Grib arī arodu
Dokumentu, kas apliecina pamatizglītības apguvi, šajās dienās saņem 790 pilsētas, Jelgavas un Ozolnieku novadu skolēnu. Jelgavas vidējo izglītības iestāžu 10. klasēs paredzēts uzņemt 370 audzēkņu. Aptuveni 200 vietu ir arī novadu skolās. Taču tām jāmeklē dažādi risinājumi, lai piesaistītu skolēnus, kas aizvien vairāk izvēlas apgūt kādu profesiju. Tomēr arī profesionālās izglītības iestādēs rindas ar mācīties gribētājiem pagaidām neveidojas.
«Tikai ar vidējo izglītību ir grūti. Labāk, lai nāk profesija klāt un uzreiz var iet un strādāt,» teic Jelgavas Amatu vidusskolā sastaptā Jadviga Ozoliņa, kas atnākusi līdzi dēlam Emīlam, lai palīdzētu iesniegt dokumentus pavāra palīgu grupā. Viņš bija otrais, kurš šogad izteicis vēlmi startēt programmā, kurā var stāties pēc 8. klases un divu gadu laikā iegūt 1. kvalifikācijas līmeni.
Sevišķi aicina vidusskolu absolventus
Vakar uzņemšanas pirmajās stundās Jelgavas Amatu vidusskola bija saņēmusi sešus potenciālo audzēkņu iesniegumus. «Pēdējo gadu pieredze liecina, ka pirmajā dienā rindas pie mums nestāv. Grupas piepildās pamazām. Visvairāk zvanu, kā ierasts, esam saņēmuši par frizieriem, pavāriem un tērpu stila speciālistiem. Taču esam sagatavojušies arī tam, ka pēc 9. klases neatnāk tik daudz, cik mēs gribētu. Lielāku uzsvaru liekam uz vidusskolu absolventiem, kuri vēl nav ieguvuši nekādu profesiju,» stāsta Amatu vidusskolas direktore Edīte Bišere. Viņa atklāj, ka rudenī uz gadu pēc vidusskolas mācības sāks topošie viesmīļi, frizieri, modisti, vizāžisti, CNC darbgaldu iestatītāji un kuģa pavāri.
Vircavā apvieno vidējo ar profesionālo
To, ka nākamajā mācību gadā sanāks viena 10. klase, cer arī Jelgavas novada Vircavas vidusskola, kas saviem skolēniem piedāvā vienlaikus apgūt profesionālo izglītību. Uz to pamudinājis skolēnu skaita kritums, kas vērojams arī šogad, atzīst direktore Ināra Vīgante.«Vircavas vidusskolas 9. klasi šogad beidza 11 skolēnu, Platones filiāli – desmit. Vēl nezinām, kā būs ar 10. klasi. Taču, domāju, nav pamata pieņemt stratēģisku lēmumu, ka vidusskolu vairs nekomplektēsim, jo, piemēram, nākamgad 9. klasē mācīsies jau 16 bērnu. Droši vien būs jālūdz Izglītības pārvaldi akceptēt tādu modeli, kāds jau bija šajā 10. klasē, kurā ir tikai seši skolēni. Četras dienas viņi mācījās pie mums, bet piektdienās ar pagasta pārvaldes sarūpētu autobusu devās uz Zaļenieku Profesionālo vidusskolu, kur apguva pavāra vai elektriķa profesiju,» stāsta direktore.
Ozolnieku vidusskolu citi neizvēlas
Simtprocentīgi profesionālo izglītību izvēlējušies Ozolnieku novada Salgales pamatskolas deviņi absolventi. Izglītības iestādes vadītāja Irēna Pauloviča noskaidrojusi, ka pieci plāno stāties Jelgavas Amatu vidusskolā, trīs dosies uz Jelgavas tehnikumu, bet viens skolēns nolēmis mācīties Bebrenes Profesionālajā vidusskolā, jo vēlas kļūt par veterinārārstu. «Divi audzēkņi varbūt arī varēja mācīties vidusskolā, jo vidējā atzīme bija tuvu septiņām ballēm, bet viņi atbildēja, ka «plika» vidējā izglītība neko nedod. Mēs gan virzām uz vietējo Ozolnieku vidusskolu. Novads solījis atrisināt transporta jautājumu. Taču šoreiz skolēniem par šo iespēju intereses nebija,» teic I.Pauloviča.Ozolnieku vidusskolas direktore Klāra Stepānova apstiprina, ka vēlmi turpināt mācības šajā izglītības iestādē šogad nav izteicis neviens Salgales, Teteles vai Garozas pamatskolas absolvents. Viena 10. klase, visticamāk, tiks nokomplektēta no pašu devītajiem. «Šogad 9. klasi beidza 36 skolēni. Pieredze liecina, ka vidusskolā paliek aptuveni puse. Viņiem piedāvāsim vispārējo izglītības programmu, zem kuras paslēpti divi mācību plāni. Pirms pāris gadiem sarunā ar skolēniem par nākotnes profesiju atklājās, ka vienu daļu interesē inženierzinības. Tāpēc piedāvājam papildus apgūt, piemēram, matemātiku, fiziku, ķīmiju, ekonomiku, angļu valodu un tehnisko grafiku. Citiem tuvāka ir humanitārā joma, tāpēc viņi padziļināti mācās valodas, politiku, tiesības un literatūru,» stāsta direktore.
Ņems vērā intereses un sasniegumus
Savukārt Jelgavas Spīdolas ģimnāzija pieļauj, ka šogad uz atvēlētajām 70 vietām 10. klasē varētu veidoties konkurss. «Gaidām gudrus un erudītus skolēnus. Tāpēc ar pretendentiem veicam pārrunas. Mūs interesē ne tikai sekmes, bet arī panākumi un intereses citās jomās. Piemēram, vai skolēns sporto, dzied, dejo, muzicē, vai ir aktīvs sabiedriskajā dzīvē. Tas viss veido punktu summu, kas arī būs noteicošais, lai uzņemtu skolēnu,» vērtēšanas kritērijus atklāj direktora vietniece Daiga Dzērve. Viņa gan piebilst, ka audzēkņi, kuru vidējā atzīme ir septiņas balles, var būt diezgan droši, ka iekļūs Spīdolas ģimnāzijā.Pašvaldības apstiprinātais plāns paredz, ka Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas (1. ģimnāzijas) 10. klasē var uzņemt 60, Jelgavas Valsts ģimnāzijā – 110, bet Jelgavas 4. vidusskolā – 52 skolēnus. Tikpat vietu būs arī Jelgavas 5. vidusskolā, bet 6. vidusskolā – 26. ◆
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Jelgava
- Jelgavas novadā
- Ozolnieku novadā
- Latvijas ziņas
- Dobeles, Tērvetes un Auces novadā
- Ekonomika
- Uzņēmējdarbība
- Darba tirgus
- Citas ziņas
- Eiro 2014
- Politika
- Vēlēšanas 2011
- Saeimas vēlēšanas
- Citas ziņas
- Pašvaldībās
- Pašvaldību vēlēšanas 2017
- Saeimas vēlēšanas 2018
- Eiropas Parlamenta vēlēšanas 2019
- Asā hronika
- Policijas ziņas
- VUGD
- Tiesu ziņas
- Citas ziņas
- Kultūra un izklaide
- Teātri
- Izstādes
- Bibliotēkas
- Koncerti
- Citas ziņas
- Kas? Kur? Kad?
- Sports
- Basketbols
- Futbols
- Vieglatlētika
- Citas ziņas
- Hokejs
- Volejbols
- Veselība
- Aktuāli
- Padomi
- Slimnīcās
- Citas ziņas
- Stārķa ziņas
- Lietotāju raksti
- Foto/Video
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Izstādes
- Pasākumi un izstādes
- Chocolate & Pepper
- Video
- Aizsaulē
- Statiskas lapas
- Centrāle!
- Dzīvesstils
- Receptes
- Māja un dārzs
- Hobiji
- Pašizziņa
- Citas ziņas
- Mīluļi
- Projekti
- Projekts “Saimnieko gudri”
- Projekts “Kultūras nesēji Zemgalē”
- Projekts “Redzi apslēpto”
- Atbalsts medijiem sabiedriski nozīmīga satura veidošanai un nacionālās kultūrtelpas stiprināšanai latviešu valodā
- Projekts “Rūpēsimies par vidi!”
- Projekts “Kur dzīvosim?”
- Projekts “Mediju kritika”