ZZ.lv ARHĪVS

Nākotnes skola sākas jau šodien

Nākotnes skola sākas jau šodien

Kad paziņoju, ka tūlīt pēc Eiropas Parlamenta vēlēšanām braukšu uz Briseli, kolēģi jautāja: „Vai uzvarēji?”. Sasniegumi, kuru rezultātā es ieguvu šo braucienu, bija, bet  ne EP vēlēšanās. Jaunatnes Starptautisko programmu aģentūra un eTwinning apmaksāja manu dalību kursos „Nākotnes klases scenāriji”, jo eTwinning projekts „Maths as play”, kuru es koordinēju, ieguva 2014.gada labākā projekta titulu Latvijā.

Kursi notika organizācijas European Schoolnet izveidotajā nākotnes klases telpā, kura aprīkota ar jaunākajām tehnoloģijām un iekārtota ar viegli transformējamām mēbelēm- grupu, pāru un individuālajam darbam. Esmu sajūsmā par galdu ar skārienjutīgu virsmu. Tur skolēni-gan individuāli, gan grupās- var zīmēt, rakstīt, pildīt testus, grupēt lietas pēc noteiktiem kritērijiem, veidot diagrammas,  spēlēt izzinošas spēles un veikt citas mācību aktivitātes. Šis sola un planšetdatora apvienojums nākotnē varētu palīdzēt aktivizēt skolēnus, vairāk liekot viņiem mācīties pašiem.

Interesanti un uzmanību saistoši ir „Lego Education”  komplekti. Fizika kļūst viegli apgūstama un saprotama, jo  skolēni var paši konstruēt kādu konkrētu ierīci, lai noteiktu darbu, spēku, griezes momentu, utt. Izmatojot Lego, skolēni var apgūt arī programmēšanas pamatus. Tādējādi Lego vairs nav tikai krāsaini klucīši, bet mācību līdzeklis, kura izmantošana attīsta skolēnu domāšanu un veicina izpratni par jauno tehnoloģiju darbošanās principiem.

Kursus vadītājs, skolotājs no Beļģijas, Bart Verswijvel aizrautīgi stāstīja un demonstrēja mums dažādus rīkus interneta vidē, ko katrs skolotājs var izmatot mācību stundā. Lai skolēnus ātri sadalītu grupās, tiek piedāvāta lietošanai vietne www.teamup.aalto.fi. Savās stundās noteikti izmantošu „Prāta vētras” ideju, apkopošanas un balsošanas vietni  https://tricider.com/. Pašvērtējuma un savstarpējā vērtējuma apkopošanā ļoti ērti  ir lietojama mājas lapa http://hat.jit.su/. Interneta vietnē  https://www.schoology.com un www.socrative.com var veidot testus, viktorīnas un iegūt tūlītēju atgriezenisko saiti.

Eiropas Komisijas finansētā iTEC projekta viens no vadošajiem speciālitiem Will Ellis iepazīstināja ar projektā izstrādātajiem materiāliem, kas iezīmē skolu attīstības nākotnes vīziju. Nākotnes skolas galvenais uzdevums ir organizēt mācību stundu kā piedzīvojumu, kurā izglītojamais nav tikai mācību satura  „patērētājs”, bet gan kā veidotājs. Tehnoloģijas nodrošinās dažādus mācību pakalpojumus. Atšķirīgais kļūs vērtība, skolēns dabiskā ceļā atradīs savu vietu kādā no atšķirīgajām grupām, kurās mācīsies dažādu vecumu bērni. Šīs grupas balstīsies uz sadarbību, atbildību un gatavību uzklausīt citus.  iTEC projekta ietvaros ir izstrādāti scenāriji, kā organizēt darbu, lai sasniegtu šo mērķi. Tie ir publicēti  http://itec.eun.org/web/guest/scenario-library. Grupu darbā ar vienu no tiem iepazinos rūpīgāk. Mani aizrāva ideja, ka skolēni paši izstrādā tēmas noslēguma pārbaudes darbu. Kā es to varētu darīt savā skolā? Vai skolēnus dalīšu grupās? Vai katram uzticēšu izveidot vienu uzdevumu? Kā skolēni apgūs prasmes, kuras būs nepieciešamas pārbaudes darbā?  Par to vēl ir laiks padomāt, taču noteikti zinu, ka  šo ideju realizēšu nākošajā mācību gadā.

Pārdomājot dzirdēto un redzēto, gribu ieteikt katram pedagogam izmantot visas piedāvātās iespējas, lai pilnveidotu savu darbu, jo mūsu nākotne sākas jau šodien.