju aizsardzības prasību dēļ tie ir jāpārblīvē ar dažādām atrunām un noteikumiem. Šajā ziņā likumdevējs ir divkosīgs – no vienas puses tiek prasīts, lai klientam tiek piedāvāti vienkārši un saprotami noteikumi, savukārt, no otras puses - tiek izdoti noteikumi, kuros uz divām lapaspusēm ir norādīts, kādas tik normas/prasības noteikumos ir iekļaujamas. Klientam šī pārlieku birokratizācija nav vajadzīga, taču politiķi uz to pastāv.
Tādēļ es vairāk vēlētos, lai likumdevējs mazāk regulētu komercdarbību – jo šajās attiecībās noteicējs ir patērētājs – ne jau noteikumu garums noteiks patērētāja izvēli, bet gan pakalpojums, attieksme pret klientu un viņa apkalpošana

- Jūsuprāt, pēdējā laika lielākais veiksminieks un neveiksminieks ir?

Veiksminieki - Ernests Gulbis un Tomass Millers.

Nevarētu to nosaukt par neveiksminieku, drīzāk par pēdējā laika neveiksmīgāko personisko viedokli – Jānis Lelis.

- Kurš ir Jūsu mīļākais ēdiens un dzēriens?

Esmu sajūsmā par sēņu soļanku, ko mamma vienmēr gatavo, sagaidot mūsu ģimeni ciemos.

Dzēriens: ģimenes lokā - pašu gatavota ābolu sula, citās pieklājīgās kompānijās - Brenguļu alus.

- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Mani visvairāk ietekmējušas tieši grāmatas. Personīgi visvairāk uzrunāja Dvēseļu putenis, Uz kraujas rudzu laukā, Dostojevska Idiots un Orvela darbi.

Profesionāli visvairāk iespaidojušas Stīvena Koveja (Stephen Covey), Malkoma Gladvela (Malcom Gladwell) un Seta Godina (Seth Godin) grāmatas.

Izaugsmi vislielākā mērā ietekmē tieši pirmie vadītāji - personības, tādēļ esmu ļoti pateicīgs Ingrīdai Mikiško, RTU profesoram Vladimiram Jansonam, Mārim Gabaliņam, kuri deva būtiskākos personības un profesionālos pamatus.

- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?

Jau vairākus gadus aktīvi nodarbojos ar rollerslēpošanu, kas dod lielisku vispārīgu fizisko formu. Ziemā attiecīgi pievēršos distanču slēpošanai. Vismaz vienreiz nedēļā ir šaha vakars, kas pārvēršas garos filozofiskos prātojumos, stipri iestiepjoties nākamajā dienā. Emocionāli uzlādējos, spēlējot ģitāru. Tomēr vislielāko gandarījumu dod pavadītais laiks ar meitu un ģimeni.

- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Trīsgadīgais Pēterītis, spēlējoties smilškastē, sagādāja vecākiem lielas problēmas, jo uztaisīja taisnstūrveida smilšu kūciņas un tādējādi pārkāpa vismaz desmit Apple patentus.

- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Iedvesma ir domāta amatieriem. Profesionāļi ķeras pie darba!