ZZ.lv ARHĪVS

Vecāki: Lēmums slēgt 1. pamatskolu nav saskaņots, trūkst skaidrības, kā bērni satilps 2. internātpamatskolā

Edgars Kupčs

2014. gada 16. janvāris 20:30

12402
Vecāki: Lēmums slēgt 1. pamatskolu nav saskaņots, trūkst skaidrības, kā bērni satilps 2. internātpamatskolā

Par Izglītības komitejā jau akceptēto un Jelgavas Domes lemšanai nodoto ieceri likvidēt Jelgavas 1. pamatskolu, bērnus un lielāko daļu personāla pārceļot uz Jelgavas 2. internātpamatskolu, vairums no vecākiem šonedēļ uzzinājuši no vietējiem medijiem. Viņi ir neizpratnē un vērtē – vispirms nolemts skolu atbrīvot, bet tikai pēc tam domās, kā bērnus izvietot, iekļaut un izglītot jaunajā vidē. 

Portāls zz.lv jau vēstīja, ka 23. janvāra Domes sēdē deputāti lems par Zemgales prospektā izvietotās pilsētas 1. pamatskolas likvidāciju. Pašvaldība ieceri skaidro ar skolēnu skaita kritumu, kā arī vēlmi uzlabot izglītības kvalitāti. Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza stāsta, ka 1. pamatskolas likvidācijas mērķis ir pilnveidot atbalsta sistēmu izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām un sekmēt iekļaujošās izglītības principa īstenošanu. Tādēļ Jelgavas 1. pamatskola (Zemgales prospektā 7) tiks pievienota Jelgavas 2. internātpamatskolai Filozofu ielā 50.  

Tā pārņems 1. pamatskolas funkcijas un nodrošinās atbilstošu speciālo izglītības programmu īstenošanu. Šāds lēmumprojekts sagatavots, arī ņemot vērā to, ka pilsētā pakāpeniski samazinās izglītojamo skaits speciālajās izglītības iestādēs. Jelgavas 1. pamatskolā tas samazinājies no 101 skolēna 2011./2012. mācību gadā līdz 75 šogad. 2. internātpamatskolā patlaban mācās 129 bērni, tostarp 17 apgūst pirmsskolas izglītības programmu. 

Ceturtdienas vakarā vecāku sapulcē 1. pamatskolas zālē vairākkārt nācās ienest papildu solus, jo dzirdēt Domes, Izglītības pārvaldes un skolas vadības skaidrojumu par pēkšņo lēmumu likvidēt skolu gribēja ap pussimt vecāku. 

G.Auza skaidroja, ka jau divus gadus strādāts pie tā, lai uzlabotu speciālās izglītības kvalitāti pilsētā. Kā labākais risinājums atrasta iespēja abas skolas apvienot. «Abas skolas ir spēcīgas ar profesionālu pedagogu kolektīvu. Apvienojot resursus, varam izveidot vēl labāku skolu,» vecākiem teica G.Auza. Viņa apgalvo, ka līdzšinējie 1. pamatskolas skolotāji katrs ar savu klasi vasaras beigās dosies uz 2. internātpamatskolu, lai turpinātu iesāktās izglītības programmas, kas katrā skolā ir atšķirīgas. Neatrisināts gan ir jautājums par vienu pedagogu, kam nav savas klases, turklāt vairākiem skolotājiem slodzes samazinātas.

Kā 2. internātpamatskolas plusus G.Auza min lielāku atbalsta personālu, tajā skaitā mediķus, kā arī iespēju bērniem palikt internātā, kur patlaban uzturas 33 skolēni. Turklāt kā būtisku mācību procesa kvalitātes faktoru Izglītības pārvalde dēvē ēdināšanas nodrošinājumu – 1. pamatskolā pusdienas atved no gatavotāja, bet Filozofu ielas iestādē maltīte top pašu virtuvē. 

Vecāki nerada atbildes uz jautājumu, kā 2. internātpamatskolā tiks atrisināta telpu problēma, ja turienes ēkā bērniem pievienosies vēl 75. «Tur ir ļoti šauras telpas, bet mūsu bērniem fiziskās aktivitātes ir būtiskas. Taču internātskolā viņi vingro gaiteņos!» izteicās kāda mamma. G.Auza gan skolas telpas sauc par gaišām, bet sportošanas problēmu risinājumus pašvaldība tik drīz nesola. Kā izteicās Domes priekšsēdētāja vietnieks Aigars Rublis («Vienotība»), «ir jāmeklē iespējas uzbūvēt jaunu sporta zāli». Zināms, ka šā gada budžetā nav ieplānota pat tādas projektēšana. 

Atbildot uz jautājumu par bērnu ar ļoti smagiem garīgās attīstības traucējumiem integrāciju jaunajā vidē, G.Auza komentēja – liela atbildība būs jāuzņemas iestādes vadībai, arī par to, lai psihožu gadījumā skolēni cits citam nenodarītu pāri. 

Arī 1. pamatskolas direktors Aivars Preiss atzina – lielākā problēma būs tā, ka kopā mācīsies bērni ar dažādām diagnozēm un mācību programmām. 

Neatbildēts palika arī jautājums, kā Filozofu ielā gādās par bērnu drošību, jo satiksmes intensitāte tur palielinājusies, jēdzīgu ietvju nav, vien 100 metru attālumā no skolas uzlikta zīme par uzmanīšanos, jo tuvumā izglītības iestāde. «Mēs to risināsim,» teica A.Rublis. 

«Vai nebūtu loģiski skolēnus pagaidām atstāt šeit, nākamā mācību gada laikā sakārtot vidi 2. internātpamatskolā un tikai tad pārcelt bērnus?» jautāja kāda mamma, paužot bažas, ka uz tualeti turpmāk būs jāgaida pusstunda rindā, gaiteņos notiks vingrošanas nodarbības, ēdnīcā pietrūks visiem vietas, bet virsdrēbes liks klasēs. G.Auza atbildēja, ka ģērbtuves izveidos, kā arī solīja pielāgot telpas vingrošanas iespējām. 

Izvairīgi skanēja arī atbilde uz jautājumu, kas būs apvienotās skolas direktors. «Par to jālemj. Bet man nav pamata mainīt esošo direktori. Tomēr jāveido spēcīga vadības komanda,» sacīja G.Auza. 

Pret skolu apvienošanu nav arī biedrība «Saules bērns», kas kopš 2003. gada Jelgavā atbalsta bērnus un jauniešus ar īpašām vajadzībām. Tās vadītāja Irēna Dominiece gan aicināja vecākus ar konkrētiem priekšlikumiem un iebildēm vērsties biedrībā, lai problēmas, ja tās vecāki saredz, risinātu kopā. «Mēs sekosim, lai mūsu bērniem ir nevis tāda pati, bet labāka vide. Sekosim, lai vide ir droša, lai bērniem nedara pāri, lai skolotāji strādā labi. Mēs ļoti negribētu no pašvaldības dzirdēt atbildi, ka tai tam nav naudas,» teica I.Dominiece.

Pilsētas mēra vietnieks A.Rublis tikai pēc vecāku jautājuma saņemšanas atklāja, ka atbrīvoto Jelgavas 1. pamatskolas ēku nākamajā gadā plānots izmantot Jelgavas Tehnikuma vajadzībām, jo tur sākts vērienīgs rekonstrukcijas projekts. Par nama tālāku izmantošanu gan pašvaldībai konkrētu plānu neesot.