ZZ.lv ARHĪVS

Jaunā Lielā iela «zog» laiku

Edgars Kupčs

2013. gada 21. novembris 00:00

107
Jaunā Lielā iela «zog» laiku

Autovadītāji centrālās ielas krustojumos vēlas mazāk kreiso pagriezienu, kā arī vairākās vietās zaļo gaismu tad, kad ļauts braukt pretējā virzienā
«Šovakar jau vajadzētu būt krietni labāk,» tā par luksoforu darbības dēļ raisītajiem satiksmes sarežģījumiem Lielajā ielā vakar «Ziņām» izteicās pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Andrejs Baļčūns. Tas kopš ielas nodošanas ekspluatācijā 20 dienu laikā nav pirmais solījums sakārtot satiksmes kustību, bet pilsēta taisnojas – tikt galā ar inteliģento satiksmes vadības sistēmu tik intensīvi noslogotā ielā nav vienkārši. 


Kopš novembra sākuma, kad Lielā iela pēc divu gadu rekonstrukcijas darbiem tika pieņemta ekspluatācijā un pilnībā atvērta autosatiksmei, «Ziņām» vairāki šoferi izteikušies, ka pilsētas centrālās ielas izbraukšanai jāpatērē krietni ilgāks laiks – pat divdesmit minūšu. Viņi vaino luksoforu lielo skaitu, kam līdz ar rekonstrukciju klāt nācis vēl viens satiksmes regulētājs krustojumā ar Pulkveža O.Kalpaka ielu. Turklāt tā sauktā zaļā viļņa vietā trejači ikkatrā krustojumā rāda sarkanu gaismu, liekot apstāties, nevis raiti turpināt kustību. 


Grib mazāk kreiso pagriezienu
«Krustojumos ilgi jāstāv. Mums tas ir izdevīgi – mazāk braucam pa pilsētu, ilgāk stāvam,» par satiksmi Lielajā ielā jokojot saka SIA «Tehniskā autoskola» īpašnieks Mihails Kohans, gan tūlīt piebilst – ir nepieciešamas izmaiņas kustības regulācijā, jo ik krustojumā šoferis zaudē minūti vai divas no sava dienas laika. ««Zaļais vilnis» tur strādā tikai tad, ja uz pirmo zaļo trāpi un tad turpini braukt, pārkāpjot atļauto braukšanas ātrumu,» saka pieredzējušais instruktors, pārmetumus raidot arī luksoforu papildsekciju signālu secīgumā. 
Viņam piekrīt autoskolas «Stnig» vadītājs Gints Jumiķis, kas secinājumos ir skarbs: «Vai nu tā inteliģentā satiksmes vadības sistēma ir pārāk gudra, vai arī tās uzstādītāji... Drīzāk pirmais variants, bet pilsētas dienesti ar to netiek galā.» Viņš novērojis, ka, atskaitot lielo laika patēriņu, braucot pa Lielo ielu, vislielākās problēmas rodas krustojumā ar J.Čakstes bulvāri. «Tiklīdz to ieslēdz, sākas murgs! Braucot pa Čakstes bulvāri, man kursantiem jāmāca kreisais pagrieziens uz Lielo ielu, taču, ja luksofors gaidīšanas režīmā, izgriezties nav iespējams – tur ir divas joslas katrā virzienā, mašīnas visu laiku brauc,» viņš stāsta, rosinot aizliegt kreisos pagriezienus gan J.Čakstes bulvārī, gan Pasta ielā. «Lai atver satiksmi no tirgus puses, tad tikt līdz Valsts ieņēmumu dienestam nebūs problēmu!» saka G.Jumiķis.   


Liek skatīties luksoforos
«Jelgavā ir pietiekami intensīva satiksme, tāpēc lielākās ielas ir ar četrām braukšanas joslām, ir pagriezieni pa labi, kreisi un visvisādi, un tādos lielos krustojumos obligāti jābūt luksoforiem. Bet, protams, prasās tos saslēgt zināmā ķēdē, sistēmā tā, lai autovadītājiem būtu ērti braukt un ik pēc 50 vai simt metriem nebūtu jāstājas,» tā uz «Ziņu» jautājumu, vai pilsētā ir pietiekams luksoforu skaits, atbild Vilis Ļevčenoks, bijušais Jelgavas mēra vietnieks (ZZS), kura vadībā pēdējo 12 gadu laikā Jelgavas ielās īstenotas lielākās pārvērtības. Tagad viņš ir galvenais speciālists pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldē, kurā turpina koordinēt lielākos investīciju projektus. «Senāk – 2004. vai 2005. gadā – ungāri mums uztaisīja tā saukto zaļo vilni Lielajai ielai. Bet dzīve gāja uz priekšu, pasaulē un Eiropā jau bija attīstījusies inteliģentā vadības sistēma, kas saskaita mašīnas un jau no iepriekšējā luksofora dod signālu, kāda ir situācija, liekot pārslēgt nākamo luksoforu. Vienīgais, kas nepatīk gan braucējiem, gan gājējiem, ka šajā gadījumā vairs nav tas ritms, kad luksoforā noteiktu laiku ir sarkanā, tad dzeltenā un zaļā gaisma. Tagad tas tiek regulēts pēc mašīnu skaita,» skaidro V.Ļevčenoks. Līdz ar to esot rūpīgāk jāskatās uz luksoforiem. 
Uz jautājumu, vai viņam kā šoferim Jelgavu caurbraukt ir ērti, bijušais vicemērs atbild izvairīgi, tomēr tūdaļ piebilst – par satiksmi Lielajā ielā vēl nevarot spriest, jo tur notiek uzlabošanas darbi. «Tur otrdien un trešdien tiek iestādīts signālplāns. Domāju, būs labi. Arī Čakstes bulvārī situācija uzlabosies, lai nerastos konfliktsituācijas, izbraucot vai nogriežoties uz Valsts ieņēmumu dienestu,» skaidro V.Ļevčenoks. Tur luksoforos būs trīsfāžu, bet pārējos krustojumos – četru fāžu sistēma, līdz ar to J.Čakstes bulvāra krustojumā braukšana pa Lielo ielu būšot par 15 sekundēm ilgāka nekā citur Lielajā ielā. Līdz ar to pašvaldība, kas līdz šim pētījusi arī tā sauktos satiksmes simulācijas plānus, domā, ka turpmāk sastrēgumiem pie Driksas tilta nevajadzētu veidoties.    


2500 mašīnu stundā
Lai gan sistēmas regulēšanas darbi ekspluatācijā pieņemtajā Lielajā ielā atbilstoši iestādes «Pilsētsaimniecība» iepriekšējām ziņām bija jābeidz jau 15. novembrī, vēl vakar tās vadītājs A.Baļčūns atzina, ka trūkumus turpina novērst. Pašvaldība saskaitījusi, ka pīķa stundās Lielajā ielā krustojumā ar J.Čakstes bulvāri izbrauc 2500 mašīnu stundā jeb divi spēkrati ik trīs sekundēs. «Tā ir intensīva tranzīta kustība, tāpēc arī regulēšanas darbi nav tik vienkārši. Lielās ielas krustojumos arvien tiek veikti programmēšanas darbi, kas saistīti ar brauktuves segumā uzstādīto sensoru pievienošanu luksoforu vadības kontrolieriem, lai nodrošinātu vienotas satiksmes organizācijas sistēmas darbību. «Pilsētsaimniecība» novērojusi, ka pirmie uzlabojumi satiksmē bijuši jau otrdien, bet trešdienas vakarā tai bijis jākļūst vēl raitākai.
Jāpiebilst, ka pašvaldības iepirkumā par tā sauktās inteliģentās vadības sistēmas ieviešanu Lielajā ielā uzvarēja tās būvniece – SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»», tiekot pie 120 tūkstošu latu (bez PVN) līguma. ◆